+10 خواص گل محمدی که نمی دانستید + مضرات گل سرخ

تاریخ : 1401/12/05

+10 خواص گل محمدی که نمی دانستید + مضرات گل سرخ

+10 خواص گل محمدی که نمی دانستید + مضرات گل سرخ

گل محمدی یا گل سرخ نام یکی از انواع گل رز است. این گیاه علاوه بر عطر خوب و ظاهر بسیار زیبایی که دارد دارای خواص دارویی نیز هست. از این گل سرخ عصاره‌ای گرفته می‌شود که به آن گلاب می‌گویند.

 گل سرخ دارای مزایا و فواید زیادی برای سلامتی و زیبایی است. در ادامه به بررسی برخی از خواص گل محمدی می‌پردازیم. در این مطلب از غفاری دایت که در ارتباط با خواص گل محمدی است به بررسی خواص گل محمدی در طب سنتی، خواص گل محمدی برای پوست، خواص گل محمدی برای مو، خواص گل محمدی برای زنان، خواص گل محمدی برای قاعدگی، خواص گل محمدی برای کاهش علائم یائسگی، خواص گل محمدی برای بارداری، خواص گل محمدی برای سلامت چشم،

خواص گل محمدی برای رفع بوی دهان، خواص گل محمدی برای کلیه و سنگ کلیه، خواص گل محمدی برای یبوست، خواص گل محمدی برای مقابله با عفونت‌ها، خواص گل محمدی برای کبد، خواص دمنوش گل گاوزبان و گل محمدی، خواص گل محمدی برای لاغری، از گل محمدی به چه شکل‌هایی استفاده می‌شود، طرز تهیه چای گل محمدی، طرز تهیه دمنوش گل محمدی و در نهایت مضرات گل محمدی می‌پردازیم.

خواص گل محمدی در طب سنتی

خواص گل محمدی در طب سنتی

طب سنتی معتقد است که گل محمدی خواص دارویی فراوانی دارد و طبع گل محمدی را گرم می‌داند. در ادامه به بررسی برخی از خواص دارویی و درمانی گل محمدی می‌پردازیم.

طبع گل محمدی

طبع گل محمدی و گلاب گرم است و خواص و فواید درمانی فراوانی دارد.

خواص گل محمدی برای پوست

یکی از خواص گل محمدی این است که با وجود آنتی اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند و از این طریق به مبارزه با حساسیت پوستی و چربی اضافی و میکروب‌های پوست می‌شود و پوست را از گرد و غبار و آلودگی پاک می‌کند. از دیگر خواص گل محمدی می‌توان به کاهش چین و چروک پوست اشاره کرد. آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین C موجود در گل محمدی انواع لکه‌های پوستی و چین و چروک را برطرف می‌کند. با نوشیدن چای گل محمدی می‌توانید موجب کاهش چین و چروک‌های پوست از طریق کلاژن سازی شوید.

همچنین رفع التهاب‌های پوستی نیز از خواص گل محمدی برای پوست محسوب می‌شود.  استفاده از گلاب صابون، لوسیون و کرم‌های مرطوب کننده موجب سلامت پوست می‌شود. همچنین لایه برداری پوست از دیگر خواص گل محمدی است. با مالیدن پودر گلبرگ خشک شده گل محمدی و گلاب روی جوش و آکنه می‌توانید آن‌ها را درمان کرده و از التهاب آن‌ها بکاهید.

طرز تهیه چای گل محمدی

خواص گل محمدی برای مو

غنچه گل محمدی را می‌توان در آب وان حمام و از عصاره آن میتوان به عنوان نرم کننده و همچنین عطر دهنده مناسب برای مو‌ها مورد استفاده قرار داد. برای نرم و ابریشمی شدن موها، افزایش رشد مو و کنترل چربی سر می‌توانید از ماسک گل محمدی و روغن نارگیل استفاده کنید. برای تهیه این ماسک مو نصف فنجان روغن نارگیل را برای مدت دو دقیقه روی حرارت کم گرم کرده و اجازه دهید خنک شود و بعد ۵ قطره روغن رزماری به آن اضافه کنید و هم بزنید. بعد یک قاشق غذاخوری از پودر گلبرگ‌های خشک شده گل‌های محمدی را به آن اضافه کنید و در نهایت به این ترکیب یک قاشق غذاخوری عسل نیز اضافه کنید. اسن ماسک مو را برای مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه روی ریشه مو و پوست سر ماساژ دهید و بعد از ۴۵ دقیقه با شامپو شسته و آب‌کشی کنید.

خواص گل محمدی برای زنان

ازجمله فواید گل محمدی برای زنان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • خواص گل محمدی برای قاعدگی

از خاصیت گل محمدی این است که می‌تواند موجب کاهش علائم قاعدگی از جمله درد، نفخ و گرفتگی‌های دردناک می‌شود. مصرف و نوشیدن چای گل محمدی می‌تواند موجب تنظیم قاعدگی شده و بهبود خلق و خو شود.

  • کاهش علائم یائسگی

کاهش علائم یائسگی از جمله گرگرفتگی از جمله خواص گل محمدی و خواص دمنوش گل محمدی است. شما می‌توانید با مصرف دمنوش گل محمدی از علائم سخت و دشوار یائسگی بکاهید.

  • مفید در بارداری

چای گل محمدی با داشتن مقادیر بالای ویتامین C  می‌تواند برای خانم‌های باردار مفید باشد زیرا موجب تقویت سیستم ایمنی خانوم‌های باردار می‌شود. ویتامین C از ویتامین‌های ضروری برای رشد جنین است و موجب جذب بهتر آهن و کلسیم می‌شود. چای گل محمدی با داشتن منگنز، پتاسیم، کلسیم، ویتامین‌ E، ویتامین B، سلنیم و منیزیم موجب تقویت سیستم ایمنی مادر و جنین می‌شود.

خواص گل محمدی برای سلامت چشم

برای درمان قرمزی و سوزش چشم می‌توان از عصاره گل سرخ یا گلاب استفاده کنیم. برای این‌کار کافی است چند قطره از عصاره گل محمدی را در چشم بچکانید.

خواص گل محمدی برای رفع بوی دهان

با قرقره کردن عصاره گل محمدی یا گلاب می‌توانید موجب رفع بوی بد دهان خود شوید.

خواص گل محمدی برای کلیه و سنگ کلیه

ادرار آور بودن یکی دیگر از خواص گل محمدی است و حجم ادرار را افزایش می‌دهد. گل محمدی با توجه به افزایش ادرار موجب پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه و بیماری‌های کلیوی می‌شود.

خواص گل محمدی برای یبوست

از دیگر خواص گل محمدی این است که برای درمان یبوست می‌توان از روغن گل محمدی مصرف کرد زیرا روغن گل محمدی یک ملین است. یکی از خواص دمنوش گل محمدی این است که دم کرده‌ی گل سرخ یا گل محمدی حاوی مقادیر بالای فیبر و آب است که از این طریق به درمان یبوست و مشکلات و عوارض تشی از آن کمک می‌کند.

خواص گل محمدی برای مقابله با عفونت‌ ها

یکی از خواص گل سرخ این است که دارای ترکیباتی ازجمله تانن‌ها، بتاکاروتن‌ها، ویتامین‌های گروه B، بیوفلاونوئیدها، ویتامین K و پکتین‌ها است و مصرف این گیاه دارویی موجب از بین بردن عفونت و التهاب در بدن می‌شود.

مضرات گل محمدی

خواص گل محمدی برای کبد

از دیگر خواص دمنوش گل محمدی پاکسازی کبد چرب و کیسه صفرا است.

خواص دمنوش گل گاوزبان و گل محمدی

این دمنوش دارای خواص درمانی آرام بخشی قوی و فوق‌العاده‌ای است. این دمنوش که دارای عطر و طعم بسیار خوبی است خواص دارویی و درمانی از جمله کاهش و رفع استرس، اضطراب و فشار‌های عصبی دارد.

از گل محمدی به چه شکل‌ هایی استفاده می‌ شود؟

از گل محمدی به شکل‌های مختلفی از جمله چای گل محمدی، دمنوش گل محمدی، روغن گل محمدی استفاده می‌کنند.

طرز تهیه چای گل محمدی

مواد لازم برای تهیه این چای عبارتند از: دو فنجان گلبرگ گل محمدی تازه، سه فنجان آب، عسل( اختیاری )

قسمت سفید رنگ انتهای گلبرگ‌های گل‌‌ها را که مزه تلخی دارند را در مرحله اول جدا کنید و گلبرگ‌ها را بشویید. بعد از این‌که گلبرگ‌ها خشک شدند گلبرگ‌های تازه را به سه فنجان آب اضافه کرده و روی حرارت کم قرار دهید و اجازه دهید تا جوش بیاید. بعد از اینکه مخلوط آب و گلبرگ‌ها جوش آمدند اجازه دهید ۵ دقیقه بجوشد تا جایی که گلبرگ‌ها بی‌رنگ شوند. سپس آن را از صافی عبور دهید. چای گل محمدی شما آماده است، در صورت تمایل می‌توانید با افزودن شکر به آن کمی چای خود را شیرین کنید.

طرز تهیه دمنوش گل محمدی

مواد لازم برای تهیه دمنوش گل محمدی عبارتند از: یک لیوان گل محمدی ( گل رز)، چهار لیوان آب گرم، عسل و دارچین و هل به میزان دلخواه

طرز تهیه دمنوش لاغری گل محمدی با دمنوش گل رز در مرحله اول گل‌های محمدی را داخل یک قوری بریزید و روی آن‌ها آب گرم بریزید توجه داشته باشید که از آب گرم استفاده شود و از آب جوش استفاده نکنید. بعد از اینکه آب را در قوری ریختید برای مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. می‌توانید هنگام ریختن آب خل و دارچین را نیز اضافه کنید. پس از ۱۰ یا ۱۵ دقیقه دمنوش گل رز یا گل محمدی شما آماده است و بسته به سلیقه خودتان می.توانید از عسل برای شیرین کردن آن استفاده کنید. برخی از دستور‌ها به دمنوش گل محمدی چای سیاه، چای سبز و یا زعفران نیز اضافه می‌کنند که کاملا بسته به سلیقه و ذائقه شما است.

 

مضرات گل محمدی

گل محمدی نیز مانند سایر گیاهان داردیی در کنار خواص دارویی که دارد مضرات نیز دارد. مصرف چای گل محمدی و دمنوش گل محمدی عوارضی ندارد اما مصرف میوه‌ی گل محمدی ممکن است مضرات و عوارضی داشته باشد. عوارض مصرف میوه گل محمردی شامل اسهال، استفراغ، یبوست، حالت تهوع، خستگی، بی‌خوابی، سوزش سر دل، گرفتگی معده، سر درد و واکنش‌های آلرژیک هستند. افراط و زیاده‌روی در مصرف گل محمدی می‌تواند به علت وجود مقادیر بسیار بالای ویتامین C در آن منجر به ایجاد سنگ کلیه شود.

همچنین بالا بودن سطح ویتامین C در گل محمدی می‌تواند موجب افزایش جذب آهن شده که این موضوع برای بیماران مبتلا به تالاسمی مضر است. زنان باردار و مادران شیرده بهتر است که از مصرف گل محمدی پرهیز کنند. همچنین ممکن است مصرف گل محمدی در مردان موجب ناتوانی جنسی شود.

 

خواص گل محمدی برای لاغری

 

خواص گل محمدی برای لاغری

یکی از نوشیدنی‌ های سالم و بدون کالری چای گل محمدی است که می‌توان از آن به جای نوشیدنی‌های چاق کننده استفاده کرد و به همین دلیل در کاهش وزن سریع تاثیر مفیدی دارد. از خواص گل محمدی این است که با نوشیدن این چای گل سرخ یا گل محمدی در بین وعده‌های غذایی به اندازه یک فنجان اشتهای شما کاهش یافته و همچنین موجب افزایش هضم چربی‌ها می‌شود. همچنین یکی دیگر از خواص گل محمدی رفع یبوست است که یبوست خود عامل چاقی است و از این طریق نیز موجب کمک به کاهش وزن و لاغری می‌شود.

با وجود آن‌که خواص گل محمدی برای لاغری را گفتیم؛ اما نمی‌توان تنها با مصرف گل محمدی به وزن ایده‌آل رسید؛ به همین دلیل ، لازم است از یک رژیم لاغری و رژیم غذایی اصولی، همچون رژیم‌های پرطرفدار بهاره غفاری استفاده شود. این رژیم‌ها بدون حذف مواد غذایی از سبد غذایی خانواده، به شما کمک می‌کنند تا به وزن ایده آل برسید و تناسب اندام و سلامتی را کنار یکدیگر داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی غفاری دایت و برای دریافت رژیم غذایی خود بر روی رژیم لاغری آنلاین کلیک نمایید.