بهترین راهنمای جامع تشخیص کلسترول بد که باید بخوانید!

تاریخ : 1401/12/16

بهترین راهنمای جامع تشخیص کلسترول بد که باید بخوانید!

بهترین راهنمای جامع تشخیص کلسترول بد که باید بخوانید!

یکی از مهم‌ترین شرایطی که سبب بروز بیماری‌های بسیاری به‌خصوص سکته قلبی می‌شود، افزایش کلسترول خون است. البته چربی خون و کلسترول خون با یکدیگر تفاوت دارند و در حقیقت کلسترول زیرمجموعه‌ای از چربی خون است. همچنین ما دو نوع کلسترول در بدن داریم که یکی از آن‌ها کلسترول بد یا LDL و نوع دیگر، کلسترول خوب یا HDL است. در این مطلب از غفاری دایت می‌خواهیم یک راهنمای جامع تشخیص کلسترول بد به شما ارائه دهیم و بگویم چربی خون در آزمایش باید چند باشد، علائم کلسترول بالا چیست و چه راه‌هایی برای تشخیص کلسترول بالا وجود دارد؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا بدانید کلسترول در آزمایش خون چیست؟!

تشخیص کلسترول بالا

 

تشخیص کلسترول بالا

چربی خون در آزمایش با چه علامتی نشان داده میشود؟! یک تست خون که برای سنجش سطح کلسترول به کار می‌رود و به آن پنل لیپید می‌گویند، موارد زیر را نشان می‌دهد:

  • کلسترول تام
  • کلسترول LDL
  • کلسترول HDL
  • تری گلیسیرید (که یک نوع چربی در خون است.)

در اغلب مواقع از شما خواسته می‌شود که از ۹ تا ۱۲ ساعت قبل از تست، ناشتا باشید و به‌جز آب، هیچ غذا یا مایعات دیگری مصرف نکنید. برخی از تست‌های کلسترول نیاز به ناشتایی ندارد؛ به همین دلیل حتماً از دستورات پزشک خود پیروی کنید.

بالا بودن کلسترول در آزمایش خون

میزان کلسترول خون در ایالات متحده آمریکا به‌صورت میلی‌گرم کلسترول در دسی‌لیتر خون اندازه‌گیری می‌شود و در کانادا و بسیاری از کشورهای اروپایی، کلسترول به‌صورت میلی‌مول در لیتر اندازه‌گیری می‌شود. به کمک نکاتی که در ادامه این راهنمای جامع تشخیص کلسترول بد گفته می‌شود، آزمایش خون خود را تفسیر نمایید. (از مقدار‌های آزمایش در آمریکا استفاده شده است.)

 

تشخیص کلسترول

میزان کلسترول مطلوب در آزمایش خون کمتر از ۲۰۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر است. چنانچه کلسترول ۲۰۰ تا ۲۳۹ میلی‌گرم در دسی‌لیتر باشد، محدوده مرزی کلسترول بالا محسوب می‌گردد. کلسترول ۲۴۰ به بالا، شرایط کلسترول بالا و بحرانی محسوب می‌گردد. (افراد با کلسترول ۲۴۰ به بالا، حتماً باید به پزشک مراجعه کنند.)

 

تشخیص کلسترول LDL

به LDL کلسترول بد نیز می‌گویند و هرچقدر میزان آن کمتر باشد، برای سلامتی بهتر است. بهترین میزان آن برای افرادی که بیماری‌های عروق کرونری دارند؛ همچون حمله قلبی، آنژین، استنت یا بای‌پس کرونر، LDL کمتر از ۷۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر است. بهترین میزان برای افرادی که در ریسک بیماری عروق کرونری هستند یا دیابت دارند و همچنین محدوده خوب برای افرادی که بیماری عروق کرونری غیرحاد دارند، LDL کمتر از ۱۰۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر است.LDL ۱۰۰ تا ۱۲۹ میلی‌گرم در دسی‌لیتر برای افرادی که بیماری عروق کرونری ندارند، در محدوده خوب و برای افرادی که این بیماری‌ها را دارند؛ بالا است. میزانLDL ۱۳۰ تا ۱۵۹ میلی‌گرم در دسی‌لیتر برای افرادی که بیماری عروق کرونری ندارند، در مرز بالا بودن محسوب می‌شود و بالاتر از ۱۶۰، برای افراد سالم و افرادی که بیماری عروق کرونری دارند؛ خطرناک است. میزان ۱۹۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر و بیشتر از آن نیز بسیار بالا بوده و اغلب نشان دهنده یک بیماری ژنتیکی است.

 

تشخیص کلسترول HDL

کلسترول HDL، کلسترول خوب بدن است و هر چقدر میزان آن بیشتر باشد، برعکس LDL، برای بدن بهتر است. میزان کمتر از ۴۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر برای مردان و کمتر از ۵۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر برای زنان، کم محسوب می‌شود. ۶۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر و بیشتر از آن، بهترین میزان HDL خون است و بین این دو محدوده نیز نیازمند افرایش HDL است.

 

تشخیص چربی خون

برای اینکه بدانیم چربی خون در آزمایش باید چند باشد، باید مقدار مطلوب آن را در بگیریم. میزان مطلوب چربی خون، کمتر از ۱۵۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر است. میزان ۲۰۰ تا ۴۹۹ میلی‌گرم در دسی‌لیتر، چربی خون بالا و بیشتر از ۵۰۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر، چربی خون بسیار بالا است. افرادی که چربی خون آن‌ها بین ۱۵۰ تا ۱۹۹ میلی‌گرم در دسی‌لیتر است، باید نسبت به پیشگیری از چربی خون بالا بسیار حساس باشند.

 

علائم کلسترول بالا

 

علائم کلسترول بالا چیست؟

یکی از نکات مهم که در راهنمای جامع تشخیص کلسترول بد باید بدانیم، علائم کلسترول بالا است. در حقیقت چربی خون بالا علائمی ندارد، بلکه چنانچه به حالت اورژانسی برسد، نشانه‌های آن ظاهر می‌شود که می‌تواند شامل حمله قلبی و سکته باشد. این موارد تا هنگامی که کلسترول بالا سبب تشکیل پلاک در رگ‌های خونی نشود، بروز نمی‌کند. پلاک‌ها سبب کاهش حجم رگ‌ها شده و در نتیجه خون کمتری می‌تواند از میان آن‌ها عبور کند. تنها راه‌حلی که می‌توان چربی خون را تشخیص داد، تشخیص بالا بودن کلسترول در آزمایش خون است. چنانچه فردی به فشار خون بالا و اضافه وزن مبتلا باشد یا سیگار بکشد، پزشک پیشنهاد می‌کند چربی خون خود را مرتب چک نماید.

 

راهنمای تشخیص کلسترول بد

 

درمان کلسترول بالا

حالا که متوجه شدیم انواع cholesterol در آزمایش خون چیست و چربی خون در آزمایش باید چند باشد؛ در این بخش از راهنمای جامع تشخیص کلسترول بد، به راه‌های درمان کلسترول بالا می‌پردازیم. سبک زندگی همچون ورزش کردن و داشتن یک رژیم غذایی سالم، اولین خط دفاعی علیه کلسترول بالا است؛ به عنوان مثال می‌توانید از خواص سماق برای لاغری و همچنین کاهش کلسترول  خون استفاده کرد. اما چنانچه این تغییرات سبک زندگی مهم را ایجاد کردید و سطح کلسترول خون شما بالا باقی ماند، ممکن است پزشک داروهایی برای شما تجویز کند. نوع دارو یا ترکیب داروها به فاکتورهای متفاوتی بستگی دارد که شامل ریسک فاکتورهای شخصی، سن شما، سلامتی شما و عوارض جانبی داروها است. داروهای رایج که برای کلسترول بالا تجویز می‌شوند، شامل موارد زیر است:

  • استاتین
  • مهارکننده‌های جذب کلسترول
  • بمپدوئیک اسید
  • رزین‌های متصل شونده به اسید صفرا
  • مهارکننده‌های PCSK9

همچنین داروهایی که برای تری‌گلیسیرید بالل تجویز می‌شود، شامل موارد زیر است:

  • فیبرات‌ها
  • نیاسین
  • مکمل‌های اسید چرب امگا ۳
  • کلسترول بالا و سبک زندگی

تغییر سبک زندگی برای بهبود سطح کلسترول ضروری است.

  • اضافه وزن خود را کم کنید.
  • یک رژیم سالم برای قلب خود داشته باشید؛ یعنی بر روی غذاهای گیاهی تمرکز کنید که شامل میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل است. مصرف چربی ‌ای ترانس و اشباع را محدود کنید، زیرا چربی‌های غیراشباع که در روغن‌های کانولا و زیتون وجود دارد، گزینه سالم‌تری است. آووکادو، آجیل‌ها و ماهی‌های چرب منابع دیگر چربی‌های سالم هستند.
  • به‌طور منظم ورزش کنید.
  • سیگار نکشید.

یکی از ویژگی‌های رژیم‌های بهاره غفاری که نمی‌توان آن را در بسیاری از رژیم‌های دیگر پیدا کرد، کمک به بهبود سبک زندگی است. رژیم‌های بهاره غفاری تنها یک رژیم لاغری اصولی نیستند؛ بلکه در کنار آن می‌توانید ورزش مناسب نیز دریافت کرده و با کمک مشاور تغذیه خود به تناسب اندام و سلامتی دست پیدا کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رژیم‌ها بر روی غفاری دایت و برای تغییر سبک زندگی خود و پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها، همین حالا بر روی رژیم لاغری آنلاین کلیک نمایید.

 

مترجم: ریحانه ساده طهرانی | ترجمه از www.mayoclinic.org