با طرز تهیه قورمه سبزی رژیمی و خوشمزه آشنا شوید!

تاریخ : 1401/11/16

با طرز تهیه قورمه سبزی رژیمی و خوشمزه آشنا شوید!

با طرز تهیه قورمه سبزی رژیمی و خوشمزه آشنا شوید!

قورمه سبزی یکی از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین غذاهای ایرانی است. خورشت قورمه سبزی یک خورشت بسیار محبوب و پرطرفدار است. قورمه سبزی غذایی پرخاصیت و مقوی است و سبزی قورمه سبزی از اجزا اصلی این غذای لذید و پرطرفدار است. قورمه شبزی غذایی است که نخوردن و چشم‌پوشی از آن کار سخت و دشوار است. افرادی که رژیمی لاغری دارند می‌توانند با استفاده از طرز تهیه قورمه سبزی رژیمی به سادگی قورمه سبزی را پخته و در وعده‌های غذایی خود استفاده کنند. طرز تهیه قورمه سبزی رژیمی این روز‌ها که بیشتر افراد به دنبال کاهش وزن و تناسب اندام هستند و درگیر رژیم‌های غذایی سخت هستند بسیار پرطرفدار و محبوب است. قورمه سبزی غذایی است که هر چه جا افتاده‌تر باشد خوشمزه‌تر است.

در طرز تهیه قورمه سبزی رژیمی باید توجه کنید که از گوشت بدون چربی استفاده کنید و نکته بعدی که از اهمیت زیادی در طرز تهیه قورمه سبزی رژیمی برخوردار است این است که از روغن به میزان کمتری استفاده کنید. دانستن طرز تهیه قورمه سبزی رژیمی و ترفند‌هایی برای خوشمزه‌تر کردن این طرز تهیه قورمه سبزی رژیمی بدای افرادی که به دنبال تناسب اندام هستند اما نمی‌توانند از خوردن این غذای خوشمزه نیز بگذرند واجب است. در ادامه طرز تهیه قورمه سبزی رژیمی را برای شما معرفی خواهیم کرد.

گوشت گوسفندی

500 گرم

سبزی خورشتی

1.5 کیلو گرم

لوبیا قرمز یا چیتی

300 گرم

لیمو عمانی

5 عدد

نمک و فلفل سیاه

به میزان لازم

آب

به میزان لازم

پیاز

2 عدد

سیر

3 حبه

 

طرز تهیه قورمه سبزی رژیمی چیست ؟!

طرز تهیه قورمه سبزی رژیمی بسیار ساده است که در ادامه معرفی می‌کنیم. مواد لازم برای طرز تهیه قورمه سبزی رژیمی برای چهار نفر عبارتند از:

  • نیم کیلو سبزی قورمه سبزی
  • یک سوم لیوان لوبیا قرمز
  • دویست گرم گوشت مغز ران گوسفند با قلم يا راسته بي‌استخوان گوساله و بدون چربی
  • یک عدد پیاز با اندازه کوچک
  • دو عدد لیمو عمانی
  • روغن به مقدار کم
  • نمک به میزان مورد نیاز
  • فلفل به میزان مورد نیاز
  • زردچوبه به میزان مورد نیاز

طرز تهیه قورمه سبزی رژیمی چیست

مراحل طرز تهیه قورمه سبزی رژیمی به صورت زیر است:

مرحله اول

برای شروع و در مرحله اول از طرز تهیه قورمه سبزی رژیمی باید پیاز را پوست کنده، بشویید و ریز خرد کنید.

مرحله دوم

در این مرحله از طرز تهیه قورمه سبزی رژیمی پیاز‌هایی را که ریز خرد کردید را همراه با گوست با مقدار کمی روغن تفت دهید.

مرحله سوم

لوبیا قرمز را که از قبل برای از بین رفتن نفخ آن خیس کردید را روی حرارت گاز بگذارید تا بجوشد و بعد از اینکه جوشید آب اضافی آن را خارج کنید.

مرحله چهارم

سبزی قورمه سبزی که شامل سبزی تره، سبزی گشنیز، سبزی جعفری، سبزی شنبلیله و اسفناج است را به خوبی پاک کنید و سپس سبزی‌های پاک شده را بشویید و در یک آبکش قرار دهید تا آب سبزی‌ها برود. سپس سبزی‌ها را ریز خرد کنید. (سبزی را ساطوری کنید.) سبزی‌های خرد شده را با مقدار کمی روغن تفت دهید. سبزی را در حدی تفت دهید که آب سبزی کشیده شده و کمی تفت بخورد اما رنگ سبزی قورمه سبزی سیاه نشود.

مرحله پنجم

در این مرحله از طرز تهیه قورمه سبزی رژیمی لوبیا قرمز، گوشت و پیاز تفت خورده، فلفل، زردچوبه، سبزی تفت داده شده و دو عدد لیمو عمانی که برای خارج شدن مزه آن‌ها سوراخ شده‌اند را با هم همراه با آب داخل قابلمه ریخته و روی شعله گاز می‌گذاریم تا بپزند و خورشت قورمه سبزی جا بیفتد. بعد از اینکه گوشت شما نیم‌پز شد به اندازه کافی نمک و در صورت تمایل کمی آبلیمو را نیز اضافه کنید. اگر نمک را از ابتدا به خورشت خود اضافه کنید موجب سفت شدن گوشت شما می‌شود.

لیمو عمانی تو خورشت چربی رو به خودش میگیره؟

 

چند نکته برای خوش‌طعم‌تر شدن قورمه سبزی

با رعایت نکات زیر در طرز تهیه قورمه سبزی رژیمی می‌توانید خودشت خوش طعم‌تری داشته باشید.

۱. می‌توانید همراه لیمو عمانی از آبلیمو، آبغوره و  یا آب نارنج به عنوان چاشنی استفاده کنید.

۲. بهترین لوبیا برای تهیه قورمه سبزی لوبیا قرمز است اما در برخی از شهر‌ها از لوبیا چشم بلبلی و لوبیا چیتی نیز در تهیه قورمه سبزی استفاده می‌کنند.

۳. گوشت گوسفندی بدون چربی مناسب‌ترین گوشت برای تهیه قورمه سبزی است و توجه داشته باشید که اندازه گوشت قورنه سبزی نباید ریز و کوچک باشد.

۴. سبزی قورمه سبزی هر قدر ریزتر خرد شود خوش طعم‌تر خواهد بود. سعیزکنید برای تهیه قورمه سبزی از سبزی تازه استفاده کنید تا خورشت شما خوشمزه‌تر و خوش‌رنگ‌تر شود. شنبلیله سبزی قورمه سبزی نباید زیاد باشد زیرا طعم تلخی به آن می‌دهد.

ارزش غذایی قورمه سبزی رژیمی

فوت فن های طرز تهیه خورش قورمه سبزی

  1. بهتر است از گوشت گوسفندی برای تهیه خورش قورمه استفاده کنید.
  2. برای روغن بیشتر قورمه سبزی و مقوی شدن آن بهتر است از عصاره قلم استفاده کنید.
  3. نکته مهم در هنگام سرخ کردن سبزی این است که همان ابتدا با ریختن سبزی روغن را اضافه کنید و هم بزنید تا سبزی خوب داخل روغن سرخ شود
  4. هرچقدر سبزی خورشت قورمه سبزی ریزتر خرد شود بهتر جای می افتد در غیر این صورت هرچقدر خورش روی گاز بماند هم جا افتاده نمی شود.
  5. می توانید سبزی را به همراه لوبیا و گوشت از ابتدای پخت اضافه کنید و یا بعد از سرخ کردن اضافه شود.
  6. بهتر است از سبزی تازه برای تهیه قورمه سبزی استفاده کنید.
  7. هرچقدر قورمه سبزی کم آب تر و غلیظ تر شود بهتر است.
  8. بنا به ذائقه و منطقه خود می توانید از لوبیا چیتی یا سفید برای تهیه این خورش استفاده کنید.

فوت فن های طرز تهیه خورش قورمه سبزی

ارزش غذایی قورمه سبزی رژیمی

طرز تهیه قورمه سبزی رژیمی معرفی شده برای چهار نفر است و کالری کلی این قورمه سبزی رژیمی هشتصد و سی کالری است و بنابراین کالری  مصرفی با این طرز تهیه قورمه سبزی رژیمی برای هر فرد فقطزو فقط دویست و هفت کالری است. ارزش غذایی قورمه سبزی با طرز تهیه قورمه سبزی رژیمی به صورت زیر است:

  • کالری : دویست و هفت کالری برای هر نفر
  • پروتئین : پنجاه و هشت گرم برای هر نفر
  • چربی : ۲۹/۲۸ گرم برای هر نفر
  • کربوهیدرات : ۷۷/۳۳ گرم برای هر نفر

 

قرمه سبزی غذایی است که اغلب آن را با برنج و یا نان میل می‌کنند و به همین دلیل اغلب غذایی غیررژیمی محسوب می‌شود، اما درون قرمه سبزی، سبزی، حبوبات و گوشت وجود دارد که هرکدام از آن‌ها سبب می‌شود ارزش غذایی بالایی داشته باشد؛ به همین دلیل نمی‌توان آن را به‌طور کامل از رژیم غذایی حذف کرد. در برخی از انواع رژیم‌های لاغری، به شما گفته می‌شود تنها غذاهایی همچون مرغ و گوشت پخته میل کنید و از مصرف انواع دیگر غذاها پرهیز نمایید. این رژیم‌ها، شاید شما را به وزن ایده آل برسانند، اما نه‌تنها اصولی نیستند و به سلامتی شما آسیب می‌زنند، بلکه پس از اتمام رژیم، اغلب به دستور غذایی عادی برمی‌گردید و وزن شما به حالت قبل برمی‌گردد.

همچنین این رژیم‌ها سبب می‌شود هنگام مهمانی رفتن و یا غذا خوردن خارج از منزل به مشکل بربخورید. رژیم‌های بهاره غفاری، رژیم‌های اصولی هستند که هیچ ماده غذایی را به‌طور کامل حذف نمی‌کنند و درنتیجه سبب می‌شوند بدون آسیب به سلامتی، شما به وزن ایده آل رسیده و در انتها سلامتی و تناسب اندام را در کنار یکدیگر داشته باشید و همچنین این وزن کم شده، به سرعت به حالت قبل بازنگردد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره رژیم‌های بهاره غفاری بر روی غفاری دایت، و برای دریافت رژیم غذایی خود بر روی رژیم لاغری من کلیک نمایید.