از خواص و عوارض جالب عرق شلتوک چه می دانید؟!

تاریخ : 1401/09/16

از خواص و عوارض جالب عرق شلتوک چه می دانید؟!

از خواص و عوارض جالب عرق شلتوک چه می دانید؟!

شلتوک پوسته برنج است. شلتوک لایه قهوه‌ای و بیرونی برنج است و با سبوس آن فرق دارد. عرق شلتوک حاصل از تقطیر این لایه خارجی برنج است. شلتوک برنج دارای ترکیبات گیاهی بسیاری است که اثرات مفیدی بر روی سلامتی دارند که از جمله این ترکیبات گیاهی می‌توان به مواردی مانند توکوفرول، توکوتریانول و گامااریازانول اشاره کرد.

شلتوک برنج همچنین دارای پروتئین و فیبر‌ و مقادیر بالایی از ویتامین‌های گروه E و B مانند تیامین‌، ریبوفلاوین و نیاسین و نیز مواد معدنی مانند کلسیم، پتاسیم، فسفر و منگنز است. در این مطلب از غفاری دایت که در رابطه با عرق شلتوک است به بررسی مواردی از جمله خواص عرق شلتوک، خواص عرق شلتوک برای پوست، خواص عرق شلتوک برای موها، عرق شلتوک و درمان دیابت، عرق شلتوک و درمان سرطان، عرق شلتوک و تقویت حافظه، عرق شلتوک و درمان پوکی استخوان، عرق شلتوک و درمان سنگ کلیه، عرق شلتوک برای درمان کم خونی، عرق شلتوک برای درمان کلسترول خون، عرق شلتوک برای درمان یبوست، عرق شلتوک برای کاهش وزن و لاغری و در نهایت عوارض عرق شلتوک می‌پردازیم.

خواص عرق شلتوک

خواص عرق شلتوک

عرق شلتوک طبیعتی گرم دارد. عرق شلتوک منبعی غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها است و به دلیل داشتن این موتد مغذی فواید و خواص بسیاری برای سلامت بدن دارد. از جمله خواص عرق شلتوک می‌توان به مواردی مانند کاهش وزن، تقویت حافظه، چاقی صورت، تقویت دستگاه گوارش، سلامت پوست، تقویت رشد مو، تقویت مفاصل، ضد سرطان، بدنسازی، درمان کلسترول، درمان فشار قلب، حفظ سلامت قلب و تقویت اعصاب اشاره کرد. در ادامه به بررسی برخی از خواص عرق شلتوک می‌پردازیم.

 

خواص عرق شلتوک برای پوست

عرق شلتوک برای سلامت و زیبایی پوست خواص و فواید فراوانی دارد. از جمله خواص عرق شلتوک برای پوست این است که عرق شلتوک یک مرطوب کننده طبیعی برای پوست است. عرق سلتوک منبعی غنی از آنتی اکسیدان و ویتامین‌ E است و از این طریق رطوبت پوست را افزایش داده و از خشک شدن پوست در فصل‌های سرد سال جلوگیری می‌کند.‌ برای بهره‌مندی از خواص مرطوب کنندگی عرق شلتوک برای پوست کافی است، دو قاشق غذا خوری عرق شلتوک را در یک فنجان آب گرم حل کرده و سپس محلول آماده شده را با کمک یک پد پنبه‌ای بر روی پوست صورت بمالید، اجارگزه دهید برای مدت زمان پانزده دقیقه روی پوست صورت بماند بماند و سپس با آب گرم صورت خود را بشویید. از دیگر خواص عرق شلتوک برای پوست، روشن کردن پوست است.

عرق شلتوک حاوی مقادیر بالایی از مواد معدنی و ویتامین‌ها بوده که موجب پاک سازی پوست شده و علاوه بر این به روشن‌تر شدن پوست صورت و درمان لکه‌های پوست صورت کمک می‌کند. برای بهره مندی از این خاصبت عرق شلتوک کافی است دو قاشق غذا خوری عرق شلتوک و یک قاشق غذا خوری عسل طبیعی را در یک فنجان شیر گرم حل کنید و با کمک یک پد پنبه‌ای بر روی پوست صورت بمالید، بگذارید برای مدت زمان پانزده دقیقه بماند و سپس با آب گرم بشویید.

 

خواص عرق شلتوک برای مو‌ها

از جمله مواد و عناصر موجود در عرق شلتوک می‌توان به آهن و مس اشاره کرد که از این طریق می‌تواند به بهبود گردش خون در پوست سر و درنتیحه تقویت فولیکول‌های مو و تقویت رشد مو کمک کرده و تاثیرگذار باشد. برای بهره مندی از این خاصیت عرق شلتوک کافی است دو قاشق غذا خوری عرق شلتوک را در دو لیتر آب حل کنید و برای مدت زمان پانزده دقیقه بجوشانید، سپس بعد از خنک شدن آن را بر روی مو‌ها و پوست سر بریزید و خوب ماساژ دهید.

 

عرق شلتوک و درمان دیابت

عرق شلتوک از بهترین منابع درمانی طبیعی و گیاهی حاوی فیتوسترول‌ها است که به کنترل قند خون کمک می‌کند. عرق شلتوک حاوی مقادیر بالایی از فیبر است که فیبر به کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع دو کمک می‌کند.

 

عرق شلتوک و درمان سرطان

عرق شلتوک به دلیل داشتن ویتامین E و آنتی‌اکسیدان‌ها موجب تقویت سیستم ایمنی و کاهش خطر ابتلا به سرطان می‌شود و همجنین موجب آپوپتوز سلول‌های سرطانی می‌شود.

 

عرق شلتوک و تقویت حافظه

از عناصر مهم در تقویت عملکرد مغز می‌توان به منگنز اشاره کرد. عرق شلتوک دارای مقادیر بالایی از منگنز است و همجنین دارای ویتامین‌های B5 و B6 بوده و موجب تقویت حافظه شده و موجب کاهش خطر ابتلا به زوال عقل می‌شود.

 

عرق شلتوک و درمان پوکی استخوان

وجود مقادیر بالایی از مواد معدنی از جمله فسفر و منگنز در عرق شلتوک موجب تقویت استخوان‌ها می‌شود و در نتیجه موجب کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان به خصوص در دوران یائسگی را کاهش می‌دهند.

 

عرق شلتوک و درمان سنگ کلیه

عرق شلتوک با داشتن فیتیک اسید موجب کاهش جذب کلسیم از روده شده و درنتیجه خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش می‌دهد.

 

عرق شلتوک بدای درمان فشار خون

وجود مقادیر بالای فیبر و پتاسیم در عرق شلتوک به کاهش فشار خون بالا کمک می‌کند.

 

عرق شلتوک برای درمان کم خونی

عرق شلتوک سرشار از آهن و ویتامین B بوده و از این طریق به افزایش تولید گلبول‌های قرمز خون کمک کرده و کم‌خونی و یا آنمی را درمان می‌کند.

 

عرق شلتوک برای درمان کلسترول خون

آنتی اکسیدان‌ها، مواد مغذی و فیبر موجود در عرق شلتوک موجب کاهش کلسترول بالای خون شده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.

 

عرق شلتوک برای درمان یبوست

عرق شلتوک با داشتن فیبر فراوان موجب هضم بهتر غذا و بهبود حرکات روده شده و از این طریق از ابتلا به یبوست جلوگیری می‌کند.

عوارض عرق شلتوک

عوارض عرق شلتوک

عرق شلتوک در کنار خواص و فواید فراوانی که دارد ممکن است از خود عوارض جانبی نیز نشان دهد. مصرف عرق شلتوک در برخی از افراد منجر به بروز آلرژی و حساسیت شده و واکنش‌های آلرژیک مانند قرمزی و خارش پوست را سبب می‌شود. زیاده روی در مصرف عرق شلتوک به دلیل داشتن مقادیر بالای فیبر برای افراد مبتلا به بیماری‌های گوارشی از جمله زخم معده، روده و کولیت عصبی روده مضر و ممنوع است. خانم‌های باردار و مادران شیرده بهتر است از مصرف عرق شلتوک خودداری کنند. همچنین مصرف عرق شلتوک برای نوزادان و کودکان نیز توصیه نمی‌شود.

عرق شلتوک برای کاهش وزن و لاغری

عرق شلتوک برای کاهش وزن و لاغری

فیبر موجود در عرق شلتوک موجب کاهش اشتها و در تتیجه جلوگیری از پرخوری و اضافه وزن می‌شود. وجود مقادیر بالای آنتی اکسیدان‌ها در عرق شلتوک موجب افزایش متابولیسم بدن و در نتیجه افزایش چربی سوزی و کاهش وزن می‌شود.

با وجود آن‌که عرق شلتوک برای لاغری و کاهش وزن تاثیر دارد؛ اما نمی‌تواند به تنهایی کافی باشد؛ به همین دلیل لازم است از یک رژیم غذایی اصولی و سالم برای رسیدن به تناسب اندام استفاده کنید. بهاره غفاری، یکی از بهترین متخصصین تغذیه است که انواع رژیم‌های اصولی و اختصاصی را به شما ارائه می‌دهد که نه‌تنها به سلامتی شما کمک می‌کنند؛ بلکه، سبب می‌شوند بتوانید طولانی مدت از آن‌ها استفاده نموده و وزن خود را در حالت ایده آل نگه دارید. برای آشنایی با سایر ویژگی‌های این رژیم‌ها بر روی غفاری دایت و برای دریافت رژیم اختصاصی خود بر روی رژیم آنلاین من کلیک نمایید.