چه کسانی باید قرص امگا 3 بخورند؟ + بهترین زمان مصرف

تاریخ : 1402/11/02

چه کسانی باید قرص امگا 3 بخورند؟ + بهترین زمان مصرف

چه کسانی باید قرص امگا 3 بخورند؟ + بهترین زمان مصرف

احتمالاً نام قرص امگا ۳ را به‌عنوان یک مکمل دارویی شنیده‌اید؛ اما آیا به‌طور دقیق می‌دانید قرص امگا ۳ چیست و چه خواصی برای بدن دارد؟! امگا ۳ نام یک اسید چرب ضروری برای بدن است که بدن ما نمی‌تواند آن را تولید نماید، با این حال برای حفظ سلامتی و حیات ضروری است؛ بنابراین باید آن را از طریق رژیم غذایی و همچنین در صورت نیاز از طریق مکمل‌ها برای بدن تامین نمود. در این مطلب از غفاری دایت می‌خواهیم میزان مصرف قرص امگا ۳ و بهترین زمان مصرف قرص امگا ۳ را بررسی کنیم و همچنین بگوییم قرص امگا ۳ و لاغری سریع چه ارتباطی با یکدیگر دارند؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

امگا ۳ چیست و چه خواصی دارد؟

همانطور که گفتیم امگا ۳ یک اسید چرب ضروری است که می‌توان آن را از مکمل‌های دارویی و همچنین غذای رژیمی بدست آورد. بسیاری از افراد به ویژه خانم‌ها با کمبود امگا ۳ روبرو هستند و از آنجایی که برای سلامتی و عملکرد صحیح سلول‌های بدن، وجود این اسید چرب ضروری است؛ باید میزان کافی از آن را دریافت نمود. مواد غذایی که دارای امگا ۳ هستند، شامل ماهی‌هایی همچون شیر ماهی، تن سالمون، ساردین، ماهی آزاد، قزل آلای خال قرمز، میگو، هامور و... هستند. به خاطر داشته باشید میزان امگا ۳ در ماهی‌های پرورشی کمتر است.

انواع دانه‌ها و مغزها همچون شاهدانه، دانه‌ی کتان و سویا، زیتون، کانولا، گردو و حبوبات نیز سایر منابع طبیعی اسید چرب امگا ۳ هستند.امگا ۳ نوعی چربی است که نمی‌تواند حرارت بالا را تحمل نماید و تخریب می‌شود؛ به همین دلیل بهتر است روغن‌هایی که میزان بالایی امگا ۳ دارند را در پخت و پز استفاده نکنید. روغن زیتون برای سلامتی بهتر از روغن کانولا است، با وجود آن که هر دو این روغن‌ها امگا ۳ دارند، اما درون روغن زیتون اسکوالین وجود دارد که یک عامل برای کاهش چربی خون است؛ اما روغن کانولا فاقد این ماده است.

به همین دلیل در صورت مصرف روغن کانولا، باید آن را به غذای خود اضافه نمایید. با وجود آنکه ماهی‌های دریایی و غیر پرورشی، مهم‌ترین منبع امگا ۳ هستند؛ اما در صورتی که گیاهخوار هستید و یا علاقه‌ای به مصرف ماهی ندارید، می‌توانید از سایر منابع این اسید چرب استفاده کنید.

امگا ۳ چیست و چه خواصی دارد؟

فواید قرص امگا ۳

امگا ۳ به‌صورت طبیعی و یا به‌صورت مکمل خوراکی، خواصی دارد که شامل موارد زیر است:

  • پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی
  • ممانعت از لخته شدن خون
  • رشد سلول‌های مغزی
  • افزایش مقاومت بدن و همچنین اعتماد به نفس
  • پیشگیری از ایجاد و پیشروی سرطان
  • پیشگیری از پوکی استخوان
  • افزایش ضریب هوشی در شیرخواران
  • مفید برای پیشگیری و درمان بیماری‌های کرونری
  • پیشگیری از بیماری‌های روحی همچون افسردگی
  • پیشگیری از آلزایمر
  • محافظت از سلول‌های عصبی و پیشگیری از پیری مغز

خواص قرص امگا ۳

زمان مصرف قرص امگا ۳

بهترین زمان مصرف قرص امگا ۳ میل کردن همراه با یکی از وعده‌های غذایی است تا به این روش جذب آن به حداکثر برسد. همچنین درصورت مصرف آن با غذاهای چرب، اثربخشی بیشتری خواهد داشت.

کمبود امگا 3

کمبود امگا ۳

خیلی از افراد دوست دارند بدانند که از کجا متوجه شویم به کمبود امگا ۳ دچار شده‌ایم و در رژیم غذایی ما به میزان کافی این ماده مغذی وجود ندارد و مجبور هستیم از مکمل‌ها استفاده کنیم؟! علائم مهمی وجود دارد که نشان می‌دهد شما به کمبود امگا ۳ دچار هستید، این علائم را در ادامه بخوانید:

  • خشک شدن پوست: امگا ۳ که در ساختار دیواره سلول‌ها وجود دارد، به داشتن پوست سالم و هیدراته کمک می‌کند و چنانچه دچار کمبود این اسید چرب باشید، دچار خشکی پوست شدید می‌شوید.
  • موی ناسالم: چنانچه مو‌های فردی بی‌جان شده باشد و این موضوع همراه با ریزش و التهاب پوست کف سر باشد، به معنای کمبود امگا ۳ است. در صورت مصرف این مکمل، موها ضخیم‌تر و شاداب‌تر می‌شوند؛ البته به این شرط که سایر مواد مغذی در بدن فرد وجود داشته باشد.
  • مشکل در تمرکز: چنانچه به کمبود امگا ۳ دچار باشید، احتمالا ضعف تمرکز را تجربه می‌نمایید.
  • احساس خستگی: افرادی که بدون وجود مشکلات دیگر احساس خستگی می‌کنند، می‌توانند به کمبود امگا ۳ شک داشته باشند. تاثیر این اسید چرب بر روی عملکرد مغز سبب می‌شود تا در صورت کمبود آن، فرد احساس خستگی داشته باشد.
  • درد مفصل: تاثیر اسید چرب امگا ۳ در کاهش التهاب، سبب می‌شود بدون وجود میزان کافی این ماده مغذی افرادی که مشکل مفصلی دارند، درد زیادی در مفاصل خود احساس کنند.
  • اختلال در رشد: امگا ۳ بر روی الگوهای رفتاری به‌خصوص در کودکان بیش فعال و کودکان مبتلا به اوتیسم نقش مهمی دارد.
  •  

عوارض قرص امگا ۳

با وجود آن که امگا ۳ اهمیت بسیاری برای بدن دارد، اما مصرف بیش از حد آن می‌تواند مضر باشد. از عوارض قرص امگا ۳ در دوزهای بالا یا در صورت بالا بودن میزان مصرف، می‌توان به تاخیر در زمان انعقاد خون و همچنین احساس ناراحتی در معده اشاره کرد. برای پیشگیری از ابتلا به عوارض آن باید میزان مصرف قرص امگا ۳ را کنترل کنید.

امگا 3 و لاغری

بهترین منابع امگا ۳

  • گردو: یکی از بهترین منابع جهت تأمین امگا ۳ مورد نیاز گردو است. گردو را می توان از جمله خشکباری دانست که مصرف آن به عنوان میان وعده رواج زیادی داشته و در سفره صبحانه نیز کاربرد زیادی دارد. گردو یک منبع غنی از اسید آلفا لینولنیک است که این اسید یکی از سه اسید چرب امگا ۳محسوب می شود. این اسید در بیشتر گیاهان نیز وجود دارد به همین دلیل بیشتر متخصصان تغذیه تأکید دارند تا سبزیجات را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید و با مصرف روزانه سبزیجات تازه می توانید سلامتی را به خود هدیه بدهید. بیشتر خشکبار از جمله پسته نیز حاوی اسید آلفا لینولنیک هستند، به همین دلیل یک میان وعده بسیار مغذی محسوب می شوند. در خصوص خشکبار و وجود امگا ۳ در آن ها باید بدانید که بادام امگا ۳ ندارد! 
 
  • تخم مرغ: یکی از در درسترس ترین منابع برای تأمین امگا ۳ تخم مرغ است. تخم مرغ به راحتی در دسترس بوده و می توان با مصرف روزانه آن نیاز بدن به مصرف امگا ۳ را تأمین کنید. لازم به توضیح است که امروزه تخم مرغ غنی شده با امگا ۳ در فروشگاه های مواد غذایی وجود دارد. این تخم مرغ ها در مقایسه با تخم مرغ های معمولی زرده تیره تری دارند، اسید های مفید نظیر امگا هم تنها در زرده تخم مرغ وجود داشته و در سفیده تخم مرغ هیچ نوعی از اسید های چرب وجود ندارد. شروع روز با خوردن صبحانه شامل تخم مرغ غنی شده با امگا سبب می شود تا سلامت روز شما تأمین شود. علاوه بر این صبحانه حاوی امگا خطر ابتلا به زوال عقلی را تا حد زیادی کاهش می دهد. 
 
  • ماهی: بیشتر افراد با شنیدن نام امگا ۳ به یاد ماهی می افتند اما در این خصوص بهتر است بدانید که بیشترین میزان اسید چرب مورد نیاز بدن در ماهی هایی وجود دارد که ماهی آب سرد محسوب می شوند. ماهی های آب سرد منابع غنی از اسید های مفید هستند. این دو اسید چرب برای سلامت قلب و بهبود مشکلات قلب بسیار مفید و مؤثر می باشند. در خصوص تأثیرات مصرف ماهی بر روی سلامت افراد تحقیقات زیادی انجام شده که طی تحقیقات انجام شده در انجمن قلب امریکا ثابت شده است که اگر فرد در برنامه غذایی هفتگی خود دو وعده ماهی نظیر ماهی ساردین، قزل الا، شاه ماهی، ماهی تن و دیگر ماهی های آب سرد را مصرف کند سلامت قلب وی تأمین شده و تا حد بسیار زیادی از بسته شدن سرخ رگ قلب جلوگیری می شود. امگا ۳ بر روی ضربان قلب نیز تأثیر گذار بوده و با منظم کردن ضربان قلب از ضربان نا منظم قلب جلوگیری می کند. 
 
  • دانه سویا و لوبیا: دانه سویا یک منع بسیار غنی از امگا محسوب می شود، به حدی که یک کاسه دانه سویا را می توان مشابه با یک کاسه امگا ۳ دانست. برای تهیه یک کاسه امگا نیاز به مقداری سویا، لوبیا گرد و لوبیا خال خالی دارید. شما می توانید این حبوبات بسیار غنی را در سوپ ریخته یا با آن خوراک درست کنید تا مقدار زیادی امگا دریافت کرده و از مزایا آن بهره مند شوید. 

قرص امگا 3 برای چیست

  • لبنیات: مصرف امگا برای بزرگسالان مزایای بسیار زیادی داشته با این وجود کودکان نیز نیاز به دریافت امگا دارند و باید با رژیم غذایی سالم میزان کافی امگا دریافت کنند. در مورد میزان مورد نیاز امگا دریافتی برای کودکان مقدار ثابتی مشخص نشده با این وجود بهتر است امگا مورد نیاز کودکان از طریق منابع غذایی تأمین شده و تا حد امکان از دادن قرص امگا برای کودکان خودداری کنید. لبنیات یک منبع بسیار غنی از امگا و کلسیم است. هر دو مواد مغذی مورد نیاز برای سلامت و رشد کودکان مفید هستند. در بین محصولات مختلف لبنی شیر و ماست تقویت شده با امگا ۳ برای کودکانی که تمایلی به خوردن ماهی ندارند یک جایگزین بسیار مناسب محسوب می شود. خوشبختانه بسیاری از غذا های آماده مخصوص کودکان با امگا غنی شده هستند و مصرف این غذا ها نیز می تواند نیاز کودکان به مصرف امگا ۳ را تأمین کند. دریافت میزان کافی از امگا ۳ سبب می شود تا کودکان رشد مغزی بهتری داشته باشند. 
 
  • سبزیجات برگی: سبزیجات برگی از دیگر منابع غنی از امگا هستند که افزودن آن به رژیم غذایی روزانه سبب می شود تا از مصرف قرص های مکمل حاوی امگا ۳ بی نیاز شوید. سبزیجات برگی نظیر اسفناج و کلم را می توان به صورت سالاد مصرف کرد. در مجموع به روش های مختلفی می توانید سبزیجات را به برنامه غذایی روزانه خود اضافه کنید. دریافت امگا علاوه بر تضمین سلامت قلب بر روی درمان بیماری هایی نظیر سرطان، روماتیسم، لوپوس و. . نیز مؤثر است. 
 
  • جلبک دریایی: ماهی های آب سرد یک منبع بسیار غنی از امگا ۳ هستند، جلبک های دریایی هم همانند ماهی های آب سرد سرشار از امگا هست. بهترین روش دریافت امگا از طریق مصرف جلبک دریایی تهیه سالاد جلبک دریایی است که این نوع سالاد بیشتر در رستوران های سوشی سرو می شود. با این وجود در برخی از فروشگاه های مواد غذایی سالاد جلبک دریایی به صورت منجمد نیز وجود دارد. مصرف سالاد جلبک دریایی به گیاه خورانی که تمایلی به مصرف ماهی ندارند پیشنهاد می شود. 
 
  • بذر کتان: بذر کتان هم از دیگر منایع امگا است که بهتر است قبل از خوردن آن را کمی آسیاب کنید تا بهتر جذب بدن شده و بتوانید از مزایا مصرف آن بهره مند شوید. بذر کتان به صورت آسیاب شده در بسته بندی موجود است و به راحتی می توانید آن را از فروشگاه های مواد غذایی خریداری کنید. روغن کتان هم همانند بذر کتان سرشار از امگا می باشد. روغن کتان را می توان بر روی نان غنی شده با امگا ریخته و مصرف کنید. در دانه های کنجد، خشخاش و کدو تنبل نیز امگا ۳ وجود دارد اما در بین این دانه ها بذر کتان بیشترین مقدار امگا را دارد. 

 برای درمان سریع گلو درد چی خوبه؟ برای پاسخ به این سوال میتوانید به مقاله نوشته شده غفاری با عنوان درمان گلو درد مراجعه نمایید.

خواص قرص امگا 3

قرص امگا ۳ برای چیست

در پاسخ به این سؤال که قرص امگا ۳ برای چیست باید گفت یک قرص مکمل محسوب می شود که در ترکیبات آن اسید های چرب امگا وجود داشته و مصرف این قرص مغذی نیاز بدن به امگا را تأمین می کند. همانگونه که توضیح داده شده قرص امگا ۳ حاوی اسید های چرب امگا است یعنی هر سه نوع اسید چرب امگا اسید آلفا لینولنیک، اسید ایکوزاپنتانوئیک و اسید دو کوزاهگزانوئیک را دارا است. مهم ترین خواص قرص امگا ۳ هم تأثیرات بی نظیر آن بر روی سلامت قلب است.
بعد از دانستن پاسخ این سؤال که قرص امگا ۳ برای چیست بهتر است بدانید که مصرف این قرص مغذی به همه افراد توصیه نمی شود و اگر برنامه غذایی روزانه شما حاوی امگا است نیاز نیست تا این ماده مغذی را از طریق مکمل دریافت کنید اما اگر در برنامه غذایی با کمبود امگا مواجه هستید به منظور بهره مندی از خواص امگا باید قرص امگا مصرف کنید. از دیگر خواص قرص امگا ۳ می توان به کاهش تری گلیسیرید خون، کاهش فشار خون، کاهش تورم و التهابات، کمک به بهبود بیماری های مزمن و بهبود سلامت قلب و بینایی اشاره کرد.
خواص قرص امگا بسیار زیاد است و برخی از افراد معتقد هستند که مصرف این قرص مکمل تا حدودی بر روی درمان کرونا نیز مؤثر است اما در این خصوص لازم به توضیح می باشد که در مورد تأثیرات امگا ۳ بر روی درمان کرونا تحقیقات علمی انجام نشده است. قرص امگا ۳ تحت عنوان کپسول روغن ماهی نیز شناخته می شود. بهترین زمان مصرف قرص امگا هم در کنار وعده غذایی است. فرق نمی کند که شما وعده صبحانه را برای خوردن قرص امگا انتخاب می کنید یا ناهار و شام را در هر صورت در کنار وعده غذایی می توانید به همراه یک لیوان آب قرص امگا ۳ را مصرف کنید.
در برخی موارد افراد ممکن است بعد از مصرف قرص امگا دچار عوارضی نظیر عوارض گوارشی شوند. اگر بعد از مصرف قرص دچار این عوارض شدید بهتر است قرص امگا را به دو دوز تقسیم کرده و به صورت جداگانه و با فاصله زمانی مصرف کنید. نا گفته نماند که مصرف قرص امگا به همراه غذا عوارض شایع دیگری از جمله اسهال، حالت تهوع و آروغ زدن را نیز کاهش می دهد. میزان مصرف امگا ۳ در گروه های سنی مختلف متفاوت است. از بدو تولد تا پایان یک سالگی بهتر است روزانه 0.5 گرم امگا ۳ دریافت کنند. از 1 سالگی تا 3 سالگی میزان نیاز روزانه بدن به امگا 0.7 گرم است.
4 تا 8 سالگی هم این مقدار به 0.9 گرم افزایش پیدا می کند. تا سن 9 سالگی میزان امگا ۳ دریافتی مورد نیاز برای درختران و پسران برابر می باشد اما از 9 سالگی متفاوت خواهد بود. 9 تا 13 سالگی نیاز روزانه دختران به امگا ۳ معادل 1 گرم است و پسران در این سن باید روزانه 1.2 گرم امگا دریافت کنند. از 14 سالگی به بعد هم نیاز روزانه پسران به امگا ۳ 1.6 گرم است و در این سن دختران به 1.1 گرم امگا نیاز دارند. این میزان دریافتی از 14 سالگی تا پایان عمر به همین میزان باقی می ماند.

قرص امگا 3 و لاغری

قرص امگا ۳ و لاغری

در مورد قرص امگا ۳ و لاغری نظریات مختلفی وجود دارد. در این خصوص باید دانست حتی اگر قرص امگا ۳ و لاغری رابطه ای نداشته باشند باز هم مصرف امگا ۳ می تواند به عضله سازی کمک کرده و به این ترتیب سبب کاهش میزان چربی های اضافه بدن شود. منظور از اضافه وزن میزان چربی های اضافه ای است که در بدن شخص وجود دارد. در مقابل عضله سازی می تواند به تناسب اندام شما کمک کند. قرص امگا ۳ با این خواص یک گزینه بسیار مناسب برای کاهش چربی و افزایش عضله های بدن محسوب می شود.
تحقیقات انجام شده در این خصوص نشان دهنده این موضوع است که مصرف روزانه 300 تا 3 هزار میلی گرم امگا تأثیرات بسیار زیادی بر روی چربی سوزی دارد. توجه داشته باشید که بهترین زمان مصرف امگا ۳ برای لاغری و مقدار مصرف آن باید توسط متخصص تعیین شده و از مصرف زیاد امگا ۳ خودداری کنید. امگا ۳ یک رقیق کننده خون است به همین دلیل افرادی که دارو های رقیق کننده خون مصرف می کنند بهتر است تنها با مشورت پزشک این مکمل را به برنامه غذایی خود اضافه کنند. بهترین زمان مصرف امگا ۳ برای لاغری هم مصرف این مکمل به همراه غذا است. 

بهترین زمان مصرف امگا 3 برای لاغری

قرص امگا ۳ و رژیم لاغری

طبق پژوهش‌هایی که انجام شده است، به این نتیجه رسیده‌اند که قرص امگا ۳ نه‌تنها بر روی سلامتی، بلکه بر روی لاغری نیز تأثیر دارد. از ارتباط قرص امگا ۳ و لاغری می‌توان به تاثیر آن در کاهش اشتها در افراد چاق و افزایش مدت زمان سیری اشاره کرد. همچنین سبب افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود و به همین دلیل می‌تواند تاثیر ورزش کردن را نیز بیشتر کند. همچنین قرص امگا ۳ به شما کمک می‌نماید تا با کاهش چربی‌های اضافه، سایز خود را کم نمایید.

البته در کنار کنترل میزان مصرف قرص امگا ۳، لازم است یک رژیم غذایی صحیح و همچنین ورزش و تحرک کافی داشته باشید تا به کمک این ماده مغذی سریع‌تر به تناسب اندام و وزن دلخواه برسید. رژیم‌های بهاره غفاری، به شما کمک می‌کنند در یک دوره مشخص، با پیگیری یک رژیم غذایی اصولی و دریافت ورزش مناسب، وزن خود را به حد تناسب رسانده و تناسب اندام و سلامتی را در کنار یکدیگر داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رژیم‌ها بر روی غفاری دایت، و برای دریافت رژیم لاغری خود بر روی رژیم آنلاین من کلیک کنید.