از کار پانکراس در بدن چه می دانید؟! اینجا ساده بخوانید!

تاریخ : 1402/01/19

از کار پانکراس در بدن چه می دانید؟! اینجا ساده بخوانید!

از کار پانکراس در بدن چه می دانید؟! اینجا ساده بخوانید!

پانکراس یکی از غدد مهم در بدن است که آنزیم‌ها و موادی را ترشح می‌نماید. با وجود آنکه نقش پانکراس بسیار مهم است؛ اما بسیاری از افراد هنوز نمی‌دانند کار پانکراس در بدن چیست، با این وجود شکل پانکراس را اغلب در عکس‌های آناتومیکی از بدن دیده‌ایم. دانستن کار پانکراس در بدن و همچنین علائم پانکراس و درمان پانکراس اهمیت بسیاری دارد. در این مطلب از غفاری دایت می‌خواهیم بگوییم پانکراس چیست و اختلالات پانکراس کدامند؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا بدانید پانکراس سمت چپ است یا راست؟!

پانکراس چیست و نام دیگر پانکراس چیست؟

شکل پانکراس به صورت یک غده پهن و دراز است. نام دیگر پانکراس چیست؟ لوزالمعده نام دیگر پانکراس است. پانکراس شما نقش زیادی در هضم غذا دارد. این غده در درون شکم و دقیقا پشت معده قرار دارد و به اندازه یک دست است. در طول هضم، پانکراس شما شیره پانکراتیک به نام آنزیم‌ها را تولید می‌کند. این آنزیم‌ها، قندها، چربی‌ها و نشاسته را می‌شکنند. همچنین پانکراس شما توسط تولید هورمون‌ها، به سیستم هضم کمک می‌نماید. این هورمون‌ها پیام رسان‌های شیمیایی هستند که در درون خون شما جابجا می‌شود. هورمون‌های پانکراس برای تنظیم قند خون شما، تنظیم اشتها و تحریک اسیدهای معده و همچنین گفتن این که چه زمانی معده شما خالی است، کمک می‌کنند. حالا که متوجه شد‌ه‌اید پانکراس چیست، باید با آنزیم‌ها و هورمون‌های پانکراس آشنا شویم تا وظیفه پانکراس را بهتر بشناسیم.

کار پانکراس در بدن چیست

آنزیم‌های پانکراس

پانکراس شما شیره‌ای طبیعی را برای شکستن و هضم غذا تولید می‌کند که به آن‌ها آنزیم‌های پانکراتیک می‌گویند. این شیره توسط مجراهای درون پانکراس جابجا می‌شوند و درون بخش بالایی روده کوچک که به آن دئودنوم می‌گویند، تخلیه می‌شوند. هر روز پانکراس شما حدود ۲۲۷ گرم شیره هضم کننده که انباشته از آنزیم‌ها است را تولید می‌نماید. آنزیم‌های مختلف در پانکراس شامل موارد زیر است:

لیپاز:

این آنزیم با صفرا که در کبد تولید می‌شود، همکاری کرده و چربی‌ها را در غذای شما تجزیه می‌نماید. چنانچه به میزان کافی لیپاز نداشته باشید، بدن شما برای جذب چربی‌ها و همچنین ویتامین‌های محلول در چربی مهم یعنی ویتامین A، ویتامین D، ویتامین E و ویتامین K به مشکل برمی‌خورد. علائم کمبود جذب چربی شامل اسهال و حرکات روده چرب است.

پروتئاز:

این آنزیم وظیفه پانکراس در تجزیه پروتئین‌های رژیم غذایی را انجام می‌دهد. همچنین از شما در برابر جرم‌هایی که ممکن است در درون روده وجود داشته باشند ؛همچون باکتری‌ها و قارچ‌های خاص، محافظت می‌کند. پروتئین‌های هضم نشده می‌تواند در برخی افراد ایجاد واکنش‌های آلرژیک نماید.

آمیلاز:

این آنزیم برای تجزیه نشاسته به قند که در بدن می‌تواند برای تولید انرژی استفاده شود، کمک می‌نماید. چنانچه شما به میزان کافی آمیلاز نداشته باشید، به دلیل کربوهیدرات‌های هضم شده، ممکن است به اسهال دچار شوید.

هورمون‌های پانکراس

هورمون‌های پانکراس

بسیاری از گروه‌های سلولی درون پانکراس، هورمون‌ها را تولید می‌کنند. برخلاف آنزیم‌ها که درون سیستم هضم آزاد می‌شوند، هورمون‌ها درون خون آزاد شده و پیام‌ها را به سایر بخش‌های سیستم هضم شما جابجا می‌کنند. هورمون‌های پانکراس شامل موارد زیر است:

انسولین:

این هورمون درون سلول‌هایی از پانکراس به نام سلول‌های بتا تولید می‌شوند. سلول‌های بتا در حدود ۷۵ درصد از سلول‌های تولید کننده هورمون پانکراس را تشکیل می‌دهند. انسولین هورمونی است که به بدن شما کمک می‌کند از قند برای تولید انرژی استفاده کند. بدون میزان کافی انسولین، سطح قند خون درون بدن شما افزایش پیدا می‌کند و به دیابت دچار می‌شوید.

گلوکاگون:

سلول‌های آلفا در حدود ۲۰ درصد از سلول‌های درون پانکراس که هورمون تولید می‌کنند را تشکیل می‌دهند. این سلول‌ها گلوکاگون تولید می‌کنند. چنانچه قند خون شما بسیار کاهش پیدا کند، گلوکاگون توسط فرستادن پیام به کبد برای آزاد سازی قند ذخیره‌ای، به افزایش قند خون کمک می‌کند.

اختلالات پانکراس

انواع اختلالات پانکراس

در صورت بروز اختلالات در این غده، علائم پانکراس مربوط به دیابت، پانکراتیت و سرطان پانکراس است که سه مشکل رایج هستند که پانکراس را تحت تاثیر قرار می‌دهند. در ادامه توضیح داده‌ایم که این موارد چگونه بر روی هضم تاثیر دارند:

دیابت:

چنانچه سلول‌های بتای پانکراس میزان کافی انسولین تولید نکنند یا بدن شما نتواند از انسولین ساخته شده توسط پانکراس استفاده کند، شما به دیابت مبتلا می‌شوید. دیابت می‌تواند سبب ایجاد گاستروپارزی، یعنی کاهش عملکرد حرکتی دستگاه گوارش شود. دیابت همچنین می‌تواند بر روی آنچه پس از هضم رخ می‌دهد نیز تاثیر داشته باشد. چنانچه شما به میزان کافی انسولین داشته باشید و غذایی حاوی میزان زیادی کربوهیدرات میل کنید، قند شما می‌تواند بالا رفته و سبب ایجاد علائمی همچون گشنگی و از دست دادن وزن شود. به مدت طولانی این موضوع می‌تواند سبب آسیب کلیوی و قلبی و سایر بیماری‌ها شود که می‌توان آن‌ها را بخشی از علائم پانکراس دانست.

پانکراتیت:

پانکراتیت زمانی اتفاق می‌افتد که پانکراس ملتهب می‌شود که اغلب دردناک است. در پانکراتیت آنزیم‌های هضم کننده‌ای که پانکراس می‌سازد، پانکراس را مورد حمله قرار داده و ایجاد درد شکمی شدیدی می‌کند. علت ایجاد پانکراتیت حاد، سنگ صفرا است که مجرای صفراوی مشترک را مسدود می‌نماید. همچنین میزان زیاد الکل نیز می‌تواند سبب ایجاد پانکراتیت شود که به آن پانکراتیت مزمن می‌گویند. پانکراتیت بر روی هضم تاثیر می‌گذارد زیرا آنزیم‌ها در دسترس قرار ندارند. این موضوع سبب اسهال، از دست دادن وزن و سوء تغذیه می‌شود. حدود ۹۰ درصد از پانکراس باید غیر فعال شود تا این اتفاق بیفتد.

سرطان پانکراس:

حدود ۹۵ درصد ست اتفاق می‌افتد کننده را تولید می‌کنند نداشتن میزان کافی آنزیم های پانکراس برای هضم عادی، یکی از شایع ‌ترین علائم پانکراس سرطانی است. علائم شامل از دست دادن وزن، از دست دادن اشتها، عدم هضم و مدفوع چرب است.

کار پانکراس در بدن برای هضم غذا و مدیریت استفاده از قند برای تولید انرژی پس از هضم اهمیت دارد. چنانکه یکی از علائم مشکلات هضم پانکراس را دارید همچون از دست دادن اشتها، درد شکمی، مدفوع چرب یا از دست دادن وزن، با پزشک خود تماس بگیرید.

کار پانکراس در بدن و رژیم غذایی

کار پانکراس در بدن و رژیم غذایی

با وجود آنکه کار پانکراس در بدن بر روی هضم غذا تاثیر دارد، این مسئله می‌تواند بر عکس نیز باشد و افرادی که به دلیل مشکلات گوارشی و یا برای درمان پانکراس مجبور هستند این غده را از بدن خارج کنند؛ نیازمند رژیم‌های غذایی خاص هستند. همچنین عدم رعایت یک رژیم غذایی سالم نیز می‌تواند سبب آسیب به برخی نواحی دستگاه گوارش، همچون پانکراس شود. بنابراین برای پیشگیری و درمان مشکلات گوارشی، می‌توان از یک رژیم غذایی اصولی استفاده کرد.

چنانچه نیازمند دریافت رژیم لاغری و یا رژیم افزایش وزن هستید؛ اما به دلیل مشکلات گوارشی باید از غذاهای خاص استفاده کنید، نمی‌توانید از هر نوع رژیم آنلاین استفاده نمایید، بلکه باید یک رژیم اصولی و اختصاصی دریافت نمایید. رژیم‌های بهاره غفاری رژیم های اصولی و سالمی هستند که برای هر فرد به‌صورت اختصاصی نوشته می‌شوند و مشاور تغذیه در طول دوره رژیم، روند رژیم غذایی فرد را پیگیری می‌نماید، به همین دلیل افراد می‌توانند هر گونه مشکل به وجود آمده را به راحتی برطرف نمایند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره رژیم‌های بهاره غفاری، بر روی غفاری دایت و برای دریافت رژیم اختصاصی خود بر روی رژیم آنلاین من کلیک کنید.

مترجم: ریحانه ساده طهرانی | ترجمه از: www.hopkinsmedicine.org