از میلیا چه می دانید؟! آیا خطرناک است؟

تاریخ : 1401/07/02

از میلیا چه می دانید؟! آیا خطرناک است؟

از میلیا چه می دانید؟! آیا خطرناک است؟

میلیا چشم چیست؟! کیست میلیوم یک برآمدگی کوچک و سفید رنگ است که معمولاً روی بینی و گونه‌ها ظاهر می‌شود. این کیست‌ها اغلب به‌صورت گروهی یافت می‌شوند. کیست‌های متعدد میلیا نامیده می‌شوند. میلیا زمانی رخ می‌دهد که کراتین در زیر سطح پوست به دام می‌افتد. کراتین یک پروتئین قوی است که معمولاً در بافت پوست، مو و سلول‌های ناخن یافت می‌شود. میلیا می‌تواند در افراد از هر قوم و سنی رخ دهد. با این حال، بیشتر در نوزادان تازه به دنیا آمده رایج هستند. در این مطلب از غفاری دایت می‌خواهیم بگوییم تشخیص میلیا چگونه است و تا چه حد وجود میلیا باید نگران کننده باشد؛ پس تا پایان این مطلب با ما باشید تا بدانید میلیا چیست و راه درمان آن به چه صورت است.

تشخیص میلیا

 

تشخیص میلیا

میلیا برجستگی‌های کوچک گنبدی شکل است که معمولاً سفید یا زرد هستند. آن‌ها معمولاً حس خارش یا درد ندارند. با این‌حال، آ‌ن‌ها ممکن است برای برخی از افراد ناراحتی ایجاد کنند. ملحفه یا لباس‌های خشن ممکن است باعث تحریک و قرمز شدن میلیا شوند. کیست‌ها معمولاً در صورت، لب‌ها، پلک‌ها و گونه‌ها یافت می‌شوند. با این‌حال، آن‌ها را می‌توان در سایر قسمت‌های بدن مانند تنه یا اندام تناسلی نیز یافت. آن‌ها اغلب با وضعیتی به نام مروارید اپستین اشتباه گرفته می‌شوند. این وضعیت شامل ظاهر شدن کیست‌های زرد-سفید مضر بر روی لثه و دهان نوزاد است. میلیا همچنین اغلب به اشتباه "آکنه نوزاد" نامیده می‌شود.

پزشک شما پوست شما را معاینه می‌کند تا براساس ظاهر کیست‌ها، تشخیص دهد که آیا شما میلیا دارید یا نه. بیوپسی ضایعات پوستی فقط در موارد نادر مورد نیاز است.

 

علت میلیا

علائم میلیا چیست؟

میلیا برجستگی های کوچک و گنبدی شکلی هستند که معمولاً سفید یا زرد هستند. آنها معمولا خارش یا درد ندارند. با این حال، ممکن است برای برخی افراد ناراحتی ایجاد کنند. ملحفه ها یا لباس های زبر ممکن است باعث تحریک و قرمز شدن میلیا شوند.کیست ها معمولا روی صورت، لب ها، پلک ها و گونه ها دیده می شوند. با این حال، آنها را می توان در سایر قسمت های بدن مانند تنه یا اندام تناسلی نیز یافت.آنها اغلب با بیماری به نام مروارید اپشتاین اشتباه گرفته می شوند. این وضعیت شامل ظهور کیست های سفید-زرد بی ضرر روی لثه و دهان نوزاد است. میلیا همچنین اغلب به اشتباه به عنوان "آکنه نوزاد" نامیده می شود.
 

علت میلیا

علل در نوزادان تازه متولد شده با کودکان بزرگتر و بزرگسالان متفاوت است.

 

نوزادان تازه متولد شده

علت میلیا در نوزادان ناشناخته است. اغلب با آکنه نوزاد که توسط هورمون‌های مادر ایجاد می‌شود، اشتباه گرفته می‌شود. برخلاف آکنه نوزادان، میلیا باعث التهاب یا تورم نمی‌شود. نوزادانی که میلیا دارند معمولاً با آن متولد می‌شوند، در حالی که آکنه نوزاد تا دو تا چهار هفته پس از تولد ظاهر نمی‌شود.

 

کودکان بزرگ‌تر و بزرگسالان

در کودکان بزرگ‌تر و بزرگسالان، میلیا معمولاً با نوعی آسیب به پوست همراه است. این ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تاول ناشی از بیماری پوستی، مانند اپیدرمولیز بولوسا (EB)، پمفیگوئید سیکاتریسیال یا پورفیریا جلد تاردا (PCT)
  • ضایعات تاولی مانند راش پیچک سمی
  • سوختگی
  • آسیب طولانی‌مدت خورشید
  • استفاده طولانی‌مدت از کرم‌های استروئیدی
  • روش‌های رویش مجدد پوست  مانند درم ابریژن یا لیزر

اگر پوست توانایی طبیعی لایه برداری خود را از دست بدهد، میلیا می‌تواند ایجاد شود. این می‌تواند در نتیجه افزایش سن رخ دهد.

 

میلیا چیست و راه درمان آن

 

انواع میلیا چیست و راه درمان آن به چه صورت است؟!

انواع میلیا بر اساس سن ایجاد کیست‌ها یا عوامل ایجاد کننده کیست‌ها طبقه بندی می‌شوند. این انواع نیز به دو دسته اولیه یا ثانویه تقسیم می‌شوند.

میلیا اولیه به‌طور مستقیم از کراتین به دام افتاده تشکیل می‌شود. این کیست‌ها معمولاً در صورت نوزادان یا بزرگسالان یافت می‌شوند. میلیاهای ثانویه شبیه به هم هستند، اما بعد از مسدود شدن چیزی که مجاری منتهی به سطح پوست را مسدود می‌کند، مانند آسیب، سوختگی یا تاول ایجاد می‌شوند.

 

میلیا نوزادان

میلیای نوزادان میلیای اولیه محسوب می‌شود که در نوزادان ایجاد می‌شود و ظرف چند هفته برطرف می‌گردد. کیست‌ها معمولاً در صورت، پوست سر و بالای تنه دیده می‌شوند. به گفته بیمارستان کودکان سیاتل، میلیا در ۴۰ درصد نوزادان تازه متولد شده رخ می‌دهد.

 

میلیا اولیه در کودکان بزرگ‌تر و بزرگسالان

کیست‌ها را می‌توان در اطراف پلک، پیشانی و دستگاه تناسلی مشاهده کرد. میلیای اولیه ممکن است در چند هفته ناپدید شود یا چند ماه طول بکشد.

 

میلیا نوجوانان

اختلالات ژنتیکی نادر که بر پوست تأثیر می‌گذارد، می‌تواند منجر به ایجاد میلیا در نوجوانان شود. این اختلالات می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • سندرم کارسینوم سلول بازال یا NBCSS: که می‌تواند منجر به سرطان سلول بازال (BCC) شود.
  • Pachyonychia congenital: این وضعیت ممکن است باعث ایجاد ناخن‌های ضخیم یا غیرطبیعی شود.
  • سندرم گاردنر: این اختلال ژنتیکی نادر ممکن است به مرور منجر به سرطان روده بزرگ شود.
  • سندرم Bazex-Dupré-Christol: این سندرم روی رشد مو و توانایی تعریق تاثیر می‌گذارد.

 

میلیا در پلاک

این بیماری معمولاً با اختلالات ژنتیکی یا خود ایمنی پوست مانند لوپوس دیسکوئید یا لیکن پلان همراه است. پلاک میلیا می‌تواند پلک‌ها، گوش‌ها ، گونه‌ها یا فک را تحت تاثیر قرار دهد. قطر کیست‌ها می‌تواند چندین سانتی متر باشد. این بیماری عمدتاً در زنان میانسال مشاهده می‌شود؛ اما می‌تواند در بزرگسالان یا کودکان در هر سنی و هر جنسیتی رخ دهد.

 

میلیا فوران چندگانه

این نوع میلیا شامل نواحی خارش‌دار است که می‌تواند در صورت، بالای بازوها و تنه ظاهر شود. کیست‌ها اغلب در یک بازه زمانی، از چند هفته تا چند ماه، ظاهر می‌شوند.

 

میلیا آسیب زا

این کیست‌ها در جایی ایجاد می‌شوند که آسیب به پوست رخ داده است؛ به عنوان مثال می‌توان به سوختگی و بثورات شدید اشاره کرد. کیست‌ها ممکن است تحریک شوند که سبب می‌شود اطراف آن‌ها قرمز و در مرکز سفید باشند.

 

میلیا که با داروها یا محصولات مرتبط است

استفاده از کرم‌های استروئیدی می تواند منجر به ایجاد میلیا در پوست محل کرم شود. با این حال‌، این عوارض جانبی نادر است. برخی از مواد موجود در محصولات مراقبت از پوست و آرایش می‌تواند در برخی افراد باعث ایجاد میلیا شود. اگر پوست مستعد میلیا دارید، از مواد زیر اجتناب کنید:

  • پارافین مایع
  • نفت مایع
  • روغن پارافین
  • پارافینوم مایع
  • مایع نفت
  • روغن نفت

اینها همه انواع روغن‌های معدنی هستند که ممکن است باعث ایجاد میلیا شوند. لانولین همچنین ممکن است تشکیل میلیا را افزایش دهد.

 

درمان میلیا

هیچ درمانی برای میلیای نوزادان لازم نیست. کیست‌ها معمولا در عرض چند هفته از بین می‌روند. در کودکان بزرگ‌تر و بزرگسالان، میلیا ظرف چند ماه از بین می‌رود. اگر این کیست‌ها باعث ناراحتی شوند، درمان‌هایی همچون لیزر برای میلیا وجود دارد که می‌تواند در از بین بردن آن‌ها موثر باشد.

این انواع درمان میلیا عبارتند از:

  • سرما درمانی: نیتروژن مایع میلیا را منجمد می‌کند. این متداول‌ترین روش حذف است.
  • رویه برداری: یک سوزن استریل محتویات کیست را خارج می‌کند.
  • رتینوئیدهای موضعی: این کرم‌های حاوی ویتامین A به لایه برداری پوست شما کمک می‌کنند.
  • لایه برداری شیمیایی: لایه برداری شیمیایی باعث می‌شود که اولین لایه پوست کنده شود و پوست جدید بیرون بیاید.
  • ابلیشن با لیزر: در درمان با لیزر برای میلیا، یک لیزر کوچک روی نواحی آسیب دیده متمرکز می‌شود تا کیست‌ها را از بین ببرد.
  • دیاترمی: گرمای شدید کیست‌ها را از بین می‌برد.
  • کورتاژ تخریب: کیست‌ها با جراحی خراشیده و سوزانده می‌شوند.

 

میلیا و تغذیه

 

میلیا و تغذیه

حالا که متوجه شدیم میلیا چشم چیست؛ باید بدانیم یکی از دلایل ایجاد میلیا و یا ناتوانی بدن در بهبود آن و یا ترمیم جای باقیمانده از آن، می‌تواند مربوط به کمبود مواد مغذی و به‌خصوص ویتامین‌های E و B کمپلکس و B3 باشد که باید آن را به میزان کافی از رژیم غذایی دریافت نمایید. البته درصورت عدم دریافت آن، می‌توان مکمل‌های غذایی را استفاده نمود که باید برای مصرف آن‌ها با پزشک مشورت نمایید؛ زیرا ویتامین E محلول در چربی بوده و درنتیجه در بدن و در چربی‌ها ذخیره می‌شود و میزان بالای آن می‌تواند به بدن آسیب رسانده و فرد را دچار مسمومیت کند. رژیم غذایی صحیح، همواره باید رعایت شود و تفاوتی نمی‌کند که فرد می‌خواهد وزن خود را کاهش دهد و یا می‌خواهد افزایش وزن داشته باشد. به همین دلیل لازم است برای کاهش وزن نیز از یک رژیم غذایی اصولی همچون رژیم‌های بهاره غفاری استفاده کنید تا نیاز روزانه بدن شما به انواع مواد مغذی تامین شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رژیم‌ها بر روی غفاری دایت کلیک نمایید و چنانچه می‌خواهید همین حالا رژیم غذایی خود را دریافت نمایید، بر روی رژیم آنلاین اختصاصی کلیک نمایید.