از فواید تا عوارض خوردن قهوه ناشتا را اینجا بخوانید!

تاریخ : 1402/09/13

از فواید تا عوارض خوردن قهوه ناشتا را اینجا بخوانید!

از فواید تا عوارض خوردن قهوه ناشتا را اینجا بخوانید!

قهوه آنقدر نوشیدنی محبوبی است که میزان مصرف آن در برخی کشورها پس از آب در رتبه دوم قرار دارد. کافئین موجود در قهوه علاو‌بر کمک به احساس خستگی کمتر و هوشیاری بیشتر، ممکن است خلق و خو، عملکرد مغز و عملکرد ورزشی شما را بهبود بخشد. همچنین ممکن است کاهش وزن را افزایش داده و در برابر بیماری‌هایی مانند دیابت نوع ۲، آلزایمر و بیماری قلبی محافظت کند.

 

مصرف قهوه با معده خالی ضرر دارد؟

 بسیاری از مردم از نوشیدن قهوه اول صبح لذت می‌برند. با این‌حال، برخی افراد ادعا می‌کنند که مصرف آن با معده خالی ممکن است به سلامت شما آسیب برساند. در این مطلب از غفاری دایت می‌خواهیم بررسی کنیم آیا قهوه ناشتا مضر است و عوارض خوردن قهوه ناشتا چیست؟! همچنین باید بدانیم آیا قهوه ناشتا برای لاغری تاثیر دارد و بهترین زمان خوردن قهوه چه زمانی است؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

مضرات قهوه ناشتا

در این بخش می‌خواهیم برخی سوالاتی که برای بسیاری از افراد درباره قهوه ناشتا ایجاد شده است را پاسخ دهیم. تحقیقات نشان می‌دهد که تلخی قهوه ممکن است تولید اسید معده را تحریک کند. به این ترتیب، بسیاری از مردم بر این باورند که قهوه معده شما را تحریک می‌کند، علائم اختلالات روده مانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS) را بدتر می‌کند و باعث سوزش سر دل، زخم، حالت تهوع، رفلکس اسید و سوء هاضمه می‌شود.

آیا مصرف قهوه با معده خالی ضرر دارد؟

برخی معتقدند که نوشیدن قهوه ناشتا با معده خالی بیشتر مضر است؛ زیرا هیچ ماده غذایی دیگری وجود ندارد که از آسیب اسید به پوشش معده شما جلوگیری کند. با این حال، تحقیقات نتوانسته است ارتباط قوی بین قهوه و مشکلات گوارشی پیدا کند. در حالی که بخش کوچکی از مردم به شدت به قهوه حساس هستند و به‌طور منظم سوزش سر دل، استفراغ یا سوء هاضمه را تجربه می‌کنند، فراوانی و شدت این علائم بدون توجه به اینکه قهوه را با معده خالی یا با غذا می‌نوشند، ثابت می ماند.

با این‌حال، مهم است که به نحوه واکنش بدن خود توجه کنید. اگر بعد از نوشیدن قهوه با معده خالی، اما نه هنگام نوشیدن آن با غذا، مشکلات گوارشی را تجربه می‌کنید، میزان مصرف خود را بر این اساس تنظیم کنید.

آیا سطح هورمون استرس را بالا می‌برد؟

بحث رایج دیگر این است که نوشیدن قهوه با معده خالی ممکن است سطح هورمون استرس کورتیزول را افزایش دهد. کورتیزول توسط غدد فوق کلیوی شما تولید می‌شود و به تنظیم متابولیسم، فشار خون و سطح قند خون کمک می‌کند؛ به همین دلیل برخی عقیده دارند قهوه ناشتا برای لاغری مفید است. با این‌حال، سطوح بیش از حدی که به‌طور مداوم ادامه داشته باشد، می‌تواند باعث مشکلات سلامتی شود، از جمله از دست دادن استخوان، فشار خون بالا، دیابت نوع ۲ و بیماری قلبی.

سطح کورتیزول به‌طور طبیعی در زمان بیدار شدن به اوج خود می‌رسد، در طول روز کاهش می‌یابد و دوباره در مراحل اولیه خواب به اوج خود می‌رسد. جالب اینجاست که قهوه تولید کورتیزول را تحریک می‌کند. بنابراین، برخی افراد ادعا می‌کنند که نوشیدن آن در اول صبح، زمانی که سطح کورتیزول در حال حاضر بالاست، می‌تواند خطرناک باشد.

با این‌حال، تولید کورتیزول در پاسخ به قهوه شکم خالی، در بین افرادی که به‌طور منظم آن را می‌نوشند بسیار کمتر به نظر می‌رسد و برخی مطالعات به هیچ وجه افزایش کورتیزول را نشان نمی‌دهند. به علاوه، شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد نوشیدن قهوه با معده پر، این پاسخ را کاهش می‌دهد. علاوه‌بر این، حتی اگر اغلب آن را نمی‌نوشید، هر گونه افزایش سطح کورتیزول موقتی به نظر می‌رسد. دلیل کمی وجود دارد که باور کنیم چنین اوج کوتاهی منجر به عوارض طولانی‌مدت سلامتی می‌شود.

به‌طور خلاصه، اثرات منفی سطوح بالای مزمن این هورمون به احتمال زیاد ناشی از یک اختلال سلامتی مانند سندرم کوشینگ است تا مصرف قهوه؛ بنابراین عوارض خوردن قهوه صبحگاهی بسیار کم است.

سایر عوارض قهوه صبحگاهی

قهوه همچنین ممکن است دارای چند عارضه جانبی منفی باشد، صرف نظر از اینکه آن را با معده خالی بنوشید. به‌عنوان مثال، کافئین می‌تواند اعتیادآور باشد و ژنتیک برخی افراد ممکن است آن‌ها را نسبت به آن حساس کند. این به این دلیل است که مصرف منظم قهوه می‌تواند ترکیب شیمیایی مغز شما را تغییر دهد و برای ایجاد اثرات مشابه به مقادیر بیشتر کافئین نیاز دارد. نوشیدن بیش از حد قهوه می تواند منجر به مشکلات عمده زیر شود:

  • اضطراب

  • بیقراری

  • تپش قلب 

  • تشدید حملات پانیک

حتی ممکن است در برخی افراد منجر به سردرد، میگرن و فشار خون بالا شود؛ به همین دلیل، اکثر متخصصان موافق هستند که باید مصرف کافئین خود را در حدود ۴۰۰ میلی‌گرم در روز محدود کنید یعنی بهترین میزان قهوه در روز معادل ۴ تا ۵ فنجان (۱.۱۲-۰.۹۵ لیتر) قهوه است. 

ایجاد اختلالات خواب

از آنجایی که اثرات آن در بزرگسالان می‌تواند تا ۷ ساعت ادامه داشته باشد، قهوه نیز ممکن است خواب شما را مختل کند، به‌خصوص اگر آن را در اواخر روز بنوشید. در نهایت، کافئین می‌تواند به راحتی از جفت عبور کند و اثرات آن می‌تواند تا ۱۶ ساعت بیشتر از حد معمول در زنان باردار و نوزادان آن‌ها باقی بماند. از این‌رو، زنان باردار تشویق می‌شوند که مصرف قهوه خود را به ۲-۱فنجان (۴۸۰-۲۸۰ میلی‌لیتر) در روز محدود کنند. به خاطر داشته باشید که نوشیدن قهوه ناشتا به نظر نمی‌رسد بر قدرت یا دفعات این اثرات تأثیر بگذارد.

حتما بخوانید: دلایل اختلال خواب و عوارض آن

بهترین زمان خوردن قهوه

بهترین زمان خوردن قهوه چه هنگامی است؟!

برای بسیاری از افراد، هورمونی به نام کورتیزول در اولین صبح که از خواب بیدار می‌شوید، بالاترین میزان را دارد. کورتیزول یک هورمون استروئیدی است که توسط غدد فوق کلیوی در کلیه‌های شما تولید می‌شود. طیف وسیعی از فرآیندها را در سراسر بدن تنظیم می‌کند، از جمله کمک به کنترل سطح قند خون، تأثیر بر شکل‌گیری حافظه، تأثیر بر فشار خون، تنظیم متابولیسم و ​​تأثیر بر پاسخ ایمنی مانند التهاب. همچنین نقش مهمی در کمک به واکنش بدن به استرس دارد.

از آنجایی که سطح کورتیزول به شدت با سطح هوشیاری شما مرتبط است، برخی از دانشمندان توصیه می‌کنند که قهوه صبح خود را فقط زمانی بنوشید که سطح کورتیزول طبیعی صبحگاهی شما شروع به کاهش کرد. برای بسیاری از ما که از ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر کار می‌کنیم و به‌طور منظم می‌خوابیم، سطح کورتیزول ما به‌طور متوسط ​​بین ساعت ۸ تا ۹ صبح به اوج خود می‌رسد. اگر شب‌ها به اندازه کافی می‌خوابید، نباید به یک فنجان قهوه یا چای غلیظ نیاز داشته باشید تا صبح‌ها سرحال باشید. در عوض، باید بتوانید تا اواسط صبح بر موج کورتیزول سوار شوید.

علاوه‌بر این، اگر قهوه صبح خود را در زمانی از روز می‌نوشید که غلظت کورتیزول شما در اوج خود است، به‌طور طبیعی در بالاترین سطح هوشیاری خود قرار دارید، بنابراین می‌توانید نسبت به کافئین تحمل داشته باشید و در نهایت مجبور شوید، دو برابر مصرف کنید. در عوض، پیشنهاد می‌شود که اولین فنجان قهوه خود را بین ساعت ۹:۳۰ تا ۱۱:۳۰ صبح بنوشید، زمانی که سطح کورتیزول شما در حال کاهش است. سعی کنید اول صبح آب بنوشید و نور خورشید را دریافت کنید. حتی رانندگی به محل کار بدون استفاده از عینک آفتابی می‌تواند به شما کمک کند از تحریک نور طبیعی خورشید که به بیدار شدن شما کمک می‌کند، لذت ببرید. وقتی در دفتر مستقر شدید و ایمیل‌هایتان را خواندید، بلند شوید و اولین فنجان قهوه را درست کنید. با کافئین کمتر اثرات بیشتری خواهید داشت.

مقاله پیشنهادی: دلایل عدم تحمل کافئین و راهکارها

فواید خوردن قهوه ناشتا

مصرف قهوه و لیموی ناشتا به لاغری کمک می کند؟

یکی از نوشیدنی های لاغر کننده ای که مصرف آن امروزه بسیار متداول شده است ترکیب قهوه و لیمو ترش است. البته ترکیب لیمو و قهوه و مصرف آن در ابتدای صبح به صورت ناشتا نمی تواند برای همه افراد مناسب باشد. همچنین برای افرادی که از بیماری چاقی مفرط رنج می برند این روش کارساز نیست. 

اما در کنار رعایت و کنترل میزان کالری دریافتی روزانه خود می توانید با استفاده از نوشیدنی هایی از این قبیل، میزان سوخت و ساز خود را افزایش دهید. به طور کلی مصرف مداوم این ترکیب می تواند به تدریج به لاغر شدن افراد چاق کمک نماید. 

نوشیدنی ترکیبی قهوه و لیمو دارای آنتی اکسیدان های زیادی است که در کنار کافئین می تواند یک ساعت پس از مصرف بالاترین میزان تاثیر گذاری بر لاغری و چربی سوزی را داشته باشد. به خصوص اگر در این زمان به یک ورزش یا فعالیت های هوازی بپردازید می توانید به مقدار قابل توجهی چربی سوزی کنید. این روش می تواند تا ۱۱ درصد میزان چربی سوزی را افزایش دهد که میزان قابل توجهی است. 

قهوه با شکم خالی بخوریم؟

در این مطلب بیشتر از آن‌که به فواید خوردن قهوه ناشتا بپردازیم، عوارض خوردن قهوه ناشتا را توضیح دادیم گفتیم که بهترین زمان خوردن قهوه از نظر علمی، چه زمانی است. بنابراین در کنار فواید قهوه برای مردان و زنان، وقت آن رسیده است که زمان و میزان مصرف خود را کنترل کنید تا بتوانید بیشتر از فواید قهوه برای مردان و زنان استفاده نمایید. در انتهای این مطلب از عوارض قهوه شکم خالی، لازم است پیشنهاد دهیم، چنانچه به‌جز قهوه، دوست دارید میزان درست از هر ماده غذایی را بدانید تا بتوانید یک رژیم متعادل داشته باشید، پیشنهاد ما به شما رژیم‌های بهاره غفاری است که به شما کمک می‌کند، بدون حذف مواد غذایی سلامتی و تناسب اندام را توسط یک رژیم اصولی به‌دست آورید. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی غفاری دایت و برای دریافت رژیم مناسب و اختصاصی خود، بر روی رژیم آنلاین من کلیک نمایید.

مترجم: ریحانه ساده طهرانی | ترجمه از healthline.com