آیا ناباروری مردان قابل درمان است ؟!

تاریخ : 1400/04/10

آیا ناباروری مردان قابل درمان است ؟!

آیا ناباروری مردان قابل درمان است ؟!

امروزه باتوجه به شرایط محیطی، فردی و همچنین تاثیرات ژنتیکی، تعداد افرادی که نمی‌تواننند بچه‌دار شوند، رو به افزایش است. با این‌حال این تعداد در ایران هنوز در حدود ۲۰% است. با پیشرفت علم بسیاری از ناباروری‌ها از طرف هریک از زوجین قابل درمان است و هیچ جای نگرانی نیست. گاهی به دلیل احساس ناخوشایندی که این مسئله ایجاد می‌کند، زوجین تقصیر را به گردن یکدیگر می‌اندازند ویا از روی ناراحتی تصمیم‌هایی می‌گیرند که هیچ یک از طرفین را خوشحال نمی‌کند. بنابراین باید پیش از هر اقدامی به پزشک مراجعه کرده و عدم باروری را پیشگیری و درمان کنید. چنانچه بدون پیشگیری، تا چند ماه پس از نزدیکی، بارداری اتفاق نیفتاد باید دلیل آن پیدا شود. در این مطلب از غفاری دایت می‌خواهیم در ارتباط با ناباروری مردان، آزمایش ناباروی مردان و عوامل موثر در آن صحبت کنیم؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

عوامل موثر در ناباروری مردان

 

عوامل موثر در ناباروری مردان

ناباروری مردان به دلایل مختلفی رخ می‌دهد که اغلب نمی‌توان از طریق علائم ظاهری ناباروری مردان را تشخیص داد. البته ناباروری مردان به دلیل کم بودن اسپرم در مایع منی، اسپرم با عملکرد ناقص ویا عدم وجود اسپرم در مایع منی است که می‌تواند به دلایل مختلفی به‌وجود بیاید که در ادامه توضیح داده‌ایم.

واریکوسل

واریکوسل یا واریس بیضه به شرایطی گفته می‌شود که رگ‌های اطراف بیضه ملتهب و متورم می‌شود و خروج اسپرم دشوار می‌شود؛ درنتیجه کیفیت اسپرم تولیدی پایین می‌آید. چنانچه واریکوسل زود تشخیص داده شود، به کمک جراحی می‌توان آن را درمان کرد.

عفونت و التهاب

برخی از بیماری‌های سبب ایجاد عفونت می‌شوند و برخی دیگر نیز التهاب ایجاد می‌کنند. از انواع التهابی که در ناباروری موثر هستند می‌توان به التهاب اپیدیدیم ویا التهاب بیضه اشاره کرد که سبب کاهش کیفیت تولید اسپرم می‌شود. همچنین عفونت‌های جنسی ویا بیماری‌هایی چون سوزاک یا HIV می‌تواند از عوامل موثر در ناباروری در مردان باشد.

مشکل در انزال

طی شرایطی ممکن است فروکش انزال اتفاق بیفتد که به حالتی می گویند که هنگام خروج منی، به جای خروج از آلت تناسلی، به مثانه رفته و از آنجا خارج می‌شود و در حقیقت اسپرم‌ها در ادرار دفع می‌شوند. فروکش انزال که از عوامل موثر در ناباروری مردان است، ممکن است بر اثر بیماری‌هایی همچون دیابت، برخی داروها، آسیب ستون فقرات ویا پس از جراحی پروستات، مثانه یا مجاری ادراری به وجود بیاید.

مشکلات هورمونی

به هم خوردن تعادل هورمون‌هایی همچون هورمون هیپوفیز، آدرنال، هیپوتالاموس و تیروئید می‌تواند سبب بروز ناباروری در مردان شود.

تومور و درمان آن

ممکن است ابتلا به یک تومور، چه از نوع خوش‌خیم باشد و چه از نوع بدخیم باشد؛ سبب بروز ناباروری در مردان شود. البته شیمی‌ درمانی ویا جراحی‌هایی که انجام می‌شود نیز می‌تواند از عوامل موثر در ناباروری مردان باشد.

نقص لوله تناسلی

لوله‌های کوچکی در دستگاه تناسلی مردان وجود دارد که اسپرم را از محل تولید تا محل ذخیره‌سازی و خروج حمل می کنند. چنانچه نقصی در این لوله‌های باشد فرد نابارور می‌شود. این نقص ممکن است به دلایل مادرزادی باشد ویا در طی ضربه، جراحی و... ایجاد شود.

مشکلات ژنتیکی

مشکلات ژننتیکی را می‌توان مهم‌ترین عوامل موثر در ناباروری مردان دانست. از مشکلات ژنتیکی موثر می‌توان به سندروم کلاین فلتر، سندروم کالمن، فیبروز کیستیک و سندروم کارتاژنر اشاره کرد.

 

مشکل در رابطه جنسی

 

رابطه جنسی

برخی از مشکلاتی که در ناباروری مردان ایجاد می‌شود، به دلیل مسائلی است که هنگام رابطه جنسی دارند؛ برای مثال اختلال در نعوظ، انزال زودرس ویا مشکلات آناتومیکال همچون هیپوسپادیاس می‌توانند موثر باشند. همچنین جالب است بدانید مشکلات روانی نیز می‌تواند از مشکلات رابطه جنسی موثر در ناباروری مردان باشد.

سابقه جراحی

چنانچه فردی سابقه جراحی داشته باشد نیز ممکن است به مشکل عدم باروری دچار شود. از جراحی‌هایی که سبب ناباروری در مردان می‌شوند، می‌توان به وازکتومی، جراحی فتق مغبنی، جراحی‌های روی بیضه، اسکروتوم و پروستات و برخی جراحی‌های شکمی اشاره کرد.

دلایل محیطی

قرار گرفتن در معرض برخی از مواد ویا اشعه‌ها ویا انجام برخی عادت‌های نادرست نیز می‌تواند از عوامل موثر در ناباروری مردان باشد. برای مثال قرارگیری طولانی‌مدت در برابر مواد شیمیایی، فلزات سرب‌دار ویا تشعشعات ایکس می‌توانند سبب ناباروی شوند. افزایش حرارت در ناحیه بیضه‌ها، همچون گذاشتن لپ‌تاپ بر روی پا ویا پوشیدن شلوار تنگ که سبب فشار آمدن به بیضه‌ها می‌شود نیز از دیگر عوامل موثر در ناباروری است.

سبک زندگی

مسائلی که مربوط به سبک زندگی افراد است نیز می‌تواند در از دست دادن توانایی باروری و همچنین عدم تولید و ترشح اسپرم‌های کافی و سالم موثر باشد. مثال‌هایی که در زیر آمده است، نمونه‌هایی از سبک زندگی افراد هستند که در باروری آن‌ها تاثیر می‌گذارند.

  • استرس
  • چاقی
  • الکل
  • مواد مخدر
  • تنباکو و سیگار

 

علائم ظاهری ناباروری مردان

 

علائم ظاهری ناباروری مردان

علائم ظاهری که می‌توانند نشان‌دهنده ناباروری در مردان باشند شامل اشکال در نعوظ، کم شدن میل جنسی، حجم کم مایع منی، رشد غیرطبیعی سینه‌ها، کاهش موهای بدن یا صورت، وجود توده ویا درد در بیضه‌ها، مشکلات وابسته به حس بویایی ویا عفونت‌های تنفسی برگشت‌پذیر. همچنین چنانچه ناهنجاری کروموزومی ویا عدم تعادل هورمونی در مردان وجود داشته باشد، با اینکه از علائم ظاهری ناباروری مردان نیست؛ اما نشاندهنده این مشکل است. کاهش اسپرم نیز یکی از دلایل عمده است که توسط آزمایش مشخص می‌‌شود.

 

آزمایش ناباروری مردان

 

آزمایش ناباروری مردان

راه‌های زیادی برای آزمایش ناباروری مردان وجود دارد که چنانچه یکی از علائم ظاهری ناباروری مردان که در بالا گفته شد را مشاهده کردید ویا پس از مدتی نزدیکی بدون پیشگیری، موفق به باروری نبودید؛ باید از آن‌ها استفاده نمایید تا با پیدا کردن علت آن و درمان، بتوانید باروری داشته باشید.

آزمایش مایع منی: در آزمایشگاه مایع منی را از نظر تعداد اسپرم و کیفیت آن‌ها برای باروری بررسی می‌کنند.

آزمایش خون: در آزمایش خون می‌توانند تعادل هورمونی فرد را بررسی کنند.

تصویربرداری: همان‌طور که گفته شد، ممکن است مشکل آناتومیکی وجود داشته باشد که توسط تصویر برداری مشخص شود.

ادرار پس از انزال: با آزمایش کردن ادرار پس از انزال، می‌توانند مشخص کنند آیا مشکل فروکش انزال ویا برگشت مایع منی به مثانه وجود دارد یا خیر.

سونوگرافی اسکروتوم: برای بررسی مشکل واریکوسل استفاده می‌شود.

سونوگرافی ترنس رکتال: یک آزمایش ناباروری مردان برای بررسی سلامت و عملکرد پروستات است.

بیوپسی بیضه: یک آزمایش پاتولوژی است که بافت بیضه را برای بررسی تولید صحیح بیضه نمونه‌گیری می‌کنند.

آزمایش ژنتیک: بیماری‌های کروموزومی و ژنتیکی در افراد را مورد بررسی قرار می‌دهد.

 

درمان قطعی ناباروری مردان

 

درمان قطعی ناباروری مردان

با پیشرفت علم می‌توان پس از انجام انواع آزمایش ناباروری مردان و پیدا کردن علت ناباروری، برای درمان قطعی ناباروری مردان اقدام کرد. انواع روش‌های درمان، با توجه به دلیل عدم باروری انجام می‌شود.

یک درمان قطعی ناباروری مردان، جراحی است. جراحی اغلب برای واریکوسل انجام می‌شود؛ همچنین چنانچه مجرای خروج اسپرم بسته شده ویا فرد سابقه عمل وازکتومی داشته باشد نیز جراحی می‌تواند مشکل را برطرف نماید. همچنین ممکن است به دلیل عدم خروج اسپرم در مایع منی، آن‌ها را به‌طور مستقیم از روش بازیابی اسپرم از بیضه ویا اپیدیدیم بازیابی کنند.

در صورت بروز مشکل در انزال به دلایل شرایط روانی می‌توان از کمک یک مشاور بهره‌مند شد.

چنانچه فرد به عفونت ویا التهابی دچار شده باشد با رفع علت آن می‌توانند به درمان قطعی ناباروری مردان برسند.

برای افرادی که دچار عدم تعادل هورمون‌ها شده‌اند نیز می‌توانند از داروها ویا استفاده از هورمون‌ها، کمک بگیرند.

یک درمان قطعی ناباروری مردان نیز درمان‌های جدید کمکی است که اسپرم را از فرد ویا اهداکننده دریافت کرده و از طریق IVF، لقاح آزمایشگاهی ویا تزریق داخل سیتوپلاسمی، باروری را ایجاد می‌کنند.

چنانچه فردی به دلیل چاقی بیش از حد، عدم تحرک و به‌طور کلی سبک زندگی نادرست، به مشکل عدم باروری روبه‌رو شده است، می‌تواند با استفاده از رژیم‌های اصولی بهاره غفاری نه‌تنها به تناسب اندام برسد و سلامت خود را ارتقا دهد؛ بلکه می‌تواند به افزایش احتمال باروری خود کمک کند. برای آشنایی با رژیم‌های بهاره غفاری بر روی غفاری دایت کلیک کنید و چنانچه می‌خواهید همین حالا رژیم و ورزش مناسب خود را دریافت نمایید بر روی رژیم آنلاین کلیک کنید.