بهترین نوشیدنی خواب آور قوی را می شناسید؟!

تاریخ : 1401/11/03

بهترین نوشیدنی خواب آور قوی را می شناسید؟!

بهترین نوشیدنی خواب آور قوی را می شناسید؟!

اگر شما هم نمی‌توانید شب‌ها به‌راحتی بخوابید نیازی نیست به قرص‌های خواب‌آور پناه ببرید بلکه با قوی‌ترین نوشیدنی خواب‌آور طبیعی می‌توانید خواب راحتی داشته باشید. خوردن نوشیدنی‌های خواب‌آور طبیعی می‌تواند شب‌ها خواب آرام‌ و البته راحت‌تری برای شما به همراه داشته باشد. البته همه مادرها خوب می‌دانند که خوردن یک لیوان شیر گرم قبل از خواب، کمک خوبی برای بهتر خوابیدن است؛ اما نوشیدنی‌های خواب‌آور دیگری هم وجود دارند که می‌توانید با نوشیدن آن‌ها از بی‌خوابی شبانه رهاشده و آرام و سریع به خواب بروید. این نوشیدنی‌های خواب‌آور را می‌‌توانید به‌راحتی در خانه درست کرده و قبل از خواب بنوشید و با آرامش بخوابید. همه ما می‌دانیم که داشتن خواب کافی چقدر اهمیت دارد اما ممکن است متوجه نباشیم که چقدر این بی‌خوابی می‌تواند در به‌هم‌ریختگی ما مؤثر باشد. جالب است بدانید که کم‌خوابی و بی‌خوابی به هر دلیلی که باشد به طرز عجیبی بر روی سلامتی، فعالیت بدنی و ایمنی ما آسیب می‌رساند، بطوریکه متخصصان یکی از دلایل سرطان را در برخی موارد نداشتن خواب کافی می‌دانند. با ما در غفاری دایت همراه باشید تا تعدادی نوشیدنی خواب‌آور قوی و طبیعی را برایتان معرفی کنیم.

بهترین نوشیدنی خواب آور قوی را می شناسید؟!

عوارض بی‌خوابی

 بی‌خوابی بر روی بدن تأثیرات منفی زیادی می‌گذارد، برخی از این تأثیرات عبارت‌اند از:

  • چین‌وچروک

خواب کافی برای حفظ پوست و درخشش سالم آن لازم است. اولین جایی که دچار چین‌وچروک می‌شود، پلک‌ها هستند. پوست‌های این ناحیه بسیار نازک هستند، بنابراین کمبود خواب باعث ایجاد پف چشم، خطوط ریز و سیاهی حلقه می‌شود. در درازمدت، کمبود خواب باعث پیری زودرس پوست می‌شود.

  • خواب‌آلودگی روزانه:

 خواب‌آلودگی روزانه معمولاً به‌صورت افت موقتی انرژی و هوشیاری فرد در اواسط بعدازظهر ظاهر می‌شود. به‌احتمال‌زیاد بعد از یک وعده غذایی سنگین یا دوز کم الکل یا هنگام نشستن در یک اتاق گرم، گوش دادن به یک سخنرانی خسته‌کننده، یا شرکت در یک جلسه کسل‌کننده رخ می‌دهد.

  • سرماخوردگی و آنفولانزا:

 افرادی که کمتر از شش ساعت شبانه می‌خوابند  مقاومت بدنشان در برابر عفونت ویروسی تا 50 درصد کاهش پیدا می‌کند و کسانی که کمتر از هفت ساعت در شب می‌خوابند، سه برابر بیشتر از کسانی که بیشتر از آن می‌خوابند، سرما می‌خورند.

  • افزایش وزن

کمبود خواب باعث کاهش سطح لپتین در مغز و افزایش سطح گرلین در معده می‌شود. این هورمون‌ها مسئول تنظیم اشتهای فرد هستند.  در شرایط بی‌خوابی فرد احتمال پرخوری بیشتر افزایش می‌یابد.

  • دیابت:

 مطالعات در این زمینه نشان داده است که پس از یک هفته خواب ناکافی، بدن افراد سالم و بدون دیابت در حالت قبل از دیابت قرار می‌گیرد. محققان نتیجه این کار را به دلیل فعالیت بیش‌ازحد سیستم عصبی مرکزی [ناشی از نخوابیدن] دانستند که بر توانایی لوزالمعده در تولید انسولین کافی برای تنظیم کافی سطح گلوکز تأثیر می‌گذارد.

  • بیماری قلبی:

بی‌خوابی اغلب باعث تولید بیش‌ازحد هورمون‌های استرس در بدن می‌شود. چنین عدم تعادلی می‌تواند منجر به تصلب شرایین شده و علاوه بر فشارخون بالا، موجب از دست دادن عضلات، افزایش ذخیره چربی، از دست دادن توده استخوان و تولید کمتر هورمون‌های رشد و تستوسترون، می‌شود.

  • سرطان:

 زنان سالمی که به‌طور منظم ورزش می‌کنند، اگر کمتر از هفت ساعت بخوابند، 47 درصد بیشتر در معرض خطر سرطان قرار می‌گیرند. چراکه  خوب خوابیدن می‌تواند سلاح ارزنده‌ای در مبارزه با سرطان‌ها باشد.

عوارض بی‌خوابی

انواع نوشیدنی خواب‌آور قوی طبیعی

  • چای بابونه

برخی افراد چای بابونه را به دلیل اینکه اثرات آرام بخشی به همراه دارد برای درمان بی‌خوابی می‌نوشند و محققان بر این باورند که تأثیر آن بر خواب از طریق فلاونوئید موجود در بابونه است. برخی از افراد شاید نسبت به بابونه واکنش‌های آلرژیک داشته باشند، اما بااین‌وجود سازمان غذا و داروی آمریکا بابونه را در فهرست گزینه‌های ایمن و مؤثر برای درمان بی‌خوابی قرار داده است.

  • چای سنبل‌الطیب

سنبل‌الطیب گیاهی است که به‌راحتی در دسترس بوده و در فروشگاه‌ها و عطاری‌ها می‌توان آن را یافت. برخی داروهای کمکی و خواب‌آور حاوی سنبل‌الطیب هستند و سنبل‌الطیب برای درمان بی‌خوابی گزینه مؤثر و بی‌خطری است. سنبل‌الطیب کاهش زمان خوابیدن یا تأخیر در خواب را برطرف کرده و به بهبود کیفیت خواب و کاهش بیداری‌های شبانه کمک می‌کند.

  • چای اسطوخودوس

چای اسطوخودوس نیز همانند چای بابونه دارای خاصیت آرام‌بخشی و تسکین دهندگی است. همچنین چای اسطوخودوس کیفیت خواب را بهبود بخشیده و احساس خستگی را نیز برطرف می‌کند.

  • آب‌آلبالو یا گیلاس

اعتقاد بر این است که محتوای تریپتوفان موجود در آلبالو یا گیلاس، آن را به یکی از بهترین میوه‌ها برای درمان بی‌خوابی شبانه تبدیل کرده است؛ تریپتوفان یک اسیدآمینه است که به‌عنوان پیش ساز هورمون ملاتونین که تنظیم خواب کمک می‌کند، عمل می‌کند. گیلاس و آلبالو هر دو مقادیر قابل‌توجهی ملاتونین دارند اما این میزان در آلبالو بیشتر است.

  •  دم‌نوش گیلاس زمستانی

دم‌نوش تهیه‌شده از ریشه، میوه و برگ‌های گیاه گیلاس زمستانی به درمان شرایطی مانند استرس، اضطراب و ورم مفاصل کمک می‌کند. در طب آیورودا از دم‌نوش گیلاس زمستانی برای درمان بی‌خوابی استفاده می‌شود.

  •  دم‌نوش نعناع فلفلی

سال‌هاست که در طب سنتی از نعناع فلفلی  برای درمان بی‌خوابی استفاده می‌شود. همچنین گیاه نعناع فلفلی به دلیل خواص ضدویروسی، ضد میکروبی و حتی ضد حساسیت قوی که دارد شناخته‌شده است.

  •  شیر بادام

شیر بادام  به دلیل مقادیر بالای تریپتوفان، ملاتونین و منیزیم موجود در آن‌یکی از نوشیدنی‌های خواب‌آور قوی است و در طب سنتی برای درمان بی‌خوابی استفاده می‌شود.

  •  اسموتی موز و بادام

موز ماده غذایی دیگری است که حاوی مقادیر زیادی منیزیم، تریپتوفان و ملاتونین است که برای رفع بی‌خوابی شبانه مفید بوده و با ترکیب موز و شیر بادام به‌صورت اسموتی، یک نوشیدنی سرشار از تریپتوفان و ملاتونین دارید که به درمان بی‌خوابی کمک می‌کند.

  • آب سبزی‌ها سبز

آب سبزی‌هایی که با استفاده از کرفس، اسفناج، سیب سبز و آب یک لیموترش تازه تهیه می‌شود به کاهش استرس و درمان بی‌خوابی کمک می‌کند.

  • آب نارگیل

آب نارگیل علاوه بر این‌که به‌عنوان یک نوشیدنی انرژی‌زا شناخته می‌شود، به دلیل مقادیر بالای ویتامین‌های B، منیزیم و پتاسیم موجود در آن به کاهش استرس و درمان بی‌خوابی کمک می‌کند.

  • آب گریپ‌فروت

آب گریپ‌فروت به دلیل مقادیر بالای مواد مغذی که دارد یکی از بهترین آبمیوه‌های طبیعی برای درمان بی‌خوابی شبانه محسوب می‌شود 

  • چای نعنا:

نعناع سال هاست که در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد. اعتقاد بر این است که چای دارای خواص ضد ویروسی، ضد میکروبی و حتی ضد حساسیت است. نعناع همچنین ممکن است به مشکلات گوارشی مانند سوء هاضمه و سندرم روده تحریک پذیر کمک کند.

  • شیر گرم:

بسیاری از سازمان های معتبر شیر گرم را برای یک خواب خوب توصیه می کنند.به این دلیل که شیر حاوی تریپتوفان است. تریپتوفان به طور طبیعی سروتونین را افزایش می دهد، یک انتقال دهنده عصبی که برای شادی و تندرستی شناخته شده است. به علاوه، سروتونین پیش ساز هورمون ملاتونین تنظیم کننده خواب است.

 

انواع نوشیدنی خواب‌آور قوی طبیعی

مواد غذایی که موجب بی‌خوابی می‌شود

برخلاف نوشیدنی‌هایی که برای درمان بی‌خوابی نام بردیم برخی از مواد غذایی و نوشیدنی‌ها هم هستند که باعث بی‌خوابی می‌شوند که باید از خوردن آن‌ها قبل از خواب پرهیز کرد. این مواد غذایی عبارت‌اند از:

  • قهوه

قهوه نوشیدنی رایج برای بسیاری از افراد است. بااین‌حال، یک قانون ساده در مورد نوشیدن قهوه وجود دارد که باید حداقل 6 ساعت قبل از خواب قهوه مصرف نکنید چراکه کافئین موجود در قهوه باعث ایجاد اضطراب و اختلالات خواب می‌شود. همچنین کافئین سطح هورمون استرس را افزایش داده و با مسدود کردن گیرنده‌های آدنوزین تقویت‌کننده خواب در مغز، شمارا بیدار نگه می‌دارد. به همین خاطر توصیه می‌شود که بعد از ناهار قهوه نخورید.

  • غذاهای ادویه‌دار

علیرغم اینکه غذاهای تند بسیار خوشمزه هستند و دارای برخی از مزایای سلامتی قابل‌توجه هستند، اما خوردن آن‌ها قبل از خواب می‌تواند یک ایده بد باشد. غذاهای تند روی دستگاه گوارش تأثیر مخرب می‌گذارد. درواقع، ناراحتی دستگاه گوارش عامل اصلی بی‌خوابی به‌حساب می‌آید. خوردن غذاهای تند ممکن است باعث سوءهاضمه، سوزش سر دل و رفلکس اسید شود که ممکن است مانع از خواب آرام شب  شما شود.

  • جو دوسر و تأثیر آن بر بی‌خوابی

 اگر جو دوسر قبل از خواب مصرف شود، وقت کافی برای هضم مناسب ندارند. درنتیجه، این غذا می‌تواند منجر به سوءهاضمه، گاز و سوزش قلب شود. همه این مشکلات منجر به  ناراحتی معده شده و احساس  درد شما فعال می‌شود، درنتیجه شمارا در شب‌بیدار نگه می‌دارد‌.

  • غذاهای قندی یا پر کربوهیدرات

شیرینی‌هایی مانند شیرینی کوکی، کیک شکلاتی یا هر نوع دسر دیگری می‌توانند سطح قند خون شمارا افزایش دهند و باعث شوند سطح انرژی شما از همگام نشود. قندهای منفردی مانند فروکتوز و گالاکتوز، در صورت عدم مصرف شبانه در الگوهای خواب نامنظم نقش دارند؛ بنابراین، غذاهای قندی یا پر کربوهیدرات غذاهایی محسوب می‌شوند که باعث بی‌خوابی می‌شوند.

  • الکل

الکل می‌تواند در آرامش شما و کمک به شما در خوابیدن مفید باشد. بااین‌وجود، برخلاف تصور عامه، الکل به القای خواب کمک نمی‌کند. معمولاً خواب شمارا مختل می‌کند و شمارا از ورود به مراحل عمیق‌تر چرخه خواب بازمی‌دارد. ازآنجاکه الکل از اواسط شب شروع به فرسودگی می‌کند، کیفیت خواب شما به‌طور قابل‌توجهی مختل می‌شود.

  • غذاهای پرچرب

غذاهای پرچرب ازجمله غذاهایی هستند که باعث بی‌خوابی می‌شوند. غذاهایی که حاوی مقدار زیادی چربی هستند با خواب تکه‌تکه و ضعیف مرتبط هستند. چربی ممکن است فرآیندهای هضم را ایجاد کرده و منجر به ایجاد اسیدهای معده شود. اگر بعد از خوردن غذاهای پرچرب دراز بکشید، ممکن است به مری ختم شود و ناراحتی ایجاد کند.

غذاهای حاوی پروتئین بالا

غذاهایی که سرشار از پروتئین هستند، اسیدهای آمینه را درون خون آزاد می‌کنند. اگر این اسیدهای آمینه بدن را آب کنند، از آن‌ها برای سنتز محرک مانند اپی نفرین و نوراپی نفرین، انتقال‌دهنده‌های عصبی تحریک‌کننده و هورمون‌های تیروئید ترموژنیک استفاده می‌شود.

 شاید همه این مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی که گفته شد را ما در طول روز مصرف می‌کنیم و بیشتر این مواد را نیز بدون اینکه از اثرات آن باخبر باشیم می‌خوریم که یا باعث بی‌خوابی شده و یا حتی بعضی از آن‌ها خواب‌آور شدیدی هستند. برای اینکه دچار این نوسان در خواب‌وبیداری نگردیم بهتر است اولاً از خواص برخی از این مواد غذایی آگاه باشیم ثانیاً برنامه غذایی را برای خود داشته باشیم که اصولی باشد و تمام موارد در آن رعایت شده باشد. همچنین همان‌طور که گفته شد یکی از عوارض بی‌خوابی افزایش وزن است که بهتر است در برنامه غذایی خود این مورد را نیز مدنظر داشته باشیم تا این بی‌خوابی و یا بدخوابی سبب افزایش وزن ما نشود. به همین خاطر مشورت کردن با یک متخصص تغذیه در این زمینه بهترین راه است. ما به شما سایت غفاری دایت را پیشنهاد می‌دهیم که می‌توانید با مراجعه به قسمت رژیم من برنامه خود را دریافت نمایید.