با این رژیم غذایی پوست چرب خود را درمان کنید!

تاریخ : 1400/05/12

با این رژیم غذایی پوست چرب خود را درمان کنید!

با این رژیم غذایی پوست چرب خود را درمان کنید!

درمان پوست چرب صورت و بدن شامل شاخه‌های مختلفی می‌شود. افرادی که جنس پوستشان چرب است می‌دانند که مراقبت از این جنس پوست برای جلوگیری از پیری و چروک شدن پوست چقدر اهمیت دارد. دلایل چرب شدن پوست عبارت‌اند از: دوره‌ی قاعدگی، عوامل ژنتیکی، فشارهای جسمی و روحی، آب‌وهوای گرم یا مرطوب، استفاده‌ی بیش‌ازحد از مواد آرایشی یا محصولات ناملایم و مضر، دست‌کاری کردن زیاد صورت، مصرف خوراکی‌های قند دار به مقدار زیاد. از مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلایل چرب شدن پوست صورت و بدن می‌توان به تغذیه اشاره کرد چراکه رابطه مستقیم مواد غذایی و خوراکی‌های مصرفی بر سلامت و زیبایی پوست امری ثابت‌شده است پس برای حفظ تعادل در فعالیت غدد چربی پوست باید شرایط را برای آن‌ها فراهم کرد که یکی از این شرایط همان‌طور که گفته شد استفاده و مصرف مواد غذایی و خوراکی‌های مفید برای پوست چرب و کاهش یا حذف مواد غذایی و خوراکی‌های مضر برای پوست چرب است.

 

 

ساختار پوست چرب

دو نوع غده مترشحه چربی و غده مترشحه عرق در داخل پوست وجود دارند: که معمولاً دهانه هرکدام از غدد چربی به یک فولیکول مو باز می‌شود، اما در بعضی از موارد در پای هر فولیکول مو چند غده چربی وجود دارد که سبب تجمع چربی بر روی پوست می‌گردد. غدد عرق عمیقاً  در داخل لایه‌های زیرین پوست (درم) به‌صورت پایانه‌های فنری شکل ریشه دوانده‌اند که توسط یک لوله توخالی جهت دفع عرق از لایه‌های بالاتر (اپیدرم) عبور کرده و دهانه کوچک آن در سطح پوست باز می‌شود. اگر غدد چربی پوست بیش‌ازحد چربی ترشح کنند، باعث ایجاد پوست چرب می‌گردد. چربی زیاد روی پوست می‌آید و شکل براق روغنی به آن می‌دهد.

به دلیل این‌که منافذ پوستی درشت هستند، پوست زمخت به نظر می‌رسد. به‌طورکلی با افزایش سن، پوست خشک‌تر می‌شود. ترشح چربی پوست در طی دوران نوجوانی زیاد می‌شود و با افزایش سن کاهش می‌یابد. پوست چرب با فعالیت بیش‌ازحدی که برای تولید چربی دارد، می‌تواند برای افراد دردسر درست کند. کسانی که دارای پوست چرب هستند، بیشتر جوش می‌زنند و صورتشان بیشتر اوقات براق است. کمی آلودگی و گردوغبار می‌تواند به‌راحتی به پوست آن‌ها آسیب برساند. به‌طورکلی می‌توان مشخصه پوست چرب را در این چند ویژگی خلاصه کرد:

  • براق بودن
  • چین‌وچروک کمتر روی پوست
  • منافذ پوستی بزرگ و قابل‌مشاهده
  • از بین رفتن آرایش به‌راحتی
  • رنگ پوست تا حدودی کدر
  • ممکن است پوست چرب دارای جوش‌های سرسیاه و سرسفید و لکه‌های پوستی باشد

 

 

مواد غذایی مضر برای پوست چرب

مصرف برخی از مواد غذایی برای پوست چرب مضر بوده و درصد چربی پوست را بیشتر می‌کنند که این مواد غذایی شامل:

  •  لبنیات پرچرب:

لبنیات پرچرب تأثیرات مخرب بسیاری روی پوست دارد. بهتر است این دسته از مواد غذایی را از برنامه غذایی خود حذف کرده و مصرف شیرهای کم‌چرب و سبزی‌ها سبز برگ را برای جذب کلسیم جایگزین کنید.

  •  شکرهای مصنوعی:

مصرف شکرهای مصنوعی و خوردنی‌های شیرین با ایجاد اختلال عملکرد هورمون‌ها موجب ترشح و تولید بیشتر چربی به‌خصوص روی پوست می‌شود.

  • گوشت‌های چرب:

گوشت قرمز و گوشت‌های چرب برای پوست چرب مضر هستند؛ مانند گوشت بره، گوشت خوک، ژامبون و گوشت گاو که غنی از چربی اشباع هستند. این چربی‌ها تأثیر بر چربی‌های مرتبط باپوست شما پوست شما دارند. سعی کنید برای محدود کردن و یا کاهش چربی پوست مصرف این دسته از مواد غذایی را محدود کنید.

  • غذاهای پرنمک:

همان‌قدر که شکرها در چرب شدن پوست تأثیر دارند و عاملی بر تسریع پیری و افتادگی آن هستند، نمک‌ها هم جزو مواد غذایی و خوردنی‌های مضر برای جوانی و زیبایی پوست چرب هستند.

  • - آردهای غنی‌شده:

غلات تهیه‌شده از آردهای غنی منجر به تولید روغن اضافی و ظهور چربی بر روی پوست می‌شوند. مواد غذایی که از آردهای غنی‌شده تهیه می‌شوند ماکارونی و برخی از نان‌ها هستند که مصرف این دسته از مواد غذایی برای افرادی که پوست چرب دارند توصیه نمی‌شود.

  • غذاهای سرخ‌کردنی:

بسیاری از ما درک نمی‌کنیم که یک سمبوسه چه تأثیر بدی می‌تواند روی پوست داشته باشد و یا یک خاگینه ترد و چیپس باعث از بین رفتن سلامت پوست می‌گردد؛ بنابراین، حواستان به غذاهای سرخ‌کردنی و غذاهایی گوشتی که توسط کره و روغن پخت می‌شوند باشد. هیچ‌چیز بهتر از یک رژیم غذایی سالم نیست.

 

 

مواد غذایی مفید برای پوست چرب

برای درمان پوست چرب به‌خصوص پوست صورت این چند ماده غذایی پرخاصیت و مفید را در برنامه غذایی‌تان قرار دهید.

  • فیبر:

وجود فیبر برای جذب مواد مغذی در بدن لازم است. برای تأمین فیبر کافی می‌توانید از نان‌های قهوه‌ای‌رنگ - جو و مرکبات مصرف کنید تا طراوت و شادابی پوست شما حفظ شود.

  • آب:

توصیه به مصرف آب که یکی از ملزومات حفظ سلامت و جوانی پوست است. نوشیدن مرتب و مداوم آب در طول روز موجب هیدراته شدن بدن شما می‌شود و احساس تازگی را بر تمام سلول‌های پوستی شما ظاهر می‌سازد و به دلیل خاصیت پاک‌سازی بدن از سموم، آب برای افراد دارای پوست چرب عالی است.

  • خیار:

خیار آنتی‌اکسیدان قوی دارد که برای پوست خوب ضروری است. هم‌چنین ضدالتهاب بوده که به کاهش آکنه کمک می‌کند. با مصرف به‌اندازه این میوه جوان‌کننده پوست می‌توانید ترشح چربی پوست را به تعادل برسانید و از ظاهر شدن چربی روی پوست جلوگیری کنید.

  • مواد غذایی حاوی امگا 3:

این دسته از مواد غذایی به‌عنوان دسته‌ای از مواد غذایی ضدالتهاب شناخته‌شده‌اند. با مصرف میوه آوا کادو - سویا - مغزها و آجیل‌های بدون نمک - ماهی سالمون و ماهی تن به میزان کافی از این ماده در بدن خود بهره ببرید.

  • عدس و حبوبات:

حبوبات سرشار از مواد مغذی هستند. استفاده منظم از آن‌ها در مقادیر مناسب می‌تواند به کنترل تولید چربی و شفافیت پوست کمک کند. حبوبات نیز تولید چربی در بدن را کنترل می‌کنند.

  • پرتقال:

مرکبات، مانند پرتقال و لیمو، حاوی ویتامین ث هستند که برای پوست شگفت‌انگیز است. آن‌ها همچنین حاوی سم‌زدا هستند که روغن اضافی را از پوست دفع می‌کنند و آن را سالم‌تر می‌سازد. روغن طبیعی پرتقال به مرطوب کردن پوست کمک می‌کنند. نوشیدن آب گریپ‌فروت البته بدون شکر برای درمان چربی پوست و حفظ زیبایی پوست چرب توصیه می‌شود.

شکلات تلخ:

نه‌تنها خوش‌مزه است، بلکه برای جلوگیری از التهاب آکنه و کنترل تولید روغن در پوست خوب است.

  • آب نارگیل:

آب نارگیل به حفظ پوست شفاف و انعطاف‌پذیر کمک می‌کند و از بروز آسیب‌های پوستی، آکنه و لکه‌ها جلوگیری می‌کند. این منبع خوبی از ویتامین ث و کلسیم است و شامل مواد معدنی نظیر منیزیم، پتاسیم و منگنز نیز می‌شود.

  • آب‌لیمو:

عصاره لیمو به دفع سموم از بدن کمک می‌کند و عملکرد کبد را تسهیل می‌کند و باعث می‌شود پوست صاف و انعطاف‌پذیر شود. ویتامین ث در لیمو به جوان‌سازی پوست به‌صورت داخلی کمک می‌کند و از لکه‌های سالخوردگی جلوگیری می‌کند.

 

 

مراقبت از پوست چرب

چند راهکار کلی برای روتین مراقبت از پوست چرب به شما می‌گویم

  • شستشوی مدام پوست

این مرحله، مهم‌ترین مرحله کار هست. شستشوی پوست هرروز بسیار مهم است، بخصوص که شستشوی صبح مهم‌ترین بخش هست. حتی اگر شب قبل پوست خود را کامل شستشو داده باشید، بازهم باید صبح صورت را به‌طور کامل بشویید زیرا شب زمانی است فعالیت پوست شما زیاد خواهد شد. این کار باعث می‌شود که لایه‌های مرده پوست حذف شوند.

  •  استفاده از مرطوب‌کننده

در مراحل روتین مراقبت از پوست، اگر پوست چرب دارید استفاده از مرطوب‌کننده را جدی بگیرید. برخی باور دارند که اگر پوست چربی‌دارند، نیازی به مرطوب‌کننده یا مرطوب کردن پوست ندارند اما این‌یک اشتباه بزرگ است. بهترین مرطوب کننده‌ها آن‌هایی هستند که عاری از روغن و بر پایه آب باشند. همچنین آلو ورا به‌عنوان بهترین و طبیعی‌ترین مرطوب‌کننده برای پوست چرب شناخته‌شده.

  •  تونر و روغن‌های گیاهی استفاده کنید

بسیاری از تونرها حاوی مقادیری الکل هستند که باعث کاهش میزان چربی پوست می‌شوند. الکل یک قابض خوب است.

اما شاید بهتر باشد از قابض‌های طبیعی بیشتر استفاده کنید. اگر بخواهم یک روغن را برای پوست‌های چرب نام ببرم که معجزه می‌کند، آن روغن فندق است که یک قابض بسیار مفید هست.

  • از لایه‌بردار استفاده کنید

یکی از مهم‌ترین کارها در مراحل روتین مراقبت از پوست چرب، لایه‌برداری پوست است که می‌توانید در اغلب پوست‌ها انجام دهید اما شاید برای پوست چرب مفیدتر باشد. لایه مرده روی پوست به‌مرور تجمع پیداکرده و باعث کدر شدن پوست شما می‌شوند. این لایه‌بردارها باید طوری باشند که چربی پوست را کاهش داده، لایه مرده پوست را حذف کنند اما باعث تحریک پوست و تولید چربی بیشتر نشوند.

استفاده از ماسک گیاهی

ماسک‌های گیاهی برای پوست چرب، روشی ساده و مطمئن هستند. آن‌ها با هزینه کم و به‌راحتی در خانه آماده می‌شوند و گزینه‌های خوبی برای مراحل روتین مراقبت از پوست چرب هم محسوب می‌شوند.

  • ضد آفتاب استفاده کنید.

برای آنکه پوستتان تحریک به تولید چربی نشود بهتر است که کاملاً آن را از عوامل محرک دورنگه دارید. یکی از عوامل محرک نور آفتاب است.

نقش و اهمیت تغذیه در مراقبت از پوست و بخصوص پوست چرب بی‌تأثیر نیست و برای داشتن پوستی نرمال و متعادل باید در کنار مراقبت‌های پوستی تغذیه را نیز در نظر داشت. سایت غفاری دایت ضمن مشاوره دادن درزمینهٔ برنامه‌های غذایی، مطالب خوب و مفیدی هم در تمامی زمینه‌ها دارد که می‌توانید ضمن مطالعه این مطالب درصورتی‌که بخواهید رژیم غذایی اصولی داشته باشید در قسمت رژیم من از رژیم خود استفاده کنید.