برای استفاده از خواص روغن پرتقال ، طرز تهیه آن را بخوانید!

تاریخ : 1400/09/11

برای استفاده از خواص روغن پرتقال ، طرز تهیه آن را بخوانید!

برای استفاده از خواص روغن پرتقال ، طرز تهیه آن را بخوانید!

روغن پرتقال از سطح خارجی پوست پرتقال گرفته می‌شود. ازجمله مهم ترین خواص روغن پرتقال تقویت سیستم ایمنی بدن است. همچنین برای سلامت و شادابی پوست و درمان جای جوش نیز مفید است. در تهیه صابون و پودهای شست و شو برای افزایش عطر و خاصیت پاک کنندگی از روغن پرتقال استفاده می‌کنند. همچنین از روغن پرتقال به دلیل داشتن خواص ضد میکروبی و رایحه بسیار عالی که دارد در تهیه محصولات آرایشی مختلفی نظیر لوسیون‌ها، شامپوها، داروهای درمان آکنه، دهان‌شویه و غیره استفاده می‌شود. در ادامه به بررسی بیشتر روغن پرتقال می‌پردازیم. در این مطلب از غفاری دایت که در رابطه با روغن پرتقال است به بررسی مواردی مانند خواص روغن پرتقال، روغن پرتقال برای درمان یبوست، روشعن پرتقال و خواص ضد التهابی، روغن پرتقال برای بهبود گردش خون، روغن پرتقال برای تقویت سیستم ایمنی، روغن پرتقال برای محافظت از لثه، روغن پرتقال یک ضد باکتری طبیعی، روغن پرتقال برای کاهش درد، روغن پرتقال برای سلامت پوست، روغن پرتقال برای رفع آکنه، طرز تهیه روغن پرتقال، روش استفاده از روغن پرتقال و در نهایت عوارض جانبی روغن پرتقال می‌پردازیم.

خواص روغن پرتقال

 

خواص روغن پرتقال

از جمله مهم‌ترین مواد موجود در روغن پرتقال می‌توان به لیمونن و میرسن اشاره کرد. لیمونن در واقع یک آنتی اکسیدان است و می‌تواند به مبترزه با رادیکال‌های آزاد و خنثی سازی آن‌ها پرداخته و همچنین موجب بهبود التهاب‌هایی که موجب بروز بیماری‌ها است، می‌شود. لیمونن و میرسن نوعی مونوترپن هستند و به روغن پرتقال خاصیت رژیمی و ضد سرطانی می‌دهد. از جمله خواص روغن پرتقال می‌توان به مواردی از جمله مقابله با تومورهای سرطانی، بهبود گردش خون، از بین بردن باکتری‌ها و پاتوژن‌ها، کاهش چروک‌ها، بهبود هضم، کاهش فشار خون، حفظ سلامت پوست و از بین رفتن اضطراب اشاره کرد. در ادامه به بررسی برخی از خواص روغن پرتقال می‌پردازیم.

 

روغن پرتقال برای درمان یبوست

یکی از خولص و فواید روغن پرتقال کمک به درمان یبوست است. روغن پرتقال موجب القا گرما شده و به هضم بهتر غذا کمک کرده و در نتیجه می‌تواند تقش موثری در رفع و درمان یبوست داشته باشد.

 

روغن پرتقال و خواص ضد التهابی

روغن التهابی دارای خواص ضد التهابی است که در مبارزه با درد، عفونت و بیماری مزمن انسدادی ریه موثر و مفید است. در میان روغن‌های گیاهی دارای اثرات ضد التهابی روغن پرتقال قوی ترین اثر ضد التهابی و کاهش التهاب را دارد.

 

روغن پرتقال برای بهبود گردش خون

یک گزینه درمانی گیاهی و مناسب برای کاش فشار خون بالا و بهبود گردش خون روغن پرتقال است.

 

روغن پرتقال برای تقویت سیستم ایمنی

روغن پرتقال حاوی ماده‌ای به نام لیموننن است که از بدن در برابر عوامل استرس زا محافظت می‌کند. لیمونن موجود در روغن پرتقال می‌تواند از بدن در برابر استرس اکسیداتیو محافظت کند. هچنین روغن پرتقال دارای خواص ضد سرطان است و از رشد تومور‌ها جلوگیری می‌کند و از این طریق موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

 

روغن پرتقال برای محافظت از لثه

روغن پرتقال دارای خواص ضد میکروبی است و با داشان این خاصیت می‌تواند از دندان‌ها و لثه در برابر عوامل میکروبی و عفونت‌ها محافظت کند. از ترکیب روغن پرتقال با آب می‌توان به عنواک یک دهان شویه خانگی برای زخم‌های دهانی استفاده کرد. همچنین می‌توانید روغن پرتقال و روغن نارگیل خالص را ترکیب کرده و از این ترکیب به عنوان دهان شویه برای مراقبت از دهان و لثه در برابر میکروب‌ها استفاده کنید.

 

روغن پرتقال یک ضد باکتری طبیعی

روغن پرتقال حاوی خواص ضد میکروبی طبیعی بوده و برای خنثی کردن باکتری‌های مواد غذایی مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله باکتری‌هایی که روغن پرتقال توانایی جلوگیری از تکثیر آن را دارد می‌توان به باکتری اشریشیا کلای اشاره کرد. باکتری اشرشیاکلای در مواد غذایی آلوده مانند سبزیجات و گوشت آلوده وجود دارد و موجب بروز واکنش‌های شدید بدنی مانند از کار افتادن کلیه و حتی مرگ می‌شود. همچنین روغن پرتقال با داشتن مواد ضد میکروبی مانند ترپن می‌تواند مانع از پخش باکتری سالمونلا شود. سالمونلا موجب بروز تب و واکنش‌هایی در دستگاه گوارش شده و در صورت مصرف غذای آلوده به سالمونلا عوارض جانبی شدید دیگری نیز برای بدن ایجاد می‌شود.

 

روغن پرتقال برای کاهش درد

روغن پرتقال می‌تواند واکنش‌های التهابی بدن را که باعث تورم بافت‌ها می‌شوند را از بین برده و از این طریق موجب از بین رفتن درد‌های مفصل، عضله و یا استخوان شود. روغن پرتقال با بهبود خلق و خو می‌تواند موجب افزایش تحمل درد در بیماران شود. برای بهره مندی از این خاصیت کاهش التهاب و درد، روغن پرتقال را با روغنی دیگر مانند روغن نارگیل رقیق کرده و روی عضلات دردناک یا ناحیه‌ی متورم مالیده و ماساژ دهید تا التهاب آن موضع کاهش پیدا کند.

 

روغن پرتقال برای سلامت پوست

روغن پرتقال منبعی غنی از ویتامین C است و از این رو از جمله بهترین گزینه‌ها برای محافظت از پوست و درمان آن مصرف روغن پرتقال است. ویتامین C موجب ارتقای سطح کلاژن پوست می‌شود و از این طریق باعث جلوگیری از بروز علائم پیری مثل چروک‌ و لکه‌های سیاه می‌شود. روغن پرتقال همچنین دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است و از پوست در برابر اشعه‌ی فرابنفش، آلودگی و سموم محافظت می‌کند. برای بهره‌مندی از خواص روغن پرتقال برای پوست، مقداری روغن پرتقال را با روغن نارگیل ترکیب کرده و روی پوست خود بمالید‌.

روغن پرتقال برای رفع آکنه

روغن پرتقال می‌تواند با باکتری‌ها و التهاباتی که منجر به بروز آکنه می‌شوند مقابله کند. روغن پرتقال را با روغن نارگیل و یا روغن دارچین و یا روغن شمعدانی ترکیب کنید و با کمک گوش پاک کن بر روی آکنه بمالید. روغن پرتقال موجب رفع قرمزی، درد و التهاب ناشی از آکنه می‌شود.

 

طرز تهیه روغن پرتقال

 

طرز تهیه روغن پرتقال

مواد لازم برای تهیه روغن پرتقال عبارتند از:

  • پوست پرتقال
  • روغن زیتون اصل
  • ظرف شیشه‌ای

دو روش برای تهیه روغن پرتقال وجود دارد.

روش اول برای تهیه روغن پرتقال این است که ابتدا پوست پرتقال را رنده کرده و پوست پرتقال رنده شده را در یک کاسه‌ی شیشه‌ای ریختا و مقداری روغن زیتون بر روی پوست پرتقال رنده شده بریزید به صورتی که کامل روی پوست پرتقال‌ها را بپوشاند. حال این کاسه شیشه‌ای حاوی پوست پرتقال رنده شده و روغن زیتون را برای مدت چند ساعت بر روی یک قابلم‌ ی حاوی آب در حال جوش بگذارید. بخار آب جوش موجب داغ شدن روغن درون ظرف شیشه‌ای شده و در نتیجه منجر به خارج شدن اسانس پوست پرتقال رنده شده می‌شود. ( در این مرحله روغن نباید بجوشد زیرا روغن‌های ضروری به گرما حساس بوده و خاصیت خود را از دست می‌دهند. ) حال روغن پرتقال آماده است و کافی است آن را پس از خنک شدن از صافی رد کرده و  درون ظرف شیشه‌ای تیره رنگ بریزید و در جای تاریک و خنک نگهداری کنید.

در روش دوم از طرز تهیه روغن پرتقال به این صورت است که ابتدا پوست پرتقال رنده شده یا درشت جدا شده را در یک ظرف شیشه‌ای ریخته و روی آن مقداری روغن زیتون لصل بریزید تا کامل روی پوست پرتقال‌ها را بپوشاند و سپس درب ظرف را محکم ببندید. این ظرف شیشه‌ای را برای مدت زمان سه روز  یک جای تاریک و خنک بگذارید. بعد از اتمام سه روز ظرف شیشه‌ای را درون یک قابلمه‌ی حاوی آب در حال جوش گذاشته تا گرم شود (روغن نباید بجوشد) و عصاره پوست پرتقال به خوبی از آن خارج شود. روغن پرتقال آماده‌است و کافی است تا پس از خنک شدن آن را از صافی رد کنید، در ظرف شیشه ای تیره بریزید و در جای تاریک و خنک نگهدارید.

 

روش استفاده از روغن پرتقال

برای استفاده از خواص روغن پرتقال می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید.

  • موضعی: برای استفاده موضعی از روغن پرتقال آن را به نسبت برابر با روغن‌های دیگری مانند نارگیل یا جوجوبا ترکیب کنید و در قالب لوسیون یا شوینده‌ی بدن استفاده کنید و اندکی از آن را درهنگام استحمام مصرف نمایید. البته باید توجه داشته باشید که نسبت به روغن پرتقال حساسیت نداشته باشید.
  • استشمام رایحه: رایحه روغن پرتقال را می‌تواتید به صورت مستقیم استشمام کنید یا آن را در هوا اسپری کرده و به آن صورت از رایحه آن بهره مند شوید.
  • خوراکی: مصرف خوراکی روغن پرتقال تنها زمانی که روغن پرتقال باکیفیت، ارگانیک و دارای خاصیت درمانی توصیه می‌شود. برای مصرف روغن پرتقال به صورت خوراکی می‌توانید یک قطره از روغن پرتقال را به آب گازدار، آب، اسموتی و یا در ترکیب با عسل به‌عنوان مکمل غذایی مصرف کنید و تاثیر آن را در کاهش نفخ، دفع سموم و هضم بهتر غذا مشاهده کنید.

 

عوارض جانبی روغن پرتقال

 

عوارض جانبی روغن پرتقال

روغن پرتقال ترکیب بسیار قوی دارد و ممکن است در صورت تماس مستقیم پوست با روغن پرتقال عوارضی مانند قرمزی، تورم و کهیر بروز پیدا کنند. بنابراین هنگام استفاده از روغن پرتقال برای پوست بهتر است ابتدا مقدار کمی از آن را روی ناحیه کوچکی از پوست خود بمالید تا مطمئن شوید برای شما عوارضی ندارد. خانم‌های باردار، مادران شیرده و افرادی که از دارو‌های خاص استفاده می‌کنند، باید در مصرف روغن پرتقال محتاط باشند و با پزشک متخصص مشورت کنند. همچنین استفاده موضعی از روغن پرتقال برای کودکان نیز باید با احتیاط باشد. روغن پرتقال می‌تواند با برخی از دارو‌های شیمیایی تداخل داشته باشند و به همین دلیل افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی، کبدی یا اختلالات پوستی برای مصرف روغن پرتقال باید حتما با پزشک متخصص مشورت کنند. پس از مصرف روغن پرتقال تا دوازده ساعت نباید در معرض نور خورشید باشید؛ زیرا روغن پرتقال موجب تشدید عوارض اشعه‌ی فرابنفش خورشید بر پوست می‌شود.

از آن‌جایی که مصرف بیش از حد هر ماده‌ای، به‌صورت خوراکی یا موضعی می‌تواند عوارض خاص خود را داشته باشد، به همین دلیل لازم است یک سبک زندگی اصولی پیش بگیریم که رژیم غذایی اصولی، بخشی از آن است. رژیم‌های بهاره غفاری، رژیم‌ها اصولی هستند که مواد غذایی را حذف نمی‌کنند، اختصاصی برای هر فرد نوشته می‌شوند، می‌توان مدت طولانی آن‌ها را ادامه داد و چندین ویژگی شگفت انگیز دیگر دارند. برای کسب اطلاعات  بیشتر، بر روی غفاری دایت کلیک نمایید، و برای دریافت رژیم غذایی خود بر روی رژیم آنلاین من کلیک نمایید.