خواص گیاه زنیان: فواید، کاربردها و تأثیرات آن بر سلامت

تاریخ : 1402/03/25

خواص گیاه زنیان: فواید، کاربردها و تأثیرات آن بر سلامت

خواص گیاه زنیان: فواید، کاربردها و تأثیرات آن بر سلامت

زنیان یکی از گیاهان دارویی است که خواص بسیار فوق‌العاده‌ای دارد، که نام های دیگر آن انیسون بری، کمون حبشی، اجوان، اسپری کای و نانخواه است. میوه زنیان به شکل بیضی کوچک و به رنگ قهوه‌ای مایل به زرد است و حاوی تیمول است. از خواص زنیان می‌توان به مواردی مانند تنظیم سطح کلسترول، کنترل فشار خون، درمان التهاب، درمان سرفه و سرماخوردگی، کمک به درمان آسم، درمان وبا و... اشاره کرد. در این مطلب از غفاری دایت به خواص زنیان از جمله خواص زنیان برای لاغری، خواص زنیان برای رحم، خواص زنیان برای سنگ کلیه، خواص زنیان برای علائم کبد چرب، خواص زنیان برای پوست صورت، خواص زنیان برای دیابت، عسل زنیان و خواص عسل زنیان، خواص عرق زنیان و خواص عرق زنیان برای زخم معده و همچنین به بیان عوارض زنیان می‌پردازیم.

خواص زنیان برای بدن

زنیان را به گونه‌های مختلف می‌توان استفاده کرد و خواص زیادی دارد که در ادامه به انواع خواص زنیان پرداخته‌ایم:

  • خواص زنیان برای رحم

برای بهره بردن از خواص زنیان برای رحم می‌توان دانه زنیان را با دانه رازیانه مخلوط کرد، این مخلوط برای پاک‌سازی رحم و رحم بوی بد رحم مفید است. زنان باردار با مصرف زنیان می‌توانند رحم را پاک‌سازی کنند، همچنین زنیان می‌تواند نامنظمی در قاعدگی را بهبود ببخشد.یک قاشق چایخوری زنیان را با یک لیتر آب مخلوط کنید و ۵ دقیقه آن را بجوشانید و اجازه دهید خنک شود. مصرف هر روز از این ترکیب باعث اثر بخشی بهتر می‌شود.

  • خواص زنیان برای سنگ کلیه

سنگ کلیه بیماری شایع است و سنگ هایی که در کلیه رسوب می‌کنند نشی از غلظت املاح و نمک در ادرار هستند؛ این سنگ‌ها هنگام دفع باعث ایجاد درد‌های شدید در فرد می‌شوند. دانه زنیان از جمله گیاهان دارویی است که می‌تواند در رفع مشکلات کلیوی موثر باشد.در طب سنتی از گیاه زنیان برای درمان سنگ کلیه و کم کردن درد‌های ناشی از اختلالات کلیوی استفاده می‌کنند. دانه های زنیان می‌توانند از رسوب املاح کلسیم جلوگیری کنند و درنتیجه خطر ایجاد سنگ کلیه را کاهش می‌دهند.

از خواص زنیان برای سنگ کلیه این است که از نگهداری سنگ‌ها در بافت‌های کلیوی و اختلالات کلیوی جلوگیری کنند.

برای دانستن درباره  نخود فرنگی یا نخود سبز به مقاله  نوشته شده ما با عنوان خواص نخود فرنگی مراجعه نمایید.

  • طریقه مصرف زنیان برای رفع سنگ کلیه

  • ادویه دانه زنیان: دانه زنیان پودر شده را می‌توان به عنوان ادویه در پخت غذا استفاده کرد.
  • دمنوش دانه زنیان: برای تهیه دمنوش زنیان ۳ تا ۴ گرم زنیان را در یک قوری در حال جوش بریزید و پس از ۱۰ دقیقه از روی حرارت بردارید و بعد از اینکه کمی سرد شد، آن را با عسل مخلوط کنید تا طعم بهتری پیدا کند و روزانه ۳ مرتبه نصف استکان از محلول دمنوش لاغری زنیان و عسل میل کنید.

توجه داشته باشید که دمنوش زنیان نسبت به ادویه زنیان روشی موثرتر است.

  • دفع سنگ کلیه از ادرار با زنیان: به افراد درگیر با سنگ کلیه مصرف مخلوط دانه زنیان با عسل و سرکه توصیه می‌شود. این مخلوط سنگ‌های کلیه را خرد کرده و از راه ادرار آن‌ها را دفع می‌کند.

گیاه کیالک که نام علمی آن Crataegus است از خانواده گل رز با گل سرخیان است برای آشنایی با خواص عرق کیالک به لینک مورد نظر مراجعه نمایید.

خواص زنیان برای رحم

  • خواص زنیان برای کبد چرب

بذر زنیان در طب سنتی ایران به عنوان هضم‌کننده و مقوی کبد کاربرد داشته است. مصرف زنیان برای درمان عملکرد نامناسب کبد و کلیه مفید است. زنیان در درمان بیماری کبد چرب غیر الکلی که از بیماری‌های شایع در جهان است مفید و موثر است. یک قاشق چای‌خوری دانه زیره را بایک قاشق چای‌خوری دانه زنیان و کمی سنگ نمک با هم مخلوط کنید و ترکیب حاصل را آسیاب کنید. دو بار در روز به صورت بخور در آب جوش ریخته و بخارات آن را استنشاق نمایید یا به‌صورت دمنوش مصرف کنید.

لواشک در واقع محصولی از یک، دو یا چند میوه است که بهتر است برای تهیه آن از میوه‌های تازه استفاده شود برای دانستن درباره خواص لواشک به مقاله نوشته شده غفاری مراجعه نمایید.

  • خواص زنیان برای پوست صورت

از دیگر خواص زنیان می‌توان به خواص زنیان برای پوست صورت اشاره کرد. گیاه زنیان خاصیت ضد التهابی و ضد باکتری دارد و می‌تواند به درمان آکنه و جوش صورت کمک کند. همچنین زنیان به علت داشتن خاصیت ضدالتهابی خود می‌تواند اگزما، جوش و خارش ناشی از آن را نیز درمان کند.برای از بین بردن جوش، پودر دانه زنیان را با ماست مخلوط کنید و بر روی ناحیه مد نظر بمالید و سپس بعد از نیم ساعت با آبگرم پوست خود را بشویید. محلول، پماد و لوسیون که از گیاه زنیان به‌دست آمده است را می‌توان به منظور درمان قارچ‌های پوستی مورد استفاده قرار داد.

  • خواص زنیان برای دیابت

گیاه زنیان تاثیر بسیار مفیدی در بهبود دیابت دارد .

یکی از روش های بهره بردن از خواص زنیان برای دیابت بدین شکل است که یک قاشق چای‌خوری دانه زنیان را در یک لیوان شیر مخلوط کنید و ۳۰ روز آن را میل کنید. یک راه دیگر این است که دانه‌های زنیان را به مقدار مساوی با گردو پودر کنید و شبی یک یا چند قاشق میل کنید.

  • ۱ قاشق چایخوری دانه زنیان و ۴ قاشق چایخوری عصاره برگ بئل را با هم مخلوط کرده و ۲ تا ۳ بار در روز مصرف کنیدِ زیرا در درمان ادرار زیاد دیابتی‌ها تاثیر خوبی دارد.

قورمه سبزی یک غذای اصیل، مجلسی و تاریخی برای ایرانیان به حساب می‌ آید برای خرید سبزی این غذای خوشمزه به مقاله سبزی قرمه سبزی مراجعه نمایید.

خواص عرق زنیان

عسل زنیان و خواص عسل زنیان

زنبور‌ها از شهد گل‌ها و گیاهان اطراف کندو عسل تهیه می‌کنند؛ اگر ۷۰ درصد از گیاهان اطراف کندو گیاه زنیان باشد، عسل حاصل عسل تک گیاه زنیان است. عسل تک گیاه زنیان به رنگ عسلی روشن است.

1.خواص عسل زنیان

  • عسل ضد تهوع و ضد تشنج است.
  • سوءهاضمه و نفخ را از بین می‌برد.
  • چربی خون را تنظیم می‌کند.
  • ضدمیکروب است و عفونت را درمان می‌کند.
  • عوارض بعد از اعتیاد را بهبود می‌بخشد.

بعضی از افراد به طور طبیعی بدون هیچ دلیل مشخصی احساس سردی بیش از دیگران می‌کنند. پیشنهاد میشود برای دانستن علت سردی بدن به لینک مراجعه نمایید.

2.خواص عرق زنیان

عرق زنیان خواص درمانی فوق‌العاده‌ای دارد. در اینجا به برخی از خواص عرق زنیان اشاره می‌کنیم

  • لاغری و کاهش وزن: از خواص عرق زنیان می‌توان به تنظیم متابولیسم  اشاره کرد؛ علاوه براین زنیان مسهل است باعث دفع سریع غذا می‌شود و به لاغری کمک می‌کند.
  • قاعدگی: عرق زنیان می‌تواند درمان دردهای پیش از قاعدگی و تنظیم چرخه قاعدگی کمک کند.
  • دندان درد: زنیان دارای روغن ضد التهابی تیمول است و می‌تواند به درمان دندان درد کمک کند.
  • سلامت روده: از دیگر خواص عرق زنیان فعال کردن آنزیم‌های روده است که می‌تواند به هضم غذا کمک کند.
  • ضد قارچ، ضد انگل و ضد اسهال

3.خواص عرق زنیان برای زخم معده

عرق زنیان خواص بسیار زیادی برای سیستم گوارش دارد و برای زخم معده، رفلاکس معده، زخم مری یا روده و نفخ مفید است. از عرق زنیان می‌توان به جای داروهای معده استفاده کرد.

بادام زمینی یک ماده غذایی مقوی است که سرشار از ویتامین‌ها و بسیار است، پیشنهاد میکنیم برای اطلاعات بیشتر به مقاله خواص بادام زمینی مراجعه نمایید.

عوارض زنیان

عوارض زنیان

زنیان اگر به اندازه کافی مصرف شود نه‌تنها عوارضی ندارد که بسیار مفید نیز هست؛ اما اگر در مصرف آن زیاده روی کنیم، عوارض جانبی دارد. از عوارض زنیان می‌توان به کاهش شیرمادران، آلرژی و حساسیت، افزایش دمای بدن، حساسیت به نور، سوزش معده، حالت تهوع و گیجی اشاره کرد.در مورد نوزادان و زنان باردار اطلاعات کاملی در دسترس نیست و بهتر است از زنیان استفاده نکنند؛ زیرا با توجه به طبع گرم زنیان ممکن است سبب زایمان زودرس یا سقط جنین شود.

پیشنهاد میشود برای آشنایی با روش های لاغری به لینک مربوطه مراجعه نمایید.

خواص زنیان برای لاغری

خواص زنیان برای لاغری

یکی از خواص برجسته گیاه زنیان، خواص زنیان برای لاغری است. دانه‌های زنیان حاوی مقادیر بالای فیبر هستند که سبب افزایش سوخت ساز بدن می‌شوند و همچنین معده را پر کرده و با کاهش اشتها از پرخوری جلوگیری می‌کنند. دانه زنیان خاصیت ملین بودن دارد و موجب بهبود حرکات روده می‌شود و از طریق نیز به کاهش وزن کمک می‌کند. زنیان معده را تقویت کرده و سوءهاضمه را درمان می‌کند و از این طریق باعث جذب بهتر مواد غذایی شده و چاقی جلوگیری می‌کند.

عرق زنیان دارای طبع گرم است و برای هضم غذا مفید است و در نتیجه از انباشته شدن چربی در بدن جلوگیری می‌کند. عرق زنیان خاصیت مسهل بودن دارد و باعث دفع سریع غذا و غیرقابل دسترس کردن غذا برای جذب بدن می‌شود و از این طریق مانع تجمع چربی شده و به کاهش وزن و لاغری کمک می‌کند.

از تخم گشنیز معمولا به عنوان ادویه استفاده می‌شود. خواص تخم گشنیز فراوان است برای آشنایی بیشتر به مقاله مربوطه مراجعه نمایید.

طریقه استفاده از زنیان برای لاغری

۱. هر شب به اندازه یک قاشق چای‌خوری دانه زنیان را در نیم لیتر آب خیس کرده و صبح با معده خالی بنوشید.

۲. عرق زنیان: نصف استکان عرق زنیان همراه با آب ظهر و شب بعد از هر وعده غذایی مصرف شود تا هضم غذا را آسان کمد.

۳. عصاره مایع یا تنتور: از عصاره مایع زنیان تا شش میلی گرم در روز می‌توان مصرف کرد.

۴. دمنوش: ۲ تا ۴ گرم گیاه زنیان را با آب‌جوش  دم کنید و روزی سه بار به اندازه نصف فنجان مصرف کنید.

۵. پودر زنیان: از پودر دانه‌های زنیان می‌توان به عنوان ادویه در غذاها استفاده کرد.

۶. دانه زنیان خام: حداقل نیم ساعت قبل از صبحانه، یک قاشق چای‌خوری از دانه‌های زنیان را بجوید.

کیسه صفرا شما یک عضو گلابی شکل ۴ اینچی است برای آشنایی با علائم کیسه صفرا به مقاله ما مراجعه نمایید.

رژیم لاغری و تناسب اندام

با وجود آن‌که زنیان خواص بسیاری دارد و یکی از خواص زنیان برای لاغری است، اما نمی‌توان تنها با مصرف یک ماده غذایی انتظار کاهش وزن زیادی را داشت؛ به همین دلیل افراد باید از یک غذای رژیمی اصولی و تحرک کافی برای کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده‌آل استفاده کنند. چنانچه ورزش کردن را با رژیم غذایی ترکیب کنید، تاثیر آن را بیشتر کرده و نه‌تنها در سلامتی شما تاثیر زیادی دارد، بلکه به طولانی‌تر کردن نتیجه لاغری و تثبیت وزن به شما کمک می‌کند.

برای استفاده از رژیم‌های بهاره غفاری که یکی از بهترین و حرفه‌ای‌ترین مشاوران تغذیه است، می‌توانید با کلیک بر روی رژیم آنلاین من، نه‌تنها رژیم لاغری شخصی خود را دریافت کنید، بلکه ورزش مناسب را نیز در صورت تمایل، دریافت نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با تجربه سایر افراد، بر روی غفاری دایت کلیک کنید.