از طرز تهیه تا خواص آش لخشک را اینجا بخوانید!

تاریخ : 1401/12/04

از طرز تهیه تا خواص آش لخشک را اینجا بخوانید!

از طرز تهیه تا خواص آش لخشک را اینجا بخوانید!

آش لخشک که با نام‌هایی همچون آش لاخشه و آش لخشه نیز شناخته می‌شود از آش‌های سنتی و اصیل مشهد است. آش لخشه از حبوبات کمی تهیه می‌شود و سبک است و می‌توانید چکد بار در هفته از این آش استفاده کنید. چاشنی آش لخشک کشک و نعنا داغ است و خواص فراوانی دارد. در ادامه به معرفی طرز تهیه این آش می‌پردازیم. در این مطلب از غفاری دایت که در رابطه با آش لخشک است به بررسی مواردی از جمله طرز تهیه آش لخشک و خواص آش لخشک می‌پردازیم.

طرز تهیه آش لخشک

 

طرز تهیه آش لخشک

آش لخشک یکی از آش‌های معروف مشهد و گناباد است. نام این آش از رشته لخشک که ماده اصلی در تهیه آن است گرفته می‌شود. آش لخشک حاوی عدس و اسفناج است و از همین رو غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند آهن بوده و برای بدن بسیار مفید است. می‌توانید به جای استفاده از کشک در تهیه آش لخشک از دوغ یا ماست استفاده کنید. کشک موجود در آش لخشک سرشار از کلسیم است. آش لخشک خواص فراوانی برای سلامتی دارد و برای درمان کم خونی و کمک به تقویت استخوان‌ها بسیار مفید است.

مواد لازم برای تهیه آش لخشک شامل مداد زیر است:

  • پانصد گرم اسفناج و یا پانصد گرم برگ چغندر
  • دویست گرم رشته لخشک
  • نصف پیمانه کشک
  • چهار حبه سیر
  • یک عدد پیاز
  • نمک به میزان مورد نیاز
  • فلفل سیاه به میزان مورد نیاز
  • زردچوبه به میزان مورد نیاز
  • پیاز داغ به میزان مورد نیاز
  • نعنا داغ به میزان مورد نیاز

 

مراحل آماده سازی آش لخشک به صورت زیر است:

مرحله اول

در مرحله اول از مراحل تهیه آش لخشک باید عدس‌ها را از یک ساعت قبل از شروع پخت خیس کنید و سپس داخل قابلمه مناسب بریزیو و اجازه دهید تا عدس‌ها به خوبی پخته شوند. توجه داشته باشید که برای اینکه پوست عدس جدا نشود، می‌توانید مقدار کمی نمک به عدس و آب اضافه کنید بعد از پخت آبکشی نمایید.

 

مرحله دوم

در این مرحله از تهیه آش لخشک باید ابتدا پیاز را پوست گرفته و آن را بشویید، سپس پیاز را به صورت نگینی و ریز خرد کنید. پیاز نگینی شده را در یک تابه مناسب ریخته و همراه با روغن روی حرارت تفت دهید تا پیاز سبک و طلایی شود. در حین تفت داد پیاز، چهار حبه سیر خود را پوست گرفته و به کمک رنده ریز رنده کنید و به پیاز‌های طلایی شده اضافه کنید و کمی تفت دهیدتا عطر سیر آزاد شود.

 

مرحله سوم

وقتی که پیاز و سیر خرد شده به خوبی تفت داده شدند، عدس پخته شده را به آن‌ها اضافه کرده و سپس چند لیوان آب نیز اضافه کنید و اجازه دهید روی حرارت بماند تا آب جوش بیاید. پس از اینکه آب به جوش آمد رشته لخشک را نیز اضافه کنید و اجازه دهید برای مدت زمان چند دقیقه بجوشد و حین جوشیدن رشته لخشک آش را هم بزنید تا رشته‌های به هم نچسبند.

 

مرحله چهارم

این مرحله زمان اضافه کردن سبزی به آش لخشک است. اسفناج‌ها را ابتدا به خوبی پاک کرده و بشویید، سپس اسفناج‌ها را ساطوری کرده و داخل یک تابه ریخته و روی حرارت بگذارید تا آب اسفناج‌ها گرفته شود. پس از اینکه آب اسفناج تبخیر شد، اسفناج را نیز به قابلمه آش لخشک اضافه کنید تا همراه با سایر مواد پخته شود.

 

مرحله آخر

در آخرین مرحله از مراحل تهیه آش لخشک کمی کشک را با کمک آب ولرم کمی رقیق کنید و به آش لخشک اضافه کرده و در آخر نمک آش را اندازه کنید، فقط توجه داشته باشید که زیادی نمک نریزید زیرا خود لخشک نمک دارد. آش لخشک آمادا سرو است و می‌توانید آن را در ظرف مدنظر خود بریزید و سرو کنید. آش لخشک را می‌توانید به کمک نعنا داغ و پیاز داغ تزئین کنید.

 

خواص آش لخشک

 

خواص آش لخشک

آش لخشک منبعی غنی از فیبر است و به همین دلیل می‌تواند به بهبود عملکرد دستگاه گوارش و روده کمک کند. در واقع فیبر موجود در آش لهشک موجب بهبود حرکات دودی روده شده و از یبوست جلوگیری می‌کند. علاوه بر این آش لخشک سرشار از پروتئین بوده و از این طریق  باعث تقویت عمومی، افزایش سطح انرژی و عضلانی شدن بدن شده و با داشتن این خواص مصرف آش لخشک به کودکان در حال رشد، ورزشکاران و سالمندان توصیه می‌شود. آش لخشک می‌تواند به تقویت بینایی کمک کرده و از آب مروارید (کاتارات) و تباهی لکه زرد (ماکولا) پیشگیری کند. آش لخشک دارای ویتامین B12، آهن و اسیدفولیک بوده و از این طریق به افزایش تولید گلبول‌های قرمز و در نتیجه پیشگیری و درمان کم خونی کمک می‌کند و به همین دلیل برای خانم‌های باردار و جنین مفید است. یکی دیگر از انواع آش سالم و مقوی و کم کالری که دارای خواص بسیاری می‌باشد و همچنین کمک به کاهش وزن می کند آش دوغ رژیمی است .

وجود ویتامین D، کلسیم، منیزیم و منگنز در آش لخشک باعث تقویت و استحکام استخوان و دندان می شود و از پوکی استخوان و آرتروز جلوگیری می‌کند. علاوه بر این آش لخشک دارای خاصیت آنتی بیوتیکی است و با داشتن این خاصیت می‌تواند به رفع درمان انواع عفونت از بدن کمک کند. آش لخشک منبعی غنی از ویتامین‌هایی مانند ویتامینA، ویتامین E و ویتامین C بوده و به همین دلیل دارای خاصیت آنتی اکسیدانی بوده و می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و از بدن در برابر انواع بیماری‌ها، مخصوصا سرطان‌ها محافظت می‌کند. مصرف آش لخشک می‌تواند نقشی مفید و موثر در بهبود عملکرد سیستم عصبی و تقویت حافظه داشته باشد و از ابتلا به آلزایمر جلوگیری کند. از دیگر خواص آش لخشک می‌توان به مواردی مانند تقویت قوای جنسی، افزایش طول عمر، تقویت بنیه، جوان سازی پوست، افزایش رشد مو و تقویت دستگاه تنفس اشاره کرد.

غذاهایی همچون آش لختک در رژیم غذایی به شما کمک می‌کنند مواد مغذی و ویتامین‌های زیادی را از طریق غذا جذب نمایید و همچنین به دلیل بالا بودن فیبر بالا، به کاهش وزن و کارکرد بهتر سیستم گوارش شما کمک می‌نماید. به همین دلیل است که یک رژیم غذایی اصولی که هدف آن تناسب اندام و سلامتی باشد، همچون رژیم‌های بهاره غفاری، هیچگاه مواد غذایی را محدود یا حذف نمی‌کند؛ بلکه با اصلاح میزان مصرف انواع مواد غذایی مختلف به شما کمک می‌کند تا سلامتی و تناسب اندام را در کنار یکدیگر داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رژیم‌های پرطرفدار بر روی غفاری دایت کلیک نمایید و چنانچه می‌خواهید همین حالا رژیم غذایی خود را دریافت کنید؛ بر روی رژیم آنلاین من کلیک کنید.