از خواص کمبزه و مضرات آن چه می دانید؟!

تاریخ : 1402/04/25

از خواص کمبزه و مضرات آن چه می دانید؟!

از خواص کمبزه و مضرات آن چه می دانید؟!

کمبزه، کمبوزه، کمبیزه و یا کالک میوه کال و نارس خربزه، طالبی، گرمک و غیره است که در زبان ترکی آذربایجانی به نام کالک، گیرا یا خیرچا نیز شناخته می شود‌ه به معنای خیارچه یا خیار کوچک است. کمبزه دارای بافتی ترد، نرم و لطیف است و طعم کمبوزه طعمی مابین طعم خیار و خربزه است. کمبزه یا کمبوزه متعلق به خانواده کدوئیان است. کمبزه از نظر ظاهری می‌تواند به شکل گرد و یا به شکل کشیده باشد؛ رنگ کمبزه سبز تیره‌ مایل به نقره‌ای است و بافت کمبزه گوشتی است و در واقع بافتی نرم، لطیف و ترد دارد. فصل چیدن کمبزه از ابتدای بهار تا اواسط تابستان است. در این مطلب از غفاری دایت که در رابطه با کمبزه یا کالک است به بررسی موتردی از جمله فواید کمبزه، مضرات کمبزه، موارد مصرف کمبزه و طرز تهیه بورانی کمبزه می‌پردازیم.

فواید کمبزه

 

فواید کمبزه

متخصصان طب سنتی بر این باورند که کمبزه طبیعتی سرد و خشک دارد. هر هزار گرم کمبزه حدودا ۳۰ کالری انرژی دارد‌. کمبزه حاوی مقادیر بالایی از ویتامین‌های گروه B، ویتامین C، ویتامین A و مواد معدنی مختلفی از جمله پتاسیم، روی و مس است. استفاده از کمبزه در دوران بارداری می‌تواند موجب زیبایی جنین شود. علاوه بر این به علت وجود ویتامین‌های فراوان در کمبزه برای مادران باردار مفید است. همچنین نصرف کمبزه به مادران شیرده توصیه می‌شود زیرا نود درصد از حجم شیر مادر را آب تشکیل می‌دهد و یکی از مناسب‌ترین منابع برای تامین آب مصرف کمبزه است که سرشار از آب است.

 

مضرات کمبزه

 

مضرات کمبزه

کمبزه در کنار ارزش غذایی بالا و خواصی که دارد در صورتی که در مصرف آن زیاده‌روی شود می‌تواند مضراتی را نیز به دنبال داشته باشد. از جمله مضرات زیاده روی در مصرف کمبزه در دوران بارداری ابتلا به اسهال است. مصرف کمبزه برای افراد دیابتی می‌بایست به مقدار بسیار کم و با مشورت و نظر پزشک متخصص باشد. افرادی که سرما‌ خورده‌اند نباید از کمبزه استفاده کنند. بهتر است که تز کمبزه به صورت میان وعده استفاده کنید زیرا لستفاده از کمبوزه پیش و یا پس از صرف وعده غذایی موجب بروز مشکلات گوارشی شود. نکته دیگری که باید به آن توجه شود این است که کمبزه همراه با عسل نباید استفاده شود. استفاده از کمبزه به افرادی که معده ضعیفی دارند توشیه نمی‌شود زیرا ممکن است باعث افزایش خلط و اسهال در فرد شود. کودکان بعد از شش ماهگی می‌توانند از کمبزه استفاده کنند اما بهتر است که با مشورت و نظر پزشک متخصص باشد.

 

مصرف کمبزه

 

موارد مصرف کمبزه

از کمبزه در آذربایجان برای موارد مختلفی از جمله مصرف خوراکی مانند تهیه آش، بورانی و غیره استفاده می‌کنند. برای تهیه ترشی نیز از کمبوزه استفاده می‌شود. به این صورت که برای تهیه ترشی کمبوزه باید ابتدا کمبزه بشویید و بعد آن را به صورت درسته و یا خرد شده داخل سرکه، نمک، فلفل و ادویه بریزید و بعد به آن‌ها سبزی‌های معطر اضافه کنید که افزودن سبزی معطر سلیقه‌ای است.

از دیگر موارد مصرف خوراکی کمبزه تهیه بورانی کمبزه است.

 

طرز تهیه بورانی کمبزه

بورانی کمبزه یک غذای گیاهی و محلی آذربایجان است و بیشتر در شهر مراغه طبخ می‌شود. در مراغه به کمبزه خیرچا یا خیارچه می‌گویند.

مواد مورد نیاز جهت تهیه بورانی کمبزه عبارتند از:

  • چند عدد کمبزه یا کالک
  • خیار چنبر
  • دو عدد گوجه فرنگی خرد شده
  • دو حبه سیر رنده شده
  • یک چهارم پیمانه برنج
  • پیاز داغ
  • یک قاشق غذا خوری رب گوجه فرنگی
  • عصاره مرغ یا گوشت برای آش و سوپ
  • ماست  تازه
  • پودر گل سرخ برای روی غذا
  • زردچوبه به مقدار مورد نیاز
  • نمک به مقدار مورد نیاز
  • فلفل به مقدار مورد نیاز

طرز تهیه بورانی کمبزه به صورت زیر است

در ابتدا و برای شروع باید کالک‌ها یا کمبزه را به خوبی بشویید و بعد پوست بگیرید. سپس آن‌ها را  خرد کنید.

تابه‌ای را روی شعله قرار داده و کمی روغن به آن اضافه کنید و بعد کمبزه‌های خرد کرده را به تابه اضتفه کنید و کمی آن‌ها را تفت دهید.

سپس یک چهارم پیمانه برنج را همراه با پیاز داغ و عصاره گوشت یا عصاره مرغی که از قبل تهیه کرده‌اید را هنراه با کالک یا کمبزه تفت خورده بگذارید تا بپزد. در انتهای مراحل مخت برنج رب گوجه فرنگی و سیر رنده شده را به برنج اضافه کنید. نمک و فلفل را نیز اضافه کنید و اجازه دهید برنج به خوبی پخته و آب آن کشیده شود. بعد از اینکه کاملا پخت و آبدار نبود برای سرو روی بورانی کمبزه ماست و پودر گل سرخ بریزید. گل سرخ طبیعتی گرم داشته و می‌توتند طبیعت سرد کمبزه را خنثی کند. بورانی کمبزه را می‌توانید با نان سرو کنید. توجه کنید که می‌توانید به جای برنج برای غلظت دادن به بورانی چند قاشق آرد تفت دهید و به عصاره مرغ و یا عصاره گوشت اضافه کنید و این سس را به کمبزه‌های تفت خورده اضافه کنید یا علاوه بر این می‌توانید از بلغور به جا‌ی برنج استفاده کنید.

در صورت تمایل می‌توانید از سیب زمینی سرخ شده و یا از کوفته قلقلی نیز در کنار این غذا استفاده کنید.

 

کمبزه در رژیم غذایی

همان‌طور که گفته شد در مصرف کمبزه باید تعادل را رعایت کنید؛ در غیر این‌صورت به مضرات کمبزه دچار می‌شوید. این میزان متعادل برای افراد مختلف می‌تواند تا حدی متفاوت باشد؛ با این‌حال، تفاوت آن به‌قدری نیست که نتوان به آن دست پیدا کرد. برای دست‌یابی به این میزان درست، باید از یک رژیم غذایی اصولی پیروی نمایید تا به شما این امکان را بدهد که از مواد مغذی استفاده نموده و در عین حال بیش از اندازه آن‌ها را مصرف نکنید. رژیم‌های بهاره غفاری نه‌تنها این خاصیت را دارند که هیچ ماده غذایی را حذف نمی‌کنند و به همین دلیل می‌توانید از مواد مغذی آن بهره‌مند شوید؛ بلکه برای هر فرد به‌صورت اختصاصی ارائه می‌شوند و در نتیجه رژیم‌های اصولی و سالمی هستند که به شما کمک می‌کنند سلامتی و تناسب اندام را در کنار یکدیگر داشته باشید. برای آگاهی از این رژیم‌ها و میزان رضایت افرادی که از آن‌ها استفاده کرده‌‌اند بر روی غفاری دایت کلیک نمایید. برای آن‌که رژیم اختصاصی خود را دریافت نمایید، بر روی رژیم آنلاین من کلیک کنید و از میان گزینه‌ها، نوع رژیم مورد نظر خود را انتخاب کنید تا رژیم اختصاصی خود را دریافت نمایید.