از خواص و مضرات عجیب ریشه ماکا چه می دانید؟!

تاریخ : 1401/06/07

از خواص و مضرات عجیب ریشه ماکا چه می دانید؟!

از خواص و مضرات عجیب ریشه ماکا چه می دانید؟!

ریشه ماکا یا همان جینسینگ پرویی گیاهی متعلق به کشور پرو است. نام علمی ماکا Lepidium meyenii است و در دسته کلم‌ها قرار می‌گیرد. گیاه ماکا در سه رنگ مختلف قرمز، زرد و سیاه کشت می‌شود. نوع فراوان‌تر ماکا نوع زرد آن است. بخش اصلی و خوراکی گیاه ماکا در واقع ریشه این گیاه است. ریشه ماکا طعمی شبیه به طعم خاک دارد. مردم پرو در اصل از ماکا به عنوان یک غذای بسیار پر خاصیت یاد می‌کنند و بر این باورند که گیاه ماکا یک انرژی‌زای بسیار قوی برای انسان است. ریشه ماکا یک آداپتوژن است. این گیاه سرشار از ویتامین‌ها، چربی‌های خوب، مواد معدنی، استرول‌های گیاهی و آمینو اسید‌های مختلف است. ریشه ماکا خواص و فواید فراوانی دارد که از جمله خواص آن تقویت سیستم عصبی، افزایش عمر مفید جنسی و مکملی آرام بخش برای اعصاب است. در این مطلب از غفاری دایت که در رابطه با ریشه ماکا است به بررسی مواردی از جمله خواص ریشه ماکا، تاثیر ریشه ماکا برای کاهش فشار خون، ریشه ماکا و مبارزه با رادیکال‌های آزاد، ریشه ماکا و افزایش قدرت یادگیری و بهبود حافظه، تاثیر ریشه ماکا بر کاهش و بهبود علائم یائسگی، ریشه ماکا و افزایش قدرت باروری، ریشه ماکا برای درمان اختلالات نعوظ در مردان، تاثیر ریشه ماکا در افزایش میل جنسی، ریشه ماکا برای تقویت و آرامش اعصاب، ریشه ماکا برای افزایش انرژی و استقامت، ریشه ماکا و کاهش اندازه پروستات و مضرات ریشه ماکا می‌پردازیم.

خواص ریشه ماکا

 

خواص ریشه ماکا

ریشه ماکا با وجود ویتامین‌ها، مواد مغذی و مواد معدنی موجود در خود، خاص و فواید بسیاری برای بدن دارد. ریشه ماکا تاثیر بسیار زیادی بر کیفیت زندگی جنسی افراد بالغ و بهبود آن دارد. در ادامه با برخی از خواص ریشه ماکا آشنا خواهیم شد.

 

تاثیر ریشه ماکا برای کاهش فشار خون

از جمله خواص ریشه ماکا می‌توان به تاثیر این گیاه در کاهش سطح فشار خون بالا اشاره کرد. مصرف منظم و روزانه از ریشه ماکا می‌تواند به کاهش فشار خون بالا به ویژه کاهش فشار خون در خانم‌های یائسه کمک کند.

 

ریشه ماکا و مبارزه با رادیکال‌های آزاد

ریشه ماکا به علت داشتن مواد و ترکیباتی در خود می‌تواند موجب تقوست آنتی‌اکسیدان‌های طبیلی بدن از جمله گلوتاتیون و سوپر اکسید دیسموتاز شود. این آنتی‌اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزادی که موجب آسیب رسیدن به سلول‌های بدن می‌شوند به مقابله و مبارزه می‌پردازند. رادیکال‌های آزاد تولید شده در بدن می‌توانند موجب بروز سرطان و یا بیماری‌های قلبی شوند و آنتی‌اکسیدان‌ها با از بین بردن این رادیکال‌های آزاد می‌توانند موجب پیگیری از برخی بیماری‌ها مانند سرطان و بیماری قلبی شود.

 

ریشه ماکا و افزایش قدرت یادگیری و بهبود حافظه

از دیگر خواص و فوایدی که برای ریشه ماکا در نظر می‌گیرند می‌توان به تاثیر آن در افزایش قدرت یادگیری و بهبود حافظه اشاره کرد. بر اساس مطالعات و تحقیقات صورت گرفته بیماران مبتلا به آلزایمر با مصرف ریشه ماکا می‌توانند تا حد زیادی بهبود پیدا کنند.

 

تاثیر ریشه ماکا بر کاهش و بهبود علائم یائسگی

ریشه ماکا‌یا جینسینگ پرویی می‌تواند موجب تعادل در سطح هورمون استروژن شود. عدم تعادل میزان و سطح هورمون استروژن در بدن خانم‌ها به ویژه در زمان یائسگی که نوسان دارد موجب بروز علائم و عوامل ناخوشایند و اذیت کننده‌ای می‌شود. خانم‌هایی که دچار یائسگی هستند می‌توانند با مصرف روزانه ماکا موجب کاهش علائم ناخوشایند یائسگی از جمله گرگرفتگی، عرق شبانه و غیره شوند.

 

ریشه ماکا و افزایش قدرت باروری

افزایش قدرت باروری از دیگر خواص ریشه ماکا است. تاثبر ریشه ماکا در افزایش قدرت باروری در ِآقایان بیشتر از خانم‌ها است. ریشه ماکا موجب بهبود کیفیت اسپرم‌ها و افزایش قدرت باروری در آقایان می‌شود.

 

ریشه ماکا برای درمان اختلالات نعوظ در مردان

یک گزینه درمانی گیاهی مناسب برای بهبود و درمان اختلالات نعوظ در آقایان مصرف ریشه ماکا یا جینسینگ پرویی است. طی مطالعاتی مشاهده شد مردانی که به مدت دوازده هفته روزانه ۲/۴ گرم از مکمل ریشه ماکا مصرف کردند، اختلالات نعوظ  در آن‌ها درمان شد و و از نظر سلامت جنسی نیز بهبود یافتند.

 

تاثیر ریشه ماکا در افزایش میل جنسی

از جمله شناخته شده‌ترین و خواص ریشه ماکا، تاثیر این گیاه در افزایش میل جنسی در افراد بالغ و بزرگسال است. مردانی که از ریشه ماکا استفاده می‌کنند دارای میل جنسی بالاتری نسبت به سایر افراد دارند.

 

ریشه ماکا برای تقویت و آرامش اعصاب

ریشه ماکا منبعی غنی از فلانوئید‌ها است. فلانوئیدها موجب بهبود وضعیت خلق و خو در افراد شده و علاوه بر این اضطراب‌های محیطی را کاهش می‌دهند. درنتیجه ریشه ماکا با داشتن فلانوئید‌ها در خود می‌تواند موجب بهبود و آرامش اعصاب و تقویت روحیه شود. افرادی که علائم ک نشانه‌های افسردگی در آن‌ها دیده می‌شود می‌توانند با مصرف ریشه ماکا موجب کاهش این علائم و نشانه‌ها شوند.

 

ریشه ماکا برای افزایش انرژی و استقامت

ریشه ماکا می‌تواند یک مکمل انرژی‌زا مناسب برای ورزشکاران و بدنسازان باشند. مصرف طولانی مدت از ریشه ماکا می‌تواند تاثیرات چشم‌گیری در افزایش انرژی افراد داشته باشد.

 

ریشه ماکا و کاهش اندازه پروستات

یکی از بیماری‌های شایع در آقایان که با افزایش سن خود را تشان می‌دهد، بزرگ شدن خوش خیم پروستات یا BHP است. ریشه ماکا می‌تواند در کوچک شدن پروستات موثر باشد. ریشه ماکا قرنز رنگ با داشتن ترکیبات گلوکوزینولاتی می‌تواند در تغییر سایز پروستات موثر و مفید باشد.

 

التهاب و استرس اکسیداتیو

در یک مطالعه بر روی 50 نفر، کسانی که به طور منظم ماکا مصرف می کردند، نسبت به کسانی که مصرف نمی کردند، سطوح کمتری از نشانگرهای التهابی (IL-6) داشتند. آزمایش‌های انسانی بزرگ‌تری برای تکرار این مشاهدات و تعیین تأثیر ماکا بر التهاب مورد نیاز است.
ماکای سیاه نشانگرهای استرس اکسیداتیو را در موش کاهش داد.
 

 قند خون

ماکای سیاه در مطالعه ای روی 197 بزرگسال، گلوکز خون را کاهش می‌دهد. این یک نتیجه اولیه امیدوارکننده است، اما مطالعات انسانی بیشتری مورد نیاز خواهد بود.

 

مضرات ریشه ماکا

 

مضرات ریشه ماکا

ریشه ماکا نیز در کنار خواص و فوایدی که دارد ممکن است در صورت زیاده‌روی در مصرف آن عوارض و مضراتی نیز از خود نشان دهد. خانم‌های باردار و مادران شیرده باید از مصرف ریشه ماکا خودداری کنند. ریشه ماکا دارای اثرات شبه استروژن است و به همین دلیل مصرف ماکا در بیماری‌های حساس به این هورمون مانند سرطان رحم، سرطان سینه، سرطان تخمدان، اندومتریوز و غیره توصیه نمی شود. همچنین ریشه ماکا حاوی ترکیبات گواتروژن است که این ترکیبات می‌توانند موجب اختلال در تولید هورمون‌هوی تیروئیدی شوند و به همین دلیل افراد مبتلا به بیماری‌های تیروئیدی نباید از ریشه ماکا استفاده کنند‌.

ریشه ماکا یکی از گیاهان دارویی است که خواص زیادی برای بدن دارد، اما این خواص تنها زمانی برای بدن تامین می‌شوند که به میزان کافی مصرف گردد؛ زیرا در صورت مصرف بیش از حد، سبب ایجاد عوارض می‌گردد. این مسئله تنها درباره ریشه ماکا نیست و تمام مواد غذایی باید در محدوده‌ای مصرف شوند که بتوان از مواد مغذی آن استفاده نموده و در عین حال از آسیب آن‌ها جلوگیری نمود. این میزان کافی و اصولی را می‌توان به کمک یک غذای رژیمی سالم و اصولی، همچون رژیم‌های بهاره غفاری به دست آورد که بدون حذف مواد غذایی، با تعدیل مصرف آن‌ها، به شما کمک می‌کنند که سلامتی و تناسب اندام را در کنار یکدیگر داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی غفاری دایت و برای دریافت رژیم غذایی خود، بر روی رژیم آنلاین من کلیک نمایید.