از خواص و عوارض عرق چهل گیاه و ترکیبات آن چه می دانید؟!

تاریخ : 1401/05/12

از خواص و عوارض عرق چهل گیاه و ترکیبات آن چه می دانید؟!

از خواص و عوارض عرق چهل گیاه و ترکیبات آن چه می دانید؟!

یکی از اونواع عرقیجات گیاهی عرق چهل‌ گیاه است. عرق چهل گیاه از جمله دارو‌های گیاهی است که خواص و فواید فراوانی برای سلامتی داشته و جایگاه ویژ‌ه‌ای در طب سنتی دارد. متخصصان طب سنتی طبع عرق چهل گیاه را گرم در نظر می‌گیرند. از جمله خواص بی‌نظیر عرق چهل گیاه می‌توان به مواردی از جمله تقویت دستگاه گوارش، رفع ناراحتی‌های روده، دل درد، نفخ شکم، دل پیچه، ضد استفراغ و تقویت سیستم اعصاب و روان اشاره کرد. عرق چهل‌گیاه در واقع برخلاف نام خود از چهل گیاه متفاوت تهیه نشده است و در اصل فقط از چند گیاه مفید و مؤثر در درمان بیماری‌های گوارشی به‌دست آمده است. از جمله گیاهان به کار رفته در عرق چهل گیاه می‌توان به مواردی مانند شیرین‌بیان، نعنا، پونه و آویشن اشاره کرد که این گیاهان برای آسان‌شدن هضم غذا جزو مهم‌ترین بسیار مفید بوده و مهم‌ترین خاصیت عرق چهلرگیاه را تشکیل می‌دهند. از عرق چهل گیاه می‌توان بدون گرم‌ کردن و یا حل کردن این عرق گیاهی با ماده دیگری استفاده کرد. این موضوع که خواص عرق چهل‌گیاه تا چه میزان در بهبودی حال افراد تاثیر گذار باشد، بستگی به این مسئله دارد که پیش یا پس از غذا و به چه میزان مورد مصرف قرار گیرد. در این مطلب از غفاری دایت که در رابطه با عرق چهل گیاه است به بررسی مواردی مانند ترکیبات عرق چهل گیاه، خواص عرق چهل گیاه، عرق چهل گیاه و تقویت اعصاب، عرق چهل گیاه و سلامت قلب، عرق چهل گیاه و تسکین درد‌های قاعدگی، خواص عرق چهل گیاه، طریقه مصرف عرق چهل گیاه، میزان و مقدار قابل مصرف عرق چهل گیاه و عوارض عرق چهل گیاه می‌پردازیم.

ترکیبات عرق چهل گیاه

 

ترکیبات عرق چهل گیاه

همانطور که گفتیم عرق چهل گیاه بر خلاف نام خود از چهل گیاه مختلف حاصل نشده است و از تعدادی گیاه به دست می‌آید که در ادامه به معرفی این گیاهان می‌پردازیم.

 

آویشن

آویشن گیاهی با طبعی خشک و گرم است که در رفع دردهای سیاتیک، نقرس، مفاصل و غیره بسیار موثر و مفید است. علاوه بر این آویشن می‌تواند در درمان بیماری‌های مثانه، کلیه، سیاه سرفه، ذات‌الریه، تنگی نفس، نفخ معده و روده و غیره را کمک کرده و تاثیر گشدار باشد.

 

اسطوخودوس

اسطوخودوس گیاهی است که طبعی گرم داشته و وجود این گیاه در عرق چهل‌گیاه می‌تواند در درمان بیماری آسم، سرفه، نفخ روده و معده، دردهای عضلانی و اعصاب، ناراحتی مقعد، کبد چرب، کلیه، طحال و همچنین غش، رعشه، ضربه مغزی، سردرد، امراض عصبی و غیره موثر و کمک کننده باشد

 

اسفرزه

اسفرزه گیاهی است که طبعی سرد و تر دارد و در عرق چهل گیاه وجود دارد. گیاه اسفرزه در درمان زخم معده، خشونت حلق و سینه، یبوست و  نارسایی کبد و کلیه بسیار مؤثر و مفید است.

 

افسنتین

 گیاه افسنتین در بالا بردن خواص عرق چهل‌گیاه بسیار مؤثر است، به دلیل این که در مادران شیرده موجب افزایش شیر و آرامش خواهد شد، اشتهای مفید به‌وجود آورده، موجب رفع و درمان یبوست شده و علاوه بر این این گیاه برای افرادی که خونریزی بینی دارند، بسیار کمک کننده خواهد بود.

 

ریشه بابا آدم

 طبع گیاه بابا آدم گرم و تر است و وجود آن در عرق چهل گیاه به این عرق گیاهی این توانایی را داده است که موجب کاهش قند خون شده و همچنین عرق چهل گیاه با داشتن ریشه بابا آدم در خود می‌تواند جوش‌های صورت، اگزما، روماتیسم، مخملک و سرخک را درمان کند.

 

بادرنجبویه

گیاه بادرنجبویه مقوی‌ترین ترکیب موجود در عرق چهل‌گیاه است که حافظه و مغز را تقویت می‌کند، همچنین برای تنگی نفس و قولنج مفید بوده و درد دندان و طپش قلب را از بین می برد، هیستری را درمان کرده و همچنین حواس پنج‌گانه، جگر، معده و قلب را قوای تازه‌ای می‌بخشد.

 

بارهنگ

گیاه بارهنگ گیاهی است با طبعی سرد و ترکه وجود این گیاه در عرق چهل گیاه به این عدق گیاهی این توانایی را می‌دهد تا سوختگی‌های سطحی و امراض پوستی را درمان کند. این گیاه در درمان ورم مخاط دهان، خونریزی ریه و آسم، نقش موثر و غیر قابل چشم پوشی خواهد داشت. طبع این گیاه سرد بوده و  می‌تواند به مقدار قابل توجهی از طبع گرم سایر ترکیبات گیاهی موجود عرق چهل‌گیاه بکاهد و طبع آن را متعادل کند تا  مصرف عرق چهل گیاه را برای افرادی که مزاج گرم دارند راحت‌تر کند.

 

گل بنفشه

گل بنفشه نیز مانند بارهنگ گیاهی است که طبعی سرد دارد اما همراه‌ شدن آن با سایر ترکیبات موجود در عرق چهل‌گیاه می‌تواند در بهبودی بی‌خوابی، یبوست، عطش، برفک، مخملک، سرخک، ذات‌الریه، سیاه‌سرفه، برنشیت، تنگی نفس و گلو درد بسیار مؤثر و مفید باشد.

 

خواص عرق چهل گیاه

 

خواص عرق چهل گیاه

عرق چهل گیاه با وجود گیاهان پر خاصیتی که در خود دارد خواص و فواید فراوانی دارد. از برجسته ترین ویژگی‌های عرق چهل گیاه می‌توان به تقویت دستگاه گوارش اشاره کرد. عرق چهل گیاه می‌تواند موجب تقویت معده و تقویت روده شود. علاوه بر این عرق چهل گیاه موجب رفع ترشی در معده و تقویت اعصاب، قلب و عروق می‌شود. عرق چهل گیاه بادشکن بوده و همه عصب‌های دستگاه گوارش را در جهت بهبود عملکرد هضم و جذب، تقویت می‌کند.

 

عرق چهل گیاه و تقویت اعصاب

عرق چهل گیاه دارای طبع گرمی بوده و این طبع گرم موجب می‌شود تا اعراد با مصرف این عرق گیاهی حس خوبی به‌دست آورده و سیستم اعصاب و روان آن‌ها تقویت می‌شود و موجب ایجاد آرامش قابل توجهی را در فرد می‌شود.

 

عرق چهل گیاه و سلامت قلب

از دیگر ویژگی‌های بی نظیر  عرق چهل گیاه این است که قادر است رگ‌های قلب و عروق را باز کرده و موجب تقویت اعصاب و بالا بردن گردش خون در قسمت‌های مختلف بدن شود.

 

عرق چهل گیاه و تسکین درد‌های قاعدگی

عرق چهل گیاه علاوه بر اینکه موجب به‌ دست‌ آوردن آرامش و روحیه قوی می‌شود می‌تواند درد‌های قاعدگی را که حاصل از تداخل هورمونی، فشارهای عصبی و دردهای عضلانی است را تسکین دهد. در واقع از جمله خواص عرق چهل‌گیاه این است که می‌تواند دردهای عضلانی مانند دل‌درد، کمردرد و دل‌پیچه در زمان قاعدگی را تسکین دهد.

 

طریقه مصرف عرق چهل گیاه

 

طریقه مصرف عرق چهل گیاه

عرق چهل‌گیاه همانند دیگر عرقیجات گیاهی، مایعی سرد بوده که حاصل از تقطیر چند گیاه است. عرق چهل گیاه بدون گرم‌کردن یا حل‌کردن با مواد دیگر قابل مصرف و استفاده است. عرق چهل گیاه طعمی کمی تلخ و تند داشته و از این رو افراد می‌توانند نصف فنجان عرق چهل‌گیاه را با میزان مناسبی آب حل کنند و بخورند.

 

میزان و مقدار قابل مصرف عرق چهل‌ گیاه

استفاده از عرق چهل گیاه که یک عرق گیاهی است و  بهره‌ بردن از خواصاین عرق گیاهی، محدودیت سنی ندارد و هر فردی به ویژه افرادی که مزاج سرد دارند می‌توانند عرق چهل‌ گیاه را مصرف کنند. بهترین میزان مصرف این عرق بی نظیر و فوق‌العاده به اندازه نصف فنجان پیش و یا پس از صرف وعده غذایی است. متخصصان و پزشکان طب سنتی توصیه می‌کنند به‌منظور هضم بهتر غذا و همچنین افزایش و تسهیل کارکرد و عملکرد دستگاه گوارش، نصف فنجان عرق چهل‌ گیاه بعد از صرف غذا میل شود. در صورت استفاده از این عرق چهل گیاه ممکن است گازهای مضر از معده خارج شده و فرد بعد از خوردن عرق چهل‌گیاه شاهد بادگلوهای مکرر باشد.

 

عوارض عرق چهل گیاه

 

عوارض عرق چهل گیاه

عرق چهل گیاه نیز مانند سایر عرقیجات گیاهی در کنار خواص و فواید فراوانی که دارد، ممکن از عوارض و مضراتی نیز به دنبال داشته باشد.

خانم‌های باردار به علت بالا بودن طبع گرم عرق چهل‌گیاه، به هیچ وجه اجازه مصرف از  این عرق گیاهی را ندارند. همچنین برخی از گیاهان مصرف شده  در عرق چهل‌ گیاه مستقیما تأثیرات منفی بر جنین می‌گذارند و ممکن است عوارضی مانند  سقط جنین یا بروز کاستی‌ها و نقص‌های مادرزادی در جنین خواهد شد. افراد مبتلا به رفلاکس معده و افرادی که دریچه معده آن‌ها گشاد شده است بهتر است از عرق چهل گیاه استفاده کنند زیرا عرق چهل گیاه ممکن است موجب تشدید رفلاکس معده شود.

مصرف عرق چهل گیاه به افرادی که به عرقیجات با طبیعت گرم و خشک، حساسیت و آ‌لرژی داشته و واکنش‌هایی مانند کهیر، سرفه، خشکی دهان و زبان و غیره را از خود نشان می‌دهد، توصیه نمی‌شود و بهتر است از مصرف مدوام عرق چهل‌ گیاه اجتناب کنند.

عرق چهل گیاه از نظر طب سنتی، به لاغری افرادی که طبع سرد و مرطوب دارند، کمک می‌کند؛ با این‌حال به تنهایی برای لاغری کافی نیست. برای داشتن یک رژیم غذایی اصولی و سالم و همچنین داشتن تناسب اندام، باید از یک رژیم غذایی سالم و اصولی پیروی نمایید. رژیم‌های بهاره غفاری، یکی از بهترین رژیم‌های اصولی است، زیرا بدون حذف مواد غذایی، به شما کمک می‌کند به وزن ایده آل برسید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رژیم‌ها بر روی غفاری دایت و برای دریافت رژیم لاغری خود بر روی رژیم آنلاین من کلیک نمایید.