از عجیب ترین خواص خار مریم چه می دانید؟!

تاریخ : 1401/09/12

از عجیب ترین خواص خار مریم چه می دانید؟!

از عجیب ترین خواص خار مریم چه می دانید؟!

خار مریم یکی از گیاهان گلدار است که نام علمی آنSilybmommarianum است. رنگ گل‌های این داروی گیاهی قرمز مایل به بنفش است که این گلبرگ‌های بنفش دارای رگه‌های سفید هستند. خار مریم با نام‌های دیگری از جمله خار اسکاتلندی، خار شیری، مدیترانه، کنگر اسکاتلندی و غیره شناخته می‌شود. دانه‌های خار مریم دارای مواد فعال است که یکی از مهم ترینمواد فعال موجود در این داروی گیاهی سیلیمارین است که عصاره دانه‌های خار مریم را گرفته و از خواص خار مریم و عصاره آن برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌کنند. سیلیمارین خواص درمانی مختلفی از جمله خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد ویروسی دارد. از جمله خواص خار مریم می‌توان به درمان سرطان، مراقبت از کبد، افزایش شیر مادر، درمان اختلالات کیسه صفرا و کاهش وزن سریع اشاره کرد.

در این مطلب از غفاری دایت که در ارتباط با خواص خار مریم است به بررسی خواص درمانی خار مریم، خواص خار مریم برای کبد، خار مریم برای کبد چرب، خواص خار مریم برای افزایش شیر، خواص خار مریم برای بهبود سلامت قلب، خواص خار مریم برای دیابت، خواص خار مریم به عنوان ضد سرطان، خواص خار مریم برای پوست، خواص خار مریم برای لاغری، نحوه استفاده از خار مریم، طرز تهیه دمنوش خار مریم و در نهایت عوارض خار مریم می‌پردازیم.

خواص خار مریم

خواص درمانی خار مریم

این گیاه گلدار دارای خواص درمانی و دارویی بسیاری است که از مهم‌ترین و معروف‌ترین خواص خار مریم می‌توان به تاثیر آن در حفظ سلامت کبد و درمان اختلالات کبد اشاره کرد. در ادامه به بررسی برخی از خواص خار مریم می‌پردازیم.

 

خواص خار مریم برای کبد

یکی از مهم ترین خواص خر مریم محافظت از کبد و سلامت کبد است. خار مریم دارای فلانوئیدی به نام سیلی مارین است که موجب سم زدایی در کبد می‌شود. خار مریم به عنوان یک درمان سریع برای التیام آسیب‌های کبدی از جمله سیروز کبدی به شمار می‌رود. همچنین خار مریم می‌تواند از بیماری‌ها و اختلالات کبد از جمله کبد چرب، یرقان، هپاتیت و حتی سرطان کبد پیشگیری و جلوگیری کند‌. گیاه گلدار خار مریم می‌تواند از کبد در برابر سمومی مانند آماتوکسین محافظت می‌کند. مصرف خار مریم از التهاب و تخریب کبد جلوگیری می‌کند.

خار مریم برای کبد چرب

از خار مریم به عنوان درمان مکمل برای درمان کبد چرب الکلی و کبد چرب غیر الکی مورد مصرف می‌کنند.

خواص خار مریم برای افزایش شیر

از دیگر خواص خار مریم این است که موجب افزایش شیر مادران شیرده می‌شود که علت آن افزایش هورمون پرولاکتین بوسیله خار مریم است. البته توجه کنید که مادران شیرده قبل از مصرف خار مریم و دمنوش خار مریم با پزشک متخصص مشورت کنند.

 

خواص خار مریم برای بهبود سلامت قلب

یکی دیگر از خواص عرق خار مریم این است که اسید‌های چرب مفید و امگا۳ دارد که برای سلامت قلب لازم هستند. دم کرده خار مریم حاوی مقادسر بالای آنتی اکسیدان و مواد مغذی است که موجب کاهش کلسترول خون و فشار خون بالا می‌شود و به همین علت باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و سکته قلبی می‌شود.

 

خواص خار مریم برای دیابت

عصاره خار مریم حاوی آنتی اکسیدان‌ها، اسیدهای چرب و سیلیمارین است و از طریق این ترکیب می‌تواند موجب تنظیم مقدار انسولین و حفظ سطح قند خون شود و این خواص خار مریم برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ هم مفید و تاثیرگذار است. فاکتور HbA1c معیاری برای کنترل قند خون است و مشاهده شده است که مقدار HbA1c در افرادی که به طور منظم از سیلیمارین مصرف می‌کنند کاهش پیدا می‌کند و خار مریم نیز حاوی این سیلیمارین است و از این طریق می‌تواند به کاهش قند خون کمک کند.

 

خواص خار مریم به عنوان ضد سرطان

یکی از خواص عرق خار مریم این است که بر رشد سلول‌های سرطانی و تومور‌های پوستی اثر مهاری دارد و همچنین از دیگر خواص عرق خار مریم برای سرطان جلوگیری از سرطان‌های کبد، پروستات و سینه است. مقادیر بالای آنتی اکسیدان و سیلیمارین موجب کاهش و دفع رادیکال‌های آزاد می‌شود و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و از این راه موجب کاهش خطر ابتلا به سرطان می‌شود.

 

خواص خار مریم برای پوست

از خواص خار مریم می‌توان به تاثیر این داروی گیاه در رفع آکنه پوستی اشاره کرد. خار مریم دارای آنتی اکسیدان‌ها و خاصیت ضد التهابی است و با کمک این ویژگی‌های خود موجب رفع آکنه می‌شود. همچنین خار مریم با داشتن آنتی‌اکسیدان‌ها از چبن و چروک شدن پوست نیز جلوگیری کرده و باعث جوان‌سازی و درخشندگی پوست می‌شود.

نحوه مصرف خار مریم

نحوه مصرف خار مریم

از این گیاه گلدار بیشتر به صورت دمنوش مورد استفاده قرار می‌گیرد که دمنوش خار مریم برای درمان برخی بیماری‌ها از جمله مشکلات کبدی و کبد چرب، افزایش شیر، لاغری و دیابت مفید و موثر است. از دمنوش خار مریم نباید بیشتر از ۴ فنجان در روز مصرف کنید. از دیگر شکل‌های مورد استفاده از خار مریم می‌توان به کپسول خار مریم، قرص خار مریم و عرق خار مریم اشاره کنیم.

 

طرز تهیه دمنوش خار مریم

مواد لازم برای تهیه دمنوش خار مریم عبارتند از:

  • دانه خار مریم خشک شده یا پودر خار مریم به اندازه یک قاشق غذاخوری
  • عسل به اندازه یک قاشق چای خوری
  • آب به اندازه یک فنجان

ابتدا آب را جوش آورده و پودر خار مریم را به آب جوشیده شده اضافه کنید و درب آن را بگذارید و اجازه دهید برای ۱۰ دقیقه بماند تا دم بکشد. پس از اینکه دم کشید آن را از صافی عبور دهید. می‌توانید برای شیرین کردن آن کمی عسل به آن اضافه کرده و نوش جان کنید.

عوارض خار مریم

عوارض خار مریم

برای این داروی گیاهی عوارض جانبی جدی مشاهده نشده است اما عوارض خار مریم در صورت وجود عموما بیشتر در ناحیه روده‌ها است و موجب بروز اسهال، نفخ شکم تخت و حالت تهوع می‌شود. به زنان باردار توصیه می‌شود که از خار مریم استفاده نکنند. از طرف دیگر ار مریم می‌تواند در افرادی که به گیاهان خانواده کاسنی حساسیت دارند موجب آلرژی شود و مشکلاتی را برای فرد ایجاد کند.

خواص خار مریم برای دیابت و کاهش قند خون می‌تواند موجب افت شدید قند خون در افراد دیابتی شود درنتیجه به افراد دیابتی که دارو هم مصرف می‌کنند توصیه می‌شود از خار مریم استفاده نکنند. خار مریم دارای خاصیت استروژنی است و ممکن است موجب تحریک برخی بیماری‌های وابسته به هورمون مانند سرطان سینه شود. از جمله دیگر عوارض خار مریم می‌توان به مواردی مانند سردرد، درد مفاصل، آلرژی پوست، خارش و اگزما اشاره کرد.

خواص خار مریم برای لاغری

خواص خار مریم برای لاغری

از خواص خار مریم این است که دارای سیلیمارین که موجب کاهش وزن می‌شود. در نتیجه مصرف خار مریم می‌تواند موجب کاهش وزن و لاغری شود.  با وجود آنکه خار مریم برای لاغری کمک کننده است، اما نمی‌توان تنها با مصرف این گیاه دارویی به وزن ایده آل و دلخواه رسید؛ به همین دلیل بهتر است، با استفاده از یک غذای رژیمی اصولی، نه‌تنها به کاهش اشتها و افزایش سلامتی، بلکه به رسیدن به وزن دلخواه نیز کمک نمایید. رژیم‌های بهاره غفاری، بدون حذف مواد غذایی از سید غذایی شما، کمک می‌کنند با تنظیم رژیم غذایی خود و کالری دریافتی، به تناسب اندام و وزن ایده‌آل برسید و در عین حال سلامتی خود را بهبود بخشید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رژیم‌ها بر روی غفاری دایت کلیک کنید و برای دریافت رژیم غذایی اختصاصی خود بر روی رژیم لاغری آنلاین کلیک نمایید.