از خواص آبغوره تا مضرات آن که ازش بی‌خبرید!!!

تاریخ : 1401/08/04

از خواص آبغوره تا مضرات آن که ازش بی‌خبرید!!!

از خواص آبغوره تا مضرات آن که ازش بی‌خبرید!!!

غوره میوه سبزرنگ و کال انگور است و طعم ترشی دارد. آبغوره دارای اسید سوکسینیک، اسید مالیک، اسید گلوکولیک، اسید فرمیک، اسید اگزالیک و قند است. طبع آبغوره سرد و خشک است و استفاده آن برای افرادی که مزاج سرد دارند و دچار ضعف اعصاب هستند مضر است.از آبغوره برای تهیه ترشی و به عنوان چاشنی برای تهیه غذا، سوپ و سالاد استفاده می‌کنند. آبغوره دارای خواص و فواید درمانی بسیاری برای سلامت بدن است که از جمله خواص آبغوره می‌توان به مواردی مانند کمک به هضم غذا و کنترل وزن اشاره کرد.

در این مطلب از غفاری دایت که در رابطه با آبغوره است به بررسی مواردی از جمله خواص آبغوره در طب سنتی، آبغوره برای دیابت، آبغوره برای قاعده آوری، آبغوره برای بهبود غذا، آبغوره برای درمان کم خونی، آبغوره برای کاهش کلسترول بد، آبغوره برای سلامت سیستم گوارش، آبغوره برای پیشگیری از سرطان، آبغوره برای درمان درد کمر، آبغوره برای کاهش فشار خون و افزایش HDL، آبغوره برای از بین بردن کرم روده و معده، آبغوره مفید برای پوست، آبغوره برای خانم‌های باردار، آبغوره برای بهبود تب و سل ریوی، آبغوره و لاغری و در نهایت مضرات آبغوره می‌پردازیم.

خواص آبغوره در طب سنتی

خواص آبغوره در طب سنتی

آبغوره برای چی خوبه؟

بر اساس طب سنتی طبع آبغوره سرد و خشک است. آبغوره را می‌توان با توجه به داشتن سطح بالای ویتامین C گزینه درمانی مناسبی برای بیماری اسکوربوت که ناشی از کمبود ویتامین است، در نظر گرفت. آبغوره خواص درمانی فراوانی مانند کمک به درمان نرمی لثه، ورم مخاط دهان و زردی دارد.

آب غوره حاوی تارتارات پتاسیم است، که برای درمان سیاتیک و رماتیسم حاد بسیار تاثیرگذار است. از خواص دیگر آبغوره می‌توان به تقویت خواص آبغوره برای کبد و ضدعفونی کردن روده ها اشاره کرد. استفاده از آبغوره به صورت قرقره کردن آبغوره برای درمان ورم گلو در طب سنتی پیشنهاد می‌شود. علاوه بر این از آبغوره برای درمان ورم مخاط دهان و نرمی لثه هم می‌توان استفاده کرد که بسیار مفید و تاثیرگذار است. در ادامه به بررسی برخی خواص آبغوره می‌پردازیم.

خواص آبغوره

خواص آبغوره برای دیابت

استفاده از آبغوره یکی از درمان‌هایی است که طب سنتی برای دیابت در نظر می‌گیرد.

 

خاصیت آبغوره برای قاعده آوری

استفاده از آبغوره یک گزینه بسیار عالی برای درمان قاعدگی یا پریود نامنظم است. استفاده از آبغوره در دختران جوان می‌تواند موجب جلو افتادن دوره بلوغ و قاعدگی شود.

 

خاصیت آبغوره برای بهبود هضم

یکی از خواص آبغوره تاثیر آن در افزایش اسید معده است که موجب هضم بهتر غذاهای چرب و سنگین می‌شود. علاوه بر این افراد مسن که به دلیل کاهش اسید معده به خوبی غذا را هضم نمی‌کنند، می‌توانند با استفاده از آبغوره موجب تسهیل هضم غذای خود شوند.

 

خاصیت آبغوره برای درمان کم خونی

یکی از روش‌های درمان کم خونی این است که  هر روز تمام بدن خود به ویژه پشت و ناحیه‌ی کمر، شکم، کلیه‌ها و پاها را با آبغوره ماساژ داده و بعد از گذشت مدت زمانی دوش آب گرم بگیرید و سپس در معرض نور خورشید استراحت نمایید و یا می‌توانید حمام آفتاب بگیرید.

 

خاصیت آبغوره برای کاهش کلسترول بد (LDL)

 آبغوره می‌تواند تاثیرات آتروژنیک عامل ذخیره لیپید، آتروما و تجمع کلسیم در عروق را خنثی کند. همچنین غوره از فیبرینوژن و ضایعات آترواسکلروتیک هم می‌تواند جلوگیری و پیشگیری کند.

 

خاصیت آبغوره برای سلامت سیستم گوارش

آبغوره دارای خاصیت اشتهاآوری قابل هضم است که موجب رفع اختلالات روده و معده می‌شود.  آبغوره با داشتن خواص ضد یبوست خود برای ضد عفونی کردن روده توصیه می‌شود. برای درمان کرم روده و تقویت معده می‌توان از آش آبغوره به همراه با زیره سیاه برای مدت زمان پنج روز استفاده کرد. فقط توجه داشته باشید که در این پنج روز نباید از غذاهای سنگین استفاده کنید. 

آبغوره

خاصیت آبغوره برای پیشگیری از سرطان

آبغوره یک شیوه بسیار مناسب برای پیشگیری از انواع سرطان‌ها است. آبغوره حاوی ویتامین C است گخ ویتامین C یکی از ویتامین‌های مهم برای کاهش خطر ابتلا به سرطان و تقویت سیستم ایمنی بدن است.

آبغوره همچنین دارای خاصیت عفونی کنندگی است. استرول‌های خوب مانند فیتواسترول که یک ماده مناسب برای مبارزه با تومور‌های سرطانی اسو در آبغوره موجود است.

 

خاصیت آبغوره برای درمان درد کمر

از جمله مواد معدنی موجود در آبغوره می‌توان به پتاسیم اساره کرد که پتاسیم یک ماده معدنی بسیار مفید برای درمان درد سیاتیک و مشکلات ناحیه کمر و ناراحتی های رماتیسمی است. همچنین استفاده از آبغوره موجب درمان رماتیسم و کاهش پادرد و سایر ناراحتی های عضلانی و مفصلی نیز می‌گردد.

 

خاصیت آبغوره برای کاهش فشار خون و افزایش HDL

براساس مطالعات و تحقیقات انجام شده مشاهده شده است که مصرف آبغوره می‌تواند موجب کاهش فشار خون بالا و افزایش سطح کلسترول خوب( HDL ) خون شود.

 

خاصیت آبغوره برای از بین بردن کرم روده و معده

آبغوره بواسطه داشتن خاصیت ضد عفونی کنندگی خود می‌تواند موجب پاکسازی معده و روده شود و گزینه درمانی بسیار مناسبی و موثری برای دفع کرم روده است.

 

خاصیت آبغوره مفید برای پوست

یکی از راه‌ها و روش‌های مناسب و موثر برای حفظ تعادل PH پوست در حالت اسیدی استفاده از خواص دارویی ترشی‌های طبیعی از جمله آبغوره است. نکته‌ای که باید به آن توجه شود این اسو که هنگام استفاده از این ترشی‌های طبیعی برای پوست باید آن‌ها را رقیق کرد تا موجب تحریک پوست و بروز حساسیت پوستی نشوند. 

 

آبغوره برای خانم‌های باردار

آبغوره می‌تواند موجب حفظ جنین شود اما باید توجه داشته باشید که  در دوران بارداری بهتر است کمی آبغوره همراه با غذای روزانه مصرف شود. زیاده روی در مصرف آبغوره می‌تواند تاثیر عکس داشته و با توجه به خاصیت قاعده‌آوری آن موجب سقط جنین شود. 

 

آبغوره برای بهبود تب و سل ریوی

آبغوره می‌تواند موجب کاهش حرارت بدن و رفع عطش شود و با داشتن این خاصیت یک گزینه درمانی مناسب برای درمان تب و سل ریوی است.

مضرات آبغوره

آبغوره در کنار خواص و فواید آبغوره بی‌نظیری که برای سلامتی دارد عوارض و مضراتی نیز ممکن است به دنبال داشته باشد. زیاده‌روی در مصرف آبغوره در دوران بارداری منجر به سقط جنین می‌شود. استفاده از آبغوره برای افرادی که دارای کبد سرد و ناراحتی شش‌ها هساند و همچنین افرادی که دچار مشکلات معده ازجمله زخم معده و بالا بودن اسید معده هستند، به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

زیاده روی و افراط در نصرف آبغوره می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند جمع شدن گاز در دستگاه گوارش، نفخ، دلپیچه و درهم کشیدن اجزای معده شود. همچنین افراط در مصرف آبغوره موجب تضعیف قوای جنسی می‌شود.

خواص آبغوره برای لاغری

افرادی که به چاقی دموی مبتلا هستند برای کاهش وزن  باید از مواد غذایی سرد و خشک استفاده کنند زیرا سرد دموی دارای طبیعتی گرم و تر است و برای لاغری باید به روش درمان به ضد استفاده کرد که مصرف غذاهای سرد و خشک می‌تواند موجب کاهش وزن فرد شود و آبغوره یکی از غذاهای سرد و خشک است. همچنین آبغوره ترشحات معده را افزایش داده و  از این طریق اشتها نیز تحریک می گردد به همین دلیل مصرف آن بعد از غذاهای چرب و سنگین در هضم مواد غذایی مفید است. می‌توان آبغوره را به سالاد اضافه کرد و با توجه به کالری کمی که دارد می‌تواند در کنترل وزن موثر باشد.

با وجود فواید آبغوره برای لاغری، برای رسیدن به وزن ایده آل به یک رژیم غذایی اصولی نیاز دارید. رژیم‌های بهاره غفاری، همان رژیم‌های اصولی و سالمی هستند که به شما کمک می‌کنند بدون حذف مواد غذایی، به وزن ایده آل برسید و تناسب اندام و سلامتی را در کنار یکدیگر داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رژیم‌های پرطرفدار، بر روی غفاری دایت و برای دریافت رژیم غذایی خود بر روی رژیم آنلاین من کلیک نمایید.