بعد از عمل ابدومینوپلاستی (جراحی کاهش وزن) چه بخوریم؟

تاریخ : 1402/09/30

بعد از عمل ابدومینوپلاستی (جراحی کاهش وزن) چه بخوریم؟

بعد از عمل ابدومینوپلاستی (جراحی کاهش وزن) چه بخوریم؟

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که چربی زیادی در شکم خود دارید و نمی‌توانید آن را با رژیم غذایی یا انجام تمرینات ورزشی آب کنید می توانید ابدومینوپلاستی یا جراحی برداشت چربی را تجربه کنید. در این جراحی، چربی‌ها و پوست اضافی شکم برداشته می‌شود، عضلات موجود در دیواره شکمی سفت‌تر می‌شود و همین امر موجب می‌گردد شکمی صاف و یک دست داشته باشید. رژیم غذایی و تغذیه افرادی که این عمل را انجام می دهند، هم در دوران قبل از عمل و هم دوران بعد از عمل از اهمیت خاصی برخوردار است. فردی که این عمل را انجام می دهد، علاوه بر لیست غذاهایی که پزشکان توصیه می کنند قبل از عمل مصرف کند، به یک رژیم غذایی منظم بعد از جراحی نیاز خواهد داشت. این رژیم غذایی نقش مهمی در روند بهبود وی دارد و تأثیر مستقیم بر بازسازی بافت ها دارد. با پیروی از یک رژیم غذایی خاص بعد از این عمل جراحی، بیماران می توانند عوارض ناشی از جراحی خود را کاهش دهند.

 

غذاهای ممنوعه  بعد از عمل ابدومینوپلاستی

غذاهای فست فود و فرآوری شده

سمی ترین مواد غذایی بعد از این عمل جراحی محسوب می شوند. این غذاها  التهاب بدن را افزایش می دهند. بیماران باید از خوردن غذاهای فرآوری شده، فست فودها و همچنین کربوهیدرات هایی مانند نان، برنج و غلات خودداری کنند.

الکل و سیگار

الکل و سیگار روند بهبودی بدن را کند و خون را رقیق می کند. پزشکان توصیه می کنند به طور کلی از 2 هفته قبل تا 3 هفته پس از جراحی از مصرف الکل و سیگار خودداری کنند.

 

 

 

 

نمک

 حداقل دو تا چهار ماه پس از این عمل از غذاهای شور خودداری کنید. زیرا مصرف بالای نمک و غذاهای شور، احتمال نفخ شکمی را افزایش می دند که دوران نقاهت این بیماری را طولانی تر و همراه با درد و دشواری خواهد کرد.

نوشابه

 منجر به ایجاد مقادیر زیادی نفخ شده که بهبود را به تاخیر می اندازد.

 

چربی

"چربی دشمن است" بله، این را در ذهن داشته باشید. شما فقط و فقط برای از بین بردن دشمن خود یعنی چربی های خود مجبور به عمل شکم شده اید. اگر انتظار نتیجه امیدوار کننده دارید، باید محدودیت های رژیم خود را بپذیرید و سبک زندگی متفاوتی را با توجه به ورزش و ملاحظات تغذیه ای داشته باشید.

"همه چربی ها بد نیستند" این را نیز در ذهن داشته باشید. چربی بد، چربی اشباع شده ای است که در دمای اتاق جامد است و در اکثر محصولات حیوانی و همچنین غذاهای سرخ شده و فرآوری شده وجود دارد.

صرف این که از شر رسوبات چربی خلاص شده اید به معنای بد بودن انواع چربی ها نیست.

چربی های مناسبی هم برای سلامتی شما ضروری است. منابع چربی خوب شامل روغن زیتون ، میوه هایی مانند آووکادو ، آجیل و غلات است.

 

 

 

چه غذاهایی بعد از عمل ابدومینوپلاستی بخورید

نکته اصلی در رژیم غذایی بعد از عمل جراحی، تمرکز بر پروتئین های کم چربی یا بدون چربی و ایجاد پایه و اساس رژیم غذایی مناسب پس از جراحی است.

آب

 نوشیدن آب فراوان پس از جراحی شکم به بهبود سریعتر بدن کمک می کند. پس از به هوش آمدن کامل بیمار پس از جراحی و در صورت تهوع و استفراغ، می توان از مایعاتی مانند آب و آب میوه استفاده کرد. اگر بدن خود را کم آب نگه دارید ، مواد مغذی ضروری با مشکلاتی در انتقال به ناحیه جراحی روبرو می شوند.

بیشتر بخوانید: در این مطلب به بررسی موضوع لیپوماتیک شکم و پهلو پرداختیم.

 

از دست دادن آب و همچنین رژیم های کم فیبر و داروهای ضد درد مخدر باعث یبوست می شود و این به نوبه خود منجر به درد شکم می شود. غذاهای حاوی فیبر زیاد را در رژیم غذایی بعد از عمل قرار دهید و مقدار زیادی مایعات بنوشید تا از یبوست جلوگیری کنید. آب ، چای ، آب میوه و سوپ های تهیه شده از گوشت تازه و بدون چربی برای رژیم لاغری بعد از عمل توصیه می شود.

کربوهیدرات ها

کربوهیدرات ها به بازیابی قدرت بدن و به بهبودی سریع کمک می کنند. آنها از تحلیل عضلات جلوگیری می کنند و روند جوان سازی را تحریک می کنند. غلات کامل ، برنج قهوه ای ، بلغور، جو دوسر و ... منابع خوبی برای کربوهیدرات های مفید هستند.

ویتامین ها

مصرف ویتامین های A و C پس از جراحی باعث بهبودی مطلوب جای عمل، کمک به بازسازی پوست و کاهش کبودی و خطر عفونت می شود.

ویتامین A در تخم مرغ، لبنیات و روغن کبد ماهی وجود دارد. ویتامین C در مرکبات، گوجه فرنگی ، توت فرنگی و سبزیجات برگ وجود دارد.

پروتئین ها

پروتئین یک عامل کلیدی در ساخت سلول ها و ساختارهای جدید به طور کارآمد در کل روند بهبود است. این ماده در تخم مرغ ، گوشت بدون چربی ، ماهی بدون چربی ، لوبیا ، آجیل ، دانه ها ، لبنیات مانند ماست و غیره یافت می شود.

 

 

 

احتیاط در مصرف داروها

در مصرف داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (آسپیرین، استیل سالیسیلیک اسید، ایبوپروفن و یا ناپروکسن) باید احتیاط کرد زیرا اکثر آنها داروهای رقیق کننده خون هستند که می توانند ترمیم زخم را کند کنند و باعث خونریزی شود. بعد از جراحی شکم در مورد بهترین مسکن درد با پزشک خود مشورت کنید.

 همچنین ممکن است پزشک برای کاهش خطر ابتلا به عفونت، که می تواند باعث درد ، تب ، تورم و یا چرک شود، برخی از آنتی بیوتیک ها را برای شما تجویز کند.

پیروی از رژیم غذایی بعد از عمل جراحی، می تواند به شما کمک کند تا سریعتر از جراحی بهبود پیدا کنید و مطمئناً می توانید عضلات قوی تری ایجاد کنید تا کار خوبی که جراحی ابدومینوپلاستی شما آغاز کرده است را تکمیل کنید.

 این ضرب المثل انگلیسی را در ذهن داشته باشید:

"صبحانه را مانند یک پادشاه ، ناهار را مانند یک شاهزاده خانم و شام را مانند یک فرد فقیر بخورید".

 

همچنین به یاد داشته باشید که رژیم غذایی بعد از عمل، غذاهای خوشمزه را محدود یا قطع نمی کند، بلکه فقط با مهار غذاهای ناسالم و تشویق غذاهای سالم و مقوی، یک سبک زندگی سالم ایجاد می کند. بنابراین مهم است که بعد از جراحی ابدومینوپلاستی از دستورالعمل های غذایی خاصی پیروی کنید و میزان کالری ، چربی ، قند ، نمک و غیره را در روز کنترل کنید.

 

پیشنهاد می‌کنیم رژیم‌های غذایی بهاره غفاری را در سایت غفاری دایت بررسی کنید و چنانچه می‌خواهید از رژیم آنلاین من، رژیم مخصوص خود را دریافت کنید