با جویدن آدامس لاغر شوید!

تاریخ : 1400/03/12

با جویدن آدامس لاغر شوید!

با جویدن آدامس لاغر شوید!

شاید برای شما نیز این سوال پیش آمده باشد که فواید جویدن آدامس چیست؟ آیا جویدن آدامس می‌تواند مضراتی داشته باشد؟! در این مطلب از غفاری دایت فواید جویدن آدامس و همچنین مضرات آن را مورد بررسی قرار داده‌ایم و تاثیر آن روی دندان‌ها، صورت، گوش و حتی لاغری را بررسی کرده‌ایم؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

آدامس چیست

 

آدامس چیست؟!

در گذشته‌ی نه‌چندان دور و در طب سنتی، خواص بسیاری برای سقز گفته شده است. سقز را می‌جویدند و زمانی‌ که عصاره آن به صورت کامل خارج شد، آن را دور می‌انداختند. آدامس نیز، که امروزه به صورت مصنوعی تهیه می‌شود، همین کاربرد را دارد. البته آدامس در طعم‌های مختلف و با ترکیبات متفاوتی ساخته می‌شود، با این حال هنوز سقز فواید بیشتری نسبت به آدامس دارد جویدن سقز در طب سنتی توصیه می‌شود.

ترکیباتی که در آدامس وجود دارند، شامل آدامس به عنوان پایه لاستیکی، صمغ برای دوام آن، پرکننده‌ها همچون کربنات کلسیم یا تالک، مواد نگهدارنده یعنی بوتیلات هیدروکسی تولوئن یا  BHT، نرم کننده‌ها برای حفظ رطوبت، شیرین‌کننده‌ها و طعم‌دهنده‌ها هستند.

انواع شیرین‌کننده‌ها به دو دسته طبیعی و مصنوعی تقسیم می‌شوند. بهترین شیرین‌کننده‌ها، نوع طبیعی آن هستند و از قند، چغندر قند، و شربت ذرت به‌دست می‌آیند. شیرین‌کننده‌های مصنوعی، همچون آسپارتام نیز در ساخت آدامس به کار می‌رود که چندان مورد تایید پزشکان نیست؛ اما عقیده دارند, می‌توان از مقادیر کم آسپارتام در روز استفاده کرد، بدون آن‌که ضرری به بدن برسد.

همانطور که گفته شد هیدروکسی تولوئن، یک نگهدارنده و همچنین یک آنتی‌اکسیدان است که مانع فساد چربی می‌شود. پزشکان بر روی مضر بودن یا نبودن این ترکیب هنوز به نتیجه قطعی نرسیده‌اند، اما به احتمال بالایی مصرف روزانه میزان کمی از آن، ضرر جدی برای بدن ندارد. دی‌ اکسید تیتانیوم نیز در ساخت آدامس به عنوان سفیدکننده و نرم‌کننده به‌کار می‌رود و تا به امروز این عقیده وجود دارد که با وجود اینکه مقادیر بالای آن به اعصاب موش‌ها آسیب وارد می‌کند؛ اما بر روی انسان تاثیری ندارد‌.

 

فواید جویدن آدامس بعد از غذا

 

فواید جویدن آدامس بعد از غذا

با وجود اینکه آزمایشات بسیاری بر روی فواید جویدن آدامس برای لاغری انجام می‌شود؛ اما نتایج تا حدودی با یکدیگر متفاوت هستند. بسیاری از افراد و محققین عقیده دارند که از فواید جویدن آدامس بعد از غذا کاهش اشتها و ریزه‌خواری است. به همین دلیل کسانی که طعم شیرین آدامس را، که کالری کمی دارد، احساس کنند؛ میل آن‌ها برای غذا خوردن کاهش می یابد.

با این حال بسیاری از محققین می‌گویند به دلیل تغییر مزه دهان، به خصوص با جویدن آدامس نعنایی و اکالیپتوس، افراد تمایل به خوردن میان وعده‌های سالم، همچون میوه را از دست می‌دهند که ممکن است به سلامتی آن‌ها صدمه بزند؛ اما تحقیقات نشان داده است که با جویدن آدامس بعد از غذا می‌توان تا ۱۹ درصد، کالری بیشتری مصرف کرد. با این‌حال هنوز اظهار نظر دقیق درباره این موضوع صورت نگرفته است.

 

فواید جویدن آدامس برای لاغری صورت

 

فواید جویدن آدامس برای صورت

بسیاری از افراد عقیده دارند که از فواید جویدن آدامس برای صورت، لاغری و از بین رفتن غبغب است. با توجه به تحقیقاتی که انجام شده، می‌توان این موضوع را رد کرد. در حقیقت لاغری، از فواید جویدن آدامس برای صورت نیست و نمی‌تواند تاثیری روی زاویه فک و یا لاغری غبغب داشته باشد. توپک‌ها یا نوارهایی وجود دارند که از جنس سیلیکون و یا لاستیک نرم هستند و بسیاری از افراد از آن‌ها برای ایجاد زاویه فک استفاده می‌کنند. نکته‌ای که در این‌باره اهمیت دارد، این است که به وسیله آن‌ها، افراد از دو طرف فک خود استفاده می‌کنند: در حالی‌که هنگام جویدن آدامس، معمولاً این کار را با یک طرف انجام می‌دهیم، پس حتی اگر تاثیر کمی هم بگذارد، نمی‌تواند رضایت‌بخش باشد.

 

کاهش استرس

 

فواید جویدن آدامس و کاهش استرس

بسیاری از افراد که عادت به جویدن آدامس دارند، در پاسخ آیا آدامس برای کاهش استرس خوب است؟! اظهار کرده‌اند، هنگامی که آدامس می جوند، استرس و اضطراب آن‌ها کاهش پیدا می‌کند و می‌توانند راحت‌تر تمرکز کنند. همچنین جالب است بدانید جویدن آدامس در افزایش حافظه کوتاه مدت تاثیر مثبتی دارد. تحقیقی بر روی دانش آموزان در زمان امتحان انجام شد که نشان می‌داد، جویدن آدامس می تواند تا حدودی بر روی حافظه کوتاه‌مدت و حافظه بلندمدت موثر باشد و میزان حواس‌پرتی را کاهش دهد؛ اما تنها در ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در افزایش تمرکز موثر است.

 

فواید جویدن آدامس برای لاغری

 

فواید جویدن آدامس برای گوش

فواید جویدن آدامس برای گوش تاکنون از نظر علمی ثابت نشده است؛ اما برخی اظهار می‌کنند می‌تواند بر روی عفونت گوش در کودکان موثر باشد، البته نحوه این مسئله و میزان تأثیر به صورت قطعی اثبات نشده است.

 

مضرات جویدن آدامس

 

مضرات جویدن آدامس

جویدن آدامس می‌تواند به تقویت عضلات فک کمک نماید؛ اما این مسئله به این معنی نیست که باید در جویدن آدامس، از نظر زمان، زیاده روی کرد. زیر چنانچه فرد بیش از حد آدامس بجود، می‌تواند به عضلات فک و گردن فشار وارد کرده و در نتیجه به اسپاسم عضله و سردرد مبتلا شود. همچنین باید سعی کند از یک‌طرفه جویدن آدامس برای مدت طولانی پرهیز کند.

از دیگر مضرات جویدن آدامس می‌توان به استفاده از آدامس‌هایی که قند فراوانی دارند، اشاره کرد؛ زیرا در خراب شدن و پوسیدگی دندان موثر هستند. قورت دادن آدامس به دلیل عدم هضم آن، به دستگاه گوارش آسیب وارد می‌کند که یکی از مضرات جویدن آدامس به‌خصوص در کودکان زیر ۵ سال است که نمی‌توانند این مسئله را درک کنند. همچنین در کودکان ممکن است سبب خفگی شود، بنابراین بهتر است به بچه‌های کوچک، به‌خصوص هنگام دویدن و بازی کردن، آدامس ندهید.

 

جویدن آدامس

 

آدامس و رژیم لاغری؟!

برخی از افراد با ادعای ارتباط بین جویدن آدامس و رژیم لاغری بیشتر زمان روز، در حال جویدن آدامس هستند. با وجود اینکه جویدن آدامس، همچون هر فعالیت دیگری می‌تواند در سوزاندن مقدار اندکی کالری موثر باشد و حتی بر روی کاهش اشتها تأثیر بگذارد؛ اما هیچگاه به اندازه یک رژیم غذایی سالم و ورزش تاثیر گذار نیست. بنابراین چنانچه تمایل دارید وزن خود را به صورت اصولی و تضمینی کم کنید؛ به جای جویدن آدامس که در نهایت به خراب شدن دندان‌ها منجر می‌شود، همین حالا بر روی رژیم لاغری اختصاصی کلیک کنید تا بتوانید رژیم لاغری متناسب با ویژگی‌ها و شرایط خودتان دریافت نمایید. این رژیم اختصاصی توسط بهاره غفاری، که یکی از مجرب‌ترین مشاوران تغذیه است، ارائه می‌شود. برای آشنایی بیشتر با این مشاور تغذیه با کلیک بر روی غفاری دایت به سایت او سر بزنید.