بهترین نوشیدنی برای هضم غذا را اینجا بشناسید!

تاریخ : 1401/05/11

بهترین نوشیدنی برای هضم غذا را اینجا بشناسید!

بهترین نوشیدنی برای هضم غذا را اینجا بشناسید!

در مورد روند هضم غذا باید گفت غذا تقریباً به‌سرعت از طریق سیستم گوارشی به حرکت درمی‌آید و طی ۶ الی ۸ ساعت، غذا به مسیر خود در معده، روده کوچک و روده بزرگ ادامه می‌دهد. به‌محض ورود به روده بزرگ، محتوای غذایی نیمه هضم شده شما، می‌تواند برای بیش از یک روز در آنجا بماند تا هرچه بیشتر تجزیه شود. مدت‌زمان عادی گوارش غذا به این صورت است: تخلیه معده ۲ تا ۵ ساعت، انتقال غذا به روده کوچک ۲ تا ۶ ساعت، انتقال به روده بزرگ ۱۰ تا ۵۹ ساعت و کل زمان عبور از مسیر گوارشی ۱۰ تا ۷۳ ساعت. البته باید گفت سرعت گوارش نیز بر اساس غذایی که خورده‌اید، متفاوت است. مثلاً گوشت و ماهی ممکن است ۲ روز برای هضم کامل زمان نیاز داشته باشند، زیرا مدت‌زمانی بیشتری طول می‌کشد تا پروتئین و چربی‌های آن‌ها که مولکول پیچیده‌ای دارند، در بدن تجزیه شوند. به‌عکس، میوه‌ها و سبزیجات که دارای فیبر بالایی هستند، می‌توانند در سیستم گوارشی شما کمتر از یک روز درحرکت باشند. حال برای هضم بهتر و سریع‌تر غذا باید به دنبال نوشیدنی و مواد غذایی باشیم. در اینجا ما این نوشیدنی‌ها را معرفی کرده و خواص هرکدام را نیز بیان می‌کنیم پس با ما همراه باشید

 

بهترین نوشیدنی برای هضم غذا را اینجا بشناسید!

 

چند نوشیدنی مهم برای هضم غذا

در بین نوشیدنی‌های مفیدی که برای معده و دستگاه گوارش مفید است برخی از آن‌ها در هضم بهتر و راحت‌تر غذا بسیار مؤثر هستند. این نوشیدنی‌ها شامل:

  • آب

آب بهترین نوشیدنی برای تأمین آب بدن بوده که اگر در بین غذا نوشیده شود به عبور غذا از روده‌ها کمک می‌کند؛ اما اگر با هضم غذا مشکل‌دارید و یا بعد از صرف غذا احساس سنگینی می‌کنید حواستان باشد که نباید در حین غذا آب بنوشید. برای رفع این مشکل بهتر است که آب را قبل و بعد از غذا میل کنید تا آنزیم‌هایی که حین غذا خوردن ترشح می‌شوند رقیق نشده و گوارش غذا با مشکل مواجه نشود.

  • آب سبزیجات

اگر در مصرف غذای چرب و سنگین زیاده‌روی کرده‌اید از آب سبزیجات غافل نشوید. خودتان دست‌به‌کار شده و آب هویج، کلم، خیار و تربچه را بگیرید. لازم است که بلافاصله آب این سبزیجات را مصرف کنید تا از تمام خواص آن‌ها بهره‌مند شوید. توجه داشته باشید که آب هویج به‌تنهایی برای رفع مشکلات گوارشی مؤثر است.

  • قهوه

تأثیر قهوه به مزاج مصرف‌کننده بستگی دارد. برای اکثر افراد نوشیدن یک فنجان قهوه بعد از غذا دستگاه گوارش را به راه می‌اندازد. به همین دلیل خیلی از مردم در پایان غذا یک فنجان قهوه می‌نوشند؛ اما برای برخی دیگر قضیه کاملاً فرق می‌کند. چراکه نوشیدن قهوه بخصوص اگر حاوی شیر باشد می‌تواند باعث نفخ و حتی حالت تهوع شود. درنتیجه فقط خود فرد می‌تواند تشخیص دهد آیا قهوه برایش کارساز است یا نه.

  • چای

طبق برخی از تحقیقات ثابت‌شده نوشیدن چای سیاه برای هضم غذا مفید است؛ اما باید از نوشیدن چای داغ  به‌طورجدی بپرهیزید چون سلامت مری را با خطر مواجه می‌کند.

  •  مخلوط آب گرم و لیموترش

همان‌طور که می‌دانید لیموترش کبد را تمیز کرده، تأمین‌کننده‌ی ویتامین ث بدن بوده و به هضم و دفع چربی‌ها کمک زیادی می‌کند. این ماده‌ی غذایی مفید همچنین باعث تحریک عملکرد کلیه‌ها شده و شمارا از دست توکسین ها یا همان سموم زائد خلاص می‌کند. حال ترکیب لیموترش با آب گرم به‌آرامی دستگاه گوارش را تحریک کرده و به تأمین آب بدن نیز کمک می‌کند و این نوشیدنی مفید احساس سنگینی بعد از غذا را برطرف می‌کند.

  • نوشابه

مصرف مقدار کمی نوشابه به هضم برخی مواد غذایی کمک می‌کند. بااین‌حال نباید به‌طور مرتب و افراطی از این نوشیدنی استفاده کنید. چون‌که به جداره‌ی دستگاه گوارش آسیب می‌زند.

 

چند نوشیدنی مهم برای هضم غذا

 

نوشیدنی‌هایی گیاهی برای هضم غذا

  • بهارنارنج

بهارنارنج دم‌نوشی است که معمولاً در طب سنتی برای هضم غذا در سیستم گوارشی کاربرد دارد. این دم‌نوش علاوه بر کمک به هضم غذا، آرام‌بخش، مفرح، نشاط‌آور، از بین برنده اضطراب، اشتهاآور، تقویت‌کننده قلب، تقویت‌کننده اعصاب، رفع کننده دل‌پیچه و ورم معده و روده است. البته استفاده زیاد از این دم‌نوش باعث بالا رفتن فشارخون و ضربان قلب می‌شود.

  • زنجبیل

زنجبیل برای تحریک ترشح آنزیم‌های گوارشی و مقابله باحالت تهوع مفید است. برای رهایی از مشکلات گوارشی و احساس سنگینی معده کافی است یک نوشیدنی ساده‌ی زنجبیلی تهیه کنید. برای تهیه این شربت زنجبیل به یک فنجان زنجبیل تازه‌ی ورقه شده، دو فنجان آب، یک فنجان شکر، پوست و آب لیموترش و آب گازدار نیاز دارید.

  • چای سبز

یکی از مواردی که در طب سنتی  برای رفع مشکلات گوارشی و سرعت بخشیدن به دفع الکل و دیگر سموم از بدن استفاده می‌کنند استفاده از چای سبز است. چای سبز همچنین به حذف چربی‌های بدن و کاهش وزن سریع کمک زیادی می‌کند. همچنین می‌توانید با نوشیدن روزانه‌ی چای سبز علاوه بر دریافت آنتی‌اکسیدان به بهبود گوارش خود نیز کمک کنید.

  • دم‌نوش‌ها

دمنوش لاغری زیادی وجود دارند که شمارا از شر احساس سنگینی بعد از غذا رها می‌کنند. در بین این دم‌نوش‌ها می‌توان از دم‌نوش بابونه، آویشن، مریم‌گلی، نعنا، گیاه شاه‌پسند و بادیان رومی (زیره‌ی رومی) استفاده کرد.

 

نوشیدنی‌هایی گیاهی برای هضم غذا

 

روش‌هایی برای هضم بهتر غذا

علاوه بر مصرف نوشیدنی‌هایی برای هضم غذا، روش‌هایی وجود دارد که رعایت آن‌ها باعث می‌شود کمتر دچار مشکلات گوارشی شده و یا بعد از خوردن غذا دچار سنگینی نشویم. این راهکارها عبارت‌اند از:

  • خود را هیدراته نگه‌دارید

همان‌طور که گفته شد مصرف آب کمک زیادی به هضم غذا و همچنین دفع مواد زائد و افزایش متابولیسم بدن می‌کند.

  • پیاده‌روی کنید

داشتن تحرک نه‌تنها باعث هضم غذا می‌شود بلکه می‌تواند چربی ذخیره‌شده در بدن را بسوزاند. پیاده‌روی به کاهش غلظت تری گلیسیرید غذا که نوعی چربی ذخیره‌شده در بدن برای سوزاندن انرژی است کمک می‌کند.

  • یوگا انجام دهید

انجام یوگا، واکنش سروتونین و اکسی کانتین را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود احساس طراوت بیشتری داشته باشید، علاوه بر این یوگا به کاهش فشارخون و ضربان قلب کمک می‌کند.

  • غذاهای سرد نخورید

مصرف مواد غذایی سرد و همچنین مواد غذایی با مزاج سرد اوضاع را بدتر می‌کنند چراکه منجر به مشکلاتی همچون نفخ و سوءهاضمه خواهند شد.

  • ورزش کنید

ورزش پیلاتس و ورزش کردن کالری زیادی را می‌سوزاند و میزان متابولیک بدن را حدود 12 تا 24 ساعت پس از ورزش در حالت فعال‌تری نگه می‌دارد، این کار هم‌چنین به آزادسازی سموم و پاک‌سازی سیستم بدن کمک می‌کند و باعث طراوت و شادابی می‌شود.

  • فیبر بیشتری مصرف کنید

پس از مصرف یک غذای سنگین ممکن است روزه گرفتن برای تعادل در کالری مصرفی مناسب باشد. پس با مصرف غذاهای سالم و غنی از فیبر می‌توانید به عملکرد کلیه و کبد کمک کنید تا مواد زائد بهتر از بدن خارج شود.

  •  بعد از مصرف غذای سنگین نخوابید

احتمالاً این نکته را می‌دانید بعد از خوردن غذا به‌هیچ‌وجه نخوابید بخصوص اگر غذایی که مصرف کرده‌اید چرب و سنگین باشد.

مصرف غذاهای تخمیر شده برای سم‌زدایی بدن مفید است. غذاهای تخمیر شده روند هضم و سم‌زدایی بدن را بهبود می‌بخشد زیرا این غذاها به شکل‌گیری باکتری‌های خوب و سلامت روده کمک می‌کند.

  • استرس نداشته باشید

پس از مصرف یک وعده‌غذای سنگین خیلی استرس نداشته باشید مخصوصاً اگر یک‌بار اتفاق افتاده باشد، چون استرس پس از افراط در مصرف یک وعده غذایی سنگین می‌تواند منجر به پرخوری شود.

  • پروبیوتیک مصرف کنید:

پروبیوتیک ها میکروارگانیسم‌هایی هستند که در ماست و برخی غذاها یافت می‌شوند و می‌توانند به بهبود هضم و جذب غذا کمک کنند.

یکی از بهترین راهکارها برای اینکه از مشکلات گوارشی و سنگینی بعد از غذا دورباشیم تغییر سبک زندگی است. تغییر در نوع تغذیه و انتخاب مواد غذایی مفید و به‌دوراز افزودنی کمک بزرگی است برای رفع این مشکل. داشتن سبک زندگی درست و سبک تغذیه‌ای اصولی مستلزم رعایت برنامه غذایی درست و اصولی است. برنامه‌ای که در آن تمام جوانب رعایت شده باشد و علاوه بر درمان مسائل گوارشی و هضم راحت غذا، رژیمی هم برای تناسب‌اندام و لاغری فرد داشته باشد. به این منظور بهتر است از متخصصین تغذیه کمک گرفت و ما به شما سایت غفاری دایت را پیشنهاد می‌دهیم که بتوانید با رژیم‌های بهاره غفاری به هدف خود برسید. پس معطل نکرده و پس از مراجعه به سایت به قسمت رژیم من رفته و برنامه را دریافت کنید.