از خواص گل گاوزبان و طبع گل گاوزبان چه می دانید؟

تاریخ : 1401/08/14

از خواص گل گاوزبان و طبع گل گاوزبان چه می دانید؟

از خواص گل گاوزبان و طبع گل گاوزبان چه می دانید؟

گل گاوزبان یکی از گیاهان دارویی بسیار مهم و مفید است که خواص درمانی بی‌نظیری دارد. برای اینکه بتوانیم از این خواص درمانی استفاده کنیم باید از برگ‌ها و گل‌های این گیاه به صورت خشک شده برای تهیه دمنوش لاغری، چای و عرق استفاده کرده و با نوشیدن این‌ نوشیدنی‌‌های گیاهی از این خواص درمانی بهره مند شویم.

گل گاوزبان دو نوع دارد که یکی از آن‌ها گل گاوزبان ایرانی است که نام علمی آن Echium amoenum است و دیگر گل گاوزبان اروپایی است که نام علمی آن Borago officinalis است. گل گاوزبان اروپایی گیاهی علفب و یک ساله است اما گل گاوزبان ایرانی یک گیاه خودرو است. گل‌های گل گاوزبان اروپایی دایره‌ای و کوچک به رنگ لاجوردی است و گل‌های گل گاوزبان ایرانی به شکل گل انار و به رنگ‌های لاجوردی و بنفش است.
در این مطلب از غفاری دایت که در ارتباط با خواص گل گاوزبان است به بررسی خواص درمانی گل گاوزبان، خواص گل گاوزبان برای پوست، خواص گل گاوزبان برای دیابت، خواص گل گاوزبان برای سرماخوردگی، خواص گل گاوزبان برای پریود، خواص گل گاوزبان برای اعصاب، خواص گل گاوزبان برای عفونت دستگاه ادراری، خواص گل گاوزبان برای لاغری، گل گاوزبان و فشار خون، خواص روغن دانه گل گاوزبان، خواص عرق گل گاوزبان، خواص گل گاوزبان و سنب الطیب و در نهایت مضرات گل گاوزبان می‌پردازیم.

خواص گل گاوزبان برای اعصاب

 گل گاوزبان و خواص درمانی

گل گاوزبان برای چی خوبه؟ گل گاوزبان خواص درمانی فراوانی دارد. این گیاه دارویی برای سلامت بدن ما بسبار مفید است و از مهم ترین خواص درمانی این گیاه دارویی کمک به آرامش اعصاب است.

 

طبع گل گاوزبان

بر اساس اطلاعات بیان شده در طب سنتی طبع گل گاوزبان گرم و تر است.

در ادامه به بررسی برخی از خواص گل گاوزبان می‌پردازیم.

 

خواص گل‌ گاوزبان برای پوست

این داروی گیاهی با توجه به داشتن خواص ضد التهابی که دارد می‌تواند به درمان جوش و آکنه کمک کند.

 

خواص گل‌ گاوزبان برای دیابت

مصرف دمنوش گل گاوزبان همچنین می‌تواند به کاهش قند خون در افراد دیابتی کمک کند. پس یکی از خواص دمنوش گل گاوزبان کمک به کاهش قند خون در افراد دیابتی است.

 

خواص گل‌ گاوزبان برای سرماخوردگی

ویتامین C و فلانوئید‌ها با مقادر بالایی در گل‌ گاوزبان موجود است که موجب تقویت سیستم ایمنی می‌شوند. از طرف دیگر ضد درد و ضد التهاب بودن از دیگر خواص گل‌گاوزبان است که به درمان گلو درد و سرماخوردگی کمک می‌کند.

همچنین یکی دیگر از خواص گل گاوزبان که برای درمان سرماخوردگی و گلو درد مفید است خاصیت خلط آوری گل گاوزبان است که این گیاه دارویی  با این خاصیت تو می‌تواند به درمان آسم و برونشیت کمک کند. طب سنتی بر این باور است که جای گل گاوزبان می‌تواند موجب کاهش تب بالا بشود.

 

خواص گل‌ گاوزبان برای پریود

از خواص گل گاوزبان می‌توان به خواص ضد التهاب و ضد دردی که دارد در زمان پریودی موجب تسکین درد دل و درد کمر می‌شود. خانم‌ها با مصرف دمنوش گل گاوزبان به مدت پنج روز پشت سرهم می‌توانند پریود شوند. در صورت نیاز می‌توانید بعد از گذشت ۵ روز، به مدت ۳ روز در مصرف این دمنوش فاصله انداخته و مجدد ۵ روز پشت سر هم از دمنوش گل‌ گاوزبان بنوشید.

 

خواص گل گاو زبان برای اعصاب

دمنوش گل گاوزبان موجب تقویت اعصاب و روان است و به درمان اختلال حواس کمک می‌کند. این داروی گیاهی نشاط آور است و این خاصیت شادی آور بودن گل گاوزبان می‌تواند به درمان افسردگی و استرس و اضطراب کمک کند.

خاصیت آرام بخش بودن گل گاوزبان می‌تواند موجب درمان بی‌خوابی شود.

 

خواص گل‌ گاوزبان برای عفونت دستگاه ادراری

از دیگر خواص گل گاوزبان می‌توان به خاصیت ادرار آور بودن این گیاه دارویی اشاره کرد. خاصیت ادرار آور بودن گل گاوزبان به علت وجود  مقادیر بالای سدیم و پتاسیم است. افزایش دفعات ادرار موجب رفع عفونت شده و از این طریق به درمان عفونت‌های دستگاه ادراری کمک می‌کند. از دیگر خواص دمنوش گل‌گاو زبان این است که به درمان التهاب و ورم کلیه کمک می‌کند و می‌تواند به درمان بی اختیاری ادرار کمک کند.

 

گل گاو زبان و فشار خون

از دیگر خواص گل گاوزبان درمان فشار خون بالا است. گل گاوزبان حاوی آنتی اکسیدان‌ها است و از طریق آن‌ها موجب بهبود گردش خون می‌شود و این گیاه دارویی فشار خون بالا را درمان می‌کند.

خواص گل گاوزبان برای پوست

خواص عرق گل گاوزبان

از جمله مهم‌ترین خواص عرق گل گاوزبان خاصیت آرام بخشی طبیعی آن و کمک به درمان استرس و افسردگی است. از دیگر خواص عرق گل گاوزبان می‌توان به مواردی مانند درمان تورم بدن، درمان آرتریت روماتوئید، درمان کم خونی، درمان حالت تهوع و درمان سرماخوردگی اشاره کرد.

 

خواص روغن دانه گل گاوزبان

این روغن از دانه‌های گیاه گل گاوزبان تهیه می‌شود. روغن گل گاوزبان با داشتن مقادیر بالای گاما لینولنیک اسید دارای خاصیت ضدالتهابی بسیار قوی است و از این روغن می‌توان به صورت موضعی و خوراکی برای درمان برخی بیماری‌ها مانند آرتریت روماتوئید، اگزما، آکنه و جوش صورت، شوره سر، بیماری MS و آلزایمر کمک کند.

 

خواص گل گاو زبان و سنب الطیب

از خواص گل گاو زبان و سنب الطیب می‌توان به تقویت قوای جنسی اشاره کرد. این دمنوش ترکیبی به شما کمک می‌کند تا خوابی راحت و با آرامش داشته باشید و از شر اختلا خواب رها شوید. همچمین این دمنوش گیاهی برای درمان سردردهای عصبی نیز مفید خواهد بود.

مضرات گل گاوزبان

مضرات گل گاوزبان

گل گاوزبان در کنار خواص درمانی فراوانی که دارد مانند هر گیاه دارویز دیگر ممکن است موجب مشکلاتی نیز بشود.

مصرف گل گاوزبان به زنان باردار و شیرده و افرادی که بیماری کبدی دارند توصیه نمی‌شود. زیاده روی در مصرف گل گاوزبان می‌تواند برای کبد سالم هم مضر باشد. از دیگر مضرات گل گاوزبان این است که می‌تواند احتمال خطر خون‌ریزی در طول جراحی یا پس از آن را افرایش دهد، له همین علت به بیمارانی که عمل جراحی دارند توصیه می‌شود که از ۲ هفته پیش از عمل جراحی مصرف گل‌گاو زبان را قطع کنند. همچنین افرادی که مبتلا به اختلال خون‌ریزی هستند باید از مصرف گل گاوزبان خودداری کنند و یا حداقل در مصرف این داروی گیاهی احتیاط کنند. گل گاوزبان ممکن است با برخی از دارو‌های شیمیایی از جمله دارو‌های ضد انعقاد و ضد پلاکت (مانند آسپیرین، دیکلوفناک، پلاویکس، ایبوبروفن، هپارین، وارفارین، دالتپارین، انوکساپارین)، دارو‌های بیهوشی، دارو‌های ضدالتهابی غیراستروئیدی و دارو‌های افزاینده تجزیه سایر دارو‌ها در کبد چرب اشاره کرد. گل گاوزبان به علت داشتن آلکالوئید برای نوزادان و کودکان ممنوع است. افراط در مصرف گل گاوزبان می‌تواند موجب اختلالاتی در معده و دستگاه گوارش شود. معده درد و درد در افراد درگیر با سنگ کیسه صفرا می‌تواند از عوارض زیاده‌روی در مصرف گل گاوزبان باشد.

خواص گل گاوزبان برای لاغری

خواص گل‌ گاوزبان برای لاغری

از دیگر خواص دمنوش گل گاوزبان کاهش وزن سریع است. گل گاوزبان می‌تواند در لاغری و چربی سوزی به شما کمک کند. با رعایت غذای رژیمی و مصرف روزانه یک فنجان از دمنوش گل گاوزبان می‌توانید با سرعت بالاتری کاهش وزن و تناسب اندام را تجربه کنید. همچنین خاصیت آرام‌بخشی آن می‌تواند در کاهش پرخوری عصبی موثر باشد.

با وجود خواص گل گاوزبان برای لاغری، نمی‌تواند به‌تنهایی شما را به وزن ایده آل برساند و برای رسیدن به تناسب اندام، لازم است از یک رژیم غذایی اصولی پیروی کنید. رژیم‌های بهاره غفاری، هیچ ماده غذایی را حذف نمی‌کنند، بلکه به شما کمک می‌کنند با تنظیم کالری دریافتی و در صورت علاقه، دریافت ورزش مناسب، خود را به وزن مناسب برسانید و سلامتی و تناسب اندام را در کنار یکدیگر داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رژیم‌ها بر روی غفاری دایت کلیک کنید و چنانچه می‌خواهید همین حالا رژیم غذایی اختصاصی خود را دریافت کنید، بر روی رژیم لاغری آنلاین کلیک نمایید.