از خواص باریجه برای سلامتی و مضرات باریجه چه می دانید؟!

تاریخ : 1401/05/10

از خواص باریجه برای سلامتی و مضرات باریجه چه می دانید؟!

از خواص باریجه برای سلامتی و مضرات باریجه چه می دانید؟!

باریجه از گیاهان علفی، پایا و بزرگ است. نام‌های دیگر این گیاه دارویی بالیجه، بالانبو، بارزد، قنه، قاضی، قاسی، قاصنی، قاسنی هستند. برگ‌های باریجه به برگ‌های چنار شباهت دارد. گل‌های به رنگ زرد دارد و ساقه گیاه باریک و استوانه‌ای شکل است. صمغ رزینی باریجه در واقع شیره‌ای است که در اثر نیش حشره از ساقه گیاه خارج می‌شود و در مجاورت هوا سفت می‌شود و به رنگ قهوه‌ای، زرد مایل به سبز یا قرمز در‌می‌آید. در این مطلب از غفاری دایت که در ارتباط با خواص باریجه است به بررسی خواص باریجه برای پوست، خواص باریجه برای سم زدایی از بدن، خواص باریجه برای درمان سنگ کلیه، خواص باریجه برای رفع گرفتگی و احتقان، خواص باریجه برای رفع گرفتگی عضلات، خواص باریجه برای تقویت سیستم گردش خون، خواص باریجه برای رحم، خواص باریجه برای دندان و در نهایت مضرات باریجه می‌پردازیم.

خواص باریجه برای پوست

 

خواص درمانی

باریجه خواص و فواید درمانی فراوانی دارد. از صمغ باریجه به عنوان ضدعفونی کننده و داروی سینه و درمان برونشیت استفاده می‌شود. یکی از خواص باریجه تقویت رحم است.

باریجه ملین و محلل گاز‌ها ایت و نفخ را رفع می‌کند. از دیگر خواص باریجه خاصیت قاعده آور بودن آن است. باریجه اگر همراه با عسل مصرف شود برای خرد کردن سنگ مثانه و کلیه و باز کردن انسداد کلیه و تسهیل زایمان و  دفع سموم  موثر و مفید است. همچنین اگر باریجه هنراه با سرکه رقیق مصرف شود برای خارج کردن جنین مرده و در صورتی که همراه با آب مصرف شود برای رفع سوزش مجرای ادرار و بواسیر مفید خواهد بود.

خواص باریجه بسیار فراوان است و برای سلامتی بسیار مفید است. در ادامه به بررسی برخی از خواص باریجه می‌پردازیم.

 

خواص باریجه برای پوست

یکی از خواص باریجه برای پوست جوان‌سازی پوست است. از خواص اصلی و مهم باریجه جوان‌سازی و شادابی پوست است. عصاره باریجه که یک داروی گیاهی است حاوی ویتامین‌ها و املاح لازم و ضروری پوست است و همچنین فرآیند کلاژن سازی را با خاصیت آنتی اکسیدانی خود تحریک می‌کند که از این طریق موجب رفع چین و چروک ها، شل شدگی و افتادگی پوست می‌شود. عصاره باریجه در زنان باردار علائم کشیدگی پوست را نیز رفع می‌کند و پوست را جوان، زیبا و شاداب می‌کند.

از دیگر خواص باریجه برای پوست می‌توان به از بین برندگی جای زخم‌ها اشاره کرد. برای از بین بردن اثر و بازماندگی آثار زخم و آسیب دیدگی پوستی بر روی بدنتان از روغن یا عصاره باریجه استفاده کنید. گفتیم عصاره باریجه قابلیت جوان سازی پوست و تاثیر چشم‌گیری در تولید سلول های سالم پوستی دارد و به پوست کمک می‌کند تا چروکیدگی، قرمزی یا هر نوع تغییر در ظاهر و حالت پوست در نتیجه انواع آسیب‌ها از جمله زخم، جوش یا دیگر اختلالات پوستی درمان شود. برای بهره‌مندی از این خواص باریجه کافی است به مدت چند هفته، دو بار در روز عصاره باریجه را بر روی موضع مورد نظر بریزید و ماساژ دهید. بعد از گذشت چند هفته تاثیر این داروی گیاهی بی‌نظیر را بر پوست خود خواهید دید.

 

خواص باریجه برای سم زدایی از بدن

سم زدایی یکی دیگر از خواص باریجه یا قاسنی  برای بدن است. گیاه قاسنی یا باریجه دارای ترکیباتی است که به فرآیند سم زدایی کمک می‌کنند و سم زدایی را در اندام‌هایی چون کبد چرب و کلیه تقویت می‌کنند. باریجه نه تنها به پاکسازی خون کمک می‌کند بلکه با تحریک ترشح هورمون‌هایی در درمان و پیشگیری از ایجاد برخی آسیب‌های پوستی درنتیجه عفونت پوست نقش دارند.

 

خواص باریجه برای درمان سنگ کلیه

یکی از خواص درمانی گیاه باریجه این است که می‌تواند موجب رفع و خرد شدن سنگ کلیه شود. برای اطلاع از مقدار مصرف عصاره باریجه در جهت درمان سنگ کلیه باید با متخصص طب سنتی مشورت شود.

 

خواص باریجه برای رفع گرفتگی و احتقان

رفع گرفتگی و احتقان مسیر‌های تنفسی از دیگر خواص درمانی باریجه است. رفع مشکل عبور هوا در افرادی که مبتلا به بیماری‌هایی همانند آسم، برونشیت، سرماخوردگی با سرفه های شدید هستند و یا افرادی که به علل مختلف درگیر عفونت مجاری تنفسی هستند با استفاده از عصاره باریجه ممکن است. گیاه دارویی باریجه دارای خاصیت ضد عفونی کننده و ضد باکتریایی است که با داشتن این خاصیت می‌تواند عفونت ریه، حنجره و سایر بخش‌های دستگاه تنفسی را درمان کند و موجب تنفس بهتر و راحت‌تر شود.

 

خواص باریجه برای رفع گرفتگی عضلات

از دیگر خواص باریجه به خاصیت ضد اسپاسم این گیاه دارویی می‌توان اشاره کرد. عصاره باریجه برخی گرفتگی‌های شایع از جمله گرفتگی روده، عضلات، مسیر‌های تنفسی و روده را می‌تواند درمان کند. درمان گرفتگی یا اسپاسم ضروری است زیرا در صورت عدم درمان این مشکل احتمال وجود خطرات زیادی برای بدن وجود دارد. برای آرام‌سازی سیستم اعصاب مرکزی و کاهش فشار عضلانی هم می‌توانید از عصاره باریجه و خواص ضد اسپاسم آن بهره‌مند شوید.

 

خواص باریجه برای تقویت سیستم گردش خون

یکی دیگر از خواص باریجه تاثیر فوق‌العاده این گیاه دارویی بر روی سیستم گردش خون و بهبود آن است. ترکیبات موجود در باریجه بر روی بهبود فعالیت عروق موثر هستند و با تقویت عروق موجب تسریع و نظم بهتر و بیشتر گردش خون می‌شود. به کمک باریجه می‌توان بسیاری از بیماری‌های در ارتباط با اختلالات و ضعف گردش خون را نیز درمان کرد.

 

خواص بادریجه برای رحم

از مهم‌ترین خواص بادریجه اثر گذاری این داروی گیاهی در بیماری‌های رحم است. بادریجه را قوی‌ترین دارو برای رحم می‌دانند. از روغن بادریجه درمان برای بیماری‌های رحم می‌توان استفاده کرد. ضماد بادریجه برای تسکین درد رحم مفید است.

 

خواص باریجه برای دندان

برای درمان دندان درد عصاره باریجه یا قسنی را به اندازه نخود روی دندان خود بگذارید و برای مدتی روی دندان خود نگه‌دارید.

 

مضرات باریجه

 

مضرات باریجه

طبع باریجه بسیار گرم است و مصرف آن در برخی افراد ممکن است باعث بروز علائم و نشانه‌های گرمی شود. افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و افرادی که فشار خون دارند باید برای نصرف باریجه با پزشک خود مشورت کنند زیرا این گیاه دارویی ممکن است موجب ایجاد اختلال در گردش خون شود. مصرف باریجه در دوران بارداری و برای مادران شیرده ممنوع است زیرا باریجه به خودی خود موجب ایجاد تغییرات هورمونی در بدن است. برای مصرف باریجه به شکل موضعی می‌بایست این عصاره را با یک ماده دیگر مانند روغن نارگیل و یا روغن زیتون ترکیب کنید و قبل از اینکه به صورت کامل روی موضع آن را لمالید حتما روی قسمت کوچکی از پوست امتحان کنید تا در صورت حساسیت پوستی و مشاهده علائمی مانند خارش، قرمزی و التهاب پوست متوجه حساسیت  شده و پیشگیری کتید. اگر از این گیاه دارویی به‌صورت خوراکی استفاده می‌کنید به مقدار کم و در مراحل ابتدایی استفاده کنید. از دیگر مضرات باریجه می‌توان به مضر بودن آن برای صرع، مغز و طحال اشاره کرد.

 

خواص باریجه برای بدن

 

باریجه در رژیم غذایی

همان‌طور که گفتیم خواص باریجه برای سلامتی بسیار زیاد است و به همین دلیل یکی از گیاهان دارویی در طب سنتی محسوب می‌شود. با این‌وجود مضراتی نیز دارد که نیابد به آن بی‌توجه بود. برای برخورداری از سلامتی باید همواره با غذاهایی که استفاده می‌کنیم، توجه نماییم و اجازه ندهیم با رژیم‌های لاغری سخت و غیراصولی سلامتی ما به خطر بیفتد. بسیاری از رژیم‌ها تنها تلاش می‌کنند تا در مدت زمانی کوتاه، میزان زیادی کاهش وزن سریع ایجاد کنند و این موضوع را عامل موفقیت می‌دانند؛ اما رژیم‌های بهاره غفاری، فراتر از تنها یک رژیم لاغری و رژیم غذایی هستند و به شما کمک می‌کنند سبک زندگی خود را تغییر دهید و درنتیجه، سلامتی و تناسب اندام را در کنار یکدیگر داشته باشید. همچنین در کنار رژیم غذایی می‌توانید از گزینه دریافت ورزش مناسب نیز استفاده کنید که به شما کمک می‌کند به‌طور کلی سبک زندگی خود را به سمت یک سبک زندگی سلامت تغییر دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رژیم‌ها بر روی غفاری دایت کلیک نمایید و چنانچه می‌خواهید از انواع رژیم‌های بهاره غفاری همچون رژیم کاهش وزن، رژیم افزایش وزن، رژیم شکست استپ وزنی و رژیم تثبیت وزن استفاده نمایید، بر روی رژیم آنلاین من کلیک کنید.