از قرص کلسیم و عوارض قرص کلسیم چه می دانید؟!

تاریخ : 1401/09/29

از قرص کلسیم و عوارض قرص کلسیم چه می دانید؟!

از قرص کلسیم و عوارض قرص کلسیم چه می دانید؟!

کلسیم برای داشتن استخوان‌های سالم در طول زندگی اهمیت بسیاری دارد. با وجود اینکه غذای رژیمی بهترین راه برای بدست آوردن کلسیم است؛ اما قرص کلسیم نیز چنانچه رژیم شما حاوی میزان کافی از کلسیم نباشد، یک گزینه خوب محسوب می‌شود. پیش از آنکه بدانید قرص کلسیم چیست و انواع قرص کلسیم کدامند، باید مطمئن شوید که به چه میزان کلسیم نیاز دارید و همچنین باید بدانید فواید و عوارض قرص کلسیم چیست و بهترین قرص کلسیم برای شما کدام است‌. در این مطلب از غفاری دایت می‌خواهیم نکات مهم در ارتباط با مصرف قرص کلسیم را بررسی کنیم، پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

قرص کلسیم چیست

 

قرص کلسیم چیست ؟

بدن شما برای ساخت و نگهداری از استخوان‌های محکم، به کلسیم نیاز دارد. قلب شما، ماهیچه‌ها و اعصاب نیز برای عملکرد درست به کلسیم نیاز دارند. برخی مطالعات نشان می‌دهد که کلسیم همراه با ویتامین D فواید بسیاری، بیشتر از استخوان‌های سالم، دارند. فواید قرص کلسیم د شامل محافظت در برابر سرطان، دیابت و فشار خون بالا ممکن است باشد؛ اما مدارک در ارتباط با این فواید سلامتی از قرص کلسیم د قطعی نیست.

چنانچه به میزان کافی کلسیم مصرف نمی‌کنید، ممکن است با مشکلات سلامتی ناشی از استخوان‌های ضعیف روبه‌رو شوید که شامل موارد زیر است:

  • کودکان ممکن است به حداکثر پتانسیل افزایش قد خود نرسند.
  • بزرگسالان ممکن است تراکم استخوان پایین داشته باشند که یک ریسک فاکتور برای استئوپروزیس (Osteoporosis) است.

میزان کلسیم مورد نیاز بدن بسته به سن و جنس متفاوت است؛ مردان بین ۱۹ تا ۷۰ سالگی به حدود ۱۰۰۰ میلی‌گرم کلسیم در روز نیاز دارند و مردانی که سن آن‌ها بیشتر از ۷۱ سال است به حدود ۱۲۰۰ میلی‌گرم کلسیم در روز نیاز دارند. در خانم‌های ۱۹ تا ۵۰ ساله میزان نیاز روزانه به کلسیم حدود ۱۰۰۰ میلی‌گرم و از ۵۱ سال به بالا، در حدود ۱۲۰۰ میلی‌گرم است.

انواع قرص کلسیم

در مکمل‌های کلسیم انواع مختلفی از ترکیبات کلسیم وجود دارد و در هر کدام از این انواع قرص کلسیم، میزان متفاوتی از ماده معدنی کلسیم وجود دارد که به آن عنصر کلسیم نیز می‌گویند. رایج‌ترین انواع قرص کلسیم شامل موارد زیر است:

  • کلسیم کربنات حاوی ۴۰ درصد عنصر کلسیم
  • کلسیم سیترات حاوی ۲۱ درصد عنصر کلسیم
  • کلسیم گلوکونات حاوی ۹ درصد عنصر کلسیم
  • کلسیم لاکتات حاوی ۱۳ درصد عنصر کلسیم

دو نوع اصلی قرص کلسیم، کلسیم کربنات و کلسیم سیترات هستند. قیمت قرص کلسیم کربنات از همه کمتر است؛ به همین دلیل اولین گزینه خوب محسوب می‌شود. انواع دیگر اشکال کلسیم در قرص‌های کلسیم، گلوکونات و لاکتات هستند. به علاوه برخی از مکمل‌های کلسیم با ویتامین‌ها و مواد معدنی ترکیب شده‌اند؛ برای مثال انواع قرص کلسیم د و قرص کلسیم منیزیوم وجود دارد. در هنگام خرید مکمل کلسیم به لیست محتویات آن نگاه کنید تا بدانید حاوی چه نوع از کلسیم و همچنین کدام مواد مغذی دیگر است. چنانچه نگرانی در ارتباط با غذای رژیمی خود یا وضعیت سلامتی خود دارید، این نکته بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید: برای آشنایی با موضوع لاغری با انواع ویتامین کلیک کنید.

بهترین قرص کلسیم

 

بهترین قرص کلسیم

برای انتخاب بهترین قرص کلسیم باید به فاکتورهایی توجه کنید که شامل موارد زیر است:

  • میزان کلسیم: عنصر کلسیم اهمیت دارد، زیرا نشان‌دهنده مقدار حقیقی کلسیم موجود در مکمل است که همان اندازه‌ای است که بدن شما برای رشد استخوان‌ها و سایر فواید سلامتی، جذب می‌کند. لیبل موجود بر روی مکمل‌های کلسیم برای شناسایی میزان کلسیم در یک قرص آن کمک کننده است. برای مثال کلسیم کربنات حاوی ۴۰ درصد عنصر کلسیم است پس  ۱۲۵۰ میلی‌گرم از کلسیم کربنات حاوی ۵۰۰ میلی‌گرم عنصر کلسیم است. اطمینان حاصل کنید اندازه هر قرص را هنگام محاسبه میزان کلسیم در نظر بگیرید.
  • تحمل: مکمل‌های کلسیم چنانچه قادر به ایجاد عوارض در فردی باشند, می‌توانند برخی عوارض کوچک همچون ایجاد نفخ، گاز و یبوست بکنند. به‌صورت کلی کلسیم کربنات، بیشترین میزان ایجاد یبوست را دارد. برای انتخاب بهترین قرص کلسیم ممکن است نیاز داشته باشید چند برند و انواع قرص کلسیم را امتحان کنید.
  • داروی مصرفی: مکمل‌های کلسیم ممکن است با داروهای مختلفی واکنش نشان دهند، همچون داروهای فشار خون، هورمون‌های تیروئید سنتتیک، بیس‌فسفونات، آنتی بیوتیک‌ها و بلاکرهای کانال کلسیم. بر اساس داروی مصرفی خود، ممکن است نیاز داشته باشید مکمل را همراه با غذا یا بین غذا میل کنید. با پزشک یا پزشک داروخانه در ارتباط با احتمال واکنش‌ها و اینکه چه نوع مکملی برای شما بهتر است مشورت کنید.
  • کیفیت و قیمت: تولیدکنندگان مسئول هستند که ثابت کنند مکمل‌ها ایمن بوده و ادعاهای آن‌ها درست است. همچنین انواع مختلف مکمل کلسیم، قیمت‌های متفاوتی دارند، در نتیجه کیفیت و قیمت برندهای مختلف یک فاکتور انتخاب برای شما محسوب می‌شود.
  • شکل دارویی: مکمل‌های کلسیم در اشکال متفاوتی شامل قرص‌ها، کپسول‌ها، جویدنی، مایعات و پودرها وجود دارند. چنانچه مشکل قورت دادن دارید، ممکن است بخواهید از انواع جویدنی یا مایع مکمل کلسیم استفاده کنید.
  • توانایی جذب: بدن شما باید توانایی جذب کلسیم داشته باشد تا موثر واقع شود. انواع قرص کلسیم و مکمل‌های آن هنگامی بهتر مصرف می‌شوند که در دوزهای کوچک یعنی ۵۰۰ میلی‌گرم یا کمتر مصرف شوند. همچنین بهترین زمان مصرف قرص کلسیم، همراه با غذا است. کلسیم سیترات هنگام مصرف همراه با غذا یا بدون غذا جذب یکسانی دارد و شکلی از قرص کلسیم است که برای افرادی که اسید معده کمی دارند، مشکل التهاب روده و یا اختلالات جذب دارند، پیشنهاد می‌شود.

 

عوارض قرص کلسیم

 

عوارض قرص کلسیم

همواره مصرف میزان بیشتر کلسیم به معنای پاسخگویی بهتر آن نیست، به‌خصوص برای افرادی که قرص کلسیم را برای افزایش قد مصرف می‌کنند. چنانچه مکمل کلسیم مصرف می‌کنید و غذاهای حاوی کلسیم در رژیم لاغری و رژیم غذایی خود دارید، ممکن است بیشتر از آنچه تصور می‌نمایید مصرف کلسیم داشته باشید. لیبل غذاها و مکمل‌ها را برای کنترل کردن کلسیم کلی مصرفی خود چک کنید تا بدانید در طول یک روز، چه میزان کلسیم مصرف می‌نمایید؛ در این صورت به عوارض قرص کلسیم بر اثر مصرف بیش از حد آن دچار نمی‌شوید. از عوارض قرص کلسیم در صورت مصرف بیش از حد، می‌توان به احتمال ارتباط آن با بیماری‌های قلبی اشاره کرد؛ همچنین احتمال ارتباط مصرف بیش از حد و ایجاد هایپرکلسمی با سرطان پروستات نیز وجود دارد.

 

قرص کلسیم

 

کلسیم و رژیم غذایی

کلسیم در بدن تولید نمی‌شود؛ بنابراین باید از راه‌های دیگر آن را برای بدن تامین نمود. کلسیم می‌تواند در غذاهای زیادی وجود داشته باشد که شامل موارد زیر است:

  • محصولات لبنی همچون پنیر، شیر و ماست
  • سبزیجات دارای برگ سبز پررنگ همچون بروکلی و کلم پیچ
  • ماهی دارای استخوان‌های نرم خوراکی همچون ساردین و سالمون کنسروی
  • نوشیدنی‌ها و غذاهای حاوی کلسیم، همچون فرآورده‌های سویا، غلات صبحانه، آب میوه‌ها و جانشین‌های شیر

برای جذب کلسیم، بدن شما به ویتامین D نیز نیاز دارد. تعداد کمی از غذاهای طبیعی میزان کمی ویتامین D دارند، همچون سالمون کنسروی همراه با استخوان و زرده تخم مرغ؛ همچنین شما می‌توانید ویتامین D را از غذاهای غنی شده و قرار گرفتن در معرض آفتاب جذب کنید. میزان مورد نیاز از ویتامین D در روز برای افراد بزرگسال حدود ۱۵ میکروگرم است.

کلسیم یکی از مواد معدنی بسیار ضروری است و از آنجایی که مصرف مکمل و قرص کلسیم همچون سایر مکمل‌ها و داروهای شیمیایی به بدن آسیب می‌زند، بهتر است این ماده معدنی را به‌صورت طبیعی جذب کنیم؛ در این صورت نیازی به دانستن قیمت قرص کلسیم و بهترین زمان مصرف قرص کلسیم نداریم. برخی از رژیم‌های لاغری و به‌طور کلی رژیم‌های غذایی که توسط برخی مشاوران تغذیه ارائه می‌شوند، مواد غذایی را محدود می‌کنند و با محدودیت چربی‌ها مانع از جذب ویتامین‌های محلول در چربی همچون ویتامین D و برخی مواد معدنی همچون کلسیم می‌شوند. بنابراین بهتر است از رژیم‌های غذایی اصولی همچون رژیم‌های بهاره غفاری پیروی کنید تا نه‌تنها به نتیجه دلخواه و تناسب اندام برسید، بلکه به سلامتی شما آسیبی وارد نشود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رژیم‌ها بر روی غفاری دایت و برای دریافت رژیم غذایی خود بر روی رژیم آنلاین من کلیک کنید.

مترجم: ریحانه ساده طهرانی | ترجمه از www.mayoclinic.org