بهترین راهکار کاهش گرسنگی بعد از ورزش !

تاریخ : 1401/06/31

بهترین راهکار کاهش گرسنگی بعد از ورزش !

بهترین راهکار کاهش گرسنگی بعد از ورزش !

اغلب افراد پس از ورزش کردن، میزان زیادی غذا مصرف می‌کنند تا احساس گرسنگی بعد از ورزش را کاهش دهند. با این‌حال برخی از افراد که نیاز دارند لاغر شوند، برای نتیجه گرفتن از ورزش، باید نسبت به غذا خوردن بعد از ورزش حساس باشند؛ زیرا بیشتر ما فکر می‌کنیم به دلیل خسته شدن بدنمان، کالری زیادی سوزانده‌ایم و در نتیجه می‌توانیم به خود پاداش دهیم؛ اما اغلب میزان کالری که در غذا خوردن بعد از ورزش کسب می‌کنیم، بیشتر از میزان کالری است که هنگام تمرین صرف کرده‌ایم‌. چنانچه به دنبال کاهش وزن و لاغری هستید، با این مطلب از غفاری دایت همراه باشید تا بدانیم بعد از ورزش چه بخوریم تا لاغر شویم. همچنین این مطلب به شما در ارتباط با عضله سازی نیز کمک می‌کند.

بعد از ورزش چه بخوریم تا لاغر شویم

بعد از ورزش چه بخوریم تا لاغر شویم ؟!

در حقیقت این مسئله که قبل و بعد از ورزش چه بخوریم، اهمیت زیادی در کاهش وزن و عضله سازی ما دارد. بهتر است با رعایت نکات زیر از پرخوری پس از ورزش جلوگیری کنید:

پس از ورزش آب بنوشید

با ورزش کردن بدن عرق می‌کند و آب زیادی از دست می‌دهیم. از آنجایی که در حین انجام تمرین ورزشی، گاهی فراموش می‌کنیم آب کافی بنوشیم و‌یا با آب خوردن هنگام ورزش‌های با تحرک بالا، ممکن است احساس بدی در دستگاه گوارش خود داشته باشیم؛ در نتیجه پس از ورزش کردن، ابتدا باید به میزان کافی آب بنوشیم تا نه‌تنها بدن خود را هیدراته کنیم، بلکه چنانچه احساس گرسنگی کاذب داریم، آن را برطرف نماییم.

 

بلافاصله غذا نخورید

پس از ورزش کردن ممکن است احساس گرسنگی زیادی داشته باشیم و برای پیشگیری از پرخوری نیاز است بدانیم، چند ساعت بعد از ورزش غذا بخوریم؟! در حقیقت زمان خاصی برای غذا خوردن پس از ورزش وجود ندارد؛ اما چنانچه وضعیت بدن شما متعادل است و دچار کاهش فشار خون ویا قند خون نشده‌اید، بهتر است کمی صبر کنید تا کمی بدن شما آمادگی دریافت مواد غذایی را پیدا کند. همچنین چنانچه بین ورزش کردن و غذا خوردن فاصله بیندازید، ممکن است به این نتیجه برسید که چندان احساس گرسنگی ندارید و در نتیجه حجم کمتری از غذا را میل کنید. بنابراین با تاخیر در زمان غذا خوردن، می‌توانید مشکل گرسنگی بعد از ورزش را از بین ببرید.

 

شیر و نوشیدنی کم‌کالری بنوشید

لبنیات کم چرب همچون شیر نه‌تنها کلسیم و پروتئین کافی برای بازیابی انرژی بدن دارند؛ بلکه حجم معده را پر می‌کنند و مانع از پرخوری پس از ورزش می‌شوند. بنابراین یکی از بهترین انواع تغذیه برای قبل و بعد از بدنسازی، مصرف لبنیات و به‌خصوص شیر کم چرب است. از آن‌جایی که کلسیم یکی از مواد معدنی مهم در فعالیت‌های سلولی است و همچنین هنگام ورزش کردن به افزایش تراکم استخوانی کمک می‌کند، بهتر است از منابع کم‌چرب آن همچون شیر و ماست پس از ورزش ویا در طی روز استفاده کنید تا هنگام ورزش به بازسازی و همچنین افزایش استحکام استخوان‌های شما کمک کند. ماست میوه، یکی از میان‌وعده‌های نسبتا رژیمی و بسیار سالم است که به عنوان تغذیه پس از تمرین، برای کاهش گرسنگی بعد از ورزش بسیار تاثیر دارد.

 

روتین ایجاد نکنید

اغلب افراد برای تغذیه قبل از ورزش و پس از آن برنامه‌ریزی می‌کنند و نوع خاصی از مواد غذایی را آماده می‌نمایند؛ به همین دلیل یک روتین خاص برای ورزش خود دارند. اما چه اتفاقی می‌افتد اگر این روتین را از روز اول اشتباه پایه‌ریزی کرده باشید؟! در نتیجه چنانچه نیاز دارید وزن خود را کاهش دهید، بهتر است پیش از آنکه یک روتین غذایی ایجاد کنید، میزان کالری آن را بسنجید. همچنین می‌توانید از غذاهای متفاوت استفاده کنید که در نتیجه، بدن شما به مصرف غذاهای پرکالری عادت نکند.

 

تغذیه قبل و بعد از بدنسازی

 

یک رژیم عضله سازی داشته باشید

حالا که متوجه شدیم برای جلوگیری از پرخوری چه کنیم؛ بهتر است در صورت امکان از مشاور تغذیه و‌یا مربی ورزشی خود یک رژیم غذایی اصولی دریافت کنیم، تا به کمک آن هم کاهش وزن داشته باشیم و هم بتوانیم عضله سازی کنیم. بهترین تغذیه، زمانی است که شما برای کاهش گرسنگی بعد از ورزش، از یک میان‌وعده پروتئینی با کربوهیدرات پایین استفاده کنید؛ در نتیجه آسیبی که به عضلات وارد شده است، راحت‌تر ترمیم می‌گردد. تغذیه قبل و بعد از بدنسازی، از آن جهت اهمیت دارد که بدن شما را در ساخت عضلات و همچنین ترمیم آسیب‌های حین تمرین حمایت می‌کند. یکی از نکات مهم در تغذیه قبل از ورزش، مصرف صبحانه کامل است. صبحانه کامل، شامل میزان بالای پروتئین و کمی کربوهیدرات‌های پیچیده است؛ همچنین در این صبحانه انواع چربی‌های سالم به میزان کافی وجود دارد. گرسنه ماندن پس از ورزش اشتباه است؛ زیرا بدن ممکن است از عضلات برای تامین انرژی استفاده کند، با این‌حال چنانچه احساس گرسنگی بعد از ورزش ندارید، می‌توانید در وعده اصلی و میان وعده‌ها غذای مناسب میل کنید. یکی از بهترین راهکارها برای کاهش وزن به همراه ورزش کردن، این است که به جای اضافه کردن تعداد وعده‌های غذایی، پیش از وعده غذایی اصلی یعنی صبحانه، ناهار و شام ورزش کنید تا میزان سوخت‌وساز شما نسبت به کالری دریافتی روزانه افزایش یابد.

یکی از نکات مهم تغذیه‌ای این است که با صرف میان وعده‌های کوچک و سالم، همچون میوه و انواع نوشیدنی‌های هیدراته و همچنین غذاهای پروتئینی ولع خود را کاهش داده و با تقسیم کردن غذا در وعده‌های کوچک‌تر، متابولیسم خود را در طول روز حفظ نمایید. همچنین هیچ‌گاه به عددی که دستگاه‌های ورزشی برای کالری سوزانده شده شما نشان می‌دهند، اعتماد نکنید و همچنین کالری که پس از ورزش کردن از دست داده‌اید را دسته بالا نگیرید؛ در این‌صورت در غذا خوردن تعادل را رعایت می‌نمایید.

یک رژیم عضله سازی داشته باشید

رژیم کاهش وزن سریع

می‌توانید در کنار ورزش کردن، از یک رژیم غذایی سالم و اصولی استفاده کنید. برخی از مشاوران تغذیه رژیم لاغری را ارائه می‌دهند که ممکن است در آن‌ها وعده غذایی را حذف کنند یا برخی منابع مواد مغذی را محدود نماید؛ بنابراین بهتر است از رژیم‌های لاغری اصولی بهاره غفاری پیروی کنید تا نه‌تنها سلامتی شما افزایش پیدا کند، بلکه بتوانید به تناسب اندام برسید. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی غفاری دایت کلیک نمایید و چنانچه می‌خواهید همین حالا رژیم غذایی خود را دریافت کنید، بر روی رژیم آنلاین کلیک نمایید.