از خواص جینسینگ برای لاغری چه می دانید؟!

تاریخ : 1401/06/09

از خواص جینسینگ برای لاغری چه می دانید؟!

از خواص جینسینگ برای لاغری چه می دانید؟!

جینسینگ یک گیاه ریشه‌دار و مقوی است که در لاغری سریع نقش مهمی را ایفا می‌کند. این ماده به دلیل افزایش متابولیسم بدن، سوخت‌وساز کربوهیدرات‌ها، کاهش احتباس آب در بدن، افزایش انرژی و کاهش اشتها به کاهش وزن سریع کمک می‌کند. آمریکایی‌ها و چینی‌ها قرن‌ها است که از جینسینگ به‌عنوان یک ماده‌ی دارویی استفاده کرده‌اند. جینسینگ بر بهبود سیستم ایمنی، افزایش میل جنسی، بهبود حافظه، کاهش کلسترول و پیشگیری از آلزایمر، به لاغری سریع نیز کمک می‌کند. کاهش وزن آب بدن و جلوگیری از احتباس مایعات، ازجمله نکات مهم در کاهش وزن محسوب می‌شود. به خاطر داشته باشید که به‌تنهایی از جینسینگ برای لاغری سریع نمی‌توان استفاده کرد. برای یک کاهش وزن پایدار، باید غذای سالم بخورید و به‌طور منظم ورزش کنید. در ادامه خواص جینسینگ را بررسی کرده و از فواید آن برای لاغری صحبت خواهیم کرد. پس با ما در غفاری دایت همراه باشید.

 

از خواص جینسینگ برای لاغری چه می دانید؟!

 

انواع جینسینگ

درمجموع ۱۳ گونه مختلف از جینسینگ در سراسر جهان کشف‌شده که برای تولید انواع دارو و مکمل‌های گیاهی مورداستفاده قرار می‌گیرد؛ اما عده‌ای ادعا می‌کنند که دو نوع جینسینگ کره‌ای و جینسینگ آمریکایی مهم‌ترین گونه‌های موجود این گیاه در جهان هستند و طب سنتی چینی معتقد است، جینسینگ آمریکایی نسبت به انواع آسیایی آن کمتر محرک است. کشورهای بوتان، شرق سیبری و ویتنام هم ازجمله مکان‌هایی است که جینسینگ در آن‌ها یافت می‌شود. در اینجا به معرفی چندگونه معروف جینسینگ می‌پردازیم:

  • جینسینگ آسیایی

این نوع جینسینگ که به کره‌ای و چینی هم معروف است خواص دارویی زیادی دارد، ریشه این گیاه از ژاپن تا کره و چین به اشکال مختلفی مثل قرص، عصاره و دم‌نوش درآمده و با اهداف مختلف مصرف می‌شود.

  • جینسینگ آمریکایی

این گیاه بیشتر در کانادا و شمال آمریکا رشد می‌کند و سال‌ها، سرخپوستان از آن داروهای گیاهی مختلف می‌سازند. این‌گونه جینسینگ بیشتر به شکل عصاره درآمده و در ساخت انواع مکمل‌ها و محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود.

  • جینسینگ سیبری

این نوع جینسینگ کیفیت و خواص کمی دارد و به همین دلیل ارزان‌قیمت است. جینسینگ به دو صورت سفید و قرمز در بازار موجود است که ازنظر خواص گیاهی تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. این نوع جینسینگ در ابتدا سفید است و زمانی که خشک می‌شود رنگ قرمز به خود می‌گیرد. پروسه بخار دادن جینسینگ موجب کاراملیزه شدن قندهای موجود در ریشه آن شده و به قرمزی رنگ آن منجر می‌شود.

  • جینسینگ برزیلی

جینسینگ برزیلی یا سوما مخصوص جنگل‌های آمازون مثل پرو، اکوادور ونزوئلا است. این گیاه دارای سطح بالای ویتامین و مواد معدنی مختلف مثل آهن، منیزیم، روی و ویتامین‌های گروه B،K،A،E بوده و همچنین ریشه این نوع جینسینگ دارای آنتی‌اکسیدان‌هایی است که از آسیب سلولی جلوگیری کرده و مقاوم در برابر بیماری‌هاست. تقویت میل جنسی، کاهش فشارخون و رفع درد از مزایای آن است که از جینسینگ آسیایی بهتر است.

 

انواع جینسینگ

 

خواص معجزه‌آسای جنسینگ

  •  ضدِالتهاب قوی

این گیاه دارای مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدانِ طبیعی است و خاصیت ضدالتهابی دارد. مصرف آن برای اگزما فوق‌العاده بوده و التهاب ناشی از این بیماری را به‌سرعت درمان می‌کند.

  •  بهبود عملکرد ذهنی

جینسینگ باعث بهبود عملکردهای ذهنی مانند حافظه و رفتار خواهد شد. ترکیبات موجود در ریشه این گیاه، مثل ویتامین K می‌تواند شمارا در برابر آسیب‌های مغزیِ ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت کند.  

  •  تقویت سیستم ایمنی بدن

بدون شک گیاه داروییِ جینسینگ، سیستم ایمنی بدن شمارا قوی‌تر از قبل خواهد کرد. مطالعاتی در این زمینه بر روی افراد و بیماران سرطانی بعد از عمل صورت گرفت که در آن ۳۹ نفر از افرادی که در دوره ریکاوری بعد از عمل جراحی (سرطان معده) طی مدت دو سال با ۴۰۰, ۵ میلی‌گرم جینسینگ تحت درمان قرارگرفته بودند؛ جالب اینجاست که این افراد بعد از دو سال، بازگشت علائمشان کاهش‌یافته بود و سیستم ایمنی‌شان تا حد زیادی تقویت‌شده بود.

  • مقابله با سرطان

جینسینگ می‌تواند در مقابله و جلوگیری از بروز بسیاری از سرطان‌ها به کمکتان بیاید. خاصیت ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانیِ آن بهترین سپر دفاعی در برابر انواع سرطان خواهد بود. چرخه سلولی به نحوی است که سلول‌ها رشد نموده و شروع به تقسیم شدن می‌کنند. شما با مصرف منظم این گیاه می‌توانید از تقسیم و رشد غیرطبیعیِ سلول‌ها جلوگیری نموده و درنتیجه از سرطان در امان باشید.

  •  افزایش انرژی و مبارزه با خستگی

با مصرف جینسینگ دیگر کمتر حس خستگی به سراغتان می‌آید و در طول روز انرژی بیشتری خواهید داشت. ریشه این گیاه دارای ترکیباتی مثل پلی‌ساکاریدها و الیگوپپتیدها است که استرس اکسیداتیو بدن را کاهش داده و باعث می‌شود تا دیرتر خسته شده و در طول روز انرژی بیشتری داشته باشید.

  •  کاهش خستگی و بهبود عملکرد ورزشی

یکی دیگر از فواید جینسینگ که بسیاری از ورزشکاران حرفه‌ای و بدن‌سازان از آن بهره می‌برند، خاصیت ضد خستگی و ریکاوری سریع‌تر با مصرف این ریشه در قبل و بعد از فعالیت ورزشی است. دقت کنید که اگر به دنبال انرژیِ بیشتر در حین ورزش هستید، باید از جینسینگ آمریکایی قبل از ورزش استفاده کنید. اگر هم دنبال ریکاوری و بدن‌درد کمتر بعد از ورزش هستید بهتر است به سراغ جینسینگ آسیایی بروید.

 

خواص معجزه‌آسای جنسینگ

 

لاغری سریع و کاهش وزن

افراد با مصرف جینسینگ کمتر احساس گرسنگی می‌کنند. این گیاه هورمون‌هایی مثل انسولین را که در سوخت‌وساز لیپید و چربی درگیرند تنظیم می‌کند و سبب می‌شود ذخیره چربی در بدن بعد از هضم از بین برود. با مصرف جینسینگ به مدت 8 هفته سطح قند خون بدن انسان افت می‌کند و خود منجر به از دست دادن چربی اضافه می‌شود. جینسنوسیدهای موجود در جینسینگ منجر به افزایش سطح بالای گلوکز و کم شدن رسوب آن می‌شوند که این خود سوختن چربی و لاغری را به دنبال دارد.
افرادی که دارای اضافه‌وزن هستند، میکروب‌های درون روده‌شان مسیر جذب چربی را فراهم می‌کند و همین عامل باعث چاقی می‌شود. عصاره جینسینگ قرمز یا سیاه که میکروفلور روده را در جهت کاهش وزن قرار می‌دهد به درمان چاقی کمک می‌کند. هم‌چنین جینسینگ سفید نیز باعث تأخیر جذب می‌شود. جینسینگ یک نمونه از بهترین مواد گیاهی برای کاهش وزن است زیرا سوخت‌وساز بدن را بالا می‌برد. علاوه بر آن همان‌طور که اشاره شد جینسینگ در افزایش انرژی و توان بدنی مؤثر است؛ بنابراین خود این توانایی با افزایش سوخت‌وساز و کار فیزیکی در کاهش وزن اثر می‌گذارد. از طرفی این ماده باعث کاهش اشتها هم می‌شود. جینسینگ با کاهش آب بدن در لاغری افراد تأثیر می‌گذارد. جینسینگ را می‌توان به‌صورت قرص یا پودر، چای و یا نوشیدنی انرژی‌زا استفاده کرد. با جوشاندن آن در آب گرم یک چای گرم می‌توان نوشید. هم‌چنین می‌توان به‌صورت جویدنی و یا به شکل دم‌نوش با عسل هم آن را میل کرد. پودر این گیاه را می‌توانید در سالاد، سوپ، انواع نوشیدنی و غذاها استفاده کرد.

به‌طورکلی این گیاه جادویی به سه شکل به کاهش وزن افراد کمک می‌کند:

  • جینسینگ به تقویت بافت چربی قهوه‌ای یا BAT کمک می‌کند، این چربی که در بدن نوزادان بیش از بزرگ‌سالان وجود دارد به‌مرور با افزایش سن در بدن انسان کاهش می‌یابد. چربی قهوه‌ای به افزایش سوخت‌وساز و از بین بردن کالری‌های اضافه کمک می‌کند. جینسینگ این چربی را تقویت کرده و کمک می‌کند چربی‌ها سریع‌تر به انرژی تبدیل شوند.
  •  اگر می‌خواهید وزن خود را کاهش دهید باید از روده خود مراقبت کنید. روش‌های بسیاری برای این کار وجود دارد و یک تحقیق اخیرا نشان داده که مصرف جینسینگ برای روده بسیار مفید است و می‌تواند به کاهش وزن کمک کند.
  •  تائید شده جینسینگ به کنترل سطح قند خون کمک می‌کند که به کاهش وزن می‌انجامد. این ماده گیاهی همین‌طور به جذب بهتر چربی‌ها کمک می‌کند. علاوه بر این جینسینگ می‌تواند تغییرات دیگری را هم در بدن ایجاد کند که به افزایش سلامت عمومی شما کمک می‌کند.

اگر قصد لاغری و کاهش وزن‌دارید برخی میوه‌ها و گیاهانی مانند جینسینگ وجود دارد که در این زمینه به شما کمک می‌کند؛ اما مصرف بیش‌ازحد این گیاه هم مانند هر ماده غذایی دیگر برای بدن مضر است و عوارضی را به همراه دارد. عوارض مصرف بیش‌ازاندازه جینسینگ شامل: واکنش‌های آلرژیک، تشنج، خونریزی دستگاه گوارش و اسهال، آسیب به کبد، تغییر قاعدگی، التهاب عروق خونی و ایجاد سردرد و سکته است. پس برای دچار نشدن به این عوارض باید برنامه غذایی درستی داشت و برای داشتن این برنامه غذایی درست باید تحت نظر متخصص تغذیه بود تا با توجه به شناختی که از بدن ما پیدا می‌کند و با توجه به متابولیسم بدن برنامه غذایی را تنظیم کند که مصرف جینسینگ در آن به‌اندازه باشد. ما به شما سایت غفاری دایت را پیشنهاد می‌دهیم تا در قسمت رژیم من به برنامه غذایی دست پیدا کنید.