از مضرات و فواید غذای کنسروی چه می دانید؟!

تاریخ : 1400/08/23

از مضرات و فواید غذای کنسروی چه می دانید؟!

از مضرات و فواید غذای کنسروی چه می دانید؟!

اغلب تصور می‌شود که غذاهای کنسرو شده نسبت به غذاهای تازه یا منجمد مغذی کمتری دارند. برخی از افراد ادعا می‌کنند که حاوی مواد مضر هستند و باید از آن‌ها اجتناب شود. برخی دیگر می‌گویند غذاهای کنسرو شده می‌تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشد سوالی که برای بسیاری از افراد هنوز حل نشده است، این است که آیا غذای کنسروی و به‌طور کلی محصولات کنسروی مفید هستند یا برای سلامتی ضرر دارند. چه میزان مصرف غذای نیمه آماده می‌تواند به بدن آسیب نرساند. در این مطلب از غفاری دایت، می‌خواهیم طریقه تولید و فواید و مضرات غذای کنسروی را بررسی کنیم؛ پس تا پایان این مطلب با ما باشید تا به سوالات شما پاسخ داده شود.

غذای نیمه آماده

 

غذای کنسروی یا غذای نیمه آماده چیست؟!

کنسرو کردن روشی برای نگهداری مواد غذایی برای مدت طولانی با بسته بندی آن‌ها در ظروف دربسته است. کنسرو برای اولین بار در اواخر قرن هجدهم به‌عنوان راهی برای تامین یک منبع غذایی پایدار برای سربازان و ملوانان در جنگ توسعه یافت. فرآیند کنسرو کردن ممکن است بسته به محصول کمی متفاوت باشد، اما سه مرحله اصلی وجود دارد. این شامل:

  • در حال پردازش: غذا پوست کنده، ورقه شده، خرد شده، فاقد هسته‌ شده، بدون استخوان، پوست کنده یا پخته می‌شود.
  • بسته بندی: غذای فرآوری شده در قوطی‌ها بسته می‌شود.
  • گرمایش: قوطی‌ها برای از بین بردن باکتری‌های مضر و جلوگیری از فساد حرارت داده می‌شوند.

این اجازه می‌دهد تا غذا برای ۱ تا ۵ سال یا بیشتر در قفسه ماندگار و ایمن باشدلیست غذاهای کنسروی رایج عبارتند از میوه‌ها، سبزیجات، لوبیا، سوپ، گوشت و غذاهای دریایی.

 

 

محصولات کنسروی

 

غذای کنسروی چه تاثیری بر روی مواد مغذی غذاها دارد؟!

اغلب تصور می‌شود که غذاهای کنسرو شده نسبت به غذاهای تازه یا منجمد مغذی کمتری دارند، اما تحقیقات نشان می‌دهد که این همیشه درست نیست. در واقع، کنسرو کردن بیشتر مواد مغذی یک غذا را حفظ می‌کند. پروتئین، کربوهیدرات و چربی تحت تأثیر این فرآیند قرار نمی‌گیرند. اکثر مواد معدنی و ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین‌های A، D، E و K نیز حفظ می‌شوند.

به این ترتیب، مطالعات نشان می‌دهند که غذاهایی که دارای مواد مغذی خاصی هستند، پس از کنسرو کردن، سطوح بالای مواد مغذی خود را حفظ می‌کنند. با این‌حال، از آنجایی که کنسرو کردن معمولاً شامل حرارت زیاد است، ویتامین‌های محلول در آب مانند ویتامین‌های C و B ممکن است آسیب ببینند. این ویتامین‌ها به‌طور کلی به گرما و هوا حساس هستند، بنابراین می‌توانند در طی روش‌های معمولی پردازش، پخت و پز و نگهداری در خانه نیز از بین بروند.

با این‌حال، در حالی که فرآیند کنسرو کردن ممکن است به ویتامین‌های خاصی آسیب برساند، مقادیر سایر ترکیبات سالم ممکن است افزایش یابد. به عنوان مثال، گوجه‌فرنگی و ذرت وقتی حرارت داده می‌شوند، آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری آزاد می‌کنند و انواع کنسرو شده این غذاها را به منبع بهتری از آنتی‌اکسیدان‌ها تبدیل می‌کنند. به غیر از تغییرات در سطوح مواد مغذی فردی، غذاهای کنسرو شده منابع خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم هستند. در یک مطالعه، افرادی که ۶ یا بیشتر غذای کنسروی در هفته می‌خوردند، در مقایسه با افرادی که ۲ یا کمتر غذای کنسروی در هفته مصرف می‌کردند، ۱۷ ماده مغذی ضروری بیشتری دریافت کردند.

 

فواید غذای کنسروی

میوه‌ها و سبزیجاتی که برای کنسرو کردن استفاده می‌شوند، در اوج تازگی چیده می‌شوند و بهترین طعم و کیفیت مواد مغذی را تضمین می‌کنند. غذاهای کنسرو شده می‌توانند به اندازه غذاهای تازه و منجمد مغذی باشند؛ زیرا کنسرو کردن مواد مغذی زیادی را حفظ می‌کند. مقدار مواد معدنی، ویتامین‌های محلول در چربی، پروتئین، چربی و کربوهیدرات‌ها در فرآیند کنسرو کردن نسبتاً بدون تغییر باقی می‌مانند؛ اما، از آنجایی که فرآیند کنسرو کردن به حرارت بالا نیاز دارد، محصولات کنسرو شده ممکن است ویتامین‌های محلول در آب کمتری مانند ویتامین C و ویتامین B داشته باشند. با این حال، فرآیند حرارت دادن که ممکن است به برخی ویتامین‌ها آسیب برساند، در واقع می‌تواند محتوای آنتی اکسیدانی را افزایش دهد. به عنوان مثال، کنسرو کردن باعث افزایش میزان لیکوپن در گوجه فرنگی می‌شود.

غذای کنسروی شده راهی مناسب و مقرون به صرفه برای گنجاندن میوه‌ها و سبزیجات بیشتر در رژیم غذایی شما هستند. فرآیند کنسرو کردن، ماندگاری طولانی حداقل یک تا پنج سال را تضمین می‌کند. این ممکن است برای افرادی که اغلب محصولات تازه را به دلیل فساد دور می‌اندازند، مفید باشد.

 

در دسترس بودن

غذاهای کنسرو شده راهی مناسب و کاربردی برای افزودن مواد مغذی بیشتر به رژیم غذایی شما هستند. در بسیاری از نقاط جهان در دسترس بودن غذاهای ایمن و باکیفیت وجود ندارد و کنسرو کردن به مردم کمک می‌کند تا در طول سال به طیف گسترده‌ای از غذاها دسترسی داشته باشند.

 

در واقع، امروزه تقریباً هر غذایی را می‌توان در یک قوطی پیدا کرد. همچنین، از آنجایی که غذاهای کنسرو شده را می‌توان برای چندین سال به‌صورت ایمن نگهداری کرد و اغلب غذاهای نیمه آماده هستند و زمان آماده‌سازی کمی دارند، بسیار راحت هستند. علاوه‌بر این، آن‌ها نسبت به محصولات تازه قیمت کمتری دارند. این محصولات به‌ویژه هنگام مسافرت بسیار ایده آل هستند و غذاهای کنسروی برای مسافرت بهتر از غذاهایی هستند که در خانه آماده می‌کنید و در طول راه یا در مسافرت احتمال خرابی و فساد دارند.

 

مضرات غذای کنسروی

 

مضرات غذای کنسروی

در حالی که بسیار نادر است، غذاهای کنسرو شده که به درستی فرآوری نشده‌اند، ممکن است حاوی باکتری‌های خطرناکی به نام کلستریدیوم بوتولینوم باشند. مصرف مواد غذایی آلوده می‌تواند باعث بوتولیسم شود، یک بیماری جدی که در صورت عدم درمان، می‌تواند منجر به فلج و مرگ شود. بیشتر موارد بوتولیسم ناشی از غذاهایی است که به درستی در خانه کنسرو نشده‌اند. بوتولیسم ناشی از کنسروهای تجاری نادر است. مهم است که هرگز از قوطی هایی که برآمده، فرورفته، ترک خورده یا نشتی دارند غذا نخورید.

نمک، شکر و مواد نگهدارنده گاهی اوقات در فرآیند کنسرو اضافه می‌شود. برخی از غذاهای کنسرو شده ممکن است سرشار از نمک باشند. در حالی که این برای اکثر افراد خطری برای سلامتی ندارد، ممکن است برای برخی از افراد مانند افرادی که فشار خون بالا دارند، مشکل ساز باشد. آن‌ها همچنین ممکن است حاوی قند اضافه شده باشند که می‌تواند اثرات مضری داشته باشد. قند اضافی با افزایش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها، از جمله چاقی، بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ مرتبط است. همچنین ممکن است انواع دیگری از نگهدارنده‌های طبیعی یا شیمیایی اضافه شود.

 

غذاهای کنسروی برای مسافرت

 

محصولات کنسروی در رژیم غذایی

ممکن است لیست غذاهای کنسروی که اغلب مصرف می‌کنید، طولانی نباشد؛ با این‌حال باید به نکاتی که گفته شد دقت کنید و از غذاهای کنسروی استفاده نمایید که مطمئن باشند و مواد نگهدارنده کمتری داشته باشند و هنگام استفاده از غذاهای کنسروی برای مسافرت نیز به شیوه نگهداری و حمل و نقل آن‌ها دقت کنید تا کمترین آسیب را ببینند. برای داشتن یک تغذیه سالم که هدف آن کاهش وزن، افزایش وزن یا تثبیت وزن باشد، لازم است از یک رژیم غذایی اصولی پیروی نمایید که بهاره غفاری، به‌عنوان یک متخصص در زمینه علوم تغذیه، به شما این رژیم را ارائه می‌دهد و به شما کمک می‌کند بدون حذف مواد غذایی به وزن مناسب برسید. برای آشنایی بیشتر با این رژیم‌ها بر روی غفاری دایت کلیک کنید و برای دریافت رژیم غذایی خود بر روی رژیم اختصاصی آنلاین کلیک نمایید.

مترجم: ریحانه ساده طهرانی | ترجمه از healthline.com

بیشتر بخوانید

طرز تهیه چند غذای رژیمی با تن ماهی خوشمزه