از طرز تهیه پودر کاری و خواص آن چه می دانید؟!

تاریخ : 1400/08/22

از طرز تهیه پودر کاری و خواص آن چه می دانید؟!

از طرز تهیه پودر کاری و خواص آن چه می دانید؟!

پودر کاری نام یکی از معروف‌ترین و پرطرفدارترین ادویه‌هایی است که معمولا آشپز‌ها و افرادی که تمایل زیادی به آشپزی دارند آن را به خوبی می‌شناسند و از پودر کاری در تهیه غذاهای خود استفاده می‌کنند و به نوعی نسبت به استفاده از آن تمایل خاصی دارند. پودر کاری از جمله ادویه‌های متعلق به آشپزی شرق دنیا به خصوص پاکستان، هندوستان و افغانستان است. امروزه از پودر کاری در اکثر کشور‌ها برای تهیه غذا‌های مختلف و در پخت غذا‌هایی که نیاز به ادویه خاص ندارند، استفاده می‌کنند. در واقع ادویه پودر کاری یک ادویه از ترکیب زردچوبه، دارچین، سیر، هل، زیره و گشنیز است. در تمام کشور‌ها عنصر اصلی پودر کاری زردچوبه و فلفل است که موجب رنگ زیبا و خاصیت فوق‌العاده پودر کاری می‌شود. از دیگر مواد و ادویه‌های اصلی موجود در پودر کاری، فلفل قرمز است که فلفل قرمز موجب افزلیش دمای بدن شده و با افزایش میزان سوخت و ساز بدن، به سوختن کالری‌ها و چربی‌ها کمک می‌کند. علاوه بر این مصرف پودر کاری موجب آن می‌شود تا فرد در وعده غذایی بعدی مقدار کمتری غذا صرف کند زیرا خواصی دارد که موجب کاهش اشتها می‌شود. بنانبراین از جمله خواص پودر کاری تاثیر آن در چربی سوزی و کمک به کاهش وزن است. پودر کاری علاوه بر طعم و عطر فوق‌العاده که دارد و طعم خوبی که به غذا می‌دهد، خواص و فواید فراوانی برای سلامت بدن نیز دارد. از جمله خواص پودر کاری برای سلامت بدن می‌توان به مواردی مانند کمک به کاهش وزن، محافظت از کبد، ضد میکروب، ضد نفخ، تقویت معده، حاوی ویتامین C، ضد سرطان و خنثی‌کننده رادیکال‌های آزاد، ضد افسردگی، ضد پیری، تقویت حافظه، تسکین درد دندان، پاک سازی سیستم گوارش، درمان بی‌خوابی و درمان آرتریت اشاره کرد. در ادامه به بررسی خواص بی‌نظیر پودر کاری برای سلامت بدن می‌پردازیم. در این مطلب از غفاری دایت که در رابطه با پودر کاری است به بررسی مواردی مانند مواد لازم برای تهیه پودر کاری، طرز تهیه پودر کاری، خواص پودر کاری و پودر کاری و کاهش وزن می‌پردازیم.

طرز تهیه پودر کاری

 

مواد لازم برای تهیه پودر کاری

مواد لازم برای تهیه این ادویه فوق العاده شامل موارد زیر می‌شود:

  • یک قاشق غذا خوری زردچوبه ( عنصر اصلی پودر کاری)
  • یک دوم قاشق چای‌خوری زنجبیل
  • یک عدد چوب دارچین و یا دو قاشق چای‌خوری پودر دارچین
  • دو بوته میخک و یا یک قاشق چای‌خوری پودر میخک
  • یک دوم قاشق چای‌خوری فلفل سیاه
  • یک قاشق چای‌خوری فلفل قرمز تند
  • یک قاشق چای‌خوری پودر سیر
  • یک قاشق چای‌خوری زیره
  • سه عدد دانه هل و یا یک دوم قاشق چای‌خوری پودر هل
  • یک قاشق چای‌خوری پودر گشنیز خشک و پنج قاشق غذاخوری تخم گشنیز

پودر کاری می‌تواند ترکیب‌های مختلفی داشته باشد، اما موادی که به صورت پایه و قطعی در تهیه آن وجود دارد عبارتند از:

 زردچوبه، تخم گشنیز، زیره، فلفل چیلی( فلفل قرمز تند)

سایر مواد دیگری که می‌توان به پودر کاری اضافه کرد عبارتند از:

تخم شنبلیله، زنجبیل، پودر سیر، رازیانه، زیره سیاه، دارچین، میخک، خردل، جوز هندی، فلفل سیاه، لیموی عمانی، انبه، هل، گیاه کاری

 

طرز تهیه پودر کاری

تمامی مواد لازم برای تهیه پودر کاری که در تیتر قبلی توضیح دادیم را به صورت پودر دربیاورید. سپس این مواد پودر شده را با هم ترکیب کنید. یک ماهیتابه را روی حرارت قرار دهید و خیلی کم مواد مخلوط شده را تفت دهید. پودر کاری تهیه شده را در یک ظرف شیشه‌ای ریخته و در آن را محکم ببندید.

 

خواص پودر کاری

 

خواص پودر کاری

پودر کاری حاوی عنصری به نام کورکومین است که یک عامل ضدالتهاب و یک آنتی‌اکسیدان قوی است و موجب کاهش التهاب مفاصل می‌شود. کورکومین ممکن است ژن ناقل سرطان پستان را غیرفعال کرده و روند پیشرفت سرطان پروستات و سرطان روده بزرگ را کاهش دهد. علاوه بر این عنصر کورکومین تأثیر مثبت و شگفت انگیزی در درمان سرطان لوزالمعده دارد.

از دیگر سرطان‌هایی که کورکومین می‌تواند با آن مبارزه کند، سرطان پوست بوده که کورکومین موجود در پودر کاری می‌تواند  سلول‌های سرطانی پوست را تخریب کند. از دیگر فواید کورکومین و وجود آن در پودر کاری این است که می‌تواند موجب پیشگیری از آلزایمر و تقویت حافظه شود. پودر کاری می‌تواند در درمان بیماری‌هایی ازجمله سوزاک و کلامیدیا کمک کننده و مفید باشد. پودر کاری با توجه به مواد و عنصر‌های موجود در خود دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی بوده و می‌تواند از سلول‌ها در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت کند. از دیگر خواص پودر کاری تنظیم سطح کلسترول و جلوگیری از انعقاد خون است. پودر کاری تورم و درد ناشی از آن را نیز کاهش می‌دهد.

 

پودر کاری و کاهش وزن

اضافه کردن پودر کاری به رژیم غذایی می‌تواند موجب تسریع چربی سوزی و کمک به لاغری و کاهش وزن شود. یکی از مواد اصلی موجود در مودر کاری، فلفل قرمز است که با افزایش دادن  دمای بدن موجب افزایش سوخت و ساز بدن شده و از این طریق به سوختن کالری‌ها کمک می‌کند. علاوه بر این که پودر کاری به شما کمک می‌کند تا در وعده غذایی بعدی مقدار کمری غذا بخورید در حقیقت موجب کاهش اشتها می‌شود.

 

با وجود آن‌که پودر کاری در لاغری تاثیر دارد، اما به تنهایی کافی نیست و شما را به وزن ایده آل نمی‌رساند؛ به‌خصوص به این دلیل که نمی‌توان بیشتر از حد خاصی از آن استفاده نمود. نه‌تنها از پودر کاری بلکه از هر ماده غذایی دیگری نمی‌توان بیش از حد استفاده نمود و دلیل آن، این است که مصرف هر ماده‌ای کمتر از حد سبب می‌شود مواد مغذی آن به بدن نرسد و بیشتر از حد مفید آن، سبب می‌شود به بدن آسیب برساند. به همین دلیل در مصرف هر ماده غذایی باید میزان کافی و اصولی آن را بدانیم تا هم به سلامتی ما کمک نماید و هم بتوانیم مانع از اضافه وزن شویم. یک رژیم غذایی اصولی این میزان صحیح را می‌داند و به بهانه لاغری، محدودیت شدیدی غذایی و حذف غذایی ایجاد نمی‌کند و یا از شما نمی‌خواهد تنها یک ماده غذایی را مصرف کنید تا به وزن دلخواه برسید. رژیم‌های بهاره غفاری رژیم‌های سالم و اصولی هستند زیرا هیچ ماده غذایی را حذف نمی‌کنند و به شما اجازه می‌دهند کالری مورد نیاز و مواد مغذی مورد نیاز خود را از غذای دریافت نمایید و در عین حال بیش از حد مورد نیاز مصرف نکنید.

 

این ویژگی سبب می‌شود، هر فردی که از این رژیم‌ها استفاده می‌نمایند، به مدت طولانی آن‌ها را ادامه دهند و پس از قطع کردن رژیم نیز تا مدت طولانی‌تری وزن آن‌ها در حد تعادل باقی بماند. این رژیم‌ها به‌صورت اختصاصی برای هر فردی ارائه می‌شوند و شما می‌توانید از پشتیبانی و پیگیری مشاور خود بهره‌مند شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رژیم‌ها بر روی غفاری دایت کلیک نمایید و چنانچه می‌خواهید همین حالا رژیم غذایی خود را دریافت کنید، بر روی رژیم آنلاین من کلیک کنید.

بیشتر بخوانید:

فلفل سفید چه تفاوتی با فلفل سیاه دارد و خواص آن چیست؟!