بازگشت وزن بعد از عمل بای پس یا اسلیو | راهنمای جامع

تاریخ : 1401/12/13

بازگشت وزن بعد از عمل بای پس یا اسلیو | راهنمای جامع

بازگشت وزن بعد از عمل بای پس یا اسلیو | راهنمای جامع

بازگشت وزن بعد از عمل بای پس چیز عجیبی نیست! به این معنا که غیرمعمول نیست که بیماران پس از جراحی اسلیو یا بای پس معده، دوباره به وزن سابق خود بازگردند. باتوجه‌به مطالعات انجام شده، بازگشت وزن بعد از جراحی بای پس به علت عوامل مختلفی از جمله تغییر در عادات غذایی یا استفاده مجدد از عادات غذایی ناسالم، کاهش فعالیت بدنی، تغییرات هورمونی، یا ایجاد شرایط جدید بهداشتی، فیستول (باز شدن غیرطبیعی)، کاهش وزن قبل از عمل بای‌پس، و مشکلات روانی می‌تواند اتفاق بیفتد.

اگر بعد از عمل بای پس متوجه افزایش تدریجی وزن شدید؛ ممکن است تعجب کنید که چرا این اتفاق افتاده است؟! گشادشدن خروجی ایجاد شده در طول عمل، می‌تواند دلیل اصلی آن باشد. خروجی که آناستوموز گاستروژوژنوستومی نیز نامیده می‌شود، برای ایجاد احساس سیری ضروری بود. اما گشادشدن آن سوراخ، بر توانایی شما برای احساس سیری و به‌تبع آن برای افزایش وزن تأثیر می‌گذارد.

بااین‌حال، برخی از مطالعات نشان داده‌اند که استراتژی‌هایی وجود دارد که می‌تواند به افراد در پیشگیری یا مدیریت آن کمک کند. به این معنا که با رعایت رژیم غذایی و تمرین منظم، بیماران می‌توانند وزن خود را پس از عمل حفظ کنند. به‌هرحال، در صورتی که بازگشت وزن بعد از عمل مینی بای پس رخ دهد، بهتر است که با پزشک خود مشورت کنید تا راه‌های مختلفی را برای مدیریت و کاهش وزن پیشنهاد دهد.

بازگشت وزن بعد از عمل بای پس چیست؟

بازگشت وزن بعد از عمل بای پس (به انگلیسی: Bariatric surgery weight regain) به پدیده‌ای اشاره دارد که در آن افرادی که تحت عمل جراحی چاقی مانند بای‌پس معده یا اسلیو گاسترکتومی قرار گرفته‌اند، پس از یک دوره کاهش وزن اولیه، شروع به بازیابی وزن می‌کنند.

عمل بای پس یکی از معروف‌ترین جراحی‌های لاغری است که برای کاهش وزن و درمان چاقی استفاده می‌شود. بااین‌حال، یکی از بزرگ‌ترین ترس‌های بیماران پس از این عمل، بازگشت به وزن قبلی است. پس درست است که عمل بای‌پس معده به شما کمک می‌کند تا وزن خود را کاهش دهید، اما در سال‌های اخیر، تحقیقات منتشر شده نشان داده است که کاهش وزن پایدار برای برخی از بیماران جراحی بای پس از جمله حتی کسانی که تجربه عمل بای پس موفقی را داشته‌اند، می‌تواند دشوار باشد.

آیا بازگشت وزن بعد از عمل بای پس معده ممکن است؟

آیا بازگشت وزن بعد از عمل بای پس معده امکان‌پذیر است؟

بله پس از عمل جراحی بای پس معده امکان بازیابی وزن وجود دارد. درحالی‌که جراحی ابزاری قدرتمند برای کاهش وزن است، اما به‌تنهایی یک راه‌حل دائمی نیست. بدون ایجاد تغییرات طولانی‌مدت در سبک زندگی، مانند اتخاذ عادات غذایی سالم و درگیرشدن در فعالیت بدنی منظم، افزایش مجدد می‌تواند در طول زمان رخ دهد.

مطالعات نشان داده‌اند که بخش قابل‌توجهی از بیماران بای پس معده در سال‌های پس از جراحی، دوباره وزن را تجربه می‌کنند. مقدار وزن بازیابی شده از فردی به فرد دیگر متفاوت است و ممکن است به عواملی مانند رژیم غذایی، عادات ورزشی و رعایت دستورالعمل‌های بعد از جراحی بستگی داشته باشد.

بااین‌حال، مهم است که توجه داشته باشید که افزایش مجدد وزن پس از جراحی بای‌پس معده را می‌توان از طریق پیروی مداوم از یک سبک زندگی سالم به حداقل رساند. این ممکن است شامل پیگیری منظم با ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی، حمایت از یک متخصص تغذیه و شرکت در گروه‌های حمایت از کاهش وزن باشد.

در برخی موارد، افزایش وزن ممکن است نشانه‌ای از عوارض جراحی یا شرایط پزشکی زمینه‌ای مانند عدم تعادل هورمونی یا کمبود مواد مغذی باشد؛ بنابراین، برای افرادی که جراحی بای‌پس معده انجام داده‌اند و تجربه افزایش وزن دارند، مهم است که با ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود برای تعیین علت زمینه‌ای و ایجاد یک برنامه درمانی مناسب مشورت کنند.

به‌طورکلی، درحالی‌که جراحی بای پس معده می‌تواند ابزار مؤثری برای کاهش وزن باشد، ایجاد تغییرات طولانی‌مدت در سبک زندگی به‌منظور حفظ کاهش وزن یا استپ وزنی و جلوگیری از افزایش وزن بسیار مهم است.

روند کاهش وزن بعد از عمل بای پس معده چگونه است؟

بای پس معده به میلیون‌ها نفر از افراد چاق کمک می‌کند تا وزن خود را کاهش دهند و سبک زندگی سالم‌تری داشته باشند. بااین‌حال، بسیاری از مردم این سال را دارند که دقیقاً چه مقدار وزن پس از جراحی از دست خواهند داد و برای کاهش وزن تاحدامکان چه کاری باید انجام دهند.

بیماران بای پس معده در 12 تا 21 ماه اول پس از جراحی به‌سرعت وزن کم می‌کنند. کاهش وزن سریع به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

  • عدم امکان غذاخوردن برای یک دوره زمانی مشخص
  • تغییر در اندازه وعده‌های غذایی
  • رژیم غذایی جدید که بدون درنظرگرفتن عمل جراحی، منجر به کاهش وزن خواهد شد.

به این آمار دقت نمایید:

  • شش ماه پس از عمل: اکثر بیماران در این مرحله حدود 30 تا 40 درصد وزن خود را ازدست‌داده‌اند.
  • کاهش وزن پس از نه ماه: بستگی به کاهش وزن شما در شش‌ماهه اول دارد. اگر در پایان شش ماه اول، مقدار قابل‌توجهی وزن کم کرده باشید، پزشک هدف معقولی مانند دو تا پنج درصد از وزن شما را تعیین خواهد کرد.
  • یک سال بعد از جراحی: در این مرحله، اکثر بیماران بسته به وزن اولیه، حدود 60 تا 80 درصد وزن خود را ازدست‌داده‌اند.

اکثر بیماران یک تا سه سال پس از جراحی به حداکثر کاهش وزن خود می‌رسند. اما مطالعات نشان می‌دهد که برخی از افراد معمولاً حدود 2 تا 10 سال پس از عمل جراحی، دوباره دچار بازگشت وزن می‌شوند! تحقیقات نشان می‌دهد که به طور متوسط، بیماران پس از 10 سال حدود 30 درصد کاهش وزن خود را به دست می‌آورند.

حدود یک‌چهارم بیماران تا 10 سال تمام وزن ازدست‌رفته خود را به دست می‌آورند. علاوه بر این، حدود 20 درصد از بیمارانی که تحت عمل جراحی چاقی قرار می‌گیرند، وزن قابل‌توجهی را از دست نمی‌دهند.

چه عواملی در بازگشت وزن بعد از عمل بای پس تأثیرگذارند؟ علل افزایش وزن پس از جراحی بای پس

بازگشت وزن بعد از عمل بای پس معده یکی از مشکلاتی است که برخی از بیماران پس از جراحی با آن مواجه می‌شوند. عوامل مختلفی می‌تواند در بازگشت وزن بعدازاین جراحی تأثیرگذار باشند. این عوامل عبارت‌اند از:

عدم رعایت رژیم غذایی: رعایت رژیم غذایی مناسب پس از عمل بای پس معده از اهمیت بالایی برخوردار است. عدم رعایت رژیم غذایی مناسب و خوردن غذاهای پرکالری و چربی می‌تواند باعث بازگشت وزن شود.

عدم فعالیت بدنی: فعالیت بدنی می‌تواند در حفظ وزن مناسب پس از عمل بای‌پس معده مؤثر باشد. عدم انجام فعالیت بدنی منظم و کافی می‌تواند باعث بازگشت وزن شود.

وجود مشکلات پزشکی: برخی از مشکلات پزشکی می‌تواند بازگشت وزن بعد از عمل بای پس معده را تسهیل کند. به‌عنوان‌مثال، راهیابی مجدد دو قسمت جدا شده معده به هم (Gastrogastric Fistula) می‌تواند باعث بازگشت وزن شود.

عوامل تأثیرگذار در بازگشت وزن بعد از عمل بای پس

مثال

تشریحی (Anatomical)

بزرگ‌شدن کیسه معده، بزرگ‌شدن خروجی معده

فیزیولوژیکی (Physiological)

متابولیسم تغییریافته چربی که منجر به ذخیره‌سازی آسان چربی و چربی‌سوزی محدود می‌شود، یائسگی

روان‌شناسی (Psychological)

افسردگی، عدم خودکارآمدی، مشکل در ابراز وجود برای رفتارهای جدید

رفتاری (Behavioural)

عدم فعالیت؛ رفتارهای خوردن (مثلاً غذاهای فراوری شده، خوردن بیش از حد رضایت)

چه کسانی دچار بازگشت وزن بعد از عمل بای پس می‌شوند؟

همانطور که گفتیم  کاهش وزن اولیه معمولی پس از جراحی چاقی، بین 47 تا 80 درصد وزن اضافی، متغیر است. بااین‌حال، بازگشت وزن بعد از عمل بای پس بین 15 تا 25 درصد وزن ازدست‌رفته است. این می‌تواند برای بیماران بسیار ناامیدکننده باشد و مدیریت انتظارات وزن بعد از جراحی بسیار مهم است.

هر فردی که تحت عمل جراحی چاقی، از جمله عمل بای‌پس معده قرار می‌گیرد، درصورتی‌که تغییرات لازم در رژیم غذایی و سبک زندگی توصیه شده توسط تیم مراقبت‌های بهداشتی خود را رعایت نکند، می‌تواند پس از جراحی، دوباره چاقی را تجربه کند.

بااین‌حال، برخی از عوامل، مانند سابقه افزایش وزن قبلی یا عدم رعایت توصیه‌های رژیم غذایی و فعالیت بدنی، ممکن است خطر بازیابی وزن را پس از جراحی افزایش دهد. مهم است که هرگونه نگرانی در مورد کاهش وزن ناگهانی یا افزایش وزن را با تیم مراقبت‌های بهداشتی خود در میان بگذارید و توصیه‌های آنها را برای رژیم غذایی، ورزش و مراقبت‌های بعدی دنبال کنید تا خطر افزایش وزن پس از جراحی چاقی را به حداقل برسانید.

رژیم غذایی بعد از جراحی بای پس معده

7 قدم مهم، مؤثر و پیشگیرانه تغذیه‌ای برای جلوگیری از بازگشت وزن بعد از عمل بای پس معده

جراحی‌ها برای لاغری از جمله بای‌پس معده، روشی کاملاً ثابت برای کاهش قابل‌توجه و پایدار وزن است. بااین‌حال، افزایش وزن پس از جراحی یک نگرانی بالقوه برای بیماران است. هنگامی که شما بعد از عمل بای پس به سبک غذایی خود برگردید، ممکن است وزن شما دوباره افزایش یابد. برخی از اقدامات تغذیه ای مهم، مؤثر و پیشگیرانه برای جلوگیری از افزایش وزن پس از جراحی چاقی عبارت‌اند از:

  1. رعایت رژیم غذایی مناسب: برای کاهش وزن پس از عمل بای پس ممکن است بخشی از معده شما از بین برود و حجم غذایی کمتری بتوانید مصرف کنید؛ بنابراین، رعایت یک رژیم غذایی مناسب که حاوی مواد مغذی موردنیاز بدن شما باشد، بسیار مهم است. مشاوره و قرار ملاقات‌های بعدی با متخصصان تغذیه و تیم جراحی، برای نظارت بر پیشرفت شما، ارزیابی هرگونه کمبود تغذیه‌ای و تنظیم رژیم غذایی در صورت نیاز ضروری است.
  2. مصرف مواد غذایی پر از پروتئین: پروتئین برای حفظ توده بدون چربی بدن و تقویت سیری ضروری است. مصرف مواد غذایی پر از پروتئین، مانند گوشت، ماهی، تخم‌مرغ و لبنیات، می‌تواند به حفظ احساس سیری و کاهش میل به خوردن غذا کمک کند. اطمینان حاصل کنید که پروتئین کافی مصرف می‌کنید و در صورت نیاز، مکمل با شیک‌های پروتئینی را در نظر بگیرید.
  3. مصرف میوه‌ها و سبزیجات: مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها که حاوی فیبر هستند، می‌تواند به کنترل احساس گرسنگی و کمک به کاهش وزن شما کمک کند. از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های پرکالری، پرچرب و پرقند خودداری کنید. در عوض، غذاهای غنی از مواد مغذی مانند سبزی‌ها، میوه‌ها، غلات کامل، پروتئین بدون چربی و لبنیات کم‌چرب را انتخاب کنید.
  4. رعایت تعادل ماکرونوتریئنت ها: رعایت تعادل بین ماکرونوتریئنت های مختلف، یعنی پروتئین، کربوهیدرات و چربی، می‌تواند به حفظ وزن مناسب کمک کند.
  5. ورزش منظم: فعالیت بدنی را در برنامه روزانه خود بگنجانید. ورزش می‌تواند به افزایش کالری‌سوزی، حفظ توده عضلانی و بهبود سلامت کلی کمک کند. در بیشتر روزهای هفته حداقل 30 دقیقه فعالیت با شدت متوسط را هدف قرار دهید  ورزش منظم همچنین به شما کمک می‌کند تا سطح انرژی خود را بالا ببرید و کالری بسوزانید که می‌تواند به کاهش وزن و حفظ آن کمک کند.
  6. خودداری از نوشیدن مایعات همراه با وعده‌های غذایی: نوشیدن مایعات همراه با وعده‌های غذایی می‌تواند سیری را کاهش و کالری دریافتی را افزایش دهد. در عوض، مایعات را 30 دقیقه قبل یا بعد از غذا مصرف کنید.
  7. اجتناب از پرخوری: مراقب اندازه وعده‌ها باشید و از پرخوری خودداری کنید. آهسته غذا بخورید، کاملاً بجوید و وقتی احساس سیری کردید از خوردن دست بکشید.

برای بهینه‌سازی شانس کاهش وزن بعد از عمل بای‌پس، بیماران آینده‌نگر قبل از جراحی با یک متخصص تغذیه مشاوره دریافت می‌کنند و همچنین از مشاوره‌های بعدی نیز بهره‌مند می‌شوند. در این مشاوره‌ها، متخصص تغذیه باید به بیمار در مورد نوع رژیم غذایی بعد از جراحی برای جلوگیری از عوارض، تسهیل کاهش وزن و حفظ کاهش وزن طولانی‌مدت رعایت شود، آموزش دهد و او را راهنمایی کند.

ورزش‌های مناسب بعد از عمل بای پس معده

همان‌طور که گفتیم جراحی بای پس معده یک روش مؤثر کاهش وزن است که در صورت ایجاد تغییرات مناسب در سبک زندگی پس از جراحی می‌تواند مزایای طولانی‌مدت داشته باشد. ورزش یک جنبه ضروری از یک سبک زندگی سالم است و می‌تواند به حفظ کاهش وزن، بهبود سلامت کلی و تقویت خلق‌وخو کمک کند

با عنایت به این امر که عمل جراحی بای پس معده از بهترین راه‌های کاهش وزن است، اما اگر در حدود دو تا سه سال بعد از عمل از انجام فعالیت‌های ثابت ورزشی و تغییر سبک زندگی خود بهره نگیرید؛ تمام تلاش شما برای کاهش وزن بی‌فایده خواهد بود و وزن اضافی دیر یا زود به سراغ شما باز خواهد گشت.

باتوجه‌به موارد فوق، نوع و شدت ورزش مناسب پس از جراحی بای پس معده ممکن است به دوره نقاهت پس از جراحی بستگی داشته باشد. در شش ماه اول پس از جراحی، ورزش‌های کم شدت مانند یوگا، پیاده‌روی و ورزش‌های هوازی سبک توصیه می‌شود. به این معنا که در 6 ماه اول بعد از جراحی بای پس معده به انجام ورزش‌هایی چون یوگا، پیاده‌روی و ورزش‌های استقامتی سبک بپردازید.

بعد از گذشت 6 ماه از جراحی می‌توانید به طور منظم 3 تا 5 روز در هفته و هر روز به مدت 45 دقیقه ورزش کنید. افراد می‌توانند پس از شش ماه، به‌تدریج شدت و مدت تمرینات خود را از جمله تمرینات تناوبی با شدت بالا، تمرینات مقاومتی، هنرهای رزمی و غیره افزایش دهند و ورزش‌های استقامتی سخت‌تر و یا ورزش‌های رزمی و … را شروع کنند.

پیروی از یک برنامه ورزشی منظم پس از جراحی برای حفظ کاهش وزن و مزایای کلی سلامت بسیار مهم است. پیروی‌نکردن از یک برنامه ورزشی می‌تواند منجر به بازگشت وزن بعد از عمل بای پس شود و عمل جراحی را کمتر مؤثر کند. توصیه می‌شود برای طراحی یک برنامه ورزشی که متناسب با نیازهای خاص و دوره نقاهت فرد باشد، با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی یا یک مربی شخصی معتبر مشورت کنید.

مزایای درمان کلینیک لاغری در کاهش لاغری پس از جراحی بای پس

مزایای درمان کلینیک لاغری

درمان‌های کلینیک لاغری می‌تواند باهدف قراردادن علل زمینه‌ای و ارائه برنامه‌های مراقبت شخصی متناسب با نیازهای هر بیمار، به کاهش وزن پس از جراحی بای‌پس کمک کند. این درمان‌ها با داشتن بسیاری از مزایا برای افرادی که تصمیم به کاهش وزن خود گرفته‌اند، همراه است. برخی از مزایا عبارت‌اند از:

توجه به سلامت کلی: درمان کلینیک لاغری به‌منظور بهبود سلامت کلی بدن و افزایش سطح فعالیت بدنی است. باتوجه‌به اینکه کاهش وزن منجر به بهبود عوارض بسیاری از بیماری‌ها می‌شود، این نوع درمان، می‌تواند بهبود قابل‌توجهی در سلامت کلی شما ایجاد کند.

اطمینان از وزن کمتر: با رعایت نکات و راهکارهای درمان کلینیک لاغری، شما مطمئن می‌شوید که وزنتان به حد مطلوبی کاهش پیدا می‌کند و از آن به بعد همواره می‌توانید وزن خود را در کنترل داشته باشید.

تغذیه سالم‌تر: درمان کلینیک لاغری با شناسایی نقاط ضعف تغذیه شما، به شما کمک می‌کند تا تغذیه‌ای سالم‌تر داشته باشید و مواد غذایی لازم برای بدنتان را دریافت کنید.

راهکارهای شخصی‌سازی شده: درمان کلینیک لاغری باتوجه‌به نیازهای شما، راهکارهایی را برای شما ارائه می‌دهد که باتوجه‌به سبک زندگی و وضعیت شخصی شما به شما کمک می‌کند تا به بهترین نتیجه برسید.

پشتیبانی مداوم: درمان کلینیک لاغری با ارائه مشاوره‌های مداوم و همچنین پشتیبانی شما در زمان‌های مختلف به شما کمک می‌کند تا همواره به راه درست باشید و مشکلات خود را با مشاوران متخصص در میان بگذارید.

بدون جراحی، وزن کم کنید!

کلینیک لاغری غفاری دایت با بهره‌مندی از دستگاه‌های لاغری زیمر آلمان، دستگاه ترواسکالپ و دستگاه اینبادی، کوانتوم جهت آنالیز بدن در خدمت تمام شما عزیزان است. متأسفانه در برخی موارد، افراد با استفاده از روش‌های لاغری هم شاهد کم نشدن وزن هستند. اگر حوصله برنامه‌ها و رژیم‌های غذایی را ندارید! می‌توانید با دستگاه‌های لاغری غفاری دایت تنها در یک جلسه 15 دقیقه‌ای 25 درصد از ضخامت چربی‌ خودتان را از دست بدهید! ما در مجموعه لاغری و رژیم‌درمانی غفاری دایت بر روی لاغری سریع در 15 دقیقه کار می‌کنیم و با استفاده از دستگاه لاغری، شما را به اندامی که آرزوی آن را داشتید، می‌رسانیم.

سؤالات متداول

بعد از عمل بای پس، چقدر وزن کم خواهم کرد؟

بسته به آناتومی فردی و انگیزه موفقیت، حدود 20 تا 50 پوند.

آیا می‌توانم بعد از جراحی به مصرف داروها ادامه دهم؟

بیماران باید در هفته اول پس از جراحی از مصرف قرص‌ها خودداری کنند و در صورت امکان از داروهای مایع استفاده کنند. توصیه می‌کنیم قبل از عمل جراحی، داروهایی که مصرف می‌کنید را با پزشک مراقبت‌های اولیه و متخصصان تغذیه در میان بگذارید.

آیا بعد از عمل بای پس، باید از رژیم غذایی خاصی پیروی کنم؟

بله بیماران باید به مدت یک ماه یک رژیم غذایی محدود، مشابه رژیم غذایی که پس از جراحی RYGB  پیروی می‌کنند، داشته باشند و به دنبال آن از یک رژیم غذایی طولانی‌مدت که امکان کاهش وزن را فراهم می‌کند، پیروی کنند.

مدت زمان عمل بای پس چقدر است؟

مدت زمان عمل بای پس به نوع عمل و وضعیت بیمار بستگی دارد و نمی‌توان به‌طورکلی زمان دقیقی برای آن تعیین کرد. بااین‌حال، معمولاً مدت‌زمان این عمل حدود ۲ تا ۵ ساعت طول می‌کشد. برای بیمارانی که بای پس معده با روش باز به کار گرفته می‌شود، مدت‌زمان عمل معمولاً بیشتر است و ممکن است تا ۶ تا ۸ ساعت طول بکشد. پس از عمل بای‌پس معده، بیمار معمولاً برای چند روز در بیمارستان باقی می‌ماند و پس از آن ممکن است برای یک یا دو هفته به تعداد محدودی استراحت نیاز داشته باشد تا بهبودی کامل حاصل شود.