بهترین روش بالا بردن اکسیژن خون را اینجا بخوانید

تاریخ : 1401/05/10

بهترین روش بالا بردن اکسیژن خون را اینجا بخوانید

بهترین روش بالا بردن اکسیژن خون را اینجا بخوانید

سطح اکسیژن خون، که به عنوان اشباع اکسیژن نیز شناخته می‌شود، درصدی است که نشان دهنده کل میزان اکسیژن در گردش خون است. این مقدار با مقایسه مقدار هموگلوبین در گردش خون که اکسیژن به آن متصل است با مقداری که به اکسیژن به آن متصل نیست، به دست می‌آید. هموگلوبین پروتئینی است که در گلبول‌های قرمز وجود دارد و وظیفه انتقال اکسیژن از ریه‌ها به قسمت‌های مختلف بدن را بر عهده دارد. برای آن‌که سلول‌های بدن ما بتوانند به خوبی به وظایف خود عمل کنند، نیاز است اکسیژن کافی به آن‌ها برسد، به هین دلیل باید اکسیژن خون در حد طبیعی آن قرار داشته باشد. در این مطلب از غفاری دایت می‌خواهیم بدانیم این مقدار طبیعی چه میزان است و چگونه می‌توان آن را افزایش داد؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا با روش بالا بردن اکسیژن خون آشنا شوید.

راهکار افزایش اکسیژن خون

 

میزان طبیعی اکسیژن خون

در حالت ایده آل، سطح اکسیژن خون باید تا حد امکان نزدیک به ۱۰۰٪ باشد؛ اما میزان طبیعی آن بالای ۹۵٪ است، زیرا این نشان می‌دهد که مقدار خوبی از اکسیژن در گردش است. با این وجود، افرادی که مشکلات تنفسی مزمن مانند آسم یا بیماری انسداد مزمن ریه (COPD) دارند، می‌توانند سطوح اشباع کمتری (۸۸ تا ۹۰ درصد) داشته باشند، بدون اینکه دلیلی برای نگرانی باشد. هنگامی که سطح اشباع بسیار سریع کاهش می‌یابد یا زمانی که زیر ۸۵ تا ۹۰ درصد است، ممکن است نشانه یک مشکل جدی سلامتی مانند ذات الریه، نارسایی قلبی یا کم خونی باشد که باید در بیمارستان تشخیص داده شود و در اسرع وقت درمان شود.

 

چرا میزان طبیعی اکسیژن خون اهمیت دارد؟!

اشباع اکسیژن به همراه ضربان قلب، فشار خون، تعداد تنفس و دمای بدن یکی از مهم‌ترین پارامترهای معاینه پزشکی در نظر گرفته می‌شود. این به این دلیل است که سطح اکسیژن خون به طور مستقیم با آنچه در بدن اتفاق می‌افتد، مرتبط است. در صورت وجود یک مشکل سلامتی که ممکن است جدی باشد، سطح اکسیژن خون می‌تواند پایین بیاید، مانند:

  • مشکلات تنفسی: آسم، COPD، آمفیزم، آمبولی، فیبروز کیستیک
  • بیماری قلبی: نارسایی قلبی یا نقایص مادرزادی
  • کم خونی

علاوه‌بر کمک به تشخیص برخی بیماری‌ها، اشباع اکسیژن می‌تواند برای نظارت بر نحوه انجام درمان برای یک وضعیت تعیین‌شده و همچنین کمک به ارزیابی سلامت عمومی یک بیمار بستری در بیمارستان استفاده شود.

 

ارتباط بین کرونا و میزان اشباع اکسیژن خون

کووید-۱۹ عفونتی است که عمدتاً سیستم تنفسی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و علائمی مانند سرفه‌های شدید، تنگی قفسه سینه، مشکل در تنفس و خستگی ایجاد می‌کند. بنابراین، کاهش اندکی سطح اکسیژن در افراد مبتلا به کووید-19 طبیعی است؛ زیرا ریه‌ها تحت تأثیر قرار گرفته و نمی‌توانند به درستی اکسیژن را تبادل کنند. انتظار می‌رود که اشباع اکسیژن در افراد مبتلا به کووید-19 بالای ۹۰ تا ۹۵ درصد باشد، بنابراین اگر این سطح کمتر از آن باشد، معاینه شدن توسط یک متخصص بهداشتی که ممکن است شروع به درمان با اکسیژن درمانی در بیمارستان را انتخاب کند، مهم است. در موارد جدی‌تر COVID-19، سطح اکسیژن خون می‌تواند به کمتر از ۸۰ درصد برسد که معمولاً به بستری شدن در بیمارستان نیاز است.

 

چگونه سطح اکسیژن خون را اندازه بگیریم

 

چگونه سطح اکسیژن خون را اندازه بگیریم؟!

سطح اکسیژن خون را می‌توان از طریق آزمایشی به نام اکسیمتری ارزیابی کرد. این تست را می‌توان به دو صورت انجام داد:

  • پالس اکسی متر: رایج‌ترین و آسان‌ترین راه برای اندازه‌گیری اشباع اکسیژن است. این دستگاه شامل یک دستگاه اکسیمتر است که روی نوک انگشت قرار می‌گیرد. این دستگاه سطح اکسیژن را بدون هیچ نوع نیش یا نمونه خون اندازه گیری می‌کند.
  • گاز خون شریانی: این کمتر رایج است، اما دقیق‌ترین راه برای دانستن میزان دقیق سطح اکسیژن در خون است. این تکنیکی است که در بیمارستان انجام می‌شود که در آن پزشک نمونه خون شریانی را می‌گیرد که در آزمایشگاه آنالیز می‌شود. گاز خون شریانی پارامترهای مهم دیگری مانند pH خون، فشار جزئی اکسیژن (pO2) و فشار جزئی دی اکسید کربن (pCO2) را نیز می‌دهد.

تست‌های اکسیمتری را می‌توان در خانه با استفاده از پالس اکسی متر انجام داد که می‌توان آن را از داروخانه‌ها خریداری کرد. در صورت استفاده از آن در خانه، لطفاً مطمئن شوید که دستتان گرم است و از لاک زدن ناخن خودداری کنید تا نتیجه دقیق‌تری را تضمین کنید.

 

روش بالا بردن اکسیژن خون

 

 

4 گیاهی که ممکن است به کاهش فشار خون بالا کمک کنند

 

ریحان:

ریحان  گیاهی خوش طعم است که به اشکال مختلف وجود دارد. در طب جایگزین محبوب است زیرا سرشار از ترکیبات قدرتمند مختلف است.ریحان شیرین سرشار از اوژنول است. تحقیقات این آنتی اکسیدان گیاهی را با بسیاری از فواید سلامتی از جمله کاهش فشار خون مرتبط دانسته است.مطالعات نشان می دهد که اوژنول ممکن است با عمل به عنوان یک مسدود کننده کانال کلسیم طبیعی به کاهش فشار خون کمک کند.مسدودکننده‌های کانال کلسیم از حرکت کلسیم به قلب و سلول‌های شریانی جلوگیری می‌کنند و به رگ‌های خونی اجازه می‌دهند تا شل شوند.مطالعات حیوانی نشان داده است که عصاره ریحان شیرین به شل شدن رگ‌های خونی و رقیق شدن خون کمک می‌کند، که به نوبه خود به کاهش فشار خون کمک می‌کند.با این حال، دانشمندان باید تحقیقات بیشتری انجام دهند تا بررسی کنند که آیا ریحان به کاهش فشار خون در انسان کمک می کند یا خیر.
 

جعفری:

جعفری یک گیاه محبوب در غذاهای آمریکایی، اروپایی و خاورمیانه است. این گیاه بومی مدیترانه است و دارای مشخصات تغذیه ای چشمگیر است.جعفری حاوی ترکیبات مختلفی مانند ویتامین C و کاروتنوئیدهای رژیمی است که ممکن است فشار خون را کاهش دهد.چندین مطالعه نشان داده‌اند که آنتی‌اکسیدان‌های کاروتنوئیدی فشار خون و کلسترول بد  را کاهش می‌دهند که یک عامل خطر برای بیماری‌های قلبی است.مطالعات حیوانی نشان داده است که جعفری با عمل کردن مانند یک مسدود کننده کانال کلسیم، فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را کاهش می دهد - نوعی دارویی که به آرامش و گشاد شدن رگ های خونی کمک می کند.با این حال، تحقیقات انسانی محدودی در مورد جعفری و فشار خون وجود دارد. تحقیقات بیشتری در این زمینه برای درک بهتر اثرات آن مورد نیاز است.
 

دانه کرفس:

دانه های کرفس  یک ادویه همه کاره است که مملو از مواد مغذی مختلفی مانند آهن، منیزیم، منگنز، کلسیم و فیبر است.جالب توجه است، برخی تحقیقات نشان می دهد که دانه های کرفس ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند.یک مطالعه روی موش‌ها اثرات عصاره دانه کرفس را بر فشار خون بررسی کرد.
این مطالعه نشان داد که عصاره دانه کرفس فشار خون را در موش‌هایی با فشار خون بالا کاهش می‌دهد - اما نه در موش‌هایی که فشار خون طبیعی داشتند.محققان پیشنهاد کرده اند که ترکیبات موجود در عصاره دانه کرفس ممکن است با عمل به عنوان یک مسدود کننده طبیعی کانال کلسیم به کاهش فشار خون کمک کند.علاوه بر این، دانه کرفس منبع خوبی از فیبر غذایی است که با کاهش فشار خون مرتبط است.با این حال، تنها مطالعات کمی در مورد دانه‌های کرفس و فشار خون وجود دارد. دانشمندان باید تحقیقات انسانی بیشتری در این زمینه انجام دهند.
 

سیر:

سیر سرشار از ترکیبات بسیاری است که ممکن است برای قلب شما مفید باشد.به طور خاص، سیر حاوی ترکیبات گوگردی مانند آلیسین است که ممکن است به افزایش جریان خون و شل شدن عروق خونی کمک کند. در مجموع، این عوامل ممکن است به کاهش فشار خون کمک کنند.بررسی 12 مطالعه روی بیش از 550 فرد مبتلا به فشار خون بالا نشان داد که مصرف سیر فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را به ترتیب به طور متوسط ​​8.3 میلی متر جیوه و 5.5 میلی متر جیوه کاهش می دهد.این کاهش مشابه اثرات داروهای فشار خون بود.یک مطالعه 24 هفته ای روی 30 نفر نشان داد که 600 تا 1500 میلی گرم عصاره سیر به اندازه داروی آتنولول در کاهش فشار خون موثر است.

 

خواص گیاه

 

روش بالا بردن اکسیژن خون

در یک فرد سالم، وقتی اشباع اکسیژن کم است، بین ۹۰ تا ۹۵ درصد، به‌طور کلی به این معنی است که مقداری زکام و التهاب در مجاری تنفسی وجود دارد که ممکن است میزان اکسیژنی را که به خون می‌رسد، کاهش دهد. به همین دلیل است که این کاهش سطح اشباع در هنگام ابتلا به آنفولانزا یا سرماخوردگی رایج است. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، اقدامات ساده‌ای وجود دارد که می‌توانید برای کمک به افزایش سطح اکسیژن خون انجام دهید. این راهکارهای بالا بردن اکسیژن خون شامل موارد زیر است:

  • سرفه: برای جابه‌جایی و حرکت ترشحات و سهولت اکسیژن رسانی.
  • درست نشستن به جای دراز کشیدن: به منظور کاهش فشار روی ریه ها.
  • یک نفس عمیق و آهسته بکشید: تا میزان هوایی که به ریه‌ها می‌رسد را افزایش دهید.
  • به جایی بروید که تهویه خوبی داشته باشد: تا میزان اکسیژن بیشتری را تضمین کنید.
  • از مکان های خیلی گرم یا خیلی سرد خودداری کنید: زیرا این مکان‌ها می‌توانند مانع تنفس شوند.

با این‌حال، زمانی که اشباع بسیار کم است، زیر ۸۵ تا ۹۰ درصد، ممکن است نشانه یک مشکل سلامت جدی‌تر مانند ذات‌الریه باشد. بنابراین، توصیه می‌شود برای ارزیابی دقیق‌تر به بیمارستان مراجعه کنید یا با کمک پزشکی تماس بگیرید. در حالی که منتظر کمک پزشکی هستید، می‌توانید تکنیک‌های بالا را آزمایش کنید تا کمی اشباع را افزایش دهید و تلاش تنفسی را کاهش دهید.

 

راهکار افزایش اکسیژن خون با تغذیه

یک روش بالا بردن اکسیژن خون این است که تغذیه خود را اصلاح کنید و به کمک مواد غذایی که در افزایش اکسیژن خون نقش دارند، سطح اکسیژن خون را در بیماران یا افرادی که سطح اکسیژن پایینی دارند، بهبود بدهید. یکی از بهترین انواع روش بالا بردن اکسیژن خون، استفاده از میوه‌ها و سبزیجات زیر است که می‌تواند در افزایش اشباع اکسیژن خون موثر باشند:

  • انار
  • کیوی
  • انجیر
  • خرما
  • چغندر
  • هویج
  • اسفناج
  • سیر
  • سیب زمینی شیرین
  • لوبیا

هرکدام از این میوه و سبزیجات خواص متفاوتی دارند و به شکلی برای بدن مفید هستند و تاثیر آن‌ها به‌عنوان راهکار بالا بردن اکسیژن خون را نمی‌توان نادیده گرفت. برای مثال انار و اسفناج به دلیل تاثیری که در جبران کم‌خونی و کمک به ساخت گلبول قرمز دارند، سبب افزایش اکسیژن‌رسانی به سلول‌ها می‌شوند.

همان‌طور که مشاهده کردید، یک روش بالا بردن اکسیژن خون، تغذیه صحیح است که کمک می‌نماید نه‌تنها سلامتی خود را حفظ کنید، بلکه تناسب اندام داشته باشید و از وضعیت جسمانی خود راضی باشید. برای کاهش یا افزایش وزن و رسیدن به تناسب اندام، کاهش مصرف غذا یا محدود و حذف کردن مواد غذایی را کنار بگذارید و به کمک رژیم‌های بهاره غفاری که هیچ ماده غذایی را حذف نمی‌کنند و به سلامتی شما اهمیت می‌دهند، به تناسب اندام برسید و در کنار آن سلامتی خود را ارتقا دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رژیم‌ها بر روی غفاری دایت، و برای دریافت رژیم لاغری خود بر روی رژیم آنلاین من کلیک نمایید.

مترجم: ریحانه ساده طهرانی | ترجمه از tuasaude.com