از خواص شاتره برای پوست و سلامتی چه می دانید؟!

تاریخ : 1401/05/23

از خواص شاتره برای پوست و سلامتی چه می دانید؟!

از خواص شاتره برای پوست و سلامتی چه می دانید؟!

گیاه شاتره که نام علمی آن Common Fumitory است با نام‌هایی مانند بقلة‌الملک، شاه‌ترج و پیت پاپارا نیز از آن یاد می‌شود. شاه تره گیاهی علفی است و این گیاه را در آغاز زمان گلدهی آن جمع آوری می‌کنند و از داروی گیاهی کپسول، قرص، چای، لوسیون چشم و عصاره تهیه می‌شود. شاتره در آب و هوای معتدل به خوبی رشد می‌کند و دارای گل‌های با رنگ متفاوت است و از گذشته مورد توجه طب سنتی بوده است. ازجمله کشور‌هایی که مصرف شاه تره در آن‌ها شایع‌تر است، می‌توان به استرالیا، انگلستان، فرانسه، آفریقا، اسپانیا، آمریکا و اتریش اشاره کرد. شاه تره خواص درمانی و فواید بسیاری برای بدن دارد. از جمله خواص شاه تره برای بدن درمان التهابات پوستی است. همچنین از شاه تره برای درمان بیماری‌های کبدی و کبد چرب و درمان ناراحتی‌های صفراوی موثر است. از دیگر خواص شاتره می‌‌توان به تاثیر این داروی گیاهی در کاهش کلسترول خون و کاهش فشار خون اشاره کرد. قسمت‌های قابل استفاده از گیاه شاه‌تره برای بهره‌مندی از خواص شاه تره شامل شاقه، ریشه و گل‌های این گیاه دارویی هستند.
در این مطلب از غفاری دایت که در ارتباط با خواص شاتره است به بررسی مواردی مانند خواص درمانی شاه تره، خواص شاتره برای پوست، خواص شاتره برای کبد، خواص شاتره برای سلامت قلب، خواص شاتره به عنوان دیوریتیک، خواص شاتره به عنوان ضد باکتریال، خواص شاتره برای درمان آرتریت، خواص شاتره برای دستگاه گوارش، خواص شاتره به عنوان پاک کننده، طبع شاتره در طب سنتی، طرز تهیه چای شاتره، عرق شاتره و در نهایت عوارض شاتره می‌پردازیم.

خواص شاتره

 

عرق شاه تره خواص درمانی 

شاه تره از گیاهان دارویی است که از گذشته مورد توجه طب سنتی قرار گرفته است. خواص شاه تره برای سلامتی و درمان بسیاری از بیماری‌ها فوق العاده‌ است. در ادامه این مطلب به بررسی برخی از خواص شاتره می‌پردازیم.

 

طبع شاه تره در طب سنتی

طب سنتی طبع شاه تره را سرد و خنک می‌داند و بیشترین کاربردی که طب سنتی برای این گیاه با طبع سرد در نظر می‌گیرد خواص شاه‌تره برای پوست است. مصلح عرق شاه تره عرق کاسنی است.

 

خواص شاتره برای پوست

طب سنتی اصلی‌ترین کاربرد شاه تره را برای پوست می‌داند. از جمله خواص شاه تره برای پوست می‌توان به درمان آکنه است. شاه تره با درمان آکنه و از بین بردن جای آن موجب پاکسازی پوست می‌شود و در نتیجه به پوست شما زیبایی و درخشندگی می‌بخشد. داشتن خاصیت ضد التهابی یکی دیگر از خواص شاتره برای پوست است. شاه تره با داشتن خاصیت ضد التهابی برای بهبود تورم، قرمزی، زخم‌ها و درد پوست می‌تواند مفید و موثر باشد. همچنین شاه تره موجب درمان پسوریازیس که یک بیماری پوستی است می‌شود. همچنین شاه‌تره می‌تواند موجب رفع و درمان خارش شود. از دیگر خواص شاه تره برای پوست خاصیت ضد پیری و جوان سازی آن است. شاتره حاوی آنتی اکسیدان‌ است که از چین و چروک پوست جلوگیری می‌کند.

 

خواص شاتره برای کبد

یکی از خواص شاتره برای کبد این است که می‌تواند بیماری‌ها و مشکلات مرتبط با کیسه صفرا و التهابات کبد را درمان کند. داروی گیاهی شاه‌ تره می‌تواند موجب بهبود عملکرد کبد تا ۸۰ درصد شود و از ایجاد و تشکیل سنگ‌های کیسه صفرا جلوگیری می‌کند. از شاه تره می‌توان به عنوان یک ترکیب ضد اسپاسم مفصل کیسه صفرا استفاده کرد.

 

خواص شاتره برای سلامت قلب

یکی دیگر از خواص شاه‌تره این است که موجب کاهش فشار خون می‌شود و علاوه بر این، داروی گیاهی شاه تره می‌تواند موجب تنظیم ضربان قلب شود.

 

خواص شاتره به عنوان دیوریتیک

از دیگر خواص شاهتره این است که این داروی گیاهی می‌تواند به عنوان دیوریتیک عمل کند. گیاه شاتره با داشتن خاصیت ادرار آور خود موجب دفع آب اضافی بدن و سموم و مواد زائد از بدن می‌شود.

 

خواص شاتره به عنوان ضد باکتریال

خاصیت ضد باکتریال از خواص شاه تره است. از شاه تره می‌توان به عنوان یک عامل ضد باکتری قوی یاد کرد. شاتره توانایی کشتن و از بین بردن باسیل‌ها و عفونت‌های استاف را دارد.

 

خواص شاتره برای درمان آرتریت

گفتیم یکی از خواص شاه تره داشتن خاصیت ضدالتهابی است. شاه‌ تره به دلیل داشتن خاصیت ضدالتهابی به درمان آرتریت کمک می‌‌کند و برای بهبود آن موثر و مفید است. شاه تره علاوه بر درمان آرتریت برای سایر بیماری‌های مفصلی نیز می‌تواند مفید باشد.

 

خواص شاه تره برای دستگاه گوارش

داروی گیاهی شاه تره می‌تواند بسیاری از مشکلات و اختلالات دستگاه گوارش را بهبود بخشد. تسکین و درمان تحریکات دستگاه گوارش، یبوست، اسهال، نفخ و درد شکم از جمله خواص شاه تره برای دستگاه گوارش است.

 

خواص شاه تره به عنوان پاک کننده

شاه تره حاوی آنتی اکسیدان‌های عالی است که این آنتی اکسیدان‌ها موجب پاکسازی کبد و خون می‌شوند.

 

طرز تهیه چای شاتره

 

طرز تهیه چای شاه تره

برای تهیه چای شاتره باید از گیاه شاه تره خشک شده به میزان یک یا دو قاشق چای‌خوری را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید برای مدت زمان پانزده دقیقه بماند و سپس بنوشید. به میزان سه بار در روز می‌توانید از چای شاه‌تره بنوشید. توصیه می‌شود که برای بهره‌مندی بیشتر از خواص شاه تره از دم کرده آن بیشتر از عرق آن استفاده شود. استفاده از چای شاه تره می‌تواند برای درمان و از بین بردن انگل‌های روده مفید و موثر باشد.

 

عرق شاتره

 

عرق شاتره

عرق شاتره فواید و خواص بسیاری برای سلامتی و درمان بیماری‌ها دارد. ازجمله خواص عرق شاتره می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

درمان مشکلات هضم و معده

درمان کبد چرب

کمک به افزایش وزن در افراد لاغر (اشتها آور است)

رفع غلظت خون

کمک به سلامت و شادابی پوست

ضد اسپاسم

ضد عفونت

 

عوارض شاتره

 

عوارض شاتره

گیاه دارویی شاه تره در کنار تمام خواص درمانی و فوایدی که برای سلامت بدن دارد، در صورت افراط و زیاده‌روی در مصرف آن می‌تواند سمی باشد و موجب بروز اختلالات و مشکلاتی مانند تنگی نفس، بی حسی در بدن، لرزش، تشنج، اسهال شدید و گرفتگی عضلات شود. توصیه می‌شود که خانم‌های باردار و مادران شیرده از گیاه شاه تره استفاده نکنند تا به عوارض شاه تره دچار نشوند. همچنین افراد با مزاج سرد به دلیل عوارض احتمالی از این گیاه دارویی بهتر است که استفاده نکنند. برای استفاده از این داروی گیاهی به عنوان یک روش درمانی حتما در مورد دوز مصرفی آن با پزشک متخصص و یا یک متخصص طب سنتی مشورت کنید.

 

خواص شاهتره

 

رژیم غذایی و شاتره

همانطور که پیش‌تر گفتیم، شاتره می‌تواند برای کمبود وزن در افراد لاغری استفاده شده و با افزایش اشتها سبب شود این افراد غذای بیشتری مصرف کرده و وزن آن‌ها افزایش پیدا کند. با وجود طبیعی بودن و سالم بودن این داروی گیاهی، نمی‌تواند به تنهایی کافی باشد، زیرا با مصرف بیش از حد آن، می‌تواند سبب ایجاد عوارض در بدن شود. به همین دلیل است که غذای رژیمی اصولی برای افزایش و کاهش وزن سریع استفاده زیادی دارند. یکی از بهترین انواع رژیم‌ها که شما را به هدف خود از تناسب اندام می‌رساند و می‌توانید یک رژیم اختصاصی و سالم داشته باشید، رژیم‌های بهاره غفاری است. از ویژگی‌های مثبت و بارز این رژیم‌ها، این است که تناسب اندام را در کنار سلامتی به شما هدیه می‌دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر، بر روی غفاری دایت؛ و برای دریافت رژیم خود، بر روی رژیم آنلاین من کلیک نمایید.