از خواص دمنوش به و هل چه می دانید؟

تاریخ : 1401/09/27

از خواص دمنوش به و هل چه می دانید؟

از خواص دمنوش به و هل چه می دانید؟

درخت به ارتباط نزدیکی با سیب و خواص گلابی دارد. نام علمی آن Cydonia oblonga است. درخت به برگ‌ریز و نسبتاً کوچک است، درحالی‌که میوه رسیده آن به رنگ طلایی مایل به زرد است و ازنظر شکل و فرم تا حدی شبیه گلابی است. فواید واقعی درخت میوه در خوردن پوست و میوه‌های گوشتی است، زیرا دارای مواد مغذی مفیدی ازجمله ویتامین‌ها، مواد معدنی، ترکیبات فنلی، آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبرهای غذایی است.

هل با نام جهانی Elettaria cardamom یکی از معطرترین دانه‌ها به شمار می‌رود که مصارف زیادی دارد. بسیار یاز افراد آن را برای خوش عطر نمودن غذا و یا چای مورد مصرف قرار می‌دهند . هل نوعی گیاه (و اصطلاحاً درخت) و جزو ادویه‌ها است که در درون آن دانه‌هایی سیاه‌رنگ وجود دارد. هل سبز گیاهی متعلق به جنوب شرق آسیا و خواص دمنوش به در طب سنتی است و می‌توان بسیاری از بیماری‌ها را با آن درمان کرد. دم‌نوش به و هل نه‌تنها معطر و خوش‌طعم است بلکه خواص و مزایای بسیار زیادی نیز دارد.

از خواص دمنوش به و هل چه می دانید

خواص به

  • خواص ضدالتهابی به:

این میوه یک منبع غنی از ویتامین c است که تقریباً 25 درصد از میزان روزانه توصیه‌شده از این ویتامین را تأمین می‌کند. ویتامین c ، به افزایش ایمنی بدن می‌کند و بسیاری از بیماری‌های التهابی را نیز درمان می‌کند. همچنین دارای خواص ضد آلرژی نیز هست.

به یک میوه کم‌کالری است ، اما سرشار از فیبر غذایی هست.100 گرم از این میوه تازه خام، حاوی حدود 57 کالری است. همچنین دارای چربی اشباع‌شده، سدیم و کلسترول کم است که این ویژگی‌ها باعث می‌شود یک گزینه‌ای مناسب برای کاهش وزن و سلامت کلی باشد.

  • درمان زخم معده:

آب این میوه برای افراد مبتلابه زخم معده مفید است و به درمان آن کمک می‌کند، زیرا دستگاه گوارش را آرام می‌کند

  • درمان بیماری‌های معده و همروئید:

به درمان مؤثر برای بیماری‌ها و ناراحتی‌های صبحگاهی است. به زمانی که با عسل مخلوط شود، می‌تواند به درمان کولیت، اسهال، یبوست و عفونت‌های روده کمک کند و شربت به برای درمان هموروئید نیز استفاده می شود

  • خواص آنتی‌اکسیدانی میوه به:

این میوه به دلیل وجود ترکیبات پلی فنولیک، خواص آنتی‌اکسیدانی شگفت‌انگیزی دارد. این آنتی‌اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد موجود در بدن مبارزه کرده و روند پیری را کاهش می‌دهند و همچنین از بروز بیماری‌های قلبی- عروقی و سکته مغزی هم جلوگیری می‌کنند.

  • درمان تهوع و استفراغ خواص به:

به پخته‌شده یا جوشیده، تهوع و استفراغ را از بین می‌برد و به‌عنوان یک دیورتیک خوب، به حذف سموم و مایعاتی که بدن می‌سازد، کمک می‌کنند.

  • خواص ضدویروسی میوه به:

میوه به غنی از خواص ضدویروسی است. فنول های موجود در این میوه با فعالیت‌های ضدویروسی قوی و خواص آنتی‌اکسیدانی که دارند، دمنوش هل برای سرماخوردگی و سایر بیماری‌های ویروسی از بدن محافظت می‌کنند

  • کاهش فشارخون:

این میوه به دلیل وجود پتاسیم  فشارخون بالا را  متعادل و باعث کاهش آن می شود.

  • کاهش میزان و سطح کلسترول:

مصرف منظم این میوه، کمک می‌کند تا ال دی ال یا کلسترول بد در خون کاهش یابد و قلب را سالم نگه می‌دارد

  • خواص ضد سرطانی به:

خواص آنتی‌اکسیدانی به به بدن کمک می‌کند تا در مقابل رادیکال‌های آزاد و سلول‌های سرطانی مقاومت کنند. همچنین حاوی تانین هست که این تانین ها، از غشاهای مخاطی در برابر سرطان محافظت می‌کنند و مواد شیمیایی و سمومی که باعث سرطان در روده بزرگ می‌شوند را از بین می‌برد

  •  درمان استرس:

آنتی‌اکسیدان‌های مختلف در به به کاهش استرس و حفظ ذهنی آرام کمک می‌کنند

  • درمان بیماری‌های کبدی و چشم:

مصرف به برای کسانی که به بیماری‌های کبد چرب و یا چشم مبتلا هستند، مفید هست.

خواص به

خواص هل

  • بهبود سلامت گوارشی:

می‌توان از هل در آشپزی‌ها علاوه بر عطروطعمش، برای افزایش هضم نیز استفاده کرد. هل نیز متابولیسم را تحریک می‌کند و خواص آنتی‌اکسیدان و ضدالتهابی دارد و باعث تحریک ترشح اسید صفراوی در معده می شود که به هضم کمک می‌کند.

  • پیشگیری از سرطان:

این ادویه را می‌توان برای جلوگیری، تأخیر و حتی معکوس سرطان استفاده کرد. هل همچنین باعث کاهش التهاب کلیه می شود که رشد سلول‌های سرطانی را مهار می‌کند و باعث از بین رفتنشان می شود.

  •  تقویت سلامت قلب:

خواص آنتی‌اکسیدانی آن می‌تواند سلامت قلبی را تقویت کند. هل همچنین حاوی فیبر و مواد مغذی است که می‌تواند به کاهش سطح کلسترول و بهبود سلامت قلب کمک کند و سطح فشارخون را کاهش دهد و این برای قلب مفید است.

  • کمک به مبارزه با افسردگی:

طبق گزارش بهداشتی، هل واقعاً می‌تواند به افراد در مقابله با افسردگی کمک کند فقط کافی است چند دانه هل را پودر کنید و در آب بجوشانید و این چای را هرروز بنوشید.

  • مبارزه با آسم:

هل نقش مهمی در مبارزه با علائم آسم مانند خس‌خس، سرفه، تنگی نفس و تنگی در قفسه سینه دارد. این ادویه باعث می شود تنفس با افزایش گردش خون در ریه‌ها آسان‌تر شود و همچنین درباره التهاب غشاهای مخاطی، التهاب مربوطه را از بین می‌برد.

  • درمان دیابت:

هل فوق‌العاده غنی از منگنزاست، ماده معدنی که می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد.

  • بهبود سلامت دهان:

هل دارای خواص ضد میکروبی است که باعث افزایش سلامتی دهان می شود؛ هل به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک کرده و در درمان تنفس بد کمک می‌کند.

  • افزایش اشتها:

استفاده از هل برای درمان کمبود اشتها تأکید می شود و حتی روغن هل می‌تواند به‌عنوان یک محرک اشتها استفاده شود.

  •  پایین آورنده فشارخون:

هل به‌طور مؤثری فشارخون را کاهش می‌دهد و می‌توانید هل را در انواع غذاها بریزید تا سطح فشارخون شمارا کنترل کند.

  •  درمان سکسکه :

هل دارای خواص آرامش‌بخش عضلانی است و این می‌تواند به کاهش سکسکه کمک کند.

  • جلوگیری از لخته شدن خون :

هل حاوی اجزای متعددی است که لخته شدن خون را کاهش می‌دهد.

خواص هل

خواص دم‌نوش به و هل

به و هل همان‌طور که توضیح داده شد دارای خواص بی‌شماری هستند و ترکیب این دو گیاه دم‌نوشی عالی را فراهم کرده که عطروطعم بی‌نظیرش افراد را ترغیب به مصرف این مخلوط می‌کند. ترکیب طبیعی این دو دمنوش لاغری بدون هیچ مواد افزودنی سلامتی به همراه داشته و خواص بسیاری دارد. این خواص عبارت‌اند از:

  •  دارای مواد مغذی فراوانی است

هل و به حاوی فیبر، مواد معدنی و چندین ویتامین دیگر بوده که آن را به یک ماده مغذی مفید تبدیل می‌کند.

  • دم‌نوش به مشکلات گوارشی را تسکین می‌دهد.

تحقیقات نشان داده که دم‌کرده به می‌تواند از بافت روده در مقابل آسیب‌های بیماری‌های چون کولیت اولسراتیو محافظت کند. دم‌نوش به علائم مربوط به رفلکس (اسید) معده رو کاهش داده و به خاطر غلظت عصاره‌ای مانندش ترشح زیاد اسید معده و برآمدگی آن را کنترل می‌کند.

  • از بدن در برابر واکنش‌های آلرژیک محافظت می‌کند

همچنین دم‌نوش به به دلیل وجود ترکیبات ضد حساسیت باعث از بین رفتن آثار حساسیت و آلرژی‌ها در بدن شده بدن را در مقابل حساسیت‌ها مقاوم می‌کند.

  • دم‌نوش هل خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد

هل به خاطر خاصیت مدر بودن و وجود انواع آنتی‌اکسیدان‌ها فشارخون را پایین می‌آورد.

  • دم‌نوش هل خواص ضد سرطانی دارد

برخی از ترکیبات موجود در هل ممکن است رشد تومورهای سرطانی رو متوقف و مانع سرطان شود ، یعنی هل فعالیت آنزیم‌های کشنده‌ی تومور سرطانی را افزایش می‌دهد.

  • دم‌نوش هل بوی بددهان را از بین می‌برد.

هل می‌تواند میکروب‌ها را از بین برده، مانع تکثیر آن‌ها شده و ایجاد حفره‌های میکروبی را متوقف کند.

  • دم‌نوش هل اثرات ضد باکتریایی دارد

دانه‌ی هل دارای یک سری روغن‌هاست که ترکیبات این روغن با باکتری‌های سالمونلا جنگیده و عفونت ها را کاهش می ده.

به در طب سنتی دارای طبع سرد و خشک بوده و برای افراد با طبع گرم گیاه مناسبی است. از قدیم برای رفع اختلالات معده، سخت ادراری، اسهال و استفراغ و بی‌اشتهایی استفاده می‌شده، همچنین در طب اسلامی گفته‌شده که بوییدن به‌موجب شادی و افزایش نشاط بدن می‌شود.

هل  دارای طبع گرم و خشک است و درنتیجه برای تنظیم مزاج افراد سردمزاج مفید بوده و درگذشته به‌عنوان دارویی برای رفع تهوع، استفراغ و نفخ استفاده می‌شده، همچنین در طب اسلامی جویدن دانه‌ی هل برای تمیز کردن و خوشبو شدن دهان و دندان توصیه‌شده است. در طب سنتی هند از هل برای تمیز کردن مجاری و رفع اختلالات جاری ادراری استفاده می‌کردند. ترکیب این دو گیاه با طبع‌های متضاد به‌عنوان مصلح هم بوده و تأثیرات متفاوتی بر بدن می‌گذارد چراکه تعادل بدن با تنظیم طبع عملکرد بیشتری پیدا می‌کند.

دم‌نوش به و هل همان‌طور که گفتیم خواص بی‌شماری دارد اما مصرف بیش‌ازحد هل شاید باعث پایین آمدن فشارخون شده و شمارا دچار مشکل کند. همچنین به خاطر اینکه هرکدام از این دو دارای طبع‌های مختلفی است و برای همه افراد توصیه نمی‌شود پس بهتر است برای خوردن این دم‌نوش از یک برنامه غذایی پیروی کنید که تمام این موارد را رعایت کرده باشد. به پیشنهاد ما به سایت غفاری دایت مراجعه کنید و از برنامه‌های غذایی که در قسمت رژیم من با توجه به نیاز و طبع بدنی هر فرد نوشته‌شده استفاده کنید.