آرتروز و انواع مختلف آن!

تاریخ : 1400/04/12

آرتروز و انواع مختلف آن!

آرتروز و انواع مختلف آن!

آرتروز یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که افراد با افزایش سن به آن دچار می‌شوند. در لغت آرتروز را به معنای التهاب مفاصل می‌دانند. اما به طور کلی هر زمان که غضروف یا مفصل برای مدتی طولانی با آسیب همراه باشد، فرد در دسته بیماران آرتروزی قرار دارد. فیزیوتراپی یکی از روش‌های درمانی جدانشدنی از مبتلایان آرتروز است که طی آن استخوان را با روشی مهندسی شده به سمت بهبود هدایت می‌کنند. اما به طور کلی لازم است با علائم ارتروز آشنا بود و مفصل‌های مهمی مانند مفصل زانو و عارنج را شناخت. اگرچه بیشتر بیماران، آرتروز را از ناحیه زانو تجربه می‌کنند، لذا بد نیست ما هم نگاهی به ساختار کشکک زانو، عوارضی چون ساییدگی زانو و استئوآرتریت بیندازیم. در همین راستا رادیولوژی و تصویربرداری‌هایی که در آزمایشگاه‌ها انجام می‌شود نیز به پزشکان کمک می‌کند تا از وضعیت زانو یا هر مفصل دیگری که بیمار در آن احساس ناخوشایندی دارد، مطلع شوند. بیماری آرتروز

 

 

بیماری آرتروز

برای آنکه بدانیم بیماری آرتروز چیست، ابتدا لازم است بدانیم که مفصل دقیقا به کدام قسمت از بدن گفته می‌شود. مفصل محل اتصال دو استخوان به یکدیگر است. انتهای دو استخوانی که به یکدیگر می‌رسند با بافتی به نام غضروف محافظت می‌شود. اکنون لازم است بدانیم که بیماری آرتروز دقیقا چه آسیبی به این ناحیه وارد می‌سازد. درواقع آرتروز با تجزیه غضروف سبب می‌شود دو استخوان در محل اتصال خود یعنی در محل مفصل، دچار ساییدگی شوند. این موضوع مجب پیدایش درد در این ناحیه از بدن می‌شود.

انواع آرتروز

آرتروز در دسته بیماری‌های روماتیسمی قرار دارد. این بیماری‌ها صدها نوع مختلف دارند. برخی از رایج‌ترین و معروف‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

  • آرتریت روماتوئید: این بیماری در دسته بیماری‌های خودایمنی قرار دارد. به این ترتیب که سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با عفونت‌های احتمالی موجود در بدن شروع به حمله و آسیب رساندن به مفاصل و بافت‌های سالم بدن می‌کند. این بیماری در زنان باردار بسیار شایع است.
  • فیبرومیالژی: این بیماری نوعی اختلال مزمن به شمار می‌رود و بیشتر بر روی بافت‌هایی از استخوان تاثیر می‌گذارد که نقش پشتیبان حرکتی را برای استخوان دارند. از این رو حرکت فرد را توام با درد و ناراحتی قرار داده و برای وی تاثیراتی از جمله اختلال در خواب به همراه دارد.
  • نقرس: نقرس یک بیماری است که در آن سطح اوریک‌اسید بدن بالاتر از حد نرمال است. این اوریک اسید اضافی در مفصل و مایع مفصلی تجمع یافته و موجب بروز کریستال اوریک اسید می‌شود. نتیجه این تجمع بروز آرتروز شدید است. نقرس به طور رایج و معمول از شست پا شروع می‌شود.
  • آرتروز عفونی:یک ویروس عفونی یا باکتریایی مانند بیماری لایم می‌تواند موجب بروز آرتروز عفونی شود. آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند در صورتی که بیماری به درستی و سرعت تشخیص داده شده باشد، از ادامه یافتن آن جلوگیری کرده و به آغاز روند درمان بیمار کمک کنند.
  • روماتیسم مفصلی نوجوانی:یکی از شایع‌ترین نوع آرتروز در کودکان رخ می‌دهد. بروز درد، خشکی مفاصل، تورم و عدم توانایی در انجام عملکردهای روزانه از جمله آسیب‌ها و عوارض نتاشی از روماتیسم مفصلی نوجوانی است.
  • آرتروز پسوریاتیک:بیماری پسوریازیس نوعی اختلال پوستی است. افراد مبتلا به این بیماری در تهدید ابتلا به بیماری آرتروز پسوریاتیک نیز به سر می‌برند. این بیماری اغلب مفاصل انگشتان دست و پا را درگیر می‌کند.

 

 

آرتروز استخوانی

استئوآرتریت، یا آرتروز استخوانی که از این بیماری با نام مفصل تحلیل رفته نیز یاد می‌شود. این بیماری شایع‌ترین نوع آرتروز است که بیشتر در افراد مسن رخ می‌دهد. استئوآرتریت از راه تاثیرگذاری بر غضروف سبب از بین رفتن تدریجی آن می‌شود. لذا دو استخوان بدون بافت ژله‌ای که پیش‌تر آن‌ها را احاطه کرده و از آن‌ها محافظت می‌کرد به صورت مستقیم بر روی یکدیگر قرار گرفته و ساییده می‌شوند. این موضوع سبب ایجاد ضعف در آن ناحیه از استخوان‌ها می‌شود.

آرتروز زانو

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، یکی از رایج‌ترین قسمت‌هایی که دچار آرتروز می‌شود، زانو است. کشکک زانو مفصلی است که به صورت مداوم در حال حرکت است. لذا زمانی که به یکی از انواع آرتروز دچار می‌شود، بسیار سریع و شدید خود را نمایان ساخته و در انجام فعالیت‌های ساده و روزانه اشخاص مشکلاتی به وجود می‌آورد.

آرتروز دست

پس از زانو یکی دیگر از قسمت‌هایی که به آرتروز منجر می‌شود، دست است. رایج‌ترین بیماری آرتروز که سبب از بین رفت بافت غضروف می‌شود، در دست، مچ، ساعد و نواحی دارای مفصل دست صورت می‌گیرد. ورم مفصل، ساییدگی و پارگی تاندون در این ناحیه از آسیب‌هایی است که آرتروز دست به همراه دارد.

علل مسبب این بیماری به شرح زیر است:

  • زنان به واسطه فعالیت‌هایی که انجام می‌دهند بیش از مردان به این بیماری دچار می‌شوند
  • افزایش سن یکی از عواملی است که منجر به بروز این بیماری می‌شود
  • انجام ورزش‌های اشتباه یا فعالیت‌های آسیب زننده برای طولانی مدت
  • ژنتیک یا سابقه خانوادگی در این بیماری
  • ضربه خوردن یا ایجاد جراحت و عفونت در این ناحیه

 

 

 

درمان قطعی آرتروز چیست ؟

به طور کلی نمی‌توان آنچه که به طور طبیعی با آن زاده شده‌ایم را با موارد مصنوعی جایگزین کرده و یا با دارو و درمان به حالت قبلی بازگردانیم. بنابراین لازم است در حفظ هرآنچه که طبیعت به ما داده است کوشا باشیم. اما در مسیر درمان آرتروز داورهایی هستند که به تشکیل مجدد بافت غضروف کمک می‌کنند. مفاصل را تقویت کرده و از ساییدگی استخوان‌ها جلوگیری می‌کنند. همچنین فیزیوتراپی یکی دیگر از راهکارهایی است که به انجام فعالیت‌های بدنی صحیح کمک کرده و موجب می‌شود فرد استخوان‌ها و مفاصل خود را در جهت ترمیم هدایت نماید.

درمان آرتروز زانو

اما با این حال درمان آرتروز زانو نیز راهکارهایی دارد. اگرچه در بسیاری از موارد، زانوی شخص مبتلا به این بیماری را جراحی می‌کنند، اما راهکارهایی نیز وجود دارند که سبب می‌شوند فرد از پیشرفت بیماری جلوگیری کرده و کارهایی را در جهت حفظ سلامت زانو انجام دهد. برای مثال استفاده از مکمل‌های غذایی گلوکزامین و کندرویتین به درمان ساییدگی زانو کمک می‌کنند. همچنین عدم انجام فعالیت‌های ورزشی سنگین یا بالا و پایین رفتن از پله، سربالایی و سراشیبی همگی کارهایی هستند که می‌توان تا بهبودی کامل زانو از انجام آن‌ها اجتناب کرد. همچنین قرص‌های ضذ التهاب عاری از استروئید نیز وجود دارند. مواردی مانند ناپروکسین یا ایبوپروفن که مصرف آن‌ها به افزایش قدرت مفاصل کمک شایانی می‌کند.

آرتروز هم مانند دیگر بیماری ها احتیاج به مراقبت و  رعایت رژیم های غذایی خود را دارد. برای کاهش علائم بیماری و درمان قطعی آن، مراعات کردن یک سری از رژیم ها و پرهیزها لازم است. مصرف برخی از موادغذایی در التهاب استخوان و عود کردن بیماری بی تاثیر نیست. برای شناخت این مواد غذایی و پرهیز از خوردن آن ها باید با یک مشاور تغذیه در ارتباط بود . به پیشنهاد ما به سایت غفاری دایت مراجعه کنید و رژیم های غذایی مخصوص خود را از بهاره غفاری دریافت کنید. فقط کافی است به قسمت رژیم من رفته و  از آن به بعد زندگی سالم و بدون بیماری داشته باشید.