از عفونت ادراری و عواقب آن چه می دانید؟! در این مطلب بخوانید!

تاریخ : 1400/08/25

از عفونت ادراری و عواقب آن چه می دانید؟! در این مطلب بخوانید!

از عفونت ادراری و عواقب آن چه می دانید؟! در این مطلب بخوانید!

عفونت دستگاه ادراری (UTI) یک عفونت است که در هر قسمت از سیستم ادراری شما می‌تواند به وجود آید (کلیه‌ها، حالب‌ها، مثانه و مجرای ادرار). بیشتر عفونت‌ها دستگاه ادراری تحتانی یعنی مثانه و مجرای ادرار را درگیر می‌کنند. زنان بیشتر از مردان در معرض خطر ابتلا به UTI هستند. عفونت محدود به مثانه می‌تواند دردناک و آزاردهنده باشد. با این حال، اگر عفونت ادراری به کلیه‌ها سرایت کند، عواقب جدی ممکن است رخ دهد. پزشکان معمولاً عفونت‌های دستگاه ادراری را با آنتی بیوتیک درمان می‌کنند؛ اما می‌توانید در وهله اول اقداماتی را برای کاهش شانس ابتلا به عفونت ادراری انجام دهید. در این مطلب از غفاری دایت می‌خواهیم درباره علت عفونت ادراری در زنان و مردان و همچنین درمان عفونت ادراری در خانه بپردازیم؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

علائم عفونت ادراری

 

علائم عفونت ادراری در زنان و مردان

عفونت‌های دستگاه ادراری همیشه علائم و نشانه‌هایی ایجاد نمی‌کنند، اما زمانی که ایجاد می‌کنند ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • میل شدید و مداوم برای ادرار کردن
  • احساس سوزش هنگام ادرار کردن
  • دفع مکرر و مقدار کمی ادرار
  • ادرار کدر به نظر می‌رسد
  • ادراری که قرمز، صورتی روشن یا به رنگ کولا به نظر می‌رسد (نشانه وجود خون در ادرار)
  • ادرار با بوی قوی
  • درد لگن، در زنان (به ویژه در مرکز لگن و اطراف ناحیه استخوان شرمگاهی)

علائم عفونت ادراری در زنان و مردان ممکن است نادیده گرفته شود یا با سایر بیماری‌ها در بزرگسالان مسن تر اشتباه گرفته شود.

 

انواع عفونت ادراری

هر نوع عفونت ادراری بسته به اینکه کدام قسمت از دستگاه ادراری شما عفونی شده است ممکن است منجر به علائم و نشانه‌های خاص‌تری شود.

 

علت عفونت ادراری در زنان

 

علت عفونت ادراری در زنان و مردان

عفونت‌های دستگاه ادراری معمولاً زمانی اتفاق می‌افتند که باکتری‌ها از طریق مجرای ادرار وارد دستگاه ادراری شده و شروع به تکثیر در مثانه می‌کنند. اگرچه سیستم ادراری به گونه‌ای طراحی شده است که از چنین مهاجمان میکروسکوپی دوری کند، این دفاع‌ها گاهی اوقات شکست می‌خورند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، باکتری‌ها ممکن است نفوذ کرده و به یک عفونت کامل در دستگاه ادراری تبدیل شوند. شایع‌ترین عفونت‌های ادراری عمدتاً در زنان رخ می‌دهد و مثانه و مجرای ادرار را درگیر می کند.

  • عفونت مثانه (سیستیت): این نوع عفونت ادراری معمولاً توسط اشریشیا کلی (E. coli)، نوعی باکتری که معمولاً در دستگاه گوارش (GI) یافت می‌شود، ایجاد می‌شود. با این حال، گاهی اوقات باکتری‌های دیگر مسئول هستند. آمیزش جنسی ممکن است منجر به سیستیت شود، اما برای ایجاد آن لازم نیست از نظر جنسی فعال باشید. همه زنان به دلیل آناتومی آن‌ها در معرض خطر سیستیت هستند (به ویژه، به دلیل فاصله کوتاه از مجرای ادرار تا مقعد و دهانه مجرای ادرار تا مثانه).
  • عفونت مجرای ادرار (اورتریت): این نوع عفونت ادراری می‌تواند زمانی رخ دهد که باکتری دستگاه گوارش از مقعد به مجرای ادرار پخش شود. همچنین از آنجایی که مجرای ادرار زن به واژن نزدیک است، یک علت عفونت ادراری در زنان است که عفونت‌های مقاربتی مانند تبخال، سوزاک، کلامیدیا و مایکوپلاسما می‌توانند باعث اورتریت شوند.

 

عواقب عفونت ادراری

هنگامی که به موقع و به درستی درمان شود، عفونت های دستگاه ادراری تحتانی به ندرت منجر به عوارض می‌شود. اما اگر عفونت ادراری درمان نشود، می تواند عواقب عفونت ادراری جدی داشته باشد. عوارض UTI ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • عفونت‌های مکرر، به ویژه در زنانی که دو یا چند عفونت ادراری را در یک دوره شش ماهه یا چهار یا بیشتر در یک سال تجربه می‌کنند.
  • آسیب دائمی کلیه ناشی از عفونت حاد یا مزمن کلیه (پیلونفریت) به دلیل عفونت ادراری درمان نشده است.
  • افزایش خطر زایمان با وزن کم یا نوزاد نارس در زنان باردار.
  • تنگی مجرای ادرار در مردان ناشی از اورتریت مکرر که قبلاً با اورتریت گنوکوکی دیده شده بود.
  • سپسیس، یک عارضه بالقوه تهدید کننده زندگی ناشی از عفونت است، به‌خصوص اگر عفونت راه خود را از مجرای ادرار به کلیه‌های شما برساند.

 

 

درمان عفونت ادراری در خانه

 

پیشگیری و درمان عفونت ادراری در خانه

برای کاهش خطر ابتلا به عفونت ادراری و درمان عفونت ادراری در خانه، می‌توانید این اقدامات را انجام دهید:

  • مایعات به خصوص آب زیاد بنوشید. نوشیدن آب به رقیق شدن ادرار شما کمک می‌کند و اطمینان می‌دهد که دفعات بیشتری ادرار خواهید کرد و در نتیجه به باکتری‌ها اجازه می‌دهد تا قبل از شروع عفونت از دستگاه ادراری شما خارج شوند. پس چنانچه می‌خواهید بدانید برای عفونت ادراری چی بخوریم؛ آب یکی از این گزینه‌ها است.
  • آب کرن بری بنوشید. اگرچه مطالعات قطعی نیست که آب زغال اخته از عفونت ادراری جلوگیری می‌کند،؛اما احتمالاً مضر نیست.
  • از جلو به عقب پاک کنید. انجام این کار پس از ادرار و پس از اجابت مزاج به جلوگیری از گسترش باکتری‌های ناحیه مقعد به واژن و مجرای ادرار کمک می‌کند.
  • بلافاصله پس از مقاربت مثانه خود را خالی کنید. همچنین یک لیوان پر آب بنوشید تا به شستشو و دفع باکتری‌ها کمک کنید.
  • از محصولات بالقوه تحریک کننده زنانه خودداری کنید. استفاده از اسپری‌های دئودورانت یا سایر محصولات زنانه مانند دوش و پودر در ناحیه تناسلی می‌تواند مجرای ادرار را تحریک کند.
  • روش پیشگیری از بارداری خود را تغییر دهید. دیافراگم‌ها، یا کاندوم‌های بدون روغن یا اسپرم کش، همگی می‌توانند به رشد باکتری کمک کنند.

 

ریسک ابتلا به عفونت ادراری

عفونت‌های دستگاه ادراری در زنان شایع است و بسیاری از زنان در طول زندگی خود بیش از یک عفونت را تجربه می‌کنند. عوامل خطر ویژه زنان برای عفونت ادراری عبارتند از:

آناتومی زن. یک زن مجرای ادراری کوتاه‌تری نسبت به یک مرد دارد، که فاصله‌ای را که باکتری‌ها باید طی کنند تا به مثانه برسند، کوتاه می‌کند.

فعالیت جنسی. زنان فعال جنسی نسبت به زنانی که از نظر جنسی فعال نیستند، بیشتر به عفونت ادراری مبتلا می‌شوند. داشتن یک شریک جنسی جدید نیز خطر شما را افزایش می‌دهد.

انواع خاصی از پیشگیری از بارداری. زنانی که از دیافراگم برای پیشگیری از بارداری استفاده می‌کنند، و همچنین زنانی که از عوامل اسپرم کش استفاده می‌کنند، ممکن است در معرض خطر بیشتری باشند.

یائسگی. پس از یائسگی، کاهش استروژن در گردش باعث تغییراتی در دستگاه ادراری می‌شود که شما را در برابر عفونت آسیب پذیرتر می‌کند.

سایر عوامل خطر برای ابتلا به عفونت ادراری عبارتند از:

ناهنجاری‌های دستگاه ادراری. نوزادانی که با ناهنجاری‌های مجاری ادراری متولد می‌شوند و اجازه نمی‌دهند ادرار به‌طور طبیعی از بدن خارج شود یا باعث برگشت ادرار در مجرای ادرار می‌شود، در معرض خطر ابتلا به عفونت‌های ادراری هستند.

انسداد در دستگاه ادراری. سنگ کلیه یا بزرگ شدن پروستات می‌تواند ادرار را در مثانه گیر کند و خطر عفونت ادراری را افزایش دهد.

یک سیستم ایمنی سرکوب شده. دیابت و سایر بیماری‌هایی که سیستم ایمنی یعنی دفاع بدن در برابر میکروب‌ها را مختل می‌کنند، می‌توانند خطر عفونت ادراری را افزایش دهند.

استفاده از کاتتر. افرادی که نمی‌توانند به تنهایی ادرار کنند و از لوله (کاتتر) برای ادرار کردن استفاده می‌کنند، در معرض خطر ابتلا به عفونت ادراری هستند. این ممکن است شامل افرادی باشد که در بیمارستان بستری هستند، افرادی که مشکلات عصبی دارند که کنترل توانایی آن‌ها در دفع ادرار را دشوار می‌کند و افرادی که فلج هستند.

یک جراحی ادراری. جراحی ادرار یا معاینه دستگاه ادراری شما که شامل ابزارهای پزشکی می‌شود، هر دو می‌توانند خطر ابتلا به عفونت ادراری را افزایش دهند.

 

تغذیه و پیشگیری از عفونت ادراری

همان‌طور که گفته شد، با مصرف آب و حتی برخی میوه‌های آب‌دار و زغال اخته، می‌توانیم به پیشگیری و درمان عفونت ادراری در خانه کمک کنیم. همچنین باید بدانیم برای عفونت اداری چی بخوریم. به کمک استفاده از روش‌های درستی که پیش‌تر گفته شد، و مصرف مواد غذایی مغذی، می‌توانید سلامتی و سیستم ایمنی خود را برای پیشگیری از عفونت ادراری افزایش دهید. اگر تحت رژیم لاغری قرار دارید، حتما از یک رژیم غذایی اصولی همچون رژیم‌های بهاره غفاری پیروی نمایید که بدون حذف مواد غذایی به شما کمک می‌کنند به وزن مناسب برسید و در نهایت سلامتی و تناسب اندام را در کنار یکدیگر داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رژیم‌ها بر روی غفاری دایت کلیک کنید و برای دریافت رژیم اختصاصی خود بر روی رژیم لاغری آنلاین کلیک نمایید.

مترجم: ریحانه ساده طهرانی | ترجمه از mayoclinic.org

بیشتر بخوانید:

پروستات و علائم خطرناک پروستات