از خواص روغن علف لیمو برای لاغری چه می دانید؟!

تاریخ : 1400/07/21

از خواص روغن علف لیمو برای لاغری چه می دانید؟!

از خواص روغن علف لیمو برای لاغری چه می دانید؟!

گیاه علف لیمو که نام علمی آن Cymbopogon است و از آن یکی از روغن‌های اسانسی محبوب یعنی روغن علف لیمو یا Lemongrass oil گرفته می‌شود. گیاه علف لیمو دارای ساقه‌های بلندی است که رایحه و عطر لیمو را دارند. از این گیاه برای کاربرد‌های دارویی، آرایشی و آشپزی استفاده می‌کنند. در این مطلب از غفاری دایت که در ارتباط با خواص روغن علف لیمو است به بررسی خواص درمانی روغن علف لیمو، خواص روغن علف لیمو برای دندان، خواص روغن علف لیموبرای پوست و مو، خواص روغن علف لیمو برای تسکین درد، خواص روغن علف لیمو برای افسردگی، خواص روغن علف لیمو برای هضم، خواص روغن علف لیمو به عنوان ضد نفخ، خواص روغن علف لیمو به عنوان ضد باکتری و ضد میکروب، خواص روغن علف لیمو به عنوان ادرار آور، خواص روغن علف لیمو به عنوان ضد قارچ، خواص روغن علف لیمو به عنوان تب بر، خواص روغن علف لیمو برای افزایش شیر، خواص روغن علف لیمو برای لاغری، طرز تهیه روغن علف لیمو و در نهایت مضرات علف لیمو می‌پردازیم.

خواص روغن علف لیمو

 

خواص درمانی روغن علف لیمو

از گیاه علف لیمو می‌توان به عنوان طعم دهنده در نوشیدنی‌‌ها، دسرها و سایر مواد غذایی استفاده کرد و از خواص و فواید درمانی فراوان این گیاه از جمله تقویت گردش خون، تقویت سیستم ایمنی، رفع بی نظمی چرخه قاعدگی، درمان عفونت‌ها و غیره بهره‌‌مند شد. در کشور‌های چین، سریلانکا و هند شرقی از علف لیمو یا همان Lemongrass برای تهیه یک نوشیدنی تحت عنوان چای تب از گیاه علف لیمو استفاده می‌کنند و برای کاهش تب از این چای به فرد بیمار می‌دهند. هدف این چای فقط درمان تب نیست بلکه در درمان اسهال، قاعدگی نامنظم، معده درد و عفونتهای پوست نیز موثر و مفید است. 

روغن علف لیمو که یکی از محبوب‌ترین روغن‌های اسانسی است خواص و فواید زیادی دارد که در ادامه به بررسی برخی از خواص درمانی این روغن می‌پردازیم.

 

خواص روغن علف لیمو برای دندان

از دیگر خواص روغن علف لیمو آن است که می‌تواند باکتری دهان را پاک کرده و از بین بدده و از این طریق از بیماری‌های دندان و لثه جلوگیری می‌کند. روغن علف لیمو با خاصیت سفت کنندگی خود موجب تقویت لثه می‌شود و این تقویت لثه بر بهبود دندان‌ها نیز تاثیر گذاشته و از مشکلاتی مانند افتادن دندان و خون‌ریزی لثه جلوگیری می‌کند. روغن علف لیمو عطر خوبی داشته و موجب تازگی بخشیدن به تنفس نیز می‌شود.

 

خواص روغن علف لیمو برای پوست و مو

روغن علف لیمو دارای ترکیب شیمیایی سیترال است که سیترال دارای خواص ضد میکروبی است و با این ویژگی می‌تواند میکروب‌ها و آلودگی‌های موجود بر روی پوست را از بین ببرد. روغن علف لیمو همچنین دارای لیمونن است و می‌تواند التهاب را درمان کند و با منقبض کردن رگ‌های خونی جریان خون را کاهش دهد. خاصیت ضدالتهابی روغن لیمو موجب درمان و تسکین هرگونه قرمزی، تورم و خارش پوست می‌شود.  یکی از راه‌های جلوگیری از ریزش مو وجود عصاره علف لیمو در شامپو است. روغن علف لیمو در شامپو می‌تواند موجب تقویت مو و تحریک رشد مو شده و علاوه بر این خارش و تحریک پوست سر و بدن را رفع و درمان می‌کند. برای کاهش ظاهر سلولیت‌ها و همچنین درمان آکنه و عفونت‌های قارچی از کرم یا لوسیون‌های حاوی روغن علف لیمو استفاده کنید.

 

خواص روغن علف لیمو برای تسکین درد

یکی دیگر از خواص روغن علف لیمو این است که دارای خاصیت ضد درد است و با این خاصیت موجب تسکین درد مفاصل و ماهیچه‌ها می‌شود. علاوه بر این درد دندان و درد میگرن نیز با مصرف روغن علف لیمو کاهش پیدا می‌کند.

 

خواص روغن علف لیمو برای افسردگی

از خواص روغن لیمو افزایش اعتماد به نفس شده و تقویت روحیه است و با این خواص به مقابله با اختلالات افسردگی می‌پردازد. اختلالات افسردگی می‌تواند به دلایل کاری، خانوادگی، اقتصادی و غیره باشد که مصرف روغن علف لیمو این مشکلات را رفع می‌کند و موجب فروکش و کاهش عصبانیت نیز می‌شود. استفاده از روغن علف لیمو به بیماران درگیر با افسردگی شدید به عنوان دارو توصیه می‌شود تا از خواص روغن لیمو برای رفع افسردگی بهره‌مند شوند.

 

خواص روغن علف لیمو برای هضم

روغن لیمو گوارش را بهبود بخشیده و با کاهش دادن حرکات روده موجب رفع یبوست می‌شود. علاوه بر این روغن لیمو می‌تواند موجب بهبود و آسان سازی هضم شده و به جذب چربی‌ها نیز کمک می‌کند.

 

خواص روغن علف لیمو به‌عنوان ضد باکتری و ضد میکروب

روغن علف لیمو ضد میکروب است و از رشد میکروب‌ها و باکتری‌ها در بدن جلوگیری می‌کند. از دیگر خواص روغن علف لیمو رفع عفونت‌های باکتریایی در مجرای ادرار، معده، زخم‌ها، روده، سیستم تنفس و سایر دستگاه‌ها و سیستم‌های بدن می‌شود. روغن علف لیمو موجب درمان بیماری‌هایی که منشا آن‌ها باکتری‌ها و میکروب‌ها هستند از جمله مالاریا، بیماری‌های پوستی، حصبه و... می‌شود.

 

خواص روغن علف لیمو به‌عنوان ضد نفخ

رفع گاز بیش از حد معده از خواص روغن علف لیمو است. خارج کردن گاز روده‌ها و جلوگیری از توسعه گاز نیز از دیگر خواص روغن علف لیمو است.

 

خواص روغن علف  لیمو به‌عنوان ادرار آور

روغن علف لیمو مُدِر (ادرار آور) است و در هر مقدار و اندازه‌ای که مصرف شود موجب افزایش ادرار می‌شود. افزایش ادرار فوایدی برای بدن دارد. ۴ درصد از حجم ادرار افراد را چربی‌ها تشکیل می‌دهد و با هر بار ادرار مقداری چربی از بدن خارج می‌شود و از این طریق می‌تواند موجب کاهش وزن شود. ادرار موجب بهبود هضم غذا می‌شود و از گاز اضافی معده نیز جلوگیری می‌کند. روغن علف لیمو با افزایش ادرار موجب خروج آب اضافی بدن شده و از این طریق التهاب را کاهش می‌دهد. خروج سموم از بدن نیز از طریق ادرار است و افزایش ادرار موجب بهبود دفع سموم مضر بدن می‌شود.

 

خواص روغن علف لیمو به‌عنوان ضد قارچ

یکی از خواص روغن علف لیمو، خاصیت ضد قارچی آن است که می‌تواند در بهبود و درمان برخی عفونت‌های قارچی داخلی و خارجی موثر و مفید باشد.

 

خواص روغن علف لیمو به‌عنوان تب بر

روغن علف لیمو با مبارزه با عفونت‌های بدن و دفع سموم از طریق تعریق موجب کاهش تب‌های شدید می‌شود.

 

خواص روغن علف لیمو برای افزایش شیر

یکی دیگر از خواص روغن لیمو افزایش شیر در پستان است. روغن علف لیمو علاوه بر افزایش حجم شیر موجب بهبود کیفیت شیر نیز می‌شود. این روغن همچنین خاصیت ضدعفونت دارد و موجب جلوگیری از عفونت‌های باکتریایی در کودکان می‌شود. این خواص روغن لیمو برای مادران شیرده و کودکان بسیار مفید است.

 

طرز تهیه روغن علف لیمو

 

طرز تهیه روغن علف لیمو

روغن علف لیمو یا Lemongrass oil حاصل تقطیر بخار برگ‌های تازه یا کمی خشک شده گیاه علف لیمو هست. روغن حاصل بعد از تقطیر دارای طیف رنگی زرد تا سبز کمرنگ است و دارای رایحه‌ای تازه، شیرین و شبیه به مرکبات است.

 

عوارض روغن علف لیمو

 

عوارض روغن علف لیمو

مصرف روغن علف لیمو به خانم‌های باردار و بیماران کلیوی و بیماران دیابتی توصیه نمی‌شود. مصرف روغن علف لیمو در زنان باردار می‌تواند منجر به سقط جنین شود. روغن علف لیمو می‌تواند منجر به کاهش قند خون شود و مصرف روغن علف لیمو به صورت همزمان با دارو‌های شیمیایی ازجمله برای افرادی که از داروهای خوراکی دیابت یا داروهایی که برای درمان فشار خون بالا استفاده می‌شوند، عوارضی ایجاد می‌کند. روغن اسانس علف لیمو دارای ترکیب شیمیایی سیترال است و باید با یک روغن حامل همانند روغن جوجوبا یا روغن نارگیل رقیق شود تا پوست را دچار حساسیت و قرمزی نکند. روغن علف لیمو به هیچ وجه نباید در نزدیکی چشم، داخل بینی، گوش و یا در سایر مناطق حساس پوست مورد مصرف قرار گیرد.

عوارض جانبی احتمالی که می‌تواند از استفاده موضعی روغن اسانس علف لیمو حاصل شود، عبارتند از احساس سوزش، قرمزی یا تحریک پوستی. از مصرف روغن علف لیمو بر روی زخم باز خودداری کنید زیرا ممکن است باعث احساس سوزش شدید و غیرقابل تحملی شود. افرادی که مبتلا به آلرژی هستند بهتر است در مصرف روغن علف لیمو دقت کنند؛ زیرا ممکن به این روغن نیز آلرژی داشته باشند.

 

خواص روغن علف لیمو برای لاغری

 

خواص روغن علف لیمو برای لاغری

روغن علف لیمو با کمک به هضم غذا و همچنین با افزایش حجم ادرار و دفع بیشتر چربی از طریق آن به کاهش وزن و دست‌یابی به تناسب اندام کمک می‌کند. سیترال موجود در گیاه علف لیمو از تجمع چربی در ناحیه شکم جلوگیری می‌کند و با افزایش سوخت ساز و متابولیسم بدن موجب کالری سوزی می‌شود.

با وجود خواص روغن علف لیمو برای لاغری، نمی‌توان تنها با مصرف آن به وزن ایده‌آل رسید، بلکه تنها یک مکمل در کنار رژیم غذایی اصولی و تحرک کافی محسوب می‌شود. به همین دلیل است که رژیم‌های لاغری اصولی، همچون رژیم‌های بهاره غفاری طرفداران بسیار زیادی دارد. این رژیم‌ها بدون حذف مواد غذایی به شما کمک می‌کنند تا با حفظ و ارتقای سلامتی خود، به تناسب اندام برسید و حتی سبک زندگی خود را به سمت سبک زندگی صحیح تغییر دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رژیم‌ها بر روی غفاری دایت و برای دریافت رژیم اختصاصی خود بر روی رژیم لاغری آنلاین کلیک نمایید.