از مکانیسم تنظیم قند خون و پیشگیری از دیابت چه می دانید؟!

تاریخ : 1401/06/15

از مکانیسم تنظیم قند خون و پیشگیری از دیابت چه می دانید؟!

از مکانیسم تنظیم قند خون و پیشگیری از دیابت چه می دانید؟!

یکی از مواد موجود در خون ما قند یا همان گلوکز است که ما از مواد غذایی جذب می‌کنیم و سپس به‌صورت گلوکز به مصرف سلول‌های بدن همچون سلول‌های مغز، ماهیچه‌ها، قلب و... می‌رسد. همچنین بخش اضافی قند موجود در خون، در کبد و ماهیچه‌ها ذخیره می‌شود تا هنگام نیاز، بدن از این ذخیره استفاده کرده و انرژی مورد نیاز سلول‌ها را تامین نماید. با وجود حیاتی بودن این ماده در بدن ما، چنانچه میزان آن از حدی پایین‌تر رفته و یا بالاتر برود، آسیب فراوانی به بدن وارد می‌کند و به همین دلیل تنظیم قند خون، اهمیت بسیار زیادی برای بدن دارد. در این مطلب از غفاری دایت می‌خواهیم با مکانیزم تنظیم قند خون آشنا شویم و بدانیم تنظیم قند خون با کدام غده در بدن است. همچنین درمان خانگی قند خون لب مرز چیست و چه مواد غذایی باعث تنظیم قند خون می‌شود؛ پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا با درمان قند خون بالای 300 آشنا شوید.

تنظیم قند خون با کدام غده در بدن است

 

تنظیم قند خون با کدام غده در بدن است ؟

محل ذخیره قند در بدن کجاست؟ پانکراس هورمون انسولین و گلوکاگون ترشح می‌کند. این دو هورمون در تعادل با یکدیگر نقش حیاتی در تنظیم سطح قند خون دارند. چنانچه سطح یکی از هورمون‌ها بیشتر یا کمتر از میزان طبیعی باشد، سطوح قند خون ممکن است افزایش پیدا کرده یا کاهش یابد. هورمون انسولین و هورمون گلوکاگون با یکدیگر برای نگه داشتن شرایط هموستازی بدن تلاش می‌کنند که سبب می‌شود شرایط درون بدن پایدار باقی بماند. زمانی‌که قند خون بسیار بالا است، میزان بیشتری هورمون انسولین ترشح می‌کند و هنگامی که سطوح قند خون کاهش می‌یابد؛ پانکراس هورمون گلوکاگون آزاد می‌کند تا آن‌ها را افزایش دهد. این تعادل کمک می‌کند تا انرژی کافی برای سلول‌ها ایجاد شود و مانع از آسیب عصبی گردد. آسیب عصبی می‌تواند ناشی از بالا بودن سطح قند خون به‌صورت مستمر باشد.

مکانیسم تنظیم قند خون با انسولین به این صورت است که سلول‌ها برای داشتن انرژی به گلوکز نیاز دارند و بسیاری از آن‌ها بدون کمک انسولین، قادر به استفاده از گلوکز نیستند. انسولین اجازه ورود گلوکز به سلول‌ها را می‌دهد. انسولین گیرنده‌های سطح سلول متصل شده و سبب فعال شدن جذب سلول‌ها به انسولین می‌گردد. انسولین به میزان کمی به‌صورت مستمر در بدن در گردش است؛ افزایش ناگهانی انسولین سیگنال‌هایی را به کبد می‌فرستد که نشان می‌دهد قند خون بالا است. درنتیجه کبد گلوکز را جذب کرده و سپس آن را به‌صورت مولکول‌هایی به نام گلیکوژن ذخیره می‌نماید. هنگامی که قند خون کاهش پیدا می‌کند، گلوکاگون سبب می‌شود کبد گلیکوژن را به‌صورت گلوکز بازگردانده و سبب افزایش قند خون به حالت نرمال شود.

مکانیسم تنظیم قند خون توسط گلوکاگن به این صورت است که کبد گلوکز را ذخیره می‌کند تا هنگام کاهش قند خون، انرژی سلول‌ها را تامین نماید. کاهش قند خون می‌تواند به دلیل حذف وعده غذایی و کاهش مواد مغذی بدن اتفاق افتد. هنگامی که گلوکز خون کاهش پیدا می‌کند، سلول‌های درون پانکراس، گلوکاگون ترشح می‌کنند که سبب می شود تا کبد گلیکوژن را به گلوکز تبدیل کرده و گلوکز بیشتری وارد جریان خون شود. در این حالت انسولین بر ساختارهای خود در سطح سلول‌های دیگر بدن متصل می‌شود تا اطمینان حاصل نماید آن‌ها گلوکز را جذب می‌کنند.

 

علائم تنظیم قند خون

 

علائم و عوارض قند خون بالا

تاثیر انسولین و گلوکاگون در بدن فوری اتفاق نمی‌افتد، به‌خصوص در افرادی که قند خون آن‌ها بسیار بالا یا بسیار پایین است.

علائم قند خون بالا شامل موارد زیر است:

  • ادرار کردن بیشتر از حد معمولی (تکرر ادرار)
  • احساس تشنگی بیش از حد که به دنبال آن تکرر ادرار وجود دارد.
  • احساس گشنگی بیش از حد

 

بالا بودن قند خون به مدت طولانی سبب ایجاد علائم زیر می‌شود که از عوارض قند خون بالای 200 هستند:

  • کاهش وزن بی‌دلیل
  • کاهش قدرت ترمیم بدن
  • خارش و خشکی پوست
  • افزایش احتمال ابتلا به عفونت‌ها
  • سردردها
  • خستگی یا مشکل در تمرکز کردن
  • تاری دید
  • یبوست، اسهال یا هر دو
  • ایجاد مشکل در نعوظ

مواردی که گفته شد از عوارض قند خون بالای 200 در فرد مبتلا به دیابت است.

 

چه مواد غذایی باعث تنظیم قند خون میشود

 

چه مواد غذایی باعث تنظیم قند خون می‌شود ؟

برای تنظیم قند خون چه بخوریم؟ برای افرادی که به پیش دیابت یا دیابت یا سایر شرایطی که قند خون را تحت تاثیر قرار می‌دهد، مبتلا هستند؛ رژیم غذایی نقش مهمی را در طبیعی نگه داشتن سطح قند خون ایفا می‌کند. با وجود آن‌که فاکتورهایی همچون وزن بدن، تحرک، استرس و ژنتیک نیز در میزان قند خون موثر است؛ پیگیری یک رژیم غذایی سالم برای کنترل قند خون حیاتی است. در حالی که برخی از غذاها شامل غذاهایی که دارای قند اضافه و کربوهیدرات تصفیه شده هستند، سبب تغییرات در قند خون میشوند؛ سایر غذاها نه‌تنها به کنترل قند خون کمک می‌کنند، بلکه سطح سلامت را به‌صورت کلی ارتقا می‌دهند. غذاهایی که در ادامه آورده‌ایم به درمان قند خون بالای 300 کمک می‌کنند:

 

کلم بروکلی

سولفورافان نوعی ایزوتیوسیانات است که حاوی مواد کاهش دهنده قند خون است. این ماده شیمیایی گیاهی هنگامی که بروکی خرد می‌شود یا جویده می‌شود، تولید می‌گردد که در نتیجه‌ی واکنشی بین گلوکورافانین و آنزیم میروزیناز است که هر دو در بروکلی وجود دارد. به علاوه مصرف سبزیجات چلیپایی، مثل کلم بروکلی، با کاهش ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ مرتبط است. به خاطر داشته باشید که بهترین راه برای افزایش جذب سولفورافان این است که از بروکلی خام یا کمی بخارپز شده استفاده کنید یا منابع فعال میروزیناز همچون پودر دانه خردل را برای پختن بروکلی به آن اضافه نمایید.

 

غذای دریایی

غذای دریایی شامل ماهی‌ها، حاوی منبع غنی از پروتئین، چربی‌های سالم، ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها هستند که به شما کمک می‌کنند سطح قند خون خود را تنظیم کنید و برای درمان قند خون بالای 300 به کار می‌روند. پروتئین برای کنترل قند خون ضروری است. این ماده به هضم دیرتر غذا کمک می‌کند و مانع از افزایش ناگهانی قند خون پس از غذا می‌گردد. همچنین احساس سیری را افزایش می‌دهد. به علاوه از پرخوری جلوگیری کرده و کاهش چربی اضافه بدن را بهبود می‌بخشد که این دو مورد برای طبیعی نگه داشتن سطح قند خون لازم هستند. مصرف بالای ماهی چرب همچون سالمون و ساردین نشان داده است که به بهبود مکانیسم تنظیم قند خون کمک می‌کنند و به همین دلیل یک درمان خانگی قند خون لب مرز محسوب می‌گردند.

 

کدو حلوایی و تخم کدو حلوایی

کدو حلوایی با رنگ روشن، حاوی میزان زیادی فیبر و آنتی اکسیدان است و یک انتخاب عالی برای تنظیم قند خون محسوب می‌شود. در حقیقت کدو حلوایی به‌عنوان یک درمان سنتی دیابت در بسیاری از کشورها همچون مکزیک و ایران استفاده می‌شود. کدو حلوایی حاوی میزان زیادی کربوهیدرات به نام پلی ساکاریدها است که به دلیل وجود پتانسیل تنظیم قند خون در آن‌ها مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. درمان با عصاره کدو حلوایی و پودرهای آن نشان داده است که می‌تواند به میزان قابل توجهی از سطوح قند خون را در حیوان و انسان کاهش دهد. تخم کدو حلوایی حاوی میزان زیادی پروتئین و چربی‌های سالم است که آن‌ها را به یک گزینه مناسب برای تنظیم قند خون تبدیل می‌کند.

 

بامیه

بامیه میوه‌ای است که معمولاً همچون سبزیجات مصرف می‌گردد و منبع غنی از مواد تنظیم کننده همچون پلی ساکاریدها و آنتی اکسیدان‌های فلاونوئید است. در ترکیه دانه‌های بامیه مدت طولانی است که به‌عنوان بهترین داروی درمان قند خون به‌صورت طبیعی برای درمان دیابت، به دلیل دارا بودن خاصیت کاهش قند خون، استفاده می‌شوند.

 

دانه کتان

دانه کتان سرشار از فیبر و چربی‌های سالم است که به دلیل فواید سلامتی آن‌ها معروف هستند. به‌خصوص دانه کتان در کاهش سطح قند خون کمک می‌کند و می‌توان آن را یکی از انواع بهترین داروی درمان قند خون دانست.

 

دانه چیا

خوردن دانه چیا نیز ممکن است برای تنظیم قند خون سودآور باشد. در طی مطالعاتی ارتباط بین مصرف دانه چیا و کاهش سطح قند خون و همچنین افزایش حساسیت انسولین را پیدا کرده‌اند. به همین دلیل یک درمان خانگی قند خون لب مرز محسوب می‌گردد.

 

دمنوش برای تنظیم قند خون

به کمک دمنوش نیز می‌توان مکانیسم تنظیم قند خون را فعال نمود که در طب سنتی به مواد غذایی که می‌توانید در دمنوش خود استفاده کنید، اشاره شده است. از انواع ادویه‌ها و گیاهان دارویی که می‌توانید برای تهیه دمنوش برای تنظیم خون استفاده کنید، می‌توان به دارچین، رازیانه، نعناع، رزماری، آویشن و زردچوبه اشاره کرد.

 

بهترین داروی درمان قند خون

 

بهترین داروی درمان قند خون

برای درمان قند خون باید به پزشک مراجعه نمود. افرادی که هنگام عصبانیت و فشارهای عصبی، قند خون آن‌ها به‌هم می‌خورد را بسیاری از افراد قند خون عصبی می‌گویند؛ اما به‌صورت علمی قند خون عصبی وجود ندارد، بلکه افرادی که به پیش دیابت یا دیابت مبتلا هستند، به دلیل بهم خوردن تنظیم هورمون‌ها در بدن آن‌ها دچار افت قند خون می‌شوند. داروهایی که ممکن است پزشک برای درمان قند خون استفاده کند، شامل بیگوانید، سولفونیل اوره، تیازولیدین دیون، مهارکننده آلفا گلوکوزیداز، مهار کننده دی پپتیدیل پپتیداز و انسولین هستند.

 

مکانیسم تنظیم قند خون

 

تنظیم قند خون و تناسب اندام

افرادی که به دیابت مبتلا می‌شوند در اغلب موارد دچار کاهش ناگهانی وزن می‌گردند که این افراد باید به تغذیه و مصرف درست داروهای خود بسیار توجه کنند. چاقی و اضافه وزن نیز می‌تواند در بسیاری از افراد سبب ابتلا به دیابت نوع ۲ شود؛ به همین دلیل برای پیشگیری از ابتلا به این نوع دیابت، لازم است افراد وزن خود را کنترل کنند و در محدوده سالم و طبیعی نگه دارند. البته این بدان معنا نیست که افرادی که وزن مناسبی دارند، هیچگاه به دیابت مبتلا نمی‌شوند. پیروی از یک رژیم غذایی سالم و داشتن تحرک در عدم ابتلا به دیابت نوع دو یا اکتسابی بسیار موثر است. رژیم‌های بهاره غفاری تنها رژیم غذایی نیستند؛ بلکه شما می‌توانید با دریافت ورزش مناسب در کنار رژیم خود، از انواع رژیم لاغری یا رژیم تثبیت وزن استفاده نمایید تا از ابتلا به دیابت نوع دو پیشگیری کنید. همچنین برای افرادی که به مدت طولانی و به دلیل رژیم‌های مختلف نتوانسته‌اند وزن کم کنند؛ رژیم‌های شکست استپ وزن وجود دارد که می‌توانند از آن استفاده نمایند. برای کسب اطلاعات بیشتر، بر روی غفاری دایت و برای دریافت رژیم غذایی خود بر روی رژیم آنلاین من کلیک کنید.

 

مترجم: ریحانه ساده طهرانی | ترجمه از medicalnewstoday.com و healthline.com