از عادات غذایی غلط که به رژیم شما آسیب می زند چه می دانید؟!

تاریخ : 1401/05/02

از عادات غذایی غلط که به رژیم شما آسیب می زند چه می دانید؟!

از عادات غذایی غلط که به رژیم شما آسیب می زند چه می دانید؟!

شاید برای شما جالب باشد که بدانید بسیاری از مشکلات سلامتی و اضافه وزن که برای ما پیش می‌آید، به دلیل عادات غذایی غلط هستند که در طول زندگی خود داشته‌ایم. بدون تغییر عادات غذایی غلط با هر نوع رژیم لاغری و هر دارو، ورزش یا عمل جراحی نمی‌توان این عادات نامناسب غذایی را جبران کرد. عادت غذایی مضر نه‌تنها به سیستم گوارش ممکن است آسیب بزند، بلکه سیستم‌های دیگر بدن را در سایر اندام‌ها نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این مطلب از غفاری دایت می‌خواهیم عادت های غذایی غلط را به شما بگوییم؛ برای اینکه بدانید آیا عادت غذایی شما نیز اشتباه است یا نه. تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا بفهمیم منظور از عادت های غذایی چیست؟!

عادات نامناسب غذایی

 

عادات نامناسب غذایی

برای پیشگیری از بسیاری از آسیب‌هایی که ممکن است بر اثر عادات نامناسب غذایی به بدن وارد شود، باید با عادت‌های اشتباه در غذا خوردن آشنا شویم. در ادامه به شما می‌گوییم منظور از اشتباه در عادت های غذایی چیست؟!

 

صبحانه نخوردن

بسیاری از افراد عادت دارند روز خود را بدون مصرف صبحانه آغاز می‌کنند. این عادت غذایی غلط سبب می‌شود به دلیل احساس گرسنگی در طی روز تا وعده ناهار، به ریزه خواری روی بیاورند که در نتیجه سبب افزایش وزن می‌شود همچنین یک صبحانه سالم که حاوی میزان زیادی پروتئین، ویتامین‌ها و سایر مواد معدنی باشد، سوخت‌وساز بدن را در ابتدای روز آغاز کرده و در حقیقت روند کاهش وزن شما از زمانی که بیدار می‌شوید، شروع می‌گردد.

 

خوابیدن بلافاصله بعد از غذا خوردن

نه‌تنها در یافته‌های علمی، بلکه در یافته‌های دینی نیز همواره تاکید شده است که خوابیدن را بلافاصله بعد از غذا خوردن انجام ندهید و همواره برای ترک این عادت غذایی مضر باید یک تا دو ساعت پیش از خوابیدن، آخرین وعده غذایی خود را میل کرده باشید؛ به‌خصوص زمانی که غذای شما چرب باشد و یا حاوی میزان زیادی ادویه باشد. چنانچه پیش از خواب احساس گشنگی می‌کنید، می‌توانید کمی میوه مصرف کنید.

 

پرخوری یا گرسنه ماندن

احتمالاً شنیده‌اید که یکی از توصیه‌های مهم دینی این است که پیش از آن که کامل سیر شوید، از سفره کنار بروید. پرخوری در حقیقت مهم‌ترین عامل در اضافه وزن و چاقی است که می‌تواند سبب بروز بیماری‌های بسیاری همچون دیابت شود. چنانچه می‌خواهید پرخوری خود را کنار بگذارید، می‌توانید وعده‌های غذایی خود را کوچک‌تر کنید تا عادت پر خوردن در یک وعده غذایی را کنار گذاشته و توانایی کنترل اشتهای خود را به دست آورید.

برخلاف پرخوری، گرسنه ماندن نیز می‌تواند سبب اضافه وزن و چاقی شود. گرسنگی یا قرار دادن بدن در شرایط قحطی، سبب می‌شود بدن به‌طور طبیعی در جهت افزایش ذخایر چربی خود و عدم استفاده از آن‌ها بربیاید؛ در نتیجه رژیمی که با گرسنه ماندن گرفته‌اید، نتیجه معکوس خواهد داشت.

 

انجام کار حین غذا خوردن

یکی از دلایل پرخوری ممکن است این باشد که حین غذا خوردن، کار دیگری را انجام می‌دهید و در نتیجه تمرکز شما از روی بدن خود دور می‌شود و نمی‌توانید متوجه شوید، کی سیر شده‌اید تا دست از غذا خوردن بکشید‌. بنابراین این مورد یکی از عادات نامناسب غذایی است که عادت غذایی مضر پرخوری را نیز ایجاد می‌کند.

 

با سرعت غذا خوردن

شاید برای شما جالب باشد، بدانید که از زمانی که شروع می‌کنید به صرف غذا، حدود ۲۰ دقیقه طول می‌کشد تا پیام سیری به مغز برسد؛ بنابراین چنانچه با سرعت غذا بخورید و غذای خود را کمتر از این میزان و در حدود ۵ دقیقه تمام کنید، پیام سیری را دریافت نکرده و بیشتر از میزان مورد نیاز خود غذا می‌خورید؛ بنابراین سریع غذا خوردن یکی از عادات غذایی غلط است که سبب پرخوری و چاقی افزایش وزن می‌شود.

 

عادات بد غذایی ایرانیان

 

عادات بد غذایی ایرانیان

از آن جایی که ترک عادت بد غذایی بسیار مهم است؛ باید با عادات بد غذایی ایرانیان نیز آشنا شویم و بدانیم از نظر طب سنتی کدام عادات غذایی غلط را انجام می‌دهیم که به سلامت ما آسیب می‌رساند. برخی از این عادات بد غذایی ایرانیان را در ادامه آورده‌ایم.

 

مصرف غذاهای سرد با یکدیگر

مصرف زرشک پلو با مرغ یا باقالی پلو با ماهی، یک عادت غذایی مضر در طب سنتی است که در طولانی‌مدت به بدن آسیب می‌زند؛ زیرا ماهی، مرغ، برنج، زرشک و باقالا از مواد غذایی سرد هستند و در نتیجه سبب افزایش بلغم و سودا در بدن و ایجاد غلظت خون می‌شوند. باید سعی شود این عادت غذایی غلط را ترک کنیم یا در کنار این غذاها از ادویه‌جات گرم همچون زنجبیل، آویشن، زیره و یا پس از آن از کنجد و خرما استفاده کنیم.

 

مصرف ماست و دوغ همراه با گوشت

یکی از عادات غذایی غلط در طب سنتی مصرف ماست و دوغ همراه با غذاهای گوشتی است؛ زیرا سبب ایجاد بلغم، فاسد شدن گوشت در معده و حتی سبب ایجاد لک و پیس می‌شود.

 

مصرف پنیر به‌تنهایی

پنیر را نباید به‌صورت تنها و به‌خصوص در وعده صبحانه مصرف نمود. در طب سنتی یکی از عادات نامناسب غذایی، مصرف پنیر بدون مصلح آن یعنی گردو، زیره، سیاه دانه یا آویشن است زیرا سبب احساس رخوت، سستی و همچنین کند ذهنی فرد می‌شود.

 

عادت غذایی مضر تنوع خواری

ممکن است خوردن چند غذا در یک وعده، عادی به نظر برسد؛ اما این مسئله یکی از عادات غذایی غلط در طب سنتی است، زیرا سبب به‌هم خوردن تعادل آنزیم‌ها و هضم ناقص غذا می‌شود. از آنجایی که زمان هضم مواد غذایی مختلف با یکدیگر متفاوت است، بهتر است در یک وعده غذایی، تنها یک نوع غذا مصرف شود.

 

عادات غذایی غلط

 

عادات غذایی غلط و رژیم لاغری

همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم، این عادات غذایی غلط ممکن است سبب چاقی و اضافه وزن شود و چنانچه شما یک رژیم غذایی اصولی داشته باشید، پس از آن با عدم رعایت عادات غذایی درست و عدم ترک عادت بد غذایی، وزنی که کم کرده‌اید، دوباره باز می‌گردد. بنابراین بهتر است عادت های صحیح را در غذا خوردن خود رعایت کنید تا تاثیر چند برابری رژیم لاغری، ورزش و حتی جراحی‌های لاغری را احساس کنید.

البته عکس این قضیه نیز وجود دارد و تنها با ترک عادات بد غذایی نمی‌توان به وزن ایده آل خود رسید؛ بلکه لازم است همه این شرایط را در کنار یکدیگر داشته باشید. به همین دلیل است که بسیاری از افراد از رژیم‌های بهاره غفاری پیروی می‌کنند. این رژیم‌های پرطرفدار به شما کمک می‌کنند تا کالری دریافتی خود را در طی روز تنظیم نمایید و در نتیجه وزن خود را کاهش دهید. همچنین در این رژیم‌ها هیچ ماده غذایی به‌طور کامل حذف نمی‌شود، پس می‌توانید انواع مواد مغذی مورد نیاز خود را در طی روز از غذا جذب نمایید. با کلیک بر روی رژیم لاغری آنلاین می‌توانید در کنار دریافت رژیم غذایی خود، ورزش مناسب نیز دریافت نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رژیم‌ها، نحوه استفاده از آن‌ها و رضایت مشتری‌ها بر روی غفاری دایت کلیک کنید.